Aansluiting platenspeler op buizenradio

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
WILLIN

Aansluiting platenspeler op buizenradio

Bericht door WILLIN »

Beste forumleden,
Ik heb een vraag over de aansluiting van platenspeler op een buizenradio,de platenspeler is van het type: SCOTT PS-18 met 2 stekkers, deze moest dienen voor mijn vorige buizenradio PHILIP B6X12A ( 1961-1962 ) het werkte allemaal prima.
Nu heb ik onlangs een andere buizenradio aangeschaft met werk aan, deze is van het merk: PHILIP B3X42A ( 1964-1965 ), nu wil ik de platenspeler hier voor gebruiken.Nu lees ik in de beschrijving dat deze radio een vijfpolige bus ( aansluiting heeft ).
Hoe moet ik nu te werk gaan bij deze aansluiting? En hoe ziet zo'n vijfpolige stekker eruit bij deze oude radio?
Wie kan me verder helpen?

PS: In het radiomuseum Olen hebben ze vroeger een verstekker ingebouwd in de platenspeler.

Mvg, Willin
big T

Re: Aansluiting platenspeler op buizenradio

Bericht door big T »

Dat is een DIN stekker even op Google zoeken voor de pin bezetting.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

De 5 polige stekker is een DIN connector:
Afbeelding
De pin nummers staan meestal aan de binnenzijde op het contactblok.
Op pin 3 en 5 wordt het stereo of mono signaal aangesloten, op pin 2 wordt de massa, de afscherming, aangesloten.
Het is wat priegelwerk.....dus geen 150 W soldeerbout gebruiken.. :))
en dan is er koffie......
wave

Bericht door wave »

Google zegt: de Scott PS18 is een draaitafel uit 1980, met een MD elementje. De twee stekkers zijn twee gewone cinch/tulp pluggen, Uit een MD element komt een spanning van enkele millivolts, veel te weinig voor de pickup ingang van een oude radio. Die waren ontworpen voor kristal elementen met een spanning van 250 - 500 mV. Ergo:
1. Je hebt een MD voorversterker nodig om naar een normaal lijnniveau te gaan. Voorbeeld: klikkerdeklik .
2. Google zegt ook dat de pickup ingang een platte 5-polige IEC stekker was. Verlopen vanaf banaan naar IEC-5 zijn online nog te koop, maar dan moet je zelf nog een verloop maken van tulp naar banaan. Zie hier voor pinout .
3. Als je geen recorder oid wilt aansluiten kun je het jezelf ook makkelijk maken en de 5-polige ronde din tape aansluiting gebruiken. De dan benodigde tulp - din verloop is kant en klaar te koop. Voorbeeld klik .
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
WILLIN

Bericht door WILLIN »

Beste Wave,
Bedankt voor de snelle reactie, maar de platenspeler aansluiting achterop de philips B3X42A staat horizontaal afgebeeld, 5 openingen naast mekaar waar een stekker ingestoken moet worden. Ik heb een foto gemaakt maar weet niet hoe ik deze op het forum gezet krijg.

Mvg,

willin
wally

Bericht door wally »

Dat is een heel oude aansluiting. Er waren ooit wel verloopkabels naar DIN. Dat wordt even zoeken dus.
wave

Bericht door wave »

De platte 5-polige IEC5 aansluiting is hier meer informatie over te vinden, stukje omlaag scrollen op de pagina.

Wil je die platte aansluiting gebruiken, dan zijn er nog verloopstekkers te koop volgens deze website. Om vanaf de voorversterker naar die connector te komen zul je dan zelf een verloop kabel moeten maken, want tulp -> banaan is écht niet te koop.
Links tulp PEN -> Witte bananenstekker
Rechts tulp PEN -> Rode bananenstekker
Ring tulp rechts of links (= massa/aarde) -> zwarte bananenstekker. Of welke kleur je voor die 3 ook maar wilt kiezen.
Heb je niet de vaardigheid om zo'n kabeltje zelf te maken, dan is er in de familie- of vriendenkring vast wel iemand te vinden.

Maar nogmaals: als je geen bandrecorder o.i.d. aan wilt sluiten dan kun je de uitgang van de voorversterker ook gewoon aansluiten op de ronde 5-polige DIN bandrecorder aansluiting. Dat zal net zo goed werken, en heeft het voordeel dat je een standaard verloopkabel als dit voorbeeld kunt gebruiken .
wally

Bericht door wally »

Ik weet niet of het winkeltje er nog is, maar tot een paar jaar geleden zat er in Dussen een oud radiowinkeltje. Ik ben er wel eens wezen snuffelen, de meest onverwachte spullen had hij.
WILLIN

Bericht door WILLIN »

Beste wave,
Dit is het verloopstekker adaptor type: 978/AG7022 die op mijn radio past, maar nu nog zo'n ding vinden, en is het dan mogelijk om de 2 stekkers van de platenspeler er gewoon op aan te sluiten?

Mvg,

willin
wave

Bericht door wave »

Even goed lezen wat ik hierboven al schreef Willin: je zult dan zelf een verloopkabel van tulp/cinch naar banaan moeten. Maar ik heb ook geschreven dat vanaf de voorversterker naar de bandrecorder ingang net zo goed werkt als je die niet voor iets anders gebruikt, en je daarvoor geen exotische kabels nodig hebt.
Plaats reactie