Testen met AI Radio DJ

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

sverrips

Re: Testen met AI Radio DJ

Bericht door sverrips »

Test:

De alle-eerste uitzending afgelopen nacht met Lotte (AI, kunstmatige intelligentie) en Stephan (die alles technisch begeleid). Dit was een serieuze testopname en uitzending waarbij ontdekt is dat sommige dingen nog anders moeten. Je wordt niet blij van de tekst tienceecee bv. Afijn.... de aftrap is geweest.

https://www.mixcloud.com/kleurvangeluid ... -0100-uur/

Dit draait dus op basis van de bovenstaande twee regels en is de situatie nu dus !
Ik ga niet (is ook niet de bedoeling) dagelijks dit soort dingen posten, deze is eenmalig om te laten zien wat je ermee kunt en hoe het systeem zelfstandig kan draaien.
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
jessica

Bericht door jessica »

Technisch klinkt het leuk, maar het A I spraakgedeelte komt niet in de buurt van een mens. De computer presenteert zoals een mens nooit zal praten. Ook geen enkele emotie in de stem dat vind ik het ergste. Als er dit soort stations komen ben ik de eerste om ze uit te zetten.

Nog lang niet goed genoeg.
sverrips

Bericht door sverrips »

Hoi Jessica,

Aangezien dit een low-budget project is en ik het ook leuk vind dit te volgen en verbeteringen aan te brengen, ga ik vanaf vannacht om 00:00 uur serieus elke nacht uitzenden met Lotte. Hele kosten zijn een VPS server a 18 euro, Mixcloud a 11 euro en per week het salaris van Lotte (a 6 euro narakeet.com) +/- 60 euro project per maand. Dat zijn geen schrikbare kosten ! Dan is er elke nacht een nieuwe uitzending te horen van 1 uur om 00:00 uur tot 01:00 uur.
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
jessica

Bericht door jessica »

Ik vind het een leuk project. Maar waar ik nog geen vooruitgang in hoor is de emotie in de stem. Ook vind ik de af en aankondigingen nogal standaard. Ook dat blijf luisteren wekt een soort van irritatie. Ook is de zin opbouw meer schrijftaal dan spreektaal. Ik weet niet of jij er veel aan kan verbeteren. Maar dit zijn zo wat aandachtspunten.
sverrips

Bericht door sverrips »

Nu er dagelijks uitgezonden gaat worden, ga ik tijd vrijmaken om het te verbeteren, tenminste... waar ik invloed op heb, natuurlijk !
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Leuke uitdaging Stephan, maar ik zou hier vooralsnog niet naar gaan luisteren. Wel benieuwd waar het stopt.

Heb zelf een keer een week getest door AI een persbericht te laten herschrijven en inspreken. Leuk om te doen maar, ik zou mijn radio daar echt niet voor aan zetten.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
sverrips

Bericht door sverrips »

Gerjan, het klopt wat je zegt, ware het niet dat mensen toch nieuwsgierig zijn en een keer willen horen hoe het klinkt. Aangezien dat nergens kan, heb ik met mijn radio programma wel iets dat geen enkele station heeft en ben dus onderscheidend. Het is de vraag of het mij luisteraars oplevert, de vraag is ook of dat belangrijk is, of dat het leuk is te laten zien welke richting de radio wereld (en andere werelden) naartoe gaat en alvast je laat horen hoe dat klinkt en gaat, waarbij ik hier op het radio forum het onderbouwd met voorbeelden en andere zaken. Radio is meer dan luisteraars, je kan radio ook gebruiken om mensen mee te trekken in de kijk van de toekomst. Of dat nuttig is, of dat een doelstelling is van de radio en andere vragen, is een tweede vraag !
sverrips

Bericht door sverrips »

Het is allemaal wat stil komen te liggen dat AI. Ik zet het zelf nu in voor mijn radio programma wat alles behalve perfect is, maar toch een leuk experiment. Beetje uitgedacht en uitontwikkeld dus. Ik ben zover gekomen en we zenden dit dus uit tussen 0 en 1 uur 's nachts bij RTV Rijnstreek. Het is een bestand van uitzendinggemist en hoop dat de verwijzing hier mag staan : https://uitzendinggemist.rtvrijnstreek. ... 420-00.mp3
sverrips

Bericht door sverrips »

Als je het idee heb, dat ik reklame maak voor mijn test platform, dat is dat niet de insteek en de bedoeling. Als je wilt weten hoe een AI Radio automatiseringsysteem draait met een lokaal geinstalleerde AI oplossing waarvan de pc helemaal netwerkloos kan draaien, dan hoor je hier https://linux.radio een test opstelling die alleen vanwege de stream een internet aansluiting heeft. AI zelf en Jenny draait helemaal lokaal als model en AI software. Nederlandse versie werkt ook, is niet zo mooi, maar ook niet lelijk. Ik zou kunnen overwegen deze op een bepaalde tijd de uitspraken te kunnen laten doen. Ik overweeg deze opstelling permanent op linux.radio te laten draaien. Er is rekening gehouden met mobiele gebruikers met stream luisteren en die is 40 kbit/s OPUS codec als icecast2 stereo stream. Verbaasd je over hoe 40 kbit/s stereo kan klinken met OPUS !
sverrips

Bericht door sverrips »

Nu ik een half jaar (bij RTV Rijnstreek nog steeds) AI had draaien icm Linux Radio automatisering en er berichten binnen beginnen te stromen dat OpenAI zich wil omvormen van een stichting naar een winstoogmerk bedrijf, er signalen zijn dat er door Microsoft mogelijk een kerncentrale open gaat en er miljarden kosten verbonden zijn aan extra electriciteit, vind ik het persoonlijk niet fair als ik mee zou werken aan deze manier van de ondergang van de aarde en het klimaatprobleem.

Dus..... mijn project is gestopt. Ik heb bewezen dat het werkt en kan en daarmee komt het ten einde. Ik draait zelf gewoon door als een gewoon internet radio station. Laatste keer dat ik op de AI dag was van de NLPO bleek al snel dat lokale omroepen zich nog echt in het begin bewegen als het gaat im intregatie van Ai binnen de omroep, Zuidwest en Almere waren wel erg ver in wat ze hadden (nieuws voorziening en kabelkrant achtige zaken) en ik dus als RTV Rijnstreek (gepreseteerde radio programma's met AI). Verder nog niet, maar was er veel belangstelling.

Andere discussie van die dag was dat er vrijwel geen modellen zijn waar je materiaal uit kan halen zonder dat je auteursrechten schend, oftewel..... vrijwel alles wat je zelf niet legaal in de model gestopt heb, ruikt naar illegaliteit. Ik vertelde dat in bijzijn van een hoop mensen bij de NLPO waarbij gelijk de vraag van mij er achteraan kwam "Wat doen we hier ?" Gelet op dat we uitgenodigd waren om AI in de lokale omroep te gaan brengen. Antwoord was dat het wachten was op de eerste claim en dat daaruit zou volgen hoe het verder moet. Zover het zichtbaar was, was alle gebruik van AI binnen de omroepen een auteursrechten schending, ook bij gebruik van OpenAI wat ik gebruik.

Dat is kort even wat ik erover kan vertellen.
Streampie

Bericht door Streampie »

Stephan, respect voor je integriteit, jammer van je project, maar begrijpelijk. Dank voor het delen van je ervaringen!
rmtech

Bericht door rmtech »

De ontwikkelingen rondom OpenAI zijn inderdaad niet iets waar je per se als publiek gefinancierde lokale/streekomroep blij van moet worden. Compleet logisch besluit dus.

Bij ZuidWest zitten we nu behoorlijk in het OpenAI-keurslijf voor het gebruik van getrainde AI-modellen voor ons redactiewerk. Daar kan ik nu niet zomaar te stekker uit trekken zonder dat de productiviteit daalt. Kon zelf helaas niet op die NLPO AI-dag zijn (onze hoofdredacteur was er wel) maar dit zijn legitieme zorgen natuurlijk.
sverrips

Bericht door sverrips »

rmtech schreef: 11 okt 2024 15:58 De ontwikkelingen rondom OpenAI zijn inderdaad niet iets waar je per se als publiek gefinancierde lokale/streekomroep blij van moet worden. Compleet logisch besluit dus.

Bij ZuidWest zitten we nu behoorlijk in het OpenAI-keurslijf voor het gebruik van getrainde AI-modellen voor ons redactiewerk. Daar kan ik nu niet zomaar te stekker uit trekken zonder dat de productiviteit daalt. Kon zelf helaas niet op die NLPO AI-dag zijn (onze hoofdredacteur was er wel) maar dit zijn legitieme zorgen natuurlijk.
Ja, die hoofdredacteur heb ik gezien en heeft ook zijn verhaal gedaan. Was mooi om te horen hoe het daar ingezet werd. Ik ben nu heel erg aan het zoeken naar de veranderingen bij openAI en het barst van de berichten wat er allemaal aan zit te komen en hoe mooi het wordt. Geen enkel bericht over wat voor gevolgen het heeft voor ons op de aarde als het gaat om klimaatprobleem en energieverbruik en de kerncentrale die microsoft nieuw leven in wil blazen om aan de energie aanvraag te voldoen die openai nodig heeft. Bizar dit, maar wel iets waarvan ik denk dat dat slim is, het negatieve mijden en vooral de positieve dingen rondstrooien. Afijn... morgen komt er ook bij RTV Rijnstreek einde aan Lotte. Ik trek vanwege dit akefietje vannacht de stekker eruit van Lotte op RTV Rijnstreek. Dat is de laatste link tussen mij en OpenAI. Bij alle negativiteit zie je nu op nu.nl ook dat mensen met AI materiaal afgeperst worden. Nu betreft het nog foto's van jezelf of video's waarin je zit de mastuberen, later zou dat weleens om kunnen slaan naar foto's waar je op staat icm kindermisbruik of andere illegale dingen, onthoofdingen enzo. Men (de crimineel) doet er echt alles aan om je tot betalen te dwingen en verwacht dat AI geen jaren stand houdt en verwacht uiteindelijk een totale verbod op AI om dit soort redenen.
Calypso

Bericht door Calypso »

sverrips schreef: 11 okt 2024 18:13 Ik ben nu heel erg aan het zoeken naar de veranderingen bij openAI en het barst van de berichten wat er allemaal aan zit te komen en hoe mooi het wordt.
Tja, waar hebben we die berichten allemaal nog meer over gehoord - totdat we allemaal aan het AI-Infuus liggen en we er achter komen dat er toch wel wat haken en ogen, danwel bijwerkingen aan zitten.

Elektrische fietsen zijn schitterend voor mensen die wat ouder worden, maar ondertussen stijgen de zwaardere ongelukken en beweegt de jeugd eigenlijk te weinig.

Mobiele telefoons zijn reuze handig, maar tegenwoordig spreekt niemand elkaar meer, maar gaat het via het schermpje, en verwacht een groot deel van je omgeving dat je eigenlijk altijd wel bereikbaar bent.

Internet zullen we het maar niet over hebben...

In de gaten houden, spelen met AI, kijken waar je het effectief kunt inzetten: vooral doen. Maar geloof niet alle fantastische verhalen dat we naar het paradijs gaan. Want ik denk persoonlijk dat we er uiteindelijk enkel maar verder van geraken.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Ik gebruik AI ook prima voor het inspreken van nieuwsberichten.
Prima medium bij juiste gebruik.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Plaats reactie