Grundig Radio Como 7

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hamtaro

Grundig Radio Como 7

Bericht door Hamtaro »

Hallo,

Ik heb een Grundig Radio Como7. Nu zijn daar een paar dingetjes aan stuk.
De verlichting van dat hele ding werkt niet.
En het balkje dat weergeeft op welke frequentie je bent is weg.

Mijn vraag hier is:
Kun je dat makkelijk zelf klaar maken als leek?
En heb nog wat vragen over de aansluitingen aan de achterzijde. Bv. Wat voor soort antenne moet je gebruiken?

Groet Martin
wave

Re: Grundig Radio Como 7

Bericht door wave »

Het hangt er vanaf hoe makkelijk je er bij kunt komen, maar de schaalverlichting bestaat bij oudere radio’s meestal uit 1 of 2 lampjes. Die controleren en vervangen zou een leek ook moeten kunnen. Voor de veiligheid: altijd de stekker uit het stopcontact en 5 minuten wachten voor je de radio open maakt.

Bedoel je met “het balkje dat weergeeft op welke frequentie je bent” het rode of zwarte wijzertje achter de frequentieschaal? Als dat die ‘weg’ is, is meestal het afstemkoordje waar die aan zit geknapt en ligt de wijzer onderin de radio. Vervangen betekent bijna altijd dat de radio helemaal uit de kast moet, en vraagt wel een redelijke handigheid en inzicht. Bovendien moet de wijzer uiteindelijk weer de juiste frequentie aangeven en moet je uitzoeken waarom het koord is geknapt. Kan ouderdom zijn, maar vaak loopt er een afstemcondensator of iets anders erg stroef.

Aansluitingen: vermoedelijk zul je één of twee luidspreker aansluitingen hebben met de 2-polige DIN pluggen. Plat = massa, pin = plus. Waarschijnlijk vind je ook nog een 5-polige DIN TA (Tonabnehmer) ingang voor een draaitafel met een symbool van een naald, en een TB (Tonbandgerät) ingang voor een bandrecorder op 5-polig DIN. Verloopkabels naar tulp kun je zelf maken (pinout is makkelijk te vinden) of kant en klaar kopen.

Antennes zijn bij oude radio’s vaak uitgevoerd op banaanstekkers. Voor FM voldoet een draad van 75 cm lengte prima, of je hangt er een dipool aan (zelf maken of kopen). Voor AM ontvangst is een loop antenne nodig. Ali Express, Kringloopwinkel etc zijn plekken om die te vinden.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Hamtaro

Bericht door Hamtaro »

Top man! Thx voor de info en uitleg. 👍👍
Jes-r

Bericht door Jes-r »

Goedendag,

Wij hebben vandaag er ook een aangeschaft. Het meeste lijkt te werken, behalve dat de radio niet van zender kan wisselen. Wanneer je aan de draaiknop draait, gaat de rode wijzer minimaal heen en weer, en blijft deze rond dezelfde stand.

Correctie: hij gaat wel langzaam naar links, maar niet naar rechts (daar moet ie heen)

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn en of en hoe dit te maken is?

Mvg,
Jesse
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Het lijkt er op dat de afstemcondensator zwaar loopt of dat de snaren niet meer goed gespannen zijn. Een klein druppeltje kruipolie op de condenstor-as kan wonderen doen.
Jes-r

Bericht door Jes-r »

Bedankt voor de suggestie! Ik ben echter een leek in dit vakgebied, maar zal het proberen. Ik neem aan dat dit niet van buitenaf te doen is?

En is het mogelijk deze snaren enigzins eenvoudig zelf te stemmen?
wave

Bericht door wave »

Jes-r schreef: 21 jun 2024 13:03 Bedankt voor de suggestie! Ik ben echter een leek in dit vakgebied, maar zal het proberen. Ik neem aan dat dit niet van buitenaf te doen is?

En is het mogelijk deze snaren enigzins eenvoudig zelf te stemmen?
Helaas, zowel het afstemkoord vervangen als de door Aart genoemde kleine druppel olie, kunnen niet van buitenaf. Het toestel moet daarvoor echt open en uit de kast. Het echt lastige bij het vervangen van een afstemkoord is dat je exact op papier moet hebben hoe de snaar loopt en hoeveel wikkelingen deze heeft. Maak je er een fout in, dan werkt en/of klopt de afstemming niet meer. Het is geen Como 7 radio, maar het principe wat je op deze YouTube ziet is hetzelfde.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie