Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

NIcone900

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door NIcone900 »

repelsteel schreef: 06 okt 2024 11:59 Robbert-Jan zegt niks in dit interview. Behalve drie keer iets over “DNA” en “een nieuw hoofdstuk schrijven”.
Silvan wil het duidelijk concreet maken, maar RJ blijft in zijn media getrainde antwoord hangen.

Dit is vooral cursus management-taal.
Wou het net typen. Als dit degene is die Veronica moet gaan redden zie ik het heel somber in.

Totaal maar dan ook totaal geen visie hoe dat marktaandeel omhoog te krijgen. Behalve wat marketing bla bla.
Pijnlijk.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Om te huilen inderdaad. Veel geschreeuw, weinig wol.
Inspelen op wat de luisteraar wil... ja ja.
Een ochtendshow tot 9u en dan drie uurtjes kerkdienst met Marisa. Om maar een voorbeeld te noemen.
Benieuwd hoe lang ze hem laten zitten. Martijn Zuurveen komt niks beter over trouwens.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Vond het allemaal wat wollig en niet concreet. 'Veronica komt naar je toe deze zomer', Veronica DNA gevoel. Verklaar dat dan eens, dat heeft namelijk toch met de geschiedenis te maken maar ze willen dat nu 'herschrijven' en hoe wil je dat in dat 'club gevoel' met de pay-off 'join the club' bewerkstelligen.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Johanneke schreef: 06 okt 2024 12:40 Een ochtendshow tot 9u en dan drie uurtjes kerkdienst met Marisa. Om maar een voorbeeld te noemen.
En daarna de energieloze Sander Hoogendoorn, gevolgd door het gekir van La Brouwer. Toen Van der Velde ingreep in de weekendprogrammering had ik een goed gevoel, maar ik vind het onbegrijpelijk dat er zoveel zwakke momenten in de weekprogrammering blijven zitten. Hierdoor blijft het voor mij onduidelijk waar Veronica voor staat.
God is a DJ
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 06 okt 2024 14:20 En daarna de energieloze Sander Hoogendoorn, gevolgd door het gekir van La Brouwer. Toen Van der Velde ingreep in de weekendprogrammering had ik een goed gevoel, maar ik vind het onbegrijpelijk dat er zoveel zwakke momenten in de weekprogrammering blijven zitten. Hierdoor blijft het voor mij onduidelijk waar Veronica voor staat.
Schijnbaar niet voor jouw smaak.

Radio Veronica heeft inmiddels een duidelijk format met dito programmering. De vormgeving is op orde. Het lijkt mij duidelijk dat deze zender staat voor een breed muziekaanbod voor volwassen luisteraars.
Rock 'n roll is better than music!
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Oortjes schreef: 06 okt 2024 16:34
Phoenix schreef: 06 okt 2024 14:20 En daarna de energieloze Sander Hoogendoorn, gevolgd door het gekir van La Brouwer. Toen Van der Velde ingreep in de weekendprogrammering had ik een goed gevoel, maar ik vind het onbegrijpelijk dat er zoveel zwakke momenten in de weekprogrammering blijven zitten. Hierdoor blijft het voor mij onduidelijk waar Veronica voor staat.

Radio Veronica heeft inmiddels een duidelijk format met dito programmering. De vormgeving is op orde. Het lijkt mij duidelijk dat deze zender staat voor een breed muziekaanbod voor volwassen luisteraars.
Qua muziekaanbod vind ik het redelijk op orde, al wisselt het echt per programma. Het valt me al weken op dat Rick in het weekend een frisse afwisselende muziekmix krijgt, maar daarna komt Niek waar voornamelijk stukgedraaide Veronica classics te horen zijn, net weer Smells like teen spirit bijvoorbeeld...

Qua programmering is het allesbehalve consistent, dat ben ik met Phoenix eens. Probeer vanavond maar eens naar Thijs Meeuwsen te luisteren die een soort Rondom 10 achtig magazine programma probeert te maken. Even voor half 10 laat hij eerst zijn onverstaanbare zieke vriend ruim vijf minuten aan het woord, ik kan me niet voorstellen dat er daarna nog veel luisteraars over zijn, maar anders komen er in het tweede uur nog twee langdradige items met andere oninteressante gasten, steeds wisselend maar duidelijk ook bekenden van Thijs. Onbegrijpelijk dat Veronica dit zo tolereert op een muziekzender. Er zijn echt wel meer matige jocks op de radio op de late zondagavond, maar nergens krijgen ze zoveel ruimte om radio te maken voor zichzelf. Maar de eerder genoemde muziek... die is dan weer uitstekend op orde op deze uren.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Johanneke schreef: 06 okt 2024 18:27 Qua programmering is het allesbehalve consistent, dat ben ik met Phoenix eens. Probeer vanavond maar eens naar Thijs Meeuwsen te luisteren die een soort Rondom 10 achtig magazine programma probeert te maken. Even voor half 10 laat hij eerst zijn onverstaanbare zieke vriend ruim vijf minuten aan het woord, ik kan me niet voorstellen dat er daarna nog veel luisteraars over zijn, maar anders komen er in het tweede uur nog twee langdradige items met andere oninteressante gasten, steeds wisselend maar duidelijk ook bekenden van Thijs. Onbegrijpelijk dat Veronica dit zo tolereert op een muziekzender. Er zijn echt wel meer matige jocks op de radio op de late zondagavond, maar nergens krijgen ze zoveel ruimte om radio te maken voor zichzelf. Maar de eerder genoemde muziek... die is dan weer uitstekend op orde op deze uren.
Ik heb Thijs Meeuwsen nog nooit beluisterd, maar wat je omschrijft is een programma wat mij ook niet aanspreekt. Dat in het weekend de avonduren wat afwijkend geprogrammeerd zijn, zou ik echter niet inconsistent willen noemen. Dat zijn nou eenmaal andere avonden dan doordeweeks. Als de muziekkeuze consequent blijft, komt ook dit op mij over als smaak.

Een verschil in muziekbeleid tussen de programma's van Rick en Niek valt mij niet op. Ik hoor twee prima dj's een programma presenteren waar een brede muziekmix de boventoon voert. Niks mis mee, lijkt mij.

Alleen de promo's voor items doordeweeks doen mij nog niet overtuigen....ook smaak
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Valt inderdaad op dat er verschil zit in de muziek tussen Rick en Niek. Denk dat Rick iets meer de vrije hand krijgt, en misschien Niek ook maar dat is dan gewoon zijn keuze voor bepaalde tracks die gewoon wel erg stuk gedraaid zijn. Of hij heeft een andere muzieksamensteller.
NIcone900

Bericht door NIcone900 »

Hun grootste concurrenten NPO Radio 2 en 10 hebben ook een breed muziekaanbod. Dat is niet onderscheidend in deze radiomarkt.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

NIcone900 schreef: 06 okt 2024 18:54 Hun grootste concurrenten NPO Radio 2 en 10 hebben ook een breed muziekaanbod. Dat is niet onderscheidend in deze radiomarkt.
Volledig eens. Onderscheiden is wat anders dan ergens voor staan.

Zelf zou ik als Veronica geconcentreerd hebben op Eighties, Nineties en Zeroes. Dat vind ik in de huidige markt wel onderscheidend. Mediahuis zal een reden hebben breder te profileren en minder onderscheidend te zijn.
-MM-

Bericht door -MM- »

Het is al vaker benoemd hier. Maar ze vissen duidelijk in dezelfde vijver als Radio 10, Radio 2 en een beetje JOE. Neem daarbij al die regionale zenders die ook in dezelfde vijver vissen.

Veronica heeft het zichzelf zo moeilijk gemaakt.
Ze hadden in mijn ogen veel beter een format kunnen toepassen als Q music en 538, daar zijn er op landelijk niveau maar 2 van, en regionaal ook weinig.
Zorg dat je dan een iets onderscheidende playlist hebt, bijvoorbeeld wat meer "fout" (zonder het ook fout te noemen). Of wat meer 90's eurodance.

Ik denk dat je dan een veel breder luister publiek aantrekt.
De kans is in ieder geval groter dan vissen in dezelfde vijver als al die anderen.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Maar op dit moment zijn er in mijn optiek maar 2 formats op landelijk niveau; oude hits (Veronica , R2, R10 en JOE) en nieuwe hits (Q en 538). Niet veel keuze.
DAB+ daar buiten gelaten natuurlijk.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ik ben het zeer oneens met de bewering dat Veronica een duidelijk format en consistente programmering heeft.

Het format van Veronica is zeer onduidelijk. Veronica draait in alle opzichte zeer breed. Zowel qua periode (maar liefst zes decennia) als in genre (pop, rock, dance, soul, disco, nederpop, funk, …). Daarmee kan van een duidelijk muzikaal format al geen sprake meer zijn. De huidige pay-off (Join the club) zegt ook niets over het muzikale format.

Dan de presentatie en programmering. Deze is zeer inconsistent en op momenten onlogisch.
De ochtendshow om 9 uur laten stoppen is een foute keuze. Zeker als geen enkele andere commerciële zender dat doet. Daarbij komt dat de uren daarna zeer matig zijn ingevuld, want op basis van welke kwaliteiten en verdiensten Marisa en Sander Hoogendoorn op de belangrijke office hours zijn geprogrammeerd is mij onduidelijk.
Naast dat ik het vreemd vind dat de ochtendshow maar drie uur duurt vind ik het ook vreemd dat Stenders maar voor twee uur is ingepland. Ekdom en Stenders zijn de grote namen dus waarom wordt dit dan niet maximaal benut?
De jocks die om 21 uur staan ingepland lijken carte blanche te hebben gekregen en maken er veredelde hobbyradio van.
De invulling van de vrijdagmiddag en vrijdagavond zal veel liefhebbers aanspreken, maar ik vraag me af of het vriendenclubgevoel dat Gerard, Rob, Wouter en Frank willen uitstralen commercieel succes oplevert. Zeker omdat de concurrentie op vrijdagmiddag niet gering is.

Kortom het format en programmering is allesbehalve duidelijk en consistent. Dat heeft niet alleen met smaak te maken, want op momenten ben ik wel positief over de zender en invulling, maar op andere momenten zakt het weer erg weg - zie hierboven.
God is a DJ
Oortjes

Bericht door Oortjes »

-MM- schreef: 06 okt 2024 19:57 Maar op dit moment zijn er in mijn optiek maar 2 formats op landelijk niveau; oude hits (Veronica , R2, R10 en JOE) en nieuwe hits (Q en 538). Niet veel keuze.
DAB+ daar buiten gelaten natuurlijk.
Daar laat je inderdaad goed beluisterde DAB+ zenders als Radio 5 wel buiten.

Het aanbod van oude hits is natuurlijk wel zestig jaar meer dan van nieuwe hits. Dat geeft ook meer mogelijkheden tot variatie. Dat Veronica het zichzelf moeilijk maakt door zo breed te draaien, zijn we eens.

Dat Veronica beter af zou zijn in concurrentie met Q Music en Radio 538, ben ik niet met je eens. Het aantal luisteraars naar hitzenders is in totaal minder dan naar zenders met oldies. De mogelijkheden om daar te groeien ten koste van concurrenten, zijn dus minder. Daarnaast is het een nog grotere verandering dan er nu al geweest is. Dat maakt het alleen maar nog moeilijker.

Ik zou meer onderscheidend zijn geworden binnen het oldies segment.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

NIcone900 schreef: 06 okt 2024 18:54

Hun grootste concurrenten NPO Radio 2 en 10 hebben ook een breed muziekaanbod. Dat is niet onderscheidend in deze radiomarkt.
Nou ja, het ligt er wel aan waar je de accenten legt.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Phoenix schreef: 06 okt 2024 20:07 De ochtendshow om 9 uur laten stoppen is een foute keuze. Zeker als geen enkele andere commerciële zender dat doet. Daarbij komt dat de uren daarna zeer matig zijn ingevuld, want op basis van welke kwaliteiten en verdiensten Marisa en Sander Hoogendoorn op de belangrijke office hours zijn geprogrammeerd is mij onduidelijk.
Als je de ochtendshow om 9 uur stopt, dan kan je ook de luisteraars pakken die al het gel*l zat zijn en graag muziek willen horen. Dan zou je juist een voorsprong pakken op de zenders die nog een uur ochtendshow hebben.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Plaats reactie