Toekomst NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef: 19 jul 2024 10:04
Pot schreef: 19 jul 2024 09:30 Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom de regionalen niet gewoon samengevoegd worden met een Radio 5 (net als Radio 2 Vlaanderen gedeeltelijk doet/deed). Overdag gewoon veel gouwe ouwe en wat streekmuziek met een regionale programmering en 's avonds en delen van het weekend een landelijke programmering. Dan heeft Radio 5 Regio ook meteen een FM-frequentie.
Typisch weer zo arrogante Rampstad opmerking!
Met de Randstad heeft het weinig van doen, maar het gaat volledig voorbij aan de belangrijke rol en positie van de regionale omroepen. Deze omroepen vullen hun publieke functie buitengewoon goed in, met beperkt budget. Dat moet je niet samen willen voegen met landelijke plaatje praatje radio.

Dit geldt alleen net zo goed voor Radio Oost als voor Radio Rijnmond, om er maar twee te noemen.
Rock 'n roll is better than music!
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Oortjes schreef: 19 jul 2024 15:35
Met de Randstad heeft het weinig van doen,
Waar staan de radiostudio's van de NPO?

RTVNoord en Omrop Fryslan zijn instituten in noord Nederland en hebben moeten knokken voor de plek die ze nu innemen.
Satfreak13

Deradiokenner schreef: 19 jul 2024 13:54
Landelijke npo randstad zender? Hoor je wel wat je zegt? NPO radio 2 is bijvoorbeeld erg groot in Brabant. Dan kun je toch niet zeggen dat ze alleen maar de Randstad bedienen of die toon hebben. Je kijkt erg met een gekleurde bril
Waar staan die studio's van de NPO?
Groot in Brabant? Hoor je wel wat je zegt?

Ze zijn veel minder groot in de regio's verderop: RTV Oost, RTVDrenthe, Omrop Fryslan, RTVNoord.
Alle zenders deels in het Nedersaksisch en het Fries!

De Randstad zenders zenden geen nieuws in dialecten of in het Frysk.
Criet Titulaer werd ooit gedwongen zijn Brabants/Limburgs accent af te leren als hij op de landelijke tv wou.Dat heeft hij toen geweigerd en sindsdien
mocht hij niet meer op de landelijke zenders wegens zijn zachte "g".
Er is de afgelopen decennia niet veel veranderd in dat Randstad denken. Groningen moest knokken (en nog) voor enig begrip.

Ach, die NPO. Hun denkwereld reikt niet veel verder dan een actieradius van 50 km rond Hilversum.
De kandidatenlijsten van de meeste politieke partijen spreken al boekdelen. Met het NPO personeel is het niet veel beter.

De regio is nog steeds "ergens verderop " voor de NPO maar kan wel geïntegreerd worden in de landelijke zenders? Zoals vroeger? Back to the Fifties?
De regiozenders staan al jaren in de top 10 luistercijfers. Daar kan 3FM lang niet aan tippen. Doe die zender maar weg.
Pot

Bericht door Pot »

Wat een krokodillentranen zeg en inmiddels gaat het totaal niet meer waar het aanvankelijk over ging...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef: 19 jul 2024 15:55 Waar staan de radiostudio's van de NPO?

RTVNoord en Omrop Fryslan zijn instituten in noord Nederland en hebben moeten knokken voor de plek die ze nu innemen.
De radiostudio 's van de NPO staan in Hilversum.

Zijn de regionale omroepen in de Randstad minder van belang ofzo? Volgens mij zijn wij het eens dat regionale radiozenders geen onderdeel van een landelijke zender moeten worden.
Satfreak13

Oortjes schreef: 19 jul 2024 22:14

Zijn de regionale omroepen in de Randstad minder van belang ofzo?
Nee, maar de NPO is ook al vrij regionaal. Die dubbelt.
Veel nieuws en veel reportages en veel medewerkers allemaal uit de Randstad.
Je waant je regelmatig op een regionale zender op Radio 1. Maar ja, buiten de Randstad heeft de NPO ook geen eigen studio's.
Alles staat in de Randstad.
En dan is Enschede, Maastricht of Groningen natuurlijk ook "buitengebied" waar je alleen over bericht als het nodig is.
De reast doe je allemaal in de buurt. In het zelfde zendgebied als van Radio Rijnmond, RTVNH, RTVWest, RTV Utrecht of AT5, zeg maar...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef: 19 jul 2024 22:41 Nee, maar de NPO is ook al vrij regionaal. Die dubbelt.
Veel nieuws en veel reportages en veel medewerkers allemaal uit de Randstad.
Tja, Den Haag ligt in de Randstad en de meeste mensen wonen er. Dat is zo. Toch is het aanbod van de regionale omroepen echt meer regio gebonden dan de NPO. Die is dat totaal niet, ondanks dat het meeste nieuws er vandaan komt.

Zelf heb ik het beeld dat in de vorige eeuw de landsgrens voor de NPO wel bij Amersfoort lag, maar dat onder druk van de commerciële zenders behoorlijk veranderd is. Nu ervaar ik het niet meer.
Satfreak13

De meeste Nederlanders wonnen juist BUITEN de Randstad!

Alleen denken veel media kennelijk nog steeds dat buiten de Randstad bewoond Nederland zo'n beetje ophoudt. Alleen een paar boeren, toch? En ook nog met een raar accent.
Die beperkte horizon in de Randstad is al eeuwen oud. De journaals geven er dagelijks blijk van. Zowel die van de commerciële als van de NPO zenders.

Maar goed: Radio 2 blijft een topper en 3FM een afknapper. En dat is al een aantal jaren zo.
SB92

Bericht door SB92 »

Satfreak13 schreef: 20 jul 2024 09:11.

Maar goed: Radio 2 blijft een topper en 3FM een afknapper. En dat is al een aantal jaren zo.
Voor wie? De meerderheid? Of ook de doelgroep waarop 3FM zich richt? Dacht dat we het over de publieke omroep hadden.
Satfreak13

SB92 schreef: 20 jul 2024 09:38 Voor wie? De meerderheid? Of ook de doelgroep waarop 3FM zich richt? Dacht dat we het over de publieke omroep hadden.
We hebben het hier toch over de meest recente "ontwikkelingen in de luistercijfers"?
Of mogen we daar geen commentaar op geven? Vooral gezien de opmerkingen en doelstellingen die de PO zelf over 3FM heeft?
veronica vlaanderen

Bericht door veronica vlaanderen »

Wat is de luisterdichtheid dan van de radio stations, programma’s? Ik kan me nog herinneren dat Curry en van Inkel een luisterdichtheid haalde van 4% op vrijdagavond.
Veronica ik bleef haar altijd steunen!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef: 20 jul 2024 09:11 De meeste Nederlanders wonnen juist BUITEN de Randstad!
Dat klopt. Ik had moeten formuleren dat in geen enkele andere regio zoveel mensen wonen als in de Randstad. Het zijn er inderdaad net minder dan in de rest van geheel Nederland.

Ik woon toch echt aan de rand van Nederland, nabij de Duitse grens. Toch herken ik jouw verhaal niet. Misschien is dat ook regio gebonden.
Satfreak13

Oortjes schreef: 22 jul 2024 21:47 Het zijn er inderdaad net minder dan in de rest van geheel Nederland.
Ik weet niet welke bronnen je hanteert, maar volgens de laatste stand heeft Nederland 18 miljoen inwoners, en de Randstad 8 miljoen.

Blijven er 10 miljoen over BUITEN de Randstad. Waarbij Randstad wel ruim is opgevat, want die 8 miljoen wordt verkregen als alle inwoners van de vier 'Randstadprovincies' mee worden geteld, dat wil zeggen de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland.

"Net minder" vind ik in dit geval een behoorlijke understatement.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Oortjes schreef: 19 jul 2024 15:35
Satfreak13 schreef: 19 jul 2024 10:04
Pot schreef: 19 jul 2024 09:30 Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom de regionalen niet gewoon samengevoegd worden met een Radio 5 (net als Radio 2 Vlaanderen gedeeltelijk doet/deed). Overdag gewoon veel gouwe ouwe en wat streekmuziek met een regionale programmering en 's avonds en delen van het weekend een landelijke programmering. Dan heeft Radio 5 Regio ook meteen een FM-frequentie.
Typisch weer zo arrogante Rampstad opmerking!
Met de Randstad heeft het weinig van doen, maar het gaat volledig voorbij aan de belangrijke rol en positie van de regionale omroepen. Deze omroepen vullen hun publieke functie buitengewoon goed in, met beperkt budget. Dat moet je niet samen willen voegen met landelijke plaatje praatje radio.

Dit geldt alleen net zo goed voor Radio Oost als voor Radio Rijnmond, om er maar twee te noemen.
Wat is er goed aan als je uitsluitend bejaarde luisteraars bereikt?
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 22 jul 2024 23:21 Wat is er goed aan als je uitsluitend bejaarde luisteraars bereikt?
Uitsluitend lijkt me wat overdreven, maar ik begrijp je punt. Ook met ouder publiek zijn het over het algemeen goed beluisterde zenders die bijdragen aan cohesie in de gemeenschap.
Plaats reactie