Fusie omroepen regio Leiden: Unity.NU
Moderator: admin6
-
Re: Fusie omroepen regio Leiden: Unity.NU
Zowel Sleutelstad als Unity zijn inmiddels gefuseerd tot 1 lokale omroep voor de regio Leiden. Terugdraaien lijkt me niet meer mogelijk, dus een terugkeer van bijvoorbeeld Sleutelstad lijkt me nu uitgesloten. Commercieel terugkomen op FM 93.7 lijkt ook lastig, alhoewel ik niet weet onder welke voorwaarden RadioNL daar nu ruimte huurt. Gelukkig is er (straks) nog lokale DAB+
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Wat zonde om te zien! Dit zou juist een voorbeeldproject moeten zijn dat aantoont dat het wel op basis van goede afspraken kan, een streekomroep vormen.
Inmiddels lijkt de staking voorbij en verschijnt er weer nieuws. Maar er is dan weer nergens gemeld dat de staking voorbij is.
Inmiddels lijkt de staking voorbij en verschijnt er weer nieuws. Maar er is dan weer nergens gemeld dat de staking voorbij is.
-
Vandaag een uitgebreid artikel in het Leidsch Dagblad over de perikelen rond de lokale omroep in de regio Leiden:
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20240419_60268285
het isheelaas een betaald artikel. kan iemand de tekst delen.voorenmedia schreef: ↑20 apr 2024 15:25 Vandaag een uitgebreid artikel in het Leidsch Dagblad over de perikelen rond de lokale omroep in de regio Leiden:
-
leuk stukje.
Als ik het zo leest, is Chris een man in hart en nieren. Er wordt veel over hem gezegd en geschreven, maar er wordt niks geschreven van wat hij zelf vindt en zegt. Iets heeft altijd twee kanten en dit is ook zoiets waarvan ik denk dat je beide kanten moet horen. Jammer dat er niks in staat wat Chris vindt ! Beetje eenzijdig artikel nu.
Het is bekend (ook ik heb die ervaring) dat er vaak bij bepaalde mensen allerlei belangen meewegen, soms ook ego's en andere zaken waardoor mensen en omroepen conflicten hebben. Wat dat betreft is het denk ik niks anders dan bij andere stichtingen en verenigingen, bv. een voetbalclub of een toneelvereniging. Mensen die omroepen kapot maken, zien vaak financiele belangen, allerlei andere belangen, soms is er sprake van narcistische personen die vooral zichtzelf in beeld hebben en belangrijk vinden en het algehele plaatje uit het oog verliezen wat de doelstelling van zo'n omroep is. Kortom.... dit speelt overal. De NLPO heeft nog eens vuur op de kolen gegooit (sorry voor de foute uitdrukking, weet effe niet meer hoe hij precies was) door omroepen te dwingen samen te werken. Dat gaat goed als iedereen het doel voor ogen houdt, maar als mensen gaan kijken naar zelfverrijking, centen, macht en andere zaken die je overal tegen komt (ook in het bedrijfsleven), dan wordt het inderdaad oorlog ! Ik heb al heel erg vaak aangegeven dat de fusie en de streekomroepen vorming meer kapot maakt dan lief is. Ik heb dat ook de voorzitter van de NLPO laten weten, die me dan een reaktie terug stuur (en een doorn in mijn oog is) dat het niet de bedoeling is dat we ons "hobby" project verliezen en dat de intentie is dat we radio kunnen blijven maken en dat er een stevige pot onder de omroep komt. Ik verwoord het nu even zoals het bij mij binnen gekomen is. Het zijn niet letterijk zijn teksten, maar het woord hobby heeft hij wel laten vallen. Dit is hier eerder aan bod geweest op dit forum waarbij mensen terecht vielen over het woord "hobby." Ik denk dat met dat woord de voorzitter het helemaal niet begrepen heeft, maar dat terzijde.
Ik ben nog steeds tegen de vorming van streekomroepen, het idee is erg tof, de uitvoering is dat omroepen elkaar in de haren zitten en conflicten opleveren. Maar ja, wie ben ik ?
EDIT: Schiet me nog iets te binnen ! Als je kijkt naar de voor- en nadelen van zo'n vorming, dan zie je dat totaal niet terug in de praktijk. In theorie is het tof, een mooi idee, in de praktijk zien we dat het vaak mis gaat. We moeten het dan ook niet hebben wat goed is en waarom de vorming door moet gaan of niet, maar we moeten het veel meer hebben wat de uitkomst is en wat er in de markt gebeurd. Ik zie dan vooral conflicten en elkaar in de haren zitten (terecht of niet) en dat is denk ik nooit de insteek geweest van de vorming van de streekomroepen. Maar dat is wel wat er nu gebeurd ! Daar moet het dus over gaan en niet of streekomroepen goed is of niet !
Het is bekend (ook ik heb die ervaring) dat er vaak bij bepaalde mensen allerlei belangen meewegen, soms ook ego's en andere zaken waardoor mensen en omroepen conflicten hebben. Wat dat betreft is het denk ik niks anders dan bij andere stichtingen en verenigingen, bv. een voetbalclub of een toneelvereniging. Mensen die omroepen kapot maken, zien vaak financiele belangen, allerlei andere belangen, soms is er sprake van narcistische personen die vooral zichtzelf in beeld hebben en belangrijk vinden en het algehele plaatje uit het oog verliezen wat de doelstelling van zo'n omroep is. Kortom.... dit speelt overal. De NLPO heeft nog eens vuur op de kolen gegooit (sorry voor de foute uitdrukking, weet effe niet meer hoe hij precies was) door omroepen te dwingen samen te werken. Dat gaat goed als iedereen het doel voor ogen houdt, maar als mensen gaan kijken naar zelfverrijking, centen, macht en andere zaken die je overal tegen komt (ook in het bedrijfsleven), dan wordt het inderdaad oorlog ! Ik heb al heel erg vaak aangegeven dat de fusie en de streekomroepen vorming meer kapot maakt dan lief is. Ik heb dat ook de voorzitter van de NLPO laten weten, die me dan een reaktie terug stuur (en een doorn in mijn oog is) dat het niet de bedoeling is dat we ons "hobby" project verliezen en dat de intentie is dat we radio kunnen blijven maken en dat er een stevige pot onder de omroep komt. Ik verwoord het nu even zoals het bij mij binnen gekomen is. Het zijn niet letterijk zijn teksten, maar het woord hobby heeft hij wel laten vallen. Dit is hier eerder aan bod geweest op dit forum waarbij mensen terecht vielen over het woord "hobby." Ik denk dat met dat woord de voorzitter het helemaal niet begrepen heeft, maar dat terzijde.
Ik ben nog steeds tegen de vorming van streekomroepen, het idee is erg tof, de uitvoering is dat omroepen elkaar in de haren zitten en conflicten opleveren. Maar ja, wie ben ik ?
EDIT: Schiet me nog iets te binnen ! Als je kijkt naar de voor- en nadelen van zo'n vorming, dan zie je dat totaal niet terug in de praktijk. In theorie is het tof, een mooi idee, in de praktijk zien we dat het vaak mis gaat. We moeten het dan ook niet hebben wat goed is en waarom de vorming door moet gaan of niet, maar we moeten het veel meer hebben wat de uitkomst is en wat er in de markt gebeurd. Ik zie dan vooral conflicten en elkaar in de haren zitten (terecht of niet) en dat is denk ik nooit de insteek geweest van de vorming van de streekomroepen. Maar dat is wel wat er nu gebeurd ! Daar moet het dus over gaan en niet of streekomroepen goed is of niet !
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
Die productie bedrijfjes die actief zijn, zijn de enige die nog geld zien in de lokale (publieke ) omroep.
Er komen er alleen maar meer. ( zie Easy FM / Feel Good ect)
Of dit een goede ontwikkeling is ? Hangt van de regio af.
Soms kan het met vrijwilligers en soms niet
Als de luisteraar er maar " baat bij heeft " dat is het belangrijkste.
Ik hoop dat ze er in Leiden uitkomen.
Er komen er alleen maar meer. ( zie Easy FM / Feel Good ect)
Of dit een goede ontwikkeling is ? Hangt van de regio af.
Soms kan het met vrijwilligers en soms niet
Als de luisteraar er maar " baat bij heeft " dat is het belangrijkste.
Ik hoop dat ze er in Leiden uitkomen.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20240422_54673686
Schorsing Chris de Waard opgeheven.
Best triest om zelf niet bij een overleg aanwezig te zijn en je dan te laten vertegenwoordigen door een Eerste kamer lid want als enige overeenkomst de woonplaats heeft. Waarbij je meteen de kwaliteit van Leidsch Dagblad naar voren komt en informatie wat al bijna één jaar niet meer de realiteit is.
Best triest om zelf niet bij een overleg aanwezig te zijn en je dan te laten vertegenwoordigen door een Eerste kamer lid want als enige overeenkomst de woonplaats heeft. Waarbij je meteen de kwaliteit van Leidsch Dagblad naar voren komt en informatie wat al bijna één jaar niet meer de realiteit is.
En is ook bekend wie die bemiddelaar vanuit NLPO is?Alwin schreef: ↑22 apr 2024 15:45 https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20240422_54673686
No commercials means more music!
-
Het Leidsch Dagblad spreekt over REGIONALE omroepen, het gaat natuurlijk over LOKALE omroepen die samen een streekomroep willen vormen.
Blijft de vraag: waarom willen Holland Centraal (Unity) en Lorelei (Sleutelstad) persé fuseren tot 1 streekomroep met 1 geluid? Zou een paraplumodel, waarbij alle bij de streekomroep aangesloten omroepen samenwerken maar wel een eigen smoel hebben en houden niet veel beter zijn voor de Leidse regio? Leidenaren (en ook Leiderdorpers) zijn géén Voorschotenaren of Wassenaarders. Die verschillende groepen moet je niet te breed proberen te bedienen.
https://archive.is/nBGUJ (inmiddels mag de vis verpakt worden in de krant van gisteren)Sleutelstad-voorman Chris de Waard mag weer aan het werk. Zijn schorsing is per direct opgeheven. Om de impasse bij streekomroep ’Unity, met het nieuws van Sleutelstad’ te doorbreken is een onafhankelijk verkenner aangesteld. Dat schrijft het bestuur in een interne memo aan de medewerkers.
De regionale omroepen Unity en Sleutelstad besloten een jaar geleden te fuseren, maar helemaal soepel liep dat proces niet. De twee respectieve directeuren/producenten Rudo Slappendel en Chris de Waard, zaten in elkaars vaarwater. Toen het besluit werd genomen om de (Sleutelstad)studio aan de Middelstegracht in Leiden te verlaten ten faveure van de Unity-studio in Leiderdorp, brak rumoer uit. Ruim een week geleden barstte de bom. De Waard schreef in een notitie aan het bestuur zonder Unity verder te willen. Omdat hij dat voornemen deelde met Leidsch Dagblad, werd hij geschorst. Daarop toonden de Sleutelstad-medewerkers zich solidair en gingen voor onbepaalde tijd in staking.
Donderdag jongstleden zou er een gesprek komen, waarover geen inhoudelijke mededelingen werden gedaan. De Waard liet zich vertegenwoordigen door het Leidse Tweede-Kamerlid Paul van Meenen. Maandag kwam het bestuur met zijn memo.
Daarin stelt het dat de omroep in een heel lastige situatie terecht gekomen. ’Daarbij heeft het vertrouwen in alle verhoudingen flinke deuken opgelopen, waarbij wij ons als bestuur beraden op de juiste weg naar voren’.
Uitgangspunt blijft een streekomroep te vormen met de inzet van zowel Slappendel als De Waard. ’In een uiterste poging deze optie te onderzoeken hebben wij een onafhankelijk verkenner vanuit de NLPO (het overkoepelend orgaan van Nederlandse Lokale Publieke Omroepen red.) aangesteld’. Die krijgt enerzijds als opdracht mee vast te stellen of er voldoende vertrouwen is om in gezamenlijkheid door te gaan en anderzijds te inventariseren wat de mogelijkheden zijn voor een eventuele volgende stap. ’De verkenner rapporteert zijn bevindingen aan het bestuur dat (mede) op basis deze input een besluit zal nemen. We streven ernaar medio volgende week weer met de producenten om tafel te gaan’.
Dat is mede de reden om de opschorting van de samenwerking met Chris de Waard als producent per direct op te heffen. Reden ook voor de redactie om weer aan het werk te gaan.
https://sleutelstad.nl/2024/04/22/redac ... t-staking/Redactie Sleutelstad beëindigt staking
De redacties van Sleutelstad Nieuws, Cultuur en Sport hebben maandagmiddag besloten hun staking te beëindigen. Reden hiervoor is dat de schorsing van hoofdredacteur en producent Chris de Waard door het omroepbestuur is opgeheven. De staking begon maandag 15 april en duurde een week.
De diverse redacties hebben in gezamenlijkheid besloten weer aan het werk te gaan, om de onafhankelijke verkenner van de NLPO die door het bestuur is aangewezen, de kans te geven zijn werk te doen. De NLPO is de Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen, het samenwerkings- en coördinatieorgaan voor de lokale publieke omroep in Nederland.
Maandagochtend vond een overleg plaats van het bestuur van Sleutelstad-Unity met producenten Chris de Waard en Rudo Slappendel. Het bestuur heeft laten weten nog altijd tot doel te hebben een streekomroep te vormen met inzet van beide producenten.
“In een uiterste poging deze optie te onderzoeken, hebben wij een onafhankelijk verkenner vanuit de NLPO aangesteld met als opdracht: vaststellen of er voldoende vertrouwen is om in gezamenlijkheid door te gaan en inventariseren van mogelijkheden voor een eventuele volgende stap”, aldus Didos van Dam, voorzitter van het bestuur in een memo aan de medewerkers en vrijwilligers.
De verkenner rapporteert zijn bevindingen aan het bestuur dat (mede) op basis van deze input een besluit zal nemen, aldus Van Dam. “We streven ernaar medio volgende week opnieuw met de producenten om tafel te gaan.”
Blijft de vraag: waarom willen Holland Centraal (Unity) en Lorelei (Sleutelstad) persé fuseren tot 1 streekomroep met 1 geluid? Zou een paraplumodel, waarbij alle bij de streekomroep aangesloten omroepen samenwerken maar wel een eigen smoel hebben en houden niet veel beter zijn voor de Leidse regio? Leidenaren (en ook Leiderdorpers) zijn géén Voorschotenaren of Wassenaarders. Die verschillende groepen moet je niet te breed proberen te bedienen.
Ik was wel aanwezig, maar had iemand bij me.Triple M schreef: ↑22 apr 2024 19:27En is ook bekend wie die bemiddelaar vanuit NLPO is?Alwin schreef: ↑22 apr 2024 15:45 https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20240422_54673686
Chris de Waard.
www.sleutelstad.nl
Hopelijk komt er snel "rust" in de tent.
Alles naar buiten gooien is niet handig en soms helpt het net wel.
De landelijke Klaagmuur RadioForum.nl / Radiofreak.nl staat toch 24/7 open/
Alles naar buiten gooien is niet handig en soms helpt het net wel.
De landelijke Klaagmuur RadioForum.nl / Radiofreak.nl staat toch 24/7 open/
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
In Leiden heb ik tijdens mijn studie nog een tijdje radio gemaakt bij sleutelstad! Dat is al even geleden en toen was Chris er altijd eigenlijk haha. Aardige vent en echt vol passie en Unity was toen maar de na-aper... Hoe er toen over Unity gepraat werd daar, vind ik het niet gek dat het nu stuk loopt. Hoop dat Sleutelstad hier sterker uit kan komen.
Mvg Jurgen (oud-redacteur Science071)
Mvg Jurgen (oud-redacteur Science071)
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20240506_58425556
Verkenner ziet nog kansen voor herstel van vertrouwen binnen verscheurde streekromroep Unity-Sleutelstad
Verkenner ziet nog kansen voor herstel van vertrouwen binnen verscheurde streekromroep Unity-Sleutelstad