Wat mij betreft doen ze ook iets aan die Q limburg en radio 10 brabant constructies, maar dat zal wel toegestaan blijven. Heb er in ieder geval niks over kunnen vinden.Roup01 schreef: 28 mei 2024 17:16 Dit wordt een probleem voor Slam! en Kink. Ze kunnen landelijke DAB+ niet meer combineren met Regionale FM-frequenties.
Veiling regionale kavels
Moderator: admin6
-
Re: Veiling regionale kavels
Uitzenden op regionale FM is toegestaan als er een afzonderlijke versie op wordt gezet. En ik vraag me of het economisch haalbaar is om Slam op te splitsen in Slam Randstad en Slam digital editie, hetzelfde met Kink, ben benieuwd of ze dan nog steeds waarde hechten aan hun frequenties.
-
Als dit waar is dan is het een grote kans dat 1 van de 2 gaat proberen om als nog dat kavel van Yoursafe radio te bemachtigenRoup01 schreef: 28 mei 2024 17:16 Dit wordt een probleem voor Slam! en Kink. Ze kunnen landelijke DAB+ niet meer combineren met Regionale FM-frequenties.
Niemand kan de toekomst voorspellen, en bovendien is een landelijke FM-frequentie erg duur en schaars.Vliegendereporter schreef: 28 mei 2024 19:07Als dit waar is dan is het een grote kans dat 1 van de 2 gaat proberen om als nog dat kavel van Yoursafe radio te bemachtigenRoup01 schreef: 28 mei 2024 17:16 Dit wordt een probleem voor Slam! en Kink. Ze kunnen landelijke DAB+ niet meer combineren met Regionale FM-frequenties.
-
Dat is, volgens mij, niet wat er bedoeld wordt. Je mag op de regionale DAB+muxen maar 50% van de bevolking aan dekking verwerven. De 30% aan maximale FM-dekking bestaat al. Op een landelijke mux (11C, 9C of 7D/9A) blijft de landelijke dekking natuurlijk gewoon bestaan.Roup01 schreef: 28 mei 2024 17:16 Dit wordt een probleem voor Slam! en Kink. Ze kunnen landelijke DAB+ niet meer combineren met Regionale FM-frequenties.
Dat wil niet zeggen, dat Slam en Kink hiermee na de veiling via de B-kavels terug gaan keren op FM. Op dit moment maken beide stations op de B-kavels gebruik van de vergunning van iemand anders via de bekende productieovereenkomst-truc. Je mag, voor zover ik weet, nu al niet gelijktijdig een landelijke en een regionale vergunning bezitten. Ik weet niet of deze truc na de komende regionale veiling nog toegestaan zal worden.
Kink en Slam bezitten zelf een landelijke DAB+vergunning. Voor hen is de DAB+dekking op de regiomuxen dus dubbel/extra. Arrow heeft geen eigen DAB+vergunning en zit daarom dus landelijk op de regiomuxen. Kink en Slam zitten DAB+technisch gezien dus veilig, maar Arrow zeker niet.
-
Klopt, maar de vraag is of het bedrijf achter Kink en het bedrijf achter Slam straks in het bezit mogen zijn van zowel een landelijke als een regionale vergunning. Op dit moment mag dat, voor zover ik weet, niet. De regionale frequenties van de landelijke stations zijn dan ook in handen van een derde partij, waarmee zij een 'productieovereenkomst' hebben. Of die truc toegestaan blijft, weet ik niet.Roup01 schreef: 28 mei 2024 17:46 Uitzenden op regionale FM is toegestaan als er een afzonderlijke versie op wordt gezet. En ik vraag me of het economisch haalbaar is om Slam op te splitsen in Slam Randstad en Slam digital editie, hetzelfde met Kink, ben benieuwd of ze dan nog steeds waarde hechten aan hun frequenties.
Maar er stond volgens ergens, dat een regionale FM- zender op DAB+ een maximaal demografisch bereik van 50 procent mag hebben, nu is er nog geen limiet aan bereik op DAB+. En dan is het wel problematisch als een programma van een landelijke DAB+ zender identiek is aan die van een regionale FM-zender.EtherScout schreef: 28 mei 2024 20:20Klopt, maar de vraag is of het bedrijf achter Kink en het bedrijf achter Slam straks in het bezit mogen zijn van zowel een landelijke als een regionale vergunning. Op dit moment mag dat, voor zover ik weet, niet. De regionale frequenties van de landelijke stations zijn dan ook in handen van een derde partij, waarmee zij een 'productieovereenkomst' hebben. Of die truc toegestaan blijft, weet ik niet.Roup01 schreef: 28 mei 2024 17:46 Uitzenden op regionale FM is toegestaan als er een afzonderlijke versie op wordt gezet. En ik vraag me of het economisch haalbaar is om Slam op te splitsen in Slam Randstad en Slam digital editie, hetzelfde met Kink, ben benieuwd of ze dan nog steeds waarde hechten aan hun frequenties.
Dus die truc is zo als ik het nu zie denk ik niet meer toegestaan.
-
Zo las ik het niet. Volgens mij ging dit puur over de te veilen DAB+ruimte. Van die ruimte mag je maximaal 50% van de bevolking aan dekking verwerven. Maar misschien heb je gelijk en telt ruimte buiten de regionale DAB+laag ook mee, als die 'productieovereenkomsten' straks nog toegestaan zijn.Roup01 schreef: 28 mei 2024 20:27Maar er stond volgens ergens, dat een regionale FM- zender op DAB+ een maximaal demografisch bereik van 50 procent mag hebben, nu is er nog geen limiet aan bereik op DAB+. En dan is het wel problematisch als een programma van een landelijke DAB+ zender identiek is aan die van een regionale FM-zender.EtherScout schreef: 28 mei 2024 20:20 De regionale frequenties van de landelijke stations zijn dan ook in handen van een derde partij, waarmee zij een 'productieovereenkomst' hebben. Of die truc toegestaan blijft, weet ik niet.
Dus die truc is zo als ik het nu zie denk ik niet meer toegestaan.
- Ane Sybesma
Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Kan ook zo maar eens een rustigere FM band opleveren met alle voorwaarden.
De situatie zoals nu op DAB met Tukker 1 tot 4 is ook niet alles, en dat is dan nog niet de enige die meer dan twee maal op een mux zit ...
-
Waarom zou dat zo zijn? Met 30% FM en 50% DAB+ zijn interessante combinaties mogelijk. Friesland+Groningen+Drenthe+Overijssel+Gelderland+Utrecht is bijvoorbeeld mogelijk. Of Noord-Holland+Flevoland+Zuid-Holland+Zeeland. Of Noord-Brabant+Limburg+Zeeland+Zuid-Holland.Ane Sybesma schreef: 29 mei 2024 10:11 Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Kan ook zo maar eens een rustigere FM band opleveren met alle voorwaarden.
Wil je zo veel mogelijk FM, pak dan B05 en B16 en vul dan verder aan met andere kavels tot het maximum. Die twee kavels hebben grote FM-dekking buiten hun DAB+gebied, waardoor je daar geen DAB+dekking hoeft te pakken. (Al is het natuurlijk wel aan te raden om in je FM-gebied ook DAB+ te hebben.)
Niet voor dat geld, misschien een verhuur tegen een basisprijs of een deal met reclame inkomsten die er dan wel zullen zijn.Vliegendereporter schreef: 28 mei 2024 19:07Als dit waar is dan is het een grote kans dat 1 van de 2 gaat proberen om als nog dat kavel van Yoursafe radio te bemachtigenRoup01 schreef: 28 mei 2024 17:16 Dit wordt een probleem voor Slam! en Kink. Ze kunnen landelijke DAB+ niet meer combineren met Regionale FM-frequenties.
Ik zou zeggen Slam! it

The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
- Ane Sybesma
Op FM blijft het een mager gebied met max 30%.EtherScout schreef: 29 mei 2024 12:17Waarom zou dat zo zijn? Met 30% FM en 50% DAB+ zijn interessante combinaties mogelijk. Friesland+Groningen+Drenthe+Overijssel+Gelderland+Utrecht is bijvoorbeeld mogelijk. Of Noord-Holland+Flevoland+Zuid-Holland+Zeeland. Of Noord-Brabant+Limburg+Zeeland+Zuid-Holland.Ane Sybesma schreef: 29 mei 2024 10:11 Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Kan ook zo maar eens een rustigere FM band opleveren met alle voorwaarden.
Wil je zo veel mogelijk FM, pak dan B05 en B16 en vul dan verder aan met andere kavels tot het maximum. Die twee kavels hebben grote FM-dekking buiten hun DAB+gebied, waardoor je daar geen DAB+dekking hoeft te pakken. (Al is het natuurlijk wel aan te raden om in je FM-gebied ook DAB+ te hebben.)
Dat gaan ze niet veranderen, een regionale omroep blijft de limiet houden.
- Ane Sybesma
Ik snap dat ze het niet gaan veranderen, waar ik benieuwd naar ben is of de markt wel interesse heeft.
We gaan het meemaken.
We gaan het meemaken.