Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Roel_

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Roel_ »

Vanjeafisharder schreef: 07 dec 2024 23:35 De Vara dinsdag was erg progressief qua muziek veel kwaliteits pop/rock, new wave, dat was Veronica allerminst en het Veronica van nu met een klein vleugje nog. Dat was de wens van Stenders toen hij daar nog directeur mocht spelen en dat is nog niet geheel los gelaten.
Dat vleugje progressief was er destijds ook al. Meer dan een vleugje was het niet. Het blijft erg toegankelijk, zonder gezapig te worden zoals JOE en Radio 10. Een mooie vergelijking is dat Veronica tussen de VARA en de TROS in zat qua muziekkeuze. Dan heb ik het altijd wel over Hilversum/Radio 3. Niet over de Veronica Woensdag op Hilversum 1/Radio 2 want dat was wel erg gezapig. :wink:
Je bent ouder en je wil wat...
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Volgens Stenders was dat vleugje niet genoeg, die zag Veronica van nu altijd als een kruising tussen Veronica en de Vara. Het werd toen ook nog gekscherend Varonica genoemd.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Waarom steeds VARA jocks als Meurders en Holland aangehaald worden snap ik niet, want niemand maakt de vergelijking tussen de huidige Veronica jocks en deze namen.

Gisteren heb ik weer naar Arjan Snijders geluisterd. Even na half 8 kwam hij met een spreek waarin het me begon te duizelen toen hij het ene na het andere feitje oplepelde. Er kwam geen eind aan en het was onduidelijk waar hij naartoe werkte. Voor diegenen die het willen terugluisteren, het was de spreek waarin het ging over The Beatles, John Lennon, Julian Lennon, Paul McCartney, een heel rijtje aan producers, hitnoteringen in Nederland en daarbuiten. Een dergelijke vorm van radio horen we pas bij Veronica sinds de terugkeer van Stenders. Stenders wilde er een mix van VARA en Veronica van maken en dit soort radio komt overduidelijk uit de VARA koker en niet uit de Veronica koker.

Ondertussen zit Jeroen van Inkel plaatjes weg te starten bij de VARA. Het kan raar lopen.
God is a DJ
Janno

Bericht door Janno »

In de zeezendertijd had Veronica qua muziek in de avonduren dat vleugje progressief ook al. In Lexjo met de Adje Bouwman Top Tien en later op de avond bij Tineke werd ook minder voor de hand liggende muziek gedraaid.

Het gaat hier bij enkele forumleden echter vooral om de uitstraling van de dj’s, die meer VARA zou zijn in plaats van Veronica zoals we dat uit de jaren 80/90 kennen. In dat opzicht kan ik niet anders dan ze gelijk geven. Het zorgvuldig gestileerde en succesvolle imago van jong, snel en wild, aangevuurd door de stem van Alfred Lagarde (óók ex-VARA :wink: ) klonk inderdaad anders dan het Veronica met de dj’s van nu, maar dit is ook een andere tijd met grotere concurrentie. Dat Ekdom meer als exponent van die tijd wordt gezien dan de anderen snap ik ook. Hij klinkt gewoon een beetje als Lagarde qua bravoure.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 08 dec 2024 09:05 In de zeezendertijd had Veronica qua muziek in de avonduren dat vleugje progressief ook al. In Lexjo met de Adje Bouwman Top Tien en later op de avond bij Tineke werd ook minder voor de hand liggende muziek gedraaid.
In de publieke periode had Veronica ook programma’s als Kink en Outlaw Radio. Het gaat om de tone of voice van bepaalde jocks, zoals je terecht opmerkt.
God is a DJ
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

repelsteel schreef: 07 dec 2024 23:42 Arjan Snijders die geen flitsers leest, ‘want luisteraars moeten gewoon niet te hard rijden’ aldus deze belerende presentator.
Dat doet hij heel netjes! Een goed voorbeeld voor alle andere dj's :D
Roel_

Bericht door Roel_ »

Iedere keer wordt Arjan Snijders aangehaald, maar dat is nu eenmaal de man van de feitjes. Hij heeft niet voor niks een boek geschreven over Veronica. Het overgrote deel van de DJ's hebben qua toon en uitgesproken mening zonder belerend te worden echt wel veel weg van de VOO tijd. Maar iedereen zijn eigen perceptie zullen we maar zeggen.
Je bent ouder en je wil wat...
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Roel_ schreef: 08 dec 2024 11:21 Iedere keer wordt Arjan Snijders aangehaald, maar dat is nu eenmaal de man van de feitjes. Hij heeft niet voor niks een boek geschreven over Veronica. Het overgrote deel van de DJ's hebben qua toon en uitgesproken mening zonder belerend te worden echt wel veel weg van de VOO tijd. Maar iedereen zijn eigen perceptie zullen we maar zeggen.
Het moet en zal gewoon zijn dat dit Veronica VARA is. Al het andere maakt niet uit, dat MOET.

En eens met radioodar. Waarom moet een DJ persé aanmoedigen dat automobilisten te hard rijden (wat tegen de wet is?) en ook nog eens tot velen doden per jaar leidt.
Janno

Bericht door Janno »

Ik begrijp de aversie tegen Arjan Snijders ook niet, al wordt het nog 10 keer uitgelegd. Ik houd het maar op persoonlijke voorkeuren.
repelsteel

Bericht door repelsteel »

DavyGer schreef: 08 dec 2024 11:51 Het moet en zal gewoon zijn dat dit Veronica VARA is. Al het andere maakt niet uit, dat MOET.
Laten we niet deze kant opgaan, want dit soort opmerkingen zijn een zwaktebod. Inhoudelijk de discussie aangaan helpt je mening meer dan dit soort teksten.

En ook erg onsportief trouwens.
DavyGer schreef: 08 dec 2024 11:51
En eens met radioodar. Waarom moet een DJ persé aanmoedigen dat automobilisten te hard rijden (wat tegen de wet is?) en ook nog eens tot velen doden per jaar leidt.
Het is een voorbeeld van wat wij als belerende VARA-toon beschouwen. Niet of je voor tegen flitsers bent, dat moet iedereen maar zelf bepalen.
Het is een specifiek voorbeeld.
repelsteel

Janno schreef: 08 dec 2024 11:55 Ik begrijp de aversie tegen Arjan Snijders ook niet, al wordt het nog 10 keer uitgelegd. Ik houd het maar op persoonlijke voorkeuren.
Er zijn ook vast liefhebbers van een voorgelezen Wikipedia-pagina te vinden.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 08 dec 2024 11:55 Ik begrijp de aversie tegen Arjan Snijders ook niet, al wordt het nog 10 keer uitgelegd. Ik houd het maar op persoonlijke voorkeuren.
Het is geen aversie tegen Arjan Snijders. Het is typerend waarom sommigen de tone of voice van bepaalde jocks a-typisch vinden voor Veronica en meer gelijkenis vinden hebben met een tone of voice die bij de VARA past(e). Het is geen discussie over ‘goed’ of ‘fout’.
Radiooidar schreef: 08 dec 2024 10:53
repelsteel schreef: 07 dec 2024 23:42 Arjan Snijders die geen flitsers leest, ‘want luisteraars moeten gewoon niet te hard rijden’ aldus deze belerende presentator.
Dat doet hij heel netjes! Een goed voorbeeld voor alle andere dj's :D
Dat wel, maar dus ook a-typisch voor Veronica, want waren het Jeroen van Inkel en Dennis Ruyer niet met hun beruchte flitspalen actie. Typerender kan het verschil tussen het oude Veronica gevoel en het huidige Veronica niet worden weergegeven.
God is a DJ
DavyGer

Bericht door DavyGer »

repelsteel schreef: 08 dec 2024 11:56
DavyGer schreef: 08 dec 2024 11:51 Het moet en zal gewoon zijn dat dit Veronica VARA is. Al het andere maakt niet uit, dat MOET.

Het is een voorbeeld van wat wij als belerende VARA-toon beschouwen. Niet of je voor tegen flitsers bent, dat moet iedereen maar zelf bepalen.
Het is een specifiek voorbeeld.
Ik wist niet dat je aan de wet houden VARA was, dan ben ik ook van de VARA. Heel goede zaak dat mensen zich aan de wet houden.
repelsteel

DavyGer schreef: 08 dec 2024 12:17 Ik wist niet dat je aan de wet houden VARA was, dan ben ik ook van de VARA. Heel goede zaak dat mensen zich aan de wet houden.

Ik heb nu vaak genoeg uitgelegd dat het me om de toon gaat. Volgens mij is het glashelder wat ik bedoel: dit is allesbehalve het Veronica uit de hoogtijdagen, dat is mijn punt.

Veronica is voor mij Curry & Van Inkel, Lex Harding, Erik de Zwart, Edwin Evers, Shock Radio, enzovoorts. Lol maken, grappen maken en populaire muziek draaien die luisteraars willen horen…

Niet droog getallen uit hitparades uit het buitenland voorlezen en vertellen dat we niet te hard moeten rijden. Dat heeft naar mijn mening niets met Veronica te maken.

Als dat voor jou wel zo is, dan is het ook goed!

PS: Ik zie dat Phoenix hier heel goed uitlegt wat we bedoelen. Maar dat wordt blijkbaar bewust genegeerd:
Phoenix schreef: 08 dec 2024 12:11
Het is geen aversie tegen Arjan Snijders. Het is typerend waarom sommigen de tone of voice van bepaalde jocks a-typisch vinden voor Veronica en meer gelijkenis vinden hebben met een tone of voice die bij de VARA past(e). Het is geen discussie over ‘goed’ of ‘fout’.
Janno

Bericht door Janno »

repelsteel schreef: 08 dec 2024 11:57
Er zijn ook vast liefhebbers van een voorgelezen Wikipedia-pagina te vinden.
“Laten we niet deze kant opgaan. Dit soort opmerkingen zijn een zwaktebod” :wink:
Laatst gewijzigd door Janno op 08 dec 2024 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie