DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door EtherScout »

GerjanCluistra schreef: 20 jun 2024 17:51
Ane Sybesma schreef: 20 jun 2024 11:40 Voor een deel van de commerciële zenders is 1 mux te klein om geld te kunnen verdienen. Daarom nu de mogelijkheid voor 3. Al vraag ik me af of er dan wel wat mee te verdienen valt maar dat is wat anders...
Je kunt jezelf afvragen of dat met de mux te maken heeft of met het aanbod op het radiostation. Ik hou het voorlopig op het laatste. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat je meer geld kunt verdienen als je groot bent in een kleine markt, dan dat je klein bent in een grote markt.
Ik denk, dat dat vroeger zeker zo gewerkt heeft, maar door het veel grotere aanbod is de situatie nu anders. Doordat de populaire formats nu door een groot aantal grote stations gebracht worden, (in tegenstelling tot in de jaren 80,) wordt het heel moeilijk om als klein commercieel lokaal station met zo'n format voldoende luisteraars te trekken. Dit is hetgeen, wat stations als Hofstad en Keizerstad in de jaren 00 uiteindelijk de kop gekost heeft. Commerciële lokale radiostations moeten het daarom van een meer niche format hebben. Dan heb je wel een bepaald minimum aan dekkingsgebied nodig.

Gelukkig blijft er met de huidige bovenlokale DAB+gebieden voldoende mogelijkheden over om ook voor een kleiner gebied te gaan. Dit is handig voor de publieke lokale omroep. En ook voor de grotere onafhankelijke hobbymatige stations, die een plekje in één mux nog net kunnen betalen.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

EtherScout schreef: 20 jun 2024 20:40
GerjanCluistra schreef: 20 jun 2024 17:51
Ane Sybesma schreef: 20 jun 2024 11:40 Voor een deel van de commerciële zenders is 1 mux te klein om geld te kunnen verdienen. Daarom nu de mogelijkheid voor 3. Al vraag ik me af of er dan wel wat mee te verdienen valt maar dat is wat anders...
Je kunt jezelf afvragen of dat met de mux te maken heeft of met het aanbod op het radiostation. Ik hou het voorlopig op het laatste. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat je meer geld kunt verdienen als je groot bent in een kleine markt, dan dat je klein bent in een grote markt.
Ik denk, dat dat vroeger zeker zo gewerkt heeft, maar door het veel grotere aanbod is de situatie nu anders. Doordat de populaire formats nu door een groot aantal grote stations gebracht worden, (in tegenstelling tot in de jaren 80,) wordt het heel moeilijk om als klein commercieel lokaal station met zo'n format voldoende luisteraars te trekken. Dit is hetgeen, wat stations als Hofstad en Keizerstad in de jaren 00 uiteindelijk de kop gekost heeft. Commerciële lokale radiostations moeten het daarom van een meer niche format hebben. Dan heb je wel een bepaald minimum aan dekkingsgebied nodig.

Gelukkig blijft er met de huidige bovenlokale DAB+gebieden voldoende mogelijkheden over om ook voor een kleiner gebied te gaan. Dit is handig voor de publieke lokale omroep. En ook voor de grotere onafhankelijke hobbymatige stations, die een plekje in één mux nog net kunnen betalen.
Dat was niet alleen vroeger, dat is nog steeds zo.

Hofstad Radio en Keizerstad zijn twee prima voorbeelden van kleine zenders in een grote markt die het niet konden bolwerken.

Maar er zijn meer voorbeelden. Nederland zit vol met publieke lokale omroepen die slecht beluisterd worden omdat ze klein zijn in die grote markt. De enige reden dat die zenders bestaan is omdat ze subsidie krijgen.

Er zijn ook verschillende publieke lokale radiostations die wel groot zijn in de kleine markt. Dat zijn de zenders met, wat jij noemt, een niche format. Bingo FM, Easy FM en Jamm FM zijn daarvoor prima voorbeelden.

Alleen is ‘bovenlokaal’ voor de DAB+ muxen wel wat matig uitgedrukt. Het zijn meer bovenstreek muxen die onsamenhangend bij elkaar gepropt zijn.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Noordzee

Bericht door Noordzee »

glokhoff schreef: 19 jun 2024 13:13 Morgen begint da aanvraagperiode voor commerciële lokale DAB+ :

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18622.html
Ik ben benieuwd of er dadelijk per 1 september 2024 bij mij op kanaal 8-C wel ontvangst zal zijn.
Onze gemeente is gekoppeld aan een regio uit Groningen. En zover ik weet, staat hier bij ons in de gemeente nog geen zendmast.
Het huidige kanaal 12-D (Oost Groningen) kan ik nu hier in Drenthe niet ontvangen.
DX'r

Bericht door DX'r »

Noordzee schreef: 09 jul 2024 22:18
glokhoff schreef: 19 jun 2024 13:13 Morgen begint da aanvraagperiode voor commerciële lokale DAB+ :

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18622.html
Ik ben benieuwd of er dadelijk per 1 september 2024 bij mij op kanaal 8-C wel ontvangst zal zijn.
Onze gemeente is gekoppeld aan een regio uit Groningen. En zover ik weet, staat hier bij ons in de gemeente nog geen zendmast.
Het huidige kanaal 12-D (Oost Groningen) kan ik nu hier in Drenthe niet ontvangen.
Als het goed gaan alle huidige lokale DAB zenders uit per 1/9 want ook al hebben de lokalen een vergunning neem niet aan dat ze hiervoor een heel nieuw netwerk gaan bouwen
want ze mogen niet meer uitzenden met de huidige installaties omdat die niet conform de nieuwe RDI / NLPO netwerk vergunningen zijn
maar misschien heb ik het mis -smok :lol:
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Een deel voldoet, een ander deel is alleen het filter wijzigen.
Men gaat van uncritical naar critical kwa eis.
De eisen kwa dekkingsgraad gelden pas per sept 2025
DX'r

Bericht door DX'r »

radiogolfje schreef: 11 jul 2024 08:59 Een deel voldoet, een ander deel is alleen het filter wijzigen.
Men gaat van uncritical naar critical kwa eis.
De eisen kwa dekkingsgraad gelden pas per sept 2025
Okay we gaan het meemaken vanaf 1/9.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

DX'r schreef: 10 jul 2024 19:50 want ze mogen niet meer uitzenden met de huidige installaties omdat die niet conform de nieuwe RDI / NLPO netwerk vergunningen zijn
Even voor de duidelijkheid: het zijn vergunningen uitgegeven door de RDI. De NLPO heeft met de vergunningverlening niets te maken, maar is bezig een aanbod op te zetten om de distributienetwerken te realiseren. De samenwerkende vergunninghouders van een allotment dienen samen te beslissen hoe hun zendernetwerk gerealiseerd gaat worden. Dat kan via het aanbod van de NLPO, maar mag ook op andere manier, zolang maar aan de voorwaarden van de vergunning voldaan wordt. De NLPO maakt hun eigen aanbod aantrekkelijk voor de publieke lokale omroepen door hen subsidie te verlenen (waarvoor precies en hoe lang is niet bekend). Maar de 'commerciële' omroepen krijgen die subsidie niet en moeten dus overtuigd worden om ook voor het NLPO aanbod te kiezen. Van belang daarbij is natuurlijk hoe hoog de kosten zullen worden voor de hele termijn van de vergunning. Het lijkt me nog een hele klus te worden om de commerciële omroepen te overtuigen...
radiogolfje

Ook de grote markt partijen ans BP, RNN en DABpartners zien de NLPO Lease constructie niet zitten.
Uit oogpunt voor hun eigen portemonnee wel, maar uit oogpunt van de omroepen niet.
Netwerk wordt dan te duur, zeker voor commerciële omroepen, en als die afhaken komen de kosten voor de publieke omroepen.
(De kosten worden gedeeld door het aantal deelnemende omroepen, is dat laag, zijn de kosten hoog.)
Straks krijgen de publieke omroepen wel 2 jaar subsidie, maar de kosten zullen dan toch te hoog zijn, en na twee jaar, als de subsidie pot leeg is, zal het als een kaartenhuis in elkaar storten.

Ook die partijen denken aan om buiten de NLPO om systemen te gaan verkopen zodat de prijs omlaag kan.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

glokhoff schreef: 16 jul 2024 08:25
DX'r schreef: 10 jul 2024 19:50 want ze mogen niet meer uitzenden met de huidige installaties omdat die niet conform de nieuwe RDI / NLPO netwerk vergunningen zijn
Even voor de duidelijkheid: het zijn vergunningen uitgegeven door de RDI. De NLPO heeft met de vergunningverlening niets te maken, maar is bezig een aanbod op te zetten om de distributienetwerken te realiseren. De samenwerkende vergunninghouders van een allotment dienen samen te beslissen hoe hun zendernetwerk gerealiseerd gaat worden. Dat kan via het aanbod van de NLPO, maar mag ook op andere manier, zolang maar aan de voorwaarden van de vergunning voldaan wordt. De NLPO maakt hun eigen aanbod aantrekkelijk voor de publieke lokale omroepen door hen subsidie te verlenen (waarvoor precies en hoe lang is niet bekend). Maar de 'commerciële' omroepen krijgen die subsidie niet en moeten dus overtuigd worden om ook voor het NLPO aanbod te kiezen. Van belang daarbij is natuurlijk hoe hoog de kosten zullen worden voor de hele termijn van de vergunning. Het lijkt me nog een hele klus te worden om de commerciële omroepen te overtuigen...
Ik was een tijd terug bij een voorlichtingsdag over de DAB er blijk voor de NLPO een grote zak geld klaar te staan bij het ministerie. De commerciële omroepen moet het zelf uitzoeken [werd bijna letterlijk zo gezegd] en vooral veel geld betalen om de kruimels (restje ) van de DAB te mogen vullen. En vooral niet een te groot netwerk worden (zoals bijvoorbeeld NRJ en de FM netwerken in België).
Dus betalen en je bek houden. Want ach die commerciële radios hebben geld zat. Met deze calvinisme houding. Zou ik zeggen stik er maar lekker in, met je DAB. Dan je toch maar door onze als radiofreaks de strot wordt geduwd. Blijf maar lekker op internet zitten kost een stuk minder en goed bereik zag maar het altijd en overal. Thuis (Binnenshuis) in de auto (carplay) en op je werk (op de kosten van de baas) :))
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Als de lokale DAB+ überhaupt al aan gaat zullen de meeste lokale radiostations alleen overleven als de staat blijft subsidiëren.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Feivel

Bericht door Feivel »

Echtwel schreef: 17 jul 2024 13:19
glokhoff schreef: 16 jul 2024 08:25
Dus betalen en je bek houden. (...) Blijf maar lekker op internet zitten kost een stuk minder en goed bereik zag maar het altijd en overal. Thuis (Binnenshuis) in de auto (carplay) en op je werk (op de kosten van de baas) :))
Ook voor het uitzenden op internet betaal je tegenwoordig. 241 euro per jaar aan het CvdM + pakweg 90 euro per jaar aan de Stichting Reclame Code Commissie. Uiteraard betaal je ook 13% van je inkomsten aan de Buma Stemra, en mag je ook de Sena niet vergeten. Nog altijd minder dan DAB, maar de kosten stijgen jaarlijks wel. En in Nederland heb je dan maar een handjevol luisteraars.
radiogolfje

Ik hoorde dat Almere reeds bezig is met een nieuw netwerk en dat die gisteren een nieuwe zender heeft aangezet. Was hard in Haarlem.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Benieuwd of de dekking richting oost Flevoland beter is.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Verandering vergunningen per 9 juli :

Allotment 30: verdwenen Handelsonderneming Candlelight B.V.

Allotment 31: verdwenen Stichting Mediagroep Eemland, Vallei en Amersfoort

Allotment 32: verdwenen Stichting RTV Apeldoorn

Allotment 34: verschenen Stichting SeaFM Media
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Eemland zend nog gewoon uit op 31 hoor.
Plaats reactie