Goed verhaal. Als FM uit is, dan is DAB+ de etherradio. Het is dus niet het imago van DAB+, maar het imago van radio-omroep, dat lineair van aard is, ten opzichte van on-demand streaming via internet. DAB+ wordt geholpen door het standaard aanwezig te laten zijn in auto's. Ook op plekken, waar de radio 'van niemand' is, zoals op werkplekken, kan free-to-air etherradio een voordeel hebben. Maar het voordeel van on-demand, is een geduchte concurrent voor radio-omroep. Daar is in veel gevallen echter wel de telefoon van iemand voor nodig.Madurodam FM schreef: ↑22 okt 2024 13:15 Geloof ook niet dat de Nederlandse overheid de FM-band na uitschakeling van alle zenders deze band vrij geeft voor hobbyisten. Waar zij geld kunnen verdienen doen ze dat, dus zie ik een soortgelijke constructie als momenteel op de AM. Misschien dat de FM-band voor hele andere doeleinden gebruikt gaat worden, want etherruimte is kassa.
Piet heeft wel een punt; zo ver zijn we nog lang niet maar het valt mij wel op dat RDI minder prioriteiten lijkt te stellen aan het uit de lucht halen van FM-etherpiraten. Alsof de overheid deze band al een beetje heeft afgeschreven. Vooruit, nog een FM-veiling voor regionale radiostations en dan compleet focussen op DAB+.
Wat betreft de levensvatbaarheid van DAB+ nadat de laatste FM-zender is uitgezet denk ik dat het luisterlandschap er compleet anders uitziet. We zijn dan ruim 10 jaar verder en er zullen dan nog meer mogelijkheden zijn om naar muziek te luisteren. 6G, 7G, nog sneller, nog beter, meer streamingsdiensten, kortom, DAB+ gaat het nog zwaar te verduren krijgen. Er zal flink geinvesteerd moeten worden in betere dekking, aanbod en het moet te alle tijde gratis blijven. Daarmee kan DAB+ zich onderscheiden van betaalde diensten. Dat DAB+ al bij voorbaat ten dode is opgeschreven vind ik persoonlijk onzin. Zo zou de jongere generatie die opgroeit met TikTok en Spotify geen interesse meer hebben in het medium radio. Als je voor hen een interessant crossmediaal product in de markt zet zijn ze nog altijd te bereiken. FunX bewijst dat al jaren, dus ik schrijf de jeugd nog niet af. Echter zal je wel van het 'stoffige imago' van DAB+ afmoeten door op de markt te komen met hippere ontvangstapparatuur of DAB-ontvangst via mobiele telefoons.
Willen de radio-omroepen het voordeel van free-to-air etherradio behouden, dan zullen zij de dekking van de DAB+netten inderdaad flink moeten verbeteren.