Financiële problemen voor streekomroep Ons West Brabant

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Echtwel

Re: Financiële problemen voor streekomroep Ons West Brabant

Bericht door Echtwel »

vansteen schreef: 18 jun 2023 21:19
Trekhaak schreef: 20 jan 2019 23:45 Al die edities lopen ook niet in sync. Echt een aanfluiting. Waarom zou de 106.7 die nu in Oudenbosch staat aangezet worden in Bergen op Zoom? Geografisch lijkt me dit ook helemaal niet logisch, maar toch hebben ze volgens de website http://radio-tv-nederland.nl/1049-1079mhz.html wel een opstelpunt gekregen. De hoogte van de mast is 53 meter net als ZuidWestFM. Toch niet op dezelfde flat? Kan nog leuk worden.
Met Googlen kwam ik op dit onderwerp uit. Ik snap er helemaal niets meer van wat ze daar aan het doen zijn..

Ik hoorde vanmiddag toen ik van Dordrecht naar Antwerpen moest ZuidWestFM op 106,7 op de Moerdijkbrug. Werkelijk SNOEIHARD audio trouwens! Kwam van 95,7 Drechtstad FM en moest het volume terugnemen. Is dat zelfs legaal?

Richting de Belgische grens en Zundert schakelde de autoradio automatisch naar 107,1 uit Roosendaal en daarna 105,1 uit Bergen op Zoom denk ik. Dat is het ZuidWest netwerk! Alles mooi sync en rds met programma info hoor. Maar ik hoor niet op ZuidWest uit te komen als ik Ons West Brabant aanzet. Hoe hangt dit nu weer aan elkaar? Ik heb niet op rds gekeken voordat ik op 107,1 zat maar zeker te weten wel ZuidWestFM jingles op 106,7 gehoord.
Wat ik had begrepen was Rijksinspectie Digitale Infrastructuur met een helikopter de zend antenne (en via andere opties) de lokale omroepen ging controleren dat had men een jaar of 3 gedaan hoe vaak men dit gaat doen is de vraag maar uit dat onderzoek was er toch een aantal omroepen die het vermogen of antenne ( bewust of onbewust) had fout (te hoog) had afgesteld wat, ik begrepen had zullen deze controles wel vaker gebeuren maar zo te zien al een tijd niet..... en zolang men geen klachten krijgt ....is het natuurlijk makkelijker scoren om piraten te pesten die zijn altijd fout :oops:
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

vansteen schreef: 18 jun 2023 21:19 Richting de Belgische grens en Zundert schakelde de autoradio automatisch naar 107,1 uit Roosendaal en daarna 105,1 uit Bergen op Zoom denk ik. Dat is het ZuidWest netwerk! Alles mooi sync en rds met programma info hoor. Maar ik hoor niet op ZuidWest uit te komen als ik Ons West Brabant aanzet. Hoe hangt dit nu weer aan elkaar? Ik heb niet op rds gekeken voordat ik op 107,1 zat maar zeker te weten wel ZuidWestFM jingles op 106,7 gehoord.
Als je in de RDS voor beide dezelfde PI-code gebruikt kun je dit soort dingen verwachten. Er is geen centraal punt in nederland die de PI-code's uitdeeld, je zult zelf moeten afstemmen met omroepen in de buurt dat er binnen de beschikbare code's geen duplicaten zijn.
Leon1968

Bericht door Leon1968 »

Dit brengt denk ik wat licht in de duisternis.

https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/on ... rammering/

https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/on ... ag-14-mei/

Sinds een paar weken hoor je de programma’s van Zuidwest FM dus ook op 106.7.
vansteen

Bericht door vansteen »

Leon1968 schreef: 22 jun 2023 06:47 Dit brengt denk ik wat licht in de duisternis.

https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/on ... ag-14-mei/
Dit verklaard een hoop dankjewel! Ik ging uit van een fout, omdat het altijd zo een bende was op die Ons West Brabant zenders. Maar het is dus bewust. Gisteren reed ik weer dezelfde route en het valt me nu pas op dat de RDS van 106.7fm ook 'ZUIDWEST' toont en er promo's te horen zijn die deze verandering aankondigen en ze ook hun hele website volgestopt hebben met popups die het aankondigen.

Het is maar beter zo want inhoudelijk is het wel prettiger om te luisteren dan Ons West Brabant. Het is naar mijn smaak wel gewoon te hard. Suc6FM klinkt in dezelfde regio fijner. Maar ik moet zeggen dat het dan wel consistent te hard was. En goed synchroon op de 3 zenders van de Belgische grens tot de Moerdijkbrug waar ik overheen ging. Over smaak valt te twisten maar het lijkt dat de technische ploeg daar in ieder geval weet wat ze doen!
rmtech

Bericht door rmtech »

Ik ben medeverantwoordelijk voor het FM-netwerk van ZuidWest en zal wat op een rij zetten. Er zitten veel aannames in dit topic:
  • In Bergen op Zoom staat uitsluitend de zender voor 105.8 FM van ZuidWest FM.
  • De zender voor 106.7 FM staat in Oudenbosch, heeft daar altijd gestaan, is niet verplaatst.
  • Ons West Brabant en ZuidWest maken sinds 14 mei gezamenlijk radio onder de naam ZuidWest FM. De naam Ons West Brabant Radio behoort tot het verleden. Dit is onder andere hier te lezen.
  • Bij de overgang hebben we alle bekende verzamelsites zoals radio-tv-nederland en fmscan gemaild om up-to-date te zijn.
  • Alle zenders van ZuidWest FM en (voormalig) Ons West Brabant Radio zijn aan elkaar gekoppeld door middel van dezelfde PI-code. Het klopt dat je deze in een groot deel van het gebied tussen Dordrecht en Antwerpen hoort.
Alle zenders, ook 106.7 FM, zijn secuur afgeregeld en luid maar volledig in compliance. Mogelijk luider dan andere lokale zenders in de buurt, maar binnen het stokkemasker en een zwaai niet groter dan 75kHz. We hebben bij het onboarden van 106.7 FM bij ZuidWest fors geïnvesteerd in onder andere MicroMPX en hebben weinig geheimen. De hele audio stack staat zelfs open op Github en wordt actief doorontwikkeld. Het antwoord op vraag "is dit zelfs legaal?" is dan ook ja. Het zijn gewoon 4 vergunde zenders met dezelfde PI-code.
vansteen schreef: 24 jun 2023 16:55En goed synchroon [...] Over smaak valt te twisten maar het lijkt dat de technische ploeg daar in ieder geval weet wat ze doen!
Fijn dat het opvalt. Veel dank -smok
slam538q

Bericht door slam538q »

Hoe vind de luisyeraar dat het klinkt
jur

Bericht door jur »

JanL schreef: 20 jan 2019 15:31 Ik kan u melden dat de FM zender in Zundert nu uitzendt op FM 106.7 MHz i.p.v FM 106.8 MHz . Geen idee of dit zo blijft.
Ik zie op de website dat ze nu spreken over Zundert binnenkort op 105.7 MHz i.p.v. 106.7 MHz. Dat zal wel een steunzender zijn dan. Want die 106.7 is zeer zwak in Zundert!
krabjefm

Bericht door krabjefm »

Ik zie op de website dat ze nu spreken over Zundert binnenkort op 105.7 MHz i.p.v. 106.7 MHz. Dat zal wel een steunzender zijn dan. Want die 106.7 is zeer zwak in Zundert!
De zender in Zundert staat sinds afgelopen weekend weer aan op 105.7 MHz. De 106.7 staat in Oudenbosch. De 105.7 lijkt dus inderdaad een invuller voor Zundert e.o.
rmtech

Bericht door rmtech »

Met het terug inschakelen van deze locatie willen we inderdaad het gat in bereik dat 106.7 FM uit Oudenbosch heeft opvullen. Ons West Brabant heeft in Zundert ooit uitgezonden op 106.8 FM, maar om interferentie met 106.7 te voorkomen is naar 105.7 geswitcht.

Zoals al eerder in dit topic opgemerkt is, was het geen verstandig besluit om alle zenders behalve 106.7 FM uit te schakelen. Een ongelukkige beslissing van een vorig bestuur die nu hersteld is.

Dit was een erg verouderde en verwaarloosde locatie die weer leven in is geblazen. Er moet nog veel gebeuren en het is allemaal nog niet in optimale vorm, maar het kan vanaf nu alleen maar beter worden!
piggelmee

Bericht door piggelmee »

Waarom heeft het RDI niet een nieuw raster door deze FM laag (die drastisch wordt herzien) berekent met dito vermogens?
Music was my first love
rmtech

Bericht door rmtech »

Niets liever! Er is uitgebreid met het RDI gecorrespondeerd hierover. Voorlopig zitten we vast in het stokoude raster. En zo eindig je met 5 FM-zenders om je verzorgingsgebied een beetje te dekken als streekomroep.
DX'r

Bericht door DX'r »

rmtech schreef: 01 okt 2024 17:37 Niets liever! Er is uitgebreid met het RDI gecorrespondeerd hierover. Voorlopig zitten we vast in het stokoude raster. En zo eindig je met 5 FM-zenders om je verzorgingsgebied een beetje te dekken als streekomroep.
Nix mis met 5 fm zenders want jullie te verzorgen gebied is heel groot dat lukt je never nooit met 1 frequentie.
En binnenkort via DAB dan kunnen die 5 fm zenders gewoon uit -smok
jur

Bericht door jur »

Mooi hoor dat ZuidWest FM nieuw leven blaast in die oude frequencies van Ons West Brabant. Eerst was 105.7 de frequentie die in Etten-Leur stond..

Maar dit is wel een gewaagde frequentie met Radio Valencia 105.8 aan de andere kant van de grens?? Zundert Hoogstraten is erg dicht bij elkaar!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

jur schreef: 07 okt 2024 23:03 Mooi hoor dat ZuidWest FM nieuw leven blaast in die oude frequencies van Ons West Brabant. Eerst was 105.7 de frequentie die in Etten-Leur stond..

Maar dit is wel een gewaagde frequentie met Radio Valencia 105.8 aan de andere kant van de grens?? Zundert Hoogstraten is erg dicht bij elkaar!
Wel raar dat de omroep van Hoogstraten de naam van een andere stad/streek draagt. :eek:
Schopt graag tegen heilige huisjes...
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Hoogstraten, dat is Belgie.
Plaats reactie