Ik vindt haar talks heel slecht, hakkelend te lang. Ik vind haar gewoon slecht en een echt uitschakel moment voor mij. En als je een topper als Gerard in huis heb, moet je daarna ook een sterke jock in huis hebben. Niek vind ik een hele goede dj, ik kan me wel eens herinneren dat hij Greatest hits deed, dat is al wel heel wat jaren geleden maar dat deed hij erg goed. Ik ben sowieso fan van Niek, ik vind hem beter voor 9–12 en moet op zijn minst de middag of ochtend doen. Maar helaas zijn die plekken als vergeven. Ik vind hem niet onder doen dan een Gerard Ekdom. Marissa is leuk voor de nacht heel diep weg gestopt. En als ze toch een vrouw willen haal Emmely de Wilt weg. Ik vind niet veel vrouwen goed op de radio maar Emmely en Jorien zijn wat mij betreft echt hele goede dj’s.tophitsradio schreef: 18 jul 2024 20:19Waarom is Marissa volgens jou een slechte DJ?Deradiokenner schreef: 18 jul 2024 19:59Daar verschillen de meningen over, ik vind marissa echt een van de slechte vrouwelijke dj’s. Zowel niet de slechtste. Maar blijkbaar hoor ik iets wat de zenderbaasjes niet horen want op 2 zenders zitten vrouwen op een mooi tijdstip die er echt helemaal niks van bakken.
Ik vind dat ze het prima doet tussen 9 en 12. Tussen 16 en 18u kwam ze niet tot haar recht met Hannelore. Dat was teveel een theekransje met non onderwerpen. Maar het zou zo maar kunnen dat ze Niek inderdaad tussen 9 en 12 u zetten. Doorluistereffect is er dan zeker maar ik ben bang dat hij te weinig zijn ei kwijt kan tijdens die uren.
Veranderingen Radio Veronica
Moderator: admin6
-
- Berichten: 1809
- Lid geworden op: 14 nov 2019 06:39
Re: Veranderingen Radio Veronica
Re: Veranderingen Radio Veronica
Met dat laatste ben ik het eens. Ik vond destijds Kristel van Eijck op Qmusic ook een prettige jock/side-kick.Deradiokenner schreef: 18 jul 2024 21:04Ik vindt haar talks heel slecht, hakkelend te lang. Ik vind haar gewoon slecht en een echt uitschakel moment voor mij. En als je een topper als Gerard in huis heb, moet je daarna ook een sterke jock in huis hebben. Niek vind ik een hele goede dj, ik kan me wel eens herinneren dat hij Greatest hits deed, dat is al wel heel wat jaren geleden maar dat deed hij erg goed. Ik ben sowieso fan van Niek, ik vind hem beter voor 9–12 en moet op zijn minst de middag of ochtend doen. Maar helaas zijn die plekken als vergeven. Ik vind hem niet onder doen dan een Gerard Ekdom. Marissa is leuk voor de nacht heel diep weg gestopt. En als ze toch een vrouw willen haal Emmely de Wilt weg. Ik vind niet veel vrouwen goed op de radio maar Emmely en Jorien zijn wat mij betreft echt hele goede dj’s.tophitsradio schreef: 18 jul 2024 20:19Waarom is Marissa volgens jou een slechte DJ?Deradiokenner schreef: 18 jul 2024 19:59
Daar verschillen de meningen over, ik vind marissa echt een van de slechte vrouwelijke dj’s. Zowel niet de slechtste. Maar blijkbaar hoor ik iets wat de zenderbaasjes niet horen want op 2 zenders zitten vrouwen op een mooi tijdstip die er echt helemaal niks van bakken.
Ik vind dat ze het prima doet tussen 9 en 12. Tussen 16 en 18u kwam ze niet tot haar recht met Hannelore. Dat was teveel een theekransje met non onderwerpen. Maar het zou zo maar kunnen dat ze Niek inderdaad tussen 9 en 12 u zetten. Doorluistereffect is er dan zeker maar ik ben bang dat hij te weinig zijn ei kwijt kan tijdens die uren.
Het liefst zou ik Niek van der Bruggen blijvend in de ochtend houden. Ik heb Gerard Ekdom nooit geschikt gevonden voor ochtendradio. In een music driven programma komt hij beter tot zijn recht. De ideale line-up voor mij zou zijn: 06:00 Niek van der Bruggen, 10:00 Gerard Ekdom, 13:00 Wouter van der Goes, 16:00 Rob Stenders, 19:00 Martijn Muijs, 22:00 Frank van ‘t Hof.
God is a DJ
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 28 sep 2023 18:56
Re: Veranderingen Radio Veronica
Mag ik vragen: waarom luistert iemand radio en niet een playlist in Spotify, een cd, of whatever? Ik, ik luister om verrast te worden, om nieuwe muziek te leren kennen. Ik heb eigenlijk altijd Veronica aanstaan. Ben daar terug gekomen toen Stenders het voor het zeggen kreeg. De periode daarvoor waarin je kon voorspellen wat er per programma gedraaid ging worden (altijd een Queen, een U2, een Guns...) Dat was 'm niet voor mij. Stenders bij Veronica zou z'n eigen muziekbibliotheek aankoppelen waardoor er ineens uit meer dan de 500 nummers gekozen kon worden. Breed draaien werd geprobeerd, aangedurft.
En dan lees ik op dit forum dat er minder breed gedraaid moet worden, meer focus op maar 2 of 3 decennia. Waarom dan vraag ik me af.
En zo hoorde ik 2 weken geleden in een podcast het volgende betoog dat ik heb uitgetypt. Ik hoop echt dat Veronica de handschoen wil (blijven) oppakken. Laat het niet een zender worden waarvan er al genoeg zijn.
- -
Podcast: Dit was de radio
Aflevering: 171 (S08 E46) 2 juli
Arjan (Snijders) is boos! Valt er anno 2024 nog wel wat te kiezen qua muziek op de Nederlandse radio?
Bij de radio leven we van muziek. Het is het hoofdingredient van vrijwel elke zender. Het is het meerendeel van de programmering. Het is de hoofdreden voor de meeste luisteraars om de radio voor aan te zetten. Maar we gaan er heel raar mee om. Want we hebben een gek spelletje bedacht. Dat spelletje is helemaal niet nodig, maar we spelen het alleen al zolang, dat we niet meer weten dat het ook zonder het spelletje kan. En dat spelletje heet "alleen de grootste hits aller tijden draaien en dan doen of er verder niets anders bestaat".
We spelen het spel dat er maar zo'n nou 2000 nummers bestaan. Ja voor een enkele zender zijn dat 4000 nummers, voor de meeste stations zijn het er amper 800 en dat zijn ze. De hits, dé hits, er is niets anders. Dat wil zeggen, de luisteraar wil niets anders horen. En wij geven de luisteraar wat ie wil eten. Wil ie morgen alleen hillbilly-country klanken dan draaien we dat. Dat laatste gaat overigens niet gebeuren want de luisteraar gaat nooit een hillbilly-nummer horen op de radio want die bestaan namelijk niet, ze zitten niet bij die 2000 grootste hits aller tijden.
Het vreemde aan dat spelletje "alleen de grootste hits draaien" is dat we hier 35 jaar geleden, bij het groot worden van de commerciële radio in Nederland, steeds meer in zijn gaan geloven. Bij de start van Radio538, Radio10 Gold, SkyRadio en ook bij het commercieel worden van Veronica in '95, werden er Amerikaanse format-boeren overgevlogen en deze heren zouden voor een Amerikaanse consultancy-fee wel even vertellen hoe die Nederlanders het in-Amerika-al-jaren-geldende format moeten leren gebruiken: Just Play The Hits - Nothing Else. Sterker nog, in Amerika deden ze het met nog veel minder nummers: 200, 300, nou 500 hooguit, meer dan genoeg. En ja hoor, binnen no time kwamen de muzieksamenstellers en de in te huren consultancy-jongens in Nederland op het zelfde verhaal: Waarom zou je een minder bekende hit van Abba draaien als je luisteraar toch het liefst Dancing Queen hoort?
Nou ja en waarom ook niet? Misschien hebben ze wel gelijk, al die commerciële muziekrakkers. De publieke omroep had tot begin jaren 90 het alleenrecht en die viel iedereen maar lastig met zendingsdrang en dagelijks verspringende verticale programmering. Met elke dag een volledig ander format en dus elke dag andere muziek. Luisterde trouwens miljoenen mensen naar, maar ja d'r was bijna niets anders, dus ze moesten wel. Ze kozen er overigens niet voor om dan maar niet naar de radio te luisteren.
Publieke radio draaide eerst alsof er wel tienduizend platen waren of twintigduizend. D'r zijn er trouwens vele miljarden he, liedjes, platenalbums, singles, digitale en fysieke releases en miljoenen daarvan zijn ook echt geweldig, zijn prachtig. De meesten zijn ongehoord en onbekend. Niet omdat ze niet goed zijn maar ze testen niet goed. Ze zijn geen hits geweest, volgens de zelfbedachte wetten van de muzieksamenstellers. En de publieke radio die zag haar aandeel verkleinen en dacht "hoo hoo, dan gaan we ook meespelen met dat spel. Er zijn maar tweeduizend hits gemaakt en alleen die gaan we draaien, want dat werkt. En we moeten er zijn voor iedereen dus we kunnen niet elitair gaan zitten doen door er nog vijfduizend of tienduizend nummers bij te pakken. Just Play The Hits en nou, doe eens gek, heel soms iets onbekends, even kort, dan snel weer de hits."
En toen ging echt alles hetzelfde klinken. Want oh wat was dat vervelend geweest he, om elke dag nieuwe muziek te leren kennen. En ook platen en genres en artiesten waar je nog nooit van had gehoord. En misschien zelfs helemaal niet van hield, maar ze toch wel ging waarderen nu je er wat meer van hoorde. En er bevlogen over verteld hoorde worden. Maar nee hee das war einmal, ouderwets. Toen er wat te kiezen kwam was er juist niets meer te kiezen. Die tweeduizend grootste hits, die zouden het zijn. En ja, Station A draait er 800 van. Station B draait er ook 700 van Station A, maar doet er nog 100 andere hits bij dus die zenders zijn heus heel anders. En er valt echt nog wel wat te kiezen hoor. En Station C, die draait er maarliefst 1000. En okay, 800 zijn er ook op Station A en B te horen en 150 andere hits draaien ze ook op Station D en E en F. Maar die 50 die de rest niet draait, dat maakt ons echt uniek hoor.
En zo is in de afgelopen 35 jaar commerciële radio tot wasdom gekomen. Want veel luisteraars vinden het ook wel lekker om steeds herbevestigd te worden met wat ze al kennen. Lekker makkelijk, hoef je ook niet over na te denken. Daar luister ik tenslotte geen radio voor. Het is achtergrondbehang waar je je niet aan moet storen. En als je elke dag patat serveert dan weet je na een tijdje ook niet beter meer. Patat is toch lekker? En als je mensen vraagt wat ze lekker vinden: patat of iets wat ze niet kennen, dan kiezen ze elke keer voor patat, dus wat zeur je nou? En dat werkt ook best voor die hele radio-sector. Die kwam tot bloei, het was goed commercials verkopen rondom die grootste hits. De grote gemene deler is precies de targetgroep van de reclamebureaus. De beoogde doelgroep zo min mogelijk voor de kop stoten om ze zo veel mogelijk reclames te laten horen was het doel en wie betaald bepaald. En tja de DJ's die hoor je niet meer over de platen praten, want ja dat zijn elke dag dezelfde nummers. Wat moet je nou de 300e keer vertellen als je weer Seal met Crazy moet instarten. En toen kregen we de koddige radio-items en de sidekicks en het gebulder en de uitdagingen in de show voor die grappige redacteur en de spelletjes en de acties en "wat ben je aan het doen? Laat het weten via de app". Het ging niet meer over de muziek. De muziek was het deeg waarmee je elke dag dezelfde broodjes staat te bakken, zonder er nog over na te denken.
Maar het probleem is nu, dat werkte wel even, maar daar kom je nu niet meer mee weg. Als je elke dag dezelfde platen blijft draaien en elke dag dezelfde bewezen spelletjes speelt en grapjes maakt, dan prijst radio zich uit de markt. En dat gebeurt al even. Sinds Spotify, sinds Youtube, TikTok. Kids halen hun muziek wel eens anders. En verrek kijk nou online zijn nog veel meer dan die 2000 hits te vinden, het zijn er. Vele tienduizenden. Honderdduizenden, ontelbaar veel muziek. In alle stijlen en genres die je nooit hoort op de radio. Je gaat je eigen dingen ontdekken. Je hoeft het niet meer te leren kennen op de radio. Wat is een radio eigenlijk? En zo verdwijnt de functie van radio langzaam met elke nieuwe generatie tieners een stukje verder. En we kunnen met die grijze golf de komende decennia nog tientallen jaren dat spelletje blijven spelen, alleen de hits, alleen die 2000 bewezen hits voor een steeds wat ouder wordende doelgroep, dat wel. Maar GenZ en iedereen die de komende jaren onder de 30 is, die denkt: "ik vind mijn verhalen wel in de podcast-app en ik vind mijn muziek wel op Spotify. Radio dat staat aan bij mijn ouders in de auto. En dat klinkt kut. Elke keer dezelfde muziek, elke keer diezelfde stomme spelletjes, file-gelul, ellenlange reclameblokken, wat moet ik ermee?" En ze knallen hun device aan en de radio speelt geen rol meer. Maakt niet uit, ze komen vanzelf wel naar de radio als ze ouder worden, zegt de sector. Maar waarom zouden ze? Om daar de hits te leren kennen die een vorige generatie had gekocht? En die ze helemaal nooit hebben gedraaid omdat ze hun eigen muziekmix hebben gevonden. Omdat ze infantiel toegesproken worden door popi-DJ's die hun taal niet spreken?
Zo kan het toch niet doorgaan? Het is tijd voor een tegengeluid. En om te beginnen: er is ruimte voor 1 zender die dit anders doet. Niet door GenZ-achtige onderwerpjes op verticale onduidelijke blokken linear uit te zenden via FM, maar de radio van de toekomst die is grenzeloos en die op meerdere platforms aanwezig en die houdt niet op bij die 2000 hits. Die draait ruimhartig, die leert luisteraars nieuwe dingen, die brengt inspirerende verhalen. En dat begint met muzieksamenstellers en eindbazen die durven af te stappen van het idee dat je station het niet goed doet als je niet meespeelt met dat spelletje. Fuck dat spel! Er is zoveel geweldige muziek te vinden. Het succes van de Top2000 bewijst het. Één week per jaar draaien we wel ruimhartig, van alles door elkaar, ook niet-hits. En de Bonanza en de Top Serious Request en de Top Zoveels die echt door luisteraars worden samengesteld en niet door de muzieksamenstellers. Dat niet alles is ingeleverd voordat de stemsite dichtgaat, weet je wel. Die laten horen dat de smaak veel breder is, veel verder gaat dan die 800 bewezen goed-geteste hits. En daar moeten we verder mee. Zo halen we een verloren generatie terug. Het is tijd dat we die mensen weer in contact laten komen met dat geweldige medium, de radio. Waar een inspirerend verhaal van een DJ een nummer zo fantastisch kan laten binnenkomen bij een luisteraar, zodat je nooit meer vergeet waar je die plaat hebt leren kennen en van wie. Radio waar je leert weer verrast te mogen worden en dat je dat juist het leuke vindt van radio. Dat juist die verrassing de reden is waarom je de radio aanzet. Om geïnspireerd te raken, iets nieuws te leren, je te verrijken met de radio.
Wie pakt de handschoen op? Red de radio!
En dan lees ik op dit forum dat er minder breed gedraaid moet worden, meer focus op maar 2 of 3 decennia. Waarom dan vraag ik me af.
En zo hoorde ik 2 weken geleden in een podcast het volgende betoog dat ik heb uitgetypt. Ik hoop echt dat Veronica de handschoen wil (blijven) oppakken. Laat het niet een zender worden waarvan er al genoeg zijn.
- -
Podcast: Dit was de radio
Aflevering: 171 (S08 E46) 2 juli
Arjan (Snijders) is boos! Valt er anno 2024 nog wel wat te kiezen qua muziek op de Nederlandse radio?
Bij de radio leven we van muziek. Het is het hoofdingredient van vrijwel elke zender. Het is het meerendeel van de programmering. Het is de hoofdreden voor de meeste luisteraars om de radio voor aan te zetten. Maar we gaan er heel raar mee om. Want we hebben een gek spelletje bedacht. Dat spelletje is helemaal niet nodig, maar we spelen het alleen al zolang, dat we niet meer weten dat het ook zonder het spelletje kan. En dat spelletje heet "alleen de grootste hits aller tijden draaien en dan doen of er verder niets anders bestaat".
We spelen het spel dat er maar zo'n nou 2000 nummers bestaan. Ja voor een enkele zender zijn dat 4000 nummers, voor de meeste stations zijn het er amper 800 en dat zijn ze. De hits, dé hits, er is niets anders. Dat wil zeggen, de luisteraar wil niets anders horen. En wij geven de luisteraar wat ie wil eten. Wil ie morgen alleen hillbilly-country klanken dan draaien we dat. Dat laatste gaat overigens niet gebeuren want de luisteraar gaat nooit een hillbilly-nummer horen op de radio want die bestaan namelijk niet, ze zitten niet bij die 2000 grootste hits aller tijden.
Het vreemde aan dat spelletje "alleen de grootste hits draaien" is dat we hier 35 jaar geleden, bij het groot worden van de commerciële radio in Nederland, steeds meer in zijn gaan geloven. Bij de start van Radio538, Radio10 Gold, SkyRadio en ook bij het commercieel worden van Veronica in '95, werden er Amerikaanse format-boeren overgevlogen en deze heren zouden voor een Amerikaanse consultancy-fee wel even vertellen hoe die Nederlanders het in-Amerika-al-jaren-geldende format moeten leren gebruiken: Just Play The Hits - Nothing Else. Sterker nog, in Amerika deden ze het met nog veel minder nummers: 200, 300, nou 500 hooguit, meer dan genoeg. En ja hoor, binnen no time kwamen de muzieksamenstellers en de in te huren consultancy-jongens in Nederland op het zelfde verhaal: Waarom zou je een minder bekende hit van Abba draaien als je luisteraar toch het liefst Dancing Queen hoort?
Nou ja en waarom ook niet? Misschien hebben ze wel gelijk, al die commerciële muziekrakkers. De publieke omroep had tot begin jaren 90 het alleenrecht en die viel iedereen maar lastig met zendingsdrang en dagelijks verspringende verticale programmering. Met elke dag een volledig ander format en dus elke dag andere muziek. Luisterde trouwens miljoenen mensen naar, maar ja d'r was bijna niets anders, dus ze moesten wel. Ze kozen er overigens niet voor om dan maar niet naar de radio te luisteren.
Publieke radio draaide eerst alsof er wel tienduizend platen waren of twintigduizend. D'r zijn er trouwens vele miljarden he, liedjes, platenalbums, singles, digitale en fysieke releases en miljoenen daarvan zijn ook echt geweldig, zijn prachtig. De meesten zijn ongehoord en onbekend. Niet omdat ze niet goed zijn maar ze testen niet goed. Ze zijn geen hits geweest, volgens de zelfbedachte wetten van de muzieksamenstellers. En de publieke radio die zag haar aandeel verkleinen en dacht "hoo hoo, dan gaan we ook meespelen met dat spel. Er zijn maar tweeduizend hits gemaakt en alleen die gaan we draaien, want dat werkt. En we moeten er zijn voor iedereen dus we kunnen niet elitair gaan zitten doen door er nog vijfduizend of tienduizend nummers bij te pakken. Just Play The Hits en nou, doe eens gek, heel soms iets onbekends, even kort, dan snel weer de hits."
En toen ging echt alles hetzelfde klinken. Want oh wat was dat vervelend geweest he, om elke dag nieuwe muziek te leren kennen. En ook platen en genres en artiesten waar je nog nooit van had gehoord. En misschien zelfs helemaal niet van hield, maar ze toch wel ging waarderen nu je er wat meer van hoorde. En er bevlogen over verteld hoorde worden. Maar nee hee das war einmal, ouderwets. Toen er wat te kiezen kwam was er juist niets meer te kiezen. Die tweeduizend grootste hits, die zouden het zijn. En ja, Station A draait er 800 van. Station B draait er ook 700 van Station A, maar doet er nog 100 andere hits bij dus die zenders zijn heus heel anders. En er valt echt nog wel wat te kiezen hoor. En Station C, die draait er maarliefst 1000. En okay, 800 zijn er ook op Station A en B te horen en 150 andere hits draaien ze ook op Station D en E en F. Maar die 50 die de rest niet draait, dat maakt ons echt uniek hoor.
En zo is in de afgelopen 35 jaar commerciële radio tot wasdom gekomen. Want veel luisteraars vinden het ook wel lekker om steeds herbevestigd te worden met wat ze al kennen. Lekker makkelijk, hoef je ook niet over na te denken. Daar luister ik tenslotte geen radio voor. Het is achtergrondbehang waar je je niet aan moet storen. En als je elke dag patat serveert dan weet je na een tijdje ook niet beter meer. Patat is toch lekker? En als je mensen vraagt wat ze lekker vinden: patat of iets wat ze niet kennen, dan kiezen ze elke keer voor patat, dus wat zeur je nou? En dat werkt ook best voor die hele radio-sector. Die kwam tot bloei, het was goed commercials verkopen rondom die grootste hits. De grote gemene deler is precies de targetgroep van de reclamebureaus. De beoogde doelgroep zo min mogelijk voor de kop stoten om ze zo veel mogelijk reclames te laten horen was het doel en wie betaald bepaald. En tja de DJ's die hoor je niet meer over de platen praten, want ja dat zijn elke dag dezelfde nummers. Wat moet je nou de 300e keer vertellen als je weer Seal met Crazy moet instarten. En toen kregen we de koddige radio-items en de sidekicks en het gebulder en de uitdagingen in de show voor die grappige redacteur en de spelletjes en de acties en "wat ben je aan het doen? Laat het weten via de app". Het ging niet meer over de muziek. De muziek was het deeg waarmee je elke dag dezelfde broodjes staat te bakken, zonder er nog over na te denken.
Maar het probleem is nu, dat werkte wel even, maar daar kom je nu niet meer mee weg. Als je elke dag dezelfde platen blijft draaien en elke dag dezelfde bewezen spelletjes speelt en grapjes maakt, dan prijst radio zich uit de markt. En dat gebeurt al even. Sinds Spotify, sinds Youtube, TikTok. Kids halen hun muziek wel eens anders. En verrek kijk nou online zijn nog veel meer dan die 2000 hits te vinden, het zijn er. Vele tienduizenden. Honderdduizenden, ontelbaar veel muziek. In alle stijlen en genres die je nooit hoort op de radio. Je gaat je eigen dingen ontdekken. Je hoeft het niet meer te leren kennen op de radio. Wat is een radio eigenlijk? En zo verdwijnt de functie van radio langzaam met elke nieuwe generatie tieners een stukje verder. En we kunnen met die grijze golf de komende decennia nog tientallen jaren dat spelletje blijven spelen, alleen de hits, alleen die 2000 bewezen hits voor een steeds wat ouder wordende doelgroep, dat wel. Maar GenZ en iedereen die de komende jaren onder de 30 is, die denkt: "ik vind mijn verhalen wel in de podcast-app en ik vind mijn muziek wel op Spotify. Radio dat staat aan bij mijn ouders in de auto. En dat klinkt kut. Elke keer dezelfde muziek, elke keer diezelfde stomme spelletjes, file-gelul, ellenlange reclameblokken, wat moet ik ermee?" En ze knallen hun device aan en de radio speelt geen rol meer. Maakt niet uit, ze komen vanzelf wel naar de radio als ze ouder worden, zegt de sector. Maar waarom zouden ze? Om daar de hits te leren kennen die een vorige generatie had gekocht? En die ze helemaal nooit hebben gedraaid omdat ze hun eigen muziekmix hebben gevonden. Omdat ze infantiel toegesproken worden door popi-DJ's die hun taal niet spreken?
Zo kan het toch niet doorgaan? Het is tijd voor een tegengeluid. En om te beginnen: er is ruimte voor 1 zender die dit anders doet. Niet door GenZ-achtige onderwerpjes op verticale onduidelijke blokken linear uit te zenden via FM, maar de radio van de toekomst die is grenzeloos en die op meerdere platforms aanwezig en die houdt niet op bij die 2000 hits. Die draait ruimhartig, die leert luisteraars nieuwe dingen, die brengt inspirerende verhalen. En dat begint met muzieksamenstellers en eindbazen die durven af te stappen van het idee dat je station het niet goed doet als je niet meespeelt met dat spelletje. Fuck dat spel! Er is zoveel geweldige muziek te vinden. Het succes van de Top2000 bewijst het. Één week per jaar draaien we wel ruimhartig, van alles door elkaar, ook niet-hits. En de Bonanza en de Top Serious Request en de Top Zoveels die echt door luisteraars worden samengesteld en niet door de muzieksamenstellers. Dat niet alles is ingeleverd voordat de stemsite dichtgaat, weet je wel. Die laten horen dat de smaak veel breder is, veel verder gaat dan die 800 bewezen goed-geteste hits. En daar moeten we verder mee. Zo halen we een verloren generatie terug. Het is tijd dat we die mensen weer in contact laten komen met dat geweldige medium, de radio. Waar een inspirerend verhaal van een DJ een nummer zo fantastisch kan laten binnenkomen bij een luisteraar, zodat je nooit meer vergeet waar je die plaat hebt leren kennen en van wie. Radio waar je leert weer verrast te mogen worden en dat je dat juist het leuke vindt van radio. Dat juist die verrassing de reden is waarom je de radio aanzet. Om geïnspireerd te raken, iets nieuws te leren, je te verrijken met de radio.
Wie pakt de handschoen op? Red de radio!
Re: Veranderingen Radio Veronica
Dit is precies wat ik altijd zeg. Laat 1 station nou anders zijn. Maar nog gaan de mensen dan zeuren dat ook dat station in het format moet passen van hits knallen. Want het is toch commerciele radio. Ze zeggen het als of met hun eigen geld gespeeld wordt. Ik verbaas me daar nog steeds over.
Waarom mag niet 1 station anders zijn dan de rest zoals hierboven bescrhreven. Dan maar wat minder luisteraars op korte termijn. Op lange termijn zal je juist luisteraars binden. Echte luisteraars. Niet mensen die de radio alleen op de achtergrond aan hebben staan.
Waarom mag niet 1 station anders zijn dan de rest zoals hierboven bescrhreven. Dan maar wat minder luisteraars op korte termijn. Op lange termijn zal je juist luisteraars binden. Echte luisteraars. Niet mensen die de radio alleen op de achtergrond aan hebben staan.
-
- Berichten: 1761
- Lid geworden op: 19 nov 2020 20:02
Re: Veranderingen Radio Veronica
Er zijn toch genoeg andere radiostations? Radio NL, KINK, SLAM!, GLXY Radio, BNR.jessica schreef: 19 jul 2024 00:57 Dit is precies wat ik altijd zeg. Laat 1 station nou anders zijn. Maar nog gaan de mensen dan zeuren dat ook dat station in het format moet passen van hits knallen. Want het is toch commerciele radio. Ze zeggen het als of met hun eigen geld gespeeld wordt. Ik verbaas me daar nog steeds over.
Waarom mag niet 1 station anders zijn dan de rest zoals hierboven bescrhreven. Dan maar wat minder luisteraars op korte termijn. Op lange termijn zal je juist luisteraars binden. Echte luisteraars. Niet mensen die de radio alleen op de achtergrond aan hebben staan.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
- Berichten: 3204
- Lid geworden op: 28 dec 2022 00:31
Re: Veranderingen Radio Veronica
Goed verhaal, lekker kort maar oh zo mee eens met het betoog van Arjen.
Re: Veranderingen Radio Veronica
Eigenlijk zit geen van deze zenders landelijk op FM of is een praatzender. Dat zegt genoeg lijkt me.GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 01:06Er zijn toch genoeg andere radiostations? Radio NL, KINK, SLAM!, GLXY Radio, BNR.jessica schreef: 19 jul 2024 00:57 Dit is precies wat ik altijd zeg. Laat 1 station nou anders zijn. Maar nog gaan de mensen dan zeuren dat ook dat station in het format moet passen van hits knallen. Want het is toch commerciele radio. Ze zeggen het als of met hun eigen geld gespeeld wordt. Ik verbaas me daar nog steeds over.
Waarom mag niet 1 station anders zijn dan de rest zoals hierboven bescrhreven. Dan maar wat minder luisteraars op korte termijn. Op lange termijn zal je juist luisteraars binden. Echte luisteraars. Niet mensen die de radio alleen op de achtergrond aan hebben staan.
Op internet vind je duizenden andere stations, maar daar ging het hier niet over. Het gaat er over dat de 7 of 8 landelijke muziekzenders veelal dezelfde muziek draaien en dat over en over again. Al jarenlang.
Re: Veranderingen Radio Veronica
Eens met het betoog van Arjen :)de luiste-raar schreef: 18 jul 2024 23:33 Mag ik vragen: waarom luistert iemand radio en niet een playlist in Spotify, een cd, of whatever? Ik, ik luister om verrast te worden, om nieuwe muziek te leren kennen. Ik heb eigenlijk altijd Veronica aanstaan. Ben daar terug gekomen toen Stenders het voor het zeggen kreeg. De periode daarvoor waarin je kon voorspellen wat er per programma gedraaid ging worden (altijd een Queen, een U2, een Guns...) Dat was 'm niet voor mij. Stenders bij Veronica zou z'n eigen muziekbibliotheek aankoppelen waardoor er ineens uit meer dan de 500 nummers gekozen kon worden. Breed draaien werd geprobeerd, aangedurft.
En dan lees ik op dit forum dat er minder breed gedraaid moet worden, meer focus op maar 2 of 3 decennia. Waarom dan vraag ik me af.
En zo hoorde ik 2 weken geleden in een podcast het volgende betoog dat ik heb uitgetypt. Ik hoop echt dat Veronica de handschoen wil (blijven) oppakken. Laat het niet een zender worden waarvan er al genoeg zijn.
- -
Podcast: Dit was de radio
Aflevering: 171 (S08 E46) 2 juli
Arjan (Snijders) is boos! Valt er anno 2024 nog wel wat te kiezen qua muziek op de Nederlandse radio?
Bij de radio leven we van muziek. Het is het hoofdingredient van vrijwel elke zender. Het is het meerendeel van de programmering. Het is de hoofdreden voor de meeste luisteraars om de radio voor aan te zetten. Maar we gaan er heel raar mee om. Want we hebben een gek spelletje bedacht. Dat spelletje is helemaal niet nodig, maar we spelen het alleen al zolang, dat we niet meer weten dat het ook zonder het spelletje kan. En dat spelletje heet "alleen de grootste hits aller tijden draaien en dan doen of er verder niets anders bestaat".
We spelen het spel dat er maar zo'n nou 2000 nummers bestaan. Ja voor een enkele zender zijn dat 4000 nummers, voor de meeste stations zijn het er amper 800 en dat zijn ze. De hits, dé hits, er is niets anders. Dat wil zeggen, de luisteraar wil niets anders horen. En wij geven de luisteraar wat ie wil eten. Wil ie morgen alleen hillbilly-country klanken dan draaien we dat. Dat laatste gaat overigens niet gebeuren want de luisteraar gaat nooit een hillbilly-nummer horen op de radio want die bestaan namelijk niet, ze zitten niet bij die 2000 grootste hits aller tijden.
Het vreemde aan dat spelletje "alleen de grootste hits draaien" is dat we hier 35 jaar geleden, bij het groot worden van de commerciële radio in Nederland, steeds meer in zijn gaan geloven. Bij de start van Radio538, Radio10 Gold, SkyRadio en ook bij het commercieel worden van Veronica in '95, werden er Amerikaanse format-boeren overgevlogen en deze heren zouden voor een Amerikaanse consultancy-fee wel even vertellen hoe die Nederlanders het in-Amerika-al-jaren-geldende format moeten leren gebruiken: Just Play The Hits - Nothing Else. Sterker nog, in Amerika deden ze het met nog veel minder nummers: 200, 300, nou 500 hooguit, meer dan genoeg. En ja hoor, binnen no time kwamen de muzieksamenstellers en de in te huren consultancy-jongens in Nederland op het zelfde verhaal: Waarom zou je een minder bekende hit van Abba draaien als je luisteraar toch het liefst Dancing Queen hoort?
Nou ja en waarom ook niet? Misschien hebben ze wel gelijk, al die commerciële muziekrakkers. De publieke omroep had tot begin jaren 90 het alleenrecht en die viel iedereen maar lastig met zendingsdrang en dagelijks verspringende verticale programmering. Met elke dag een volledig ander format en dus elke dag andere muziek. Luisterde trouwens miljoenen mensen naar, maar ja d'r was bijna niets anders, dus ze moesten wel. Ze kozen er overigens niet voor om dan maar niet naar de radio te luisteren.
Publieke radio draaide eerst alsof er wel tienduizend platen waren of twintigduizend. D'r zijn er trouwens vele miljarden he, liedjes, platenalbums, singles, digitale en fysieke releases en miljoenen daarvan zijn ook echt geweldig, zijn prachtig. De meesten zijn ongehoord en onbekend. Niet omdat ze niet goed zijn maar ze testen niet goed. Ze zijn geen hits geweest, volgens de zelfbedachte wetten van de muzieksamenstellers. En de publieke radio die zag haar aandeel verkleinen en dacht "hoo hoo, dan gaan we ook meespelen met dat spel. Er zijn maar tweeduizend hits gemaakt en alleen die gaan we draaien, want dat werkt. En we moeten er zijn voor iedereen dus we kunnen niet elitair gaan zitten doen door er nog vijfduizend of tienduizend nummers bij te pakken. Just Play The Hits en nou, doe eens gek, heel soms iets onbekends, even kort, dan snel weer de hits."
En toen ging echt alles hetzelfde klinken. Want oh wat was dat vervelend geweest he, om elke dag nieuwe muziek te leren kennen. En ook platen en genres en artiesten waar je nog nooit van had gehoord. En misschien zelfs helemaal niet van hield, maar ze toch wel ging waarderen nu je er wat meer van hoorde. En er bevlogen over verteld hoorde worden. Maar nee hee das war einmal, ouderwets. Toen er wat te kiezen kwam was er juist niets meer te kiezen. Die tweeduizend grootste hits, die zouden het zijn. En ja, Station A draait er 800 van. Station B draait er ook 700 van Station A, maar doet er nog 100 andere hits bij dus die zenders zijn heus heel anders. En er valt echt nog wel wat te kiezen hoor. En Station C, die draait er maarliefst 1000. En okay, 800 zijn er ook op Station A en B te horen en 150 andere hits draaien ze ook op Station D en E en F. Maar die 50 die de rest niet draait, dat maakt ons echt uniek hoor.
En zo is in de afgelopen 35 jaar commerciële radio tot wasdom gekomen. Want veel luisteraars vinden het ook wel lekker om steeds herbevestigd te worden met wat ze al kennen. Lekker makkelijk, hoef je ook niet over na te denken. Daar luister ik tenslotte geen radio voor. Het is achtergrondbehang waar je je niet aan moet storen. En als je elke dag patat serveert dan weet je na een tijdje ook niet beter meer. Patat is toch lekker? En als je mensen vraagt wat ze lekker vinden: patat of iets wat ze niet kennen, dan kiezen ze elke keer voor patat, dus wat zeur je nou? En dat werkt ook best voor die hele radio-sector. Die kwam tot bloei, het was goed commercials verkopen rondom die grootste hits. De grote gemene deler is precies de targetgroep van de reclamebureaus. De beoogde doelgroep zo min mogelijk voor de kop stoten om ze zo veel mogelijk reclames te laten horen was het doel en wie betaald bepaald. En tja de DJ's die hoor je niet meer over de platen praten, want ja dat zijn elke dag dezelfde nummers. Wat moet je nou de 300e keer vertellen als je weer Seal met Crazy moet instarten. En toen kregen we de koddige radio-items en de sidekicks en het gebulder en de uitdagingen in de show voor die grappige redacteur en de spelletjes en de acties en "wat ben je aan het doen? Laat het weten via de app". Het ging niet meer over de muziek. De muziek was het deeg waarmee je elke dag dezelfde broodjes staat te bakken, zonder er nog over na te denken.
Maar het probleem is nu, dat werkte wel even, maar daar kom je nu niet meer mee weg. Als je elke dag dezelfde platen blijft draaien en elke dag dezelfde bewezen spelletjes speelt en grapjes maakt, dan prijst radio zich uit de markt. En dat gebeurt al even. Sinds Spotify, sinds Youtube, TikTok. Kids halen hun muziek wel eens anders. En verrek kijk nou online zijn nog veel meer dan die 2000 hits te vinden, het zijn er. Vele tienduizenden. Honderdduizenden, ontelbaar veel muziek. In alle stijlen en genres die je nooit hoort op de radio. Je gaat je eigen dingen ontdekken. Je hoeft het niet meer te leren kennen op de radio. Wat is een radio eigenlijk? En zo verdwijnt de functie van radio langzaam met elke nieuwe generatie tieners een stukje verder. En we kunnen met die grijze golf de komende decennia nog tientallen jaren dat spelletje blijven spelen, alleen de hits, alleen die 2000 bewezen hits voor een steeds wat ouder wordende doelgroep, dat wel. Maar GenZ en iedereen die de komende jaren onder de 30 is, die denkt: "ik vind mijn verhalen wel in de podcast-app en ik vind mijn muziek wel op Spotify. Radio dat staat aan bij mijn ouders in de auto. En dat klinkt kut. Elke keer dezelfde muziek, elke keer diezelfde stomme spelletjes, file-gelul, ellenlange reclameblokken, wat moet ik ermee?" En ze knallen hun device aan en de radio speelt geen rol meer. Maakt niet uit, ze komen vanzelf wel naar de radio als ze ouder worden, zegt de sector. Maar waarom zouden ze? Om daar de hits te leren kennen die een vorige generatie had gekocht? En die ze helemaal nooit hebben gedraaid omdat ze hun eigen muziekmix hebben gevonden. Omdat ze infantiel toegesproken worden door popi-DJ's die hun taal niet spreken?
Zo kan het toch niet doorgaan? Het is tijd voor een tegengeluid. En om te beginnen: er is ruimte voor 1 zender die dit anders doet. Niet door GenZ-achtige onderwerpjes op verticale onduidelijke blokken linear uit te zenden via FM, maar de radio van de toekomst die is grenzeloos en die op meerdere platforms aanwezig en die houdt niet op bij die 2000 hits. Die draait ruimhartig, die leert luisteraars nieuwe dingen, die brengt inspirerende verhalen. En dat begint met muzieksamenstellers en eindbazen die durven af te stappen van het idee dat je station het niet goed doet als je niet meespeelt met dat spelletje. Fuck dat spel! Er is zoveel geweldige muziek te vinden. Het succes van de Top2000 bewijst het. Één week per jaar draaien we wel ruimhartig, van alles door elkaar, ook niet-hits. En de Bonanza en de Top Serious Request en de Top Zoveels die echt door luisteraars worden samengesteld en niet door de muzieksamenstellers. Dat niet alles is ingeleverd voordat de stemsite dichtgaat, weet je wel. Die laten horen dat de smaak veel breder is, veel verder gaat dan die 800 bewezen goed-geteste hits. En daar moeten we verder mee. Zo halen we een verloren generatie terug. Het is tijd dat we die mensen weer in contact laten komen met dat geweldige medium, de radio. Waar een inspirerend verhaal van een DJ een nummer zo fantastisch kan laten binnenkomen bij een luisteraar, zodat je nooit meer vergeet waar je die plaat hebt leren kennen en van wie. Radio waar je leert weer verrast te mogen worden en dat je dat juist het leuke vindt van radio. Dat juist die verrassing de reden is waarom je de radio aanzet. Om geïnspireerd te raken, iets nieuws te leren, je te verrijken met de radio.
Wie pakt de handschoen op? Red de radio!
Re: Veranderingen Radio Veronica
waarom luistert iemand radio en niet een playlist in Spotify, een cd, of whatever?de luiste-raar schreef: 18 jul 2024 23:33 Mag ik vragen: waarom luistert iemand radio en niet een playlist in Spotify, een cd, of whatever? Ik, ik luister om verrast te worden, om nieuwe muziek te leren kennen. Ik heb eigenlijk altijd Veronica aanstaan. Ben daar terug gekomen toen Stenders het voor het zeggen kreeg. De periode daarvoor waarin je kon voorspellen wat er per programma gedraaid ging worden (altijd een Queen, een U2, een Guns...) Dat was 'm niet voor mij. Stenders bij Veronica zou z'n eigen muziekbibliotheek aankoppelen waardoor er ineens uit meer dan de 500 nummers gekozen kon worden. Breed draaien werd geprobeerd, aangedurft.
En dan lees ik op dit forum dat er minder breed gedraaid moet worden, meer focus op maar 2 of 3 decennia. Waarom dan vraag ik me af.
En zo hoorde ik 2 weken geleden in een podcast het volgende betoog dat ik heb uitgetypt. Ik hoop echt dat Veronica de handschoen wil (blijven) oppakken. Laat het niet een zender worden waarvan er al genoeg zijn.
Om je eerste vraag te beantwoorden, ik luister voor muziek in combinatie met goede inhoud (tijdens drive-time) en energieke, bondige, creatieve talks (tijdens office hours). Voor mij moet de muziekmix toegankelijk en gevarieerd zijn. De ochtend van Veronica van een paar jaar geleden met Tim
Klijn en Dennis Ruyer was voor mij de beste radio van de afgelopen tien, misschien wel twintig jaar. De muziekmix was volledig binnen mijn straatje, voldoende gevarieerd en soms verrassend. Klijn en Ruyer behoren tevens tot het type jocks die mij erg aanspreken. Helaas was deze periode van korte duur.
Dan je tweede deel van je post, het betoog van Arjan Snijders (hulde voor het uitschrijven ervan!!). Ik heb dit ook gehoord in de podcast en ik begrijp zijn ergernis. Ik begrijp ook dat zo’n (commerciële) zender er nooit gaat komen. Commerciële radiozenders gaan voor veiligheid en zekerheid en kiezen voor bewezen succes. Veronica kiest niet voor niets voor Ekdom in de ochtend. Hij heeft op die plek eerder succes gehad bij Radio 2 en Radio 10. Dezelfde keuzes maakt Veronica met de muzikale invulling. Wel denk ik dat Veronica daarin gevarieerd kan gaan klinken omdat het format behoorlijk breed is geformuleerd. Grotendeels zullen het wel de bekende en bewezen nummers zijn die gedraaid worden. Er zal minimaal ruimte zijn voor onbekend werk.
Ik denk dat we in Nederland een gevarieerd radiolandschap hebben. Neem alleen al de radiozenders van Mediahuis. Veronica, Sublime, Slam, 100%NL, Sunlite en Nostalgie. Deze zenders hebben hun eigen identiteit en zijn verschillend ten opzichte van elkaar. Dat alle zenders op elkaar lijken daar ben ik het dan ook niet mee eens.
God is a DJ
-
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: 28 dec 2015 12:33
Re: Veranderingen Radio Veronica
Een naïef betoog van Arjan Snijders, het verbaast me dat hij dit hele verhaal echt meent.
01. Typerend is dat hij het heeft over miljoenen nummers die prachtig zouden zijn. Dat impliceert dat hij die zelf gehoord heeft, dat betekent dat hij dus minstens 3 miljoen nummer gehoord moet hebben om daar die 1 miljoen ut te filteren. Lijkt me niet.
02. Arjen wil dus terug naar een radiostation dat de luisteraars muzikaal gaat opvoeden. Dat is niet nieuw of anders, dat is wat er tot de jaren 90 dagelijks tot in den treure gebeurde op de radio. Dat is niet vernieuwend, maar ouderwets.
03. Arjan lijkt commerciele radio niet te begrijpen. Dat is een product dat zoveel mogelijk luisteraars aan zich MOET binden om te overleven. Een massamedium dat aantallen moet halen om advertreeders te trekken en zo geld te verdienen. Dat doe je niet door onbekende muziek te draaien, dat werkt niet. Heeft Radio Veronica de afgelopen jaren bewezen.
04. Het soort radiostation dat hij graag wil zien verschijnen kan hoogstens publiek bestaan. Dan zou je het kunnen scharen onder "cultuur" en zou je het dus publiek kunnen proberen. Arjan is zelf eind/hoofdredacteur bij een regionale publieke zender. Wat houdt hem tegen om het daar toe te gaan passen en te bewijzen dat dit werkt?
Mooi verhaal voor de bühne, maar een fantasieverhaal. Ik krijg er ook een hautaine bijsmaak van. Arjan die de neerkijkt op de muzieksmaak van anderen, ze moeten muzikaal opnieuw opgevoed worden. Hij heeft namelijk wel echte muzieksmaak. "Dat domme publiek, ze missen zoveel".
Radio Veronica heeft dit 3 jaar lang geprobeerd en het is niet gelukt. Hoe lang wil je dat een radiostation de tijd krijgt om dit voor elkaar te krijgen? 5 jaar? 10 jaar?
@De luiste-raar: dank voor het uitschrijven.
01. Typerend is dat hij het heeft over miljoenen nummers die prachtig zouden zijn. Dat impliceert dat hij die zelf gehoord heeft, dat betekent dat hij dus minstens 3 miljoen nummer gehoord moet hebben om daar die 1 miljoen ut te filteren. Lijkt me niet.
02. Arjen wil dus terug naar een radiostation dat de luisteraars muzikaal gaat opvoeden. Dat is niet nieuw of anders, dat is wat er tot de jaren 90 dagelijks tot in den treure gebeurde op de radio. Dat is niet vernieuwend, maar ouderwets.
03. Arjan lijkt commerciele radio niet te begrijpen. Dat is een product dat zoveel mogelijk luisteraars aan zich MOET binden om te overleven. Een massamedium dat aantallen moet halen om advertreeders te trekken en zo geld te verdienen. Dat doe je niet door onbekende muziek te draaien, dat werkt niet. Heeft Radio Veronica de afgelopen jaren bewezen.
04. Het soort radiostation dat hij graag wil zien verschijnen kan hoogstens publiek bestaan. Dan zou je het kunnen scharen onder "cultuur" en zou je het dus publiek kunnen proberen. Arjan is zelf eind/hoofdredacteur bij een regionale publieke zender. Wat houdt hem tegen om het daar toe te gaan passen en te bewijzen dat dit werkt?
Mooi verhaal voor de bühne, maar een fantasieverhaal. Ik krijg er ook een hautaine bijsmaak van. Arjan die de neerkijkt op de muzieksmaak van anderen, ze moeten muzikaal opnieuw opgevoed worden. Hij heeft namelijk wel echte muzieksmaak. "Dat domme publiek, ze missen zoveel".
“Zeuren”.jessica schreef: 19 jul 2024 00:57 Dit is precies wat ik altijd zeg. Laat 1 station nou anders zijn. Maar nog gaan de mensen dan zeuren dat ook dat station in het format moet passen van hits knallen. Want het is toch commerciele radio. Ze zeggen het als of met hun eigen geld gespeeld wordt. Ik verbaas me daar nog steeds over.
Waarom mag niet 1 station anders zijn dan de rest zoals hierboven bescrhreven. Dan maar wat minder luisteraars op korte termijn. Op lange termijn zal je juist luisteraars binden. Echte luisteraars. Niet mensen die de radio alleen op de achtergrond aan hebben staan.

Radio Veronica heeft dit 3 jaar lang geprobeerd en het is niet gelukt. Hoe lang wil je dat een radiostation de tijd krijgt om dit voor elkaar te krijgen? 5 jaar? 10 jaar?
@De luiste-raar: dank voor het uitschrijven.
-
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 24 jan 2015 11:21
Re: Veranderingen Radio Veronica
Binnen de commerciele radio formats kun je nog steeds verrassen binnen de verwachtingen.
Alleen Veronica ging te ver daarin (DJ's, format, programmering, energiebalans, teveel eilandjes) om een groot publiek daarvoor te trekken.
Het huidige veronica staat nu veel beter en ik zie daar kansen om deels verrassingen in de playlist te gooien. Maar de grote gemene deler zullen wel de hits blijven.
Alleen Veronica ging te ver daarin (DJ's, format, programmering, energiebalans, teveel eilandjes) om een groot publiek daarvoor te trekken.
Het huidige veronica staat nu veel beter en ik zie daar kansen om deels verrassingen in de playlist te gooien. Maar de grote gemene deler zullen wel de hits blijven.
Re: Veranderingen Radio Veronica
Ik mis in dit forum een functie om met ‘duimpjes’ te reageren op berichten, anders had ik een ‘duimpje omhoog’ gegeven bij dit bericht. Ik ben het hier namelijk helemaal mee eens.
Ik lees heel veel berichten op dit forum en reageer vaak op berichten waarin een tegengestelde mening wordt verkondigt om vervolgens inhoudelijk de discussie aan te gaan. Maar ik laat graag ook weten als ik een bericht met een gelijkgestemde mening lees. Omdat ik niet steeds wil reageren met “eens!” of “exact dit!” doe ik dit niet of nauwelijks. Een functie met ‘duimpjes’ zou hierbij helpen. Tot die tot tijd houdt ik het beperkt tot dit soort reacties. Maar dit bericht van tophitsradio kon ik niet negeren. Het is wat mij betreft de spijker op z’n kop.tophitsradio schreef: 19 jul 2024 10:57 Binnen de commerciele radio formats kun je nog steeds verrassen binnen de verwachtingen.
Alleen Veronica ging te ver daarin (DJ's, format, programmering, energiebalans, teveel eilandjes) om een groot publiek daarvoor te trekken.
Het huidige veronica staat nu veel beter en ik zie daar kansen om deels verrassingen in de playlist te gooien. Maar de grote gemene deler zullen wel de hits blijven.
God is a DJ
-
- Berichten: 3204
- Lid geworden op: 28 dec 2022 00:31
Re: Veranderingen Radio Veronica
Eens, maar qua verrassingen is daar niets meer van terug te merken in de huidige playlist en dat ga je niet meer zo snel weer omgooien dus ik denk dat dit het is wat we ook na september als Ekdom er is voorgeschoteld gaan krijgen. En wellicht dat Ekdom wat meer vrijheden in zijn playlist heeft bedongen net als Stenders dat heeft maar daar blijft het dan wel bij vermoedelijk.tophitsradio schreef: 19 jul 2024 10:57 Binnen de commerciele radio formats kun je nog steeds verrassen binnen de verwachtingen.
Alleen Veronica ging te ver daarin (DJ's, format, programmering, energiebalans, teveel eilandjes) om een groot publiek daarvoor te trekken.
Het huidige veronica staat nu veel beter en ik zie daar kansen om deels verrassingen in de playlist te gooien. Maar de grote gemene deler zullen wel de hits blijven.
Re: Veranderingen Radio Veronica
Maar hoe kun je als massamedium een massaal publiek bereiken als je niet de gemiddelde smaak van de massa draait?
Antwoord: NIET. Dan is je zender een sterfhuis in plaats van een Mediahuis.
Antwoord: NIET. Dan is je zender een sterfhuis in plaats van een Mediahuis.
-
- Berichten: 1761
- Lid geworden op: 19 nov 2020 20:02
Re: Veranderingen Radio Veronica
Radio NL is een commercieel radiostation met een fantastische landelijke dekking. Beter als alle andere commerciële zenders. Dan mag het misschien aan de randen van de wet zijn, die landelijke FM dekking is er gewoon.jessica schreef: 19 jul 2024 01:25Eigenlijk zit geen van deze zenders landelijk op FM of is een praatzender. Dat zegt genoeg lijkt me.GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 01:06Er zijn toch genoeg andere radiostations? Radio NL, KINK, SLAM!, GLXY Radio, BNR.jessica schreef: 19 jul 2024 00:57 Dit is precies wat ik altijd zeg. Laat 1 station nou anders zijn. Maar nog gaan de mensen dan zeuren dat ook dat station in het format moet passen van hits knallen. Want het is toch commerciele radio. Ze zeggen het als of met hun eigen geld gespeeld wordt. Ik verbaas me daar nog steeds over.
Waarom mag niet 1 station anders zijn dan de rest zoals hierboven bescrhreven. Dan maar wat minder luisteraars op korte termijn. Op lange termijn zal je juist luisteraars binden. Echte luisteraars. Niet mensen die de radio alleen op de achtergrond aan hebben staan.
Op internet vind je duizenden andere stations, maar daar ging het hier niet over. Het gaat er over dat de 7 of 8 landelijke muziekzenders veelal dezelfde muziek draaien en dat over en over again. Al jarenlang.
Nog los daarvan, kijk eens binnen het bereik van die FM zenders dan. Scoort een van die regionale muziekstations een fantastisch resultaat in Amsterdam? Dat zegt nog niets over de landelijke cijfers maar, het geeft wel een indicatie.
Schopt graag tegen heilige huisjes...