DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

terrestrial

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door terrestrial »

Noordzee schreef: 16 feb 2024 14:24
EtherScout schreef: 16 feb 2024 10:08
retep schreef: 15 feb 2024 22:14 ruim 90 % wil op DAB+

https://radiowereld.nl/dab/2024/02/ruim ... en-op-dab/
Is daar een overzicht per allotment van? Ik ben benieuwd hoeveel plekken er nu nog over zijn voor particuliere omroepen.
Ruim 800 plekken zijn nog te vergeven van de in totaal 1026 vergunningen. Er is geen overzicht per allotment.
Maar je mag aannemen dat er in vrijwel elke regio nog voldoende plek is.

bron : https://www.rdi.nl/actueel/nieuws/2024/ ... tale-radio
Zoals ik het zie moeten ze al die lokale omroepen per direct van de FM afhalen en op DAB+ zetten. Hier kan DAB+ juist shinen. Er luisteren procentueel weinig mensen naar de lokale zenders, oftewel het is kleine doelgroep radio en als ze luisteren is dat in een klein gebied, vaak thuis of in de tuin en soms in de auto maar op relatief kleine afstanden. Bovendien met DAB+ wordt hun ontvangst gebied vaak al wat groter, daar waar ze nu soms 5 verschillende FM frequenties voor nodig hadden. (over verspilling van bandbreedte gesproken)

Alleen 18 allotments per kavel is niet reëel want je wil tenminste 128 Kbit per allotment (kanaal) Als je het niet in goede kwaliteit doorgeeft wordt het gezien als een stap achteruit! Tevens zorgen dat er wat meer foutcorrectie bitjes zijn zodat de ontvangst laagdrempelig is en het ook binnenshuis goed werkt. Ik reken op 10-12 allotments per kavel, en 57 kavels zijn gepland (570-684 plekken) Er zijn op dit moment iets van 236 lokale omroepen die ook nog moeten gaan samenvoegen, misschien in 2 kavels belanden en die misschien ook wat subkanalen willen lanceren dus er is eigenlijk altijd ruimte zat. De rest kan worden opgevuld met lokale initiatieven vergelijkbaar met LPAM. Bovendien heb je bij lokale DAB+ muxen meestal maar 1 zender/locatie nodig, uiteraard kun je er meer toevoegen maar het voorkomt onnodige complexiteit en synchronatie gedonder, dus win-win.

En als je dan meteen de FM band herstructureert, dan kunnen er een stuk of 3-4 landelijke FM kavels bij. Kan NPO radio 5 eindelijk op de FM, de rest naar de commerciëlen en dan kan de diversiteit een beetje groeien. Want als ik via SDR naar de FM band in andere landen luister valt mij direct op dat het ze beter voor elkaar hebben qua spacing in frequenties en je hebt veel meer aanbod dan hier.

Ik zie DAB+ niet zo zeer als vervanger van de FM band, het kan er toch niet aan tippen. Maar DAB+ is wel een goede toevoeging en dan vooral op regionaal vlak.
Laatst gewijzigd door terrestrial op 02 mar 2024 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
retep

Bericht door retep »

DAB(+) is juist minder geschikt voor regionaal/lokaal gebruik, landelijk heb je veel meer voordeel van het feit dat je op DAB(+) gebruik kunt maken van SFN techniek, dat kan op FM helemaal niet ( alle landelijke zenders hebben meer dan 5 FM frequenties )
terrestrial

retep schreef: 02 mar 2024 12:28 DAB(+) is juist minder geschikt voor regionaal/lokaal gebruik, landelijk heb je veel meer voordeel van het feit dat je op DAB(+) gebruik kunt maken van SFN techniek, dat kan op FM helemaal niet ( alle landelijke zenders hebben meer dan 5 FM frequenties )
Nee dat is niet waar, het gaat juist fout als je SFN moet gaan toepassen, dan wordt het complex en is er kans op problemen. Als ik kijk tot hoever die lokale DAB+ muxen komen nu met gering vermogen is dit voor de lokalo's een enorme stap vooruit. En FM is juist veel betrouwbaarder voor die landelijke stations en bovendien laagdrempeliger.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Kijkend naar de eisen in de vergunningen wordt het in veel allotments lastig om met één zender daaraan te voldoen en zal het nodig zijn om met meer zenders op vrij lage opstelpunten te gaan werken. Het wordt dus vrij duur.
Daar komt dan bij dat het simulatiemodel waarmee de allotments worden gepland het op papier leuk regelt, maar in de praktijk zal het - met de juiste weersomstandigheden - vrij vaak voorkomen dat de signalen verder komen dan gepland. Allotments met hetzelfde kanaal zijn vrij dicht op elkaar gepland (b.v. 52 en 57 op minder dan 34 km !). Het is te verwachten dat dit flink op elkaar gaat storen, waardoor de ontvangst tegen gaat vallen.
Dus er wordt flink wat geld aan uitgegeven (zelfs gesubsidieerd door OCW via de NLPO) voor - naar alle waarschijnlijkheid - een teleurstellend resultaat.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dat zou best eens kunnen, en juist omdat je met meerdere zenders moet gaan werken betaal je voor die dekking ook nog eens de hoofdprijs.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

terrestrial schreef: 02 mar 2024 11:59
Noordzee schreef: 16 feb 2024 14:24
EtherScout schreef: 16 feb 2024 10:08

Is daar een overzicht per allotment van? Ik ben benieuwd hoeveel plekken er nu nog over zijn voor particuliere omroepen.
Ruim 800 plekken zijn nog te vergeven van de in totaal 1026 vergunningen. Er is geen overzicht per allotment.
Maar je mag aannemen dat er in vrijwel elke regio nog voldoende plek is.

bron : https://www.rdi.nl/actueel/nieuws/2024/ ... tale-radio
Zoals ik het zie moeten ze al die lokale omroepen per direct van de FM afhalen en op DAB+ zetten. Hier kan DAB+ juist shinen. Er luisteren procentueel weinig mensen naar de lokale zenders, oftewel het is kleine doelgroep radio en als ze luisteren is dat in een klein gebied, vaak thuis of in de tuin en soms in de auto maar op relatief kleine afstanden. Bovendien met DAB+ wordt hun ontvangst gebied vaak al wat groter, daar waar ze nu soms 5 verschillende FM frequenties voor nodig hadden. (over verspilling van bandbreedte gesproken)
Eens, En niet alleen de lokale omroepen. Eigenlijk zouden ze de FM-band bv per 1-1-2026 volledig moeten leeghalen. Net zoals ze in Noorwegen hebben gedaan en wat binnenkort ook gaat gebeuren in Zwitserland.

In de periode tot 1-1-2026 dan het zenderpark flink uitbouwen zodat overal een goede ontvangst mogelijk is.
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

[/quote]

Eens, En niet alleen de lokale omroepen. Eigenlijk zouden ze de FM-band bv per 1-1-2026 volledig moeten leeghalen. Net zoals ze in Noorwegen hebben gedaan en wat binnenkort ook gaat gebeuren in Zwitserland.

In de periode tot 1-1-2026 dan het zenderpark flink uitbouwen zodat overal een goede ontvangst mogelijk is.
[/quote]

Het 'leeghalen' van de FM-band in Noorwegen gold alleen voor de landelijke omroepen (waar overigens veel kritiek op is gekomen en de radiobeluistering is afgenomen). De lokale omroepen zenden nog steeds gewoon op FM uit.
En in Zwitserland is het afschakelen van de FM voorlopig ook uitgesteld. Er blijken nog teveel mensen gebruik te maken van FM-ontvangst.
terrestrial

Des te meer reden om het hier anders te doen. De FM leent zich juist voor groot (landelijk) bereik. En de kleine doelgroepen kun je beter bedienen via DAB+ Dat wil niet zeggen dat je ook voor de grote landelijke stations niet via DAB+ kan luisteren maar dat is een keuze van de luisteraar.

Ik zie bestaansrecht voor de FM na 2035. FM werkt uitstekend zeker als je het nog wat beter inricht. En de mensen die nu klagen dat FM dekking bij hun slecht is wonen meestal in nieuwe huizen die minder RF doorlaten, maar die ga je ook niet blij maken met DAB+ dan. Al zet je er 100 steunzenders bij, dat lost het probleem niet op maar het creëert wel extra kosten en complexiteit.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Iets van 40 jaar trouwe FM-luisteraar geweest maar toch enkele jaren geleden 'noodgedwongen' de overstap naar DAB+ gemaakt. Reden; een overvolle FM-band in mijn regio (Den Haag) met soms wel 2 of 3 steunzenders per station. Prop daar vervolgens nog wat lokale stations tussen en je hebt enkel nog slechte ontvangst met een hoop storing. En nee, ik woon niet in een nieuwe woning en heb zelfs een FM-buitenantenne op het dak staan. DAB+ is voor mij een verademing en sinds dag 1 dat ik er gebruik van maak zeer tevreden. Ik hoor veel klachten van andere DAB+ luisteraars dat hun ontvangst slecht is, maar ik heb daar totaal geen last van. Sterker nog; ik ontvang enorm veel lokale stations uit regio's die niet voor mij bedoeld zijn en zelfs uit het buitenland komt nog bijna dagelijks binnen op mijn ontvanger. Benieuwd hoe het in september gaat uitpakken voor de lokale omroepen op DAB+ en welke erbij komen op mijn tuner. Zit (bijna) dagelijks met een aantal van 150 stations en denk dat dit straks nog weleens op kan gaan lopen naar 200.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Madurodam FM schreef: 03 mar 2024 15:40 Zit (bijna) dagelijks met een aantal van 150 stations en denk dat dit straks nog weleens op kan gaan lopen naar 200.
Het is te hopen dat je ontvanger dat aantal dan aankan in de station lijst... er schijnen er te zijn die daar problemen mee gaan krijgen, omdat er nooit is gerekend dat er zoveel stations zouden komen met maximaal 7 DAB lagen per land...
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ja Glokhoff, daar heb je een punt. Mijn ontvanger kan er zo'n 200 kwijt, en stations die inmiddels verdwenen zijn (omdat ze ermee zijn gestopt of omdat hun signaal gisteren wel, maar vandaan niet binnenkomt) blijven wel voorkomen in de stationslijst. Vandaar dat ik 'm regelmatig even opschoon door alles te verwijderen en vervolgens een nieuwe scan te laten uitvoeren.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
terrestrial

Madurodam FM schreef: 03 mar 2024 15:40 Iets van 40 jaar trouwe FM-luisteraar geweest maar toch enkele jaren geleden 'noodgedwongen' de overstap naar DAB+ gemaakt. Reden; een overvolle FM-band in mijn regio (Den Haag) met soms wel 2 of 3 steunzenders per station. Prop daar vervolgens nog wat lokale stations tussen en je hebt enkel nog slechte ontvangst met een hoop storing. En nee, ik woon niet in een nieuwe woning en heb zelfs een FM-buitenantenne op het dak staan. DAB+ is voor mij een verademing en sinds dag 1 dat ik er gebruik van maak zeer tevreden. .
Je kunt er niet van uit gaan dat men een buitenantenne gaat plaatsen, dat is alleen voor freaks. Dat de FM band overvol zit, hoewel er best nog lege frequenties zijn komt omdat ze er hier zo'n puinhoop van maken. Nederland is maar klein qua gebied maar ipv een paar grote zenders neerzetten en accepteren dat je overspil hebt over de landsgrenzen, rommelen ze hier liever met veel kleine steunzendertjes, dat gaat mekaar storen en dan krijg je ophopingen. Of je moet een hele goede tuner hebben, maar meeste radio's gaan op hun bek.

En in grote steden hebben ze sowieso meer aanbod omdat veel stations daar een eigen steunzender krijgen, maar daar heeft de rest van NL niks aan.

Daarom ben ik van mening dat FM beter kan worden geherstructureerd en dat lukt als de lokale omroepen er af zijn en enkel op DAB+ zitten, ook prettiger voor hun dat ze geen kosten hebben voor dubbele uitstraling, Ja misschien als ze in meerdere kavels komen maar dan hebben ze ook ineens een veel groter bereik.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Nieuw overzicht van de RDI:
allotment 24 Stichting Radio Olympia verdwenen
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

glokhoff schreef: 02 mar 2024 14:03 Kijkend naar de eisen in de vergunningen wordt het in veel allotments lastig om met één zender daaraan te voldoen en zal het nodig zijn om met meer zenders op vrij lage opstelpunten te gaan werken. Het wordt dus vrij duur.
Daar komt dan bij dat het simulatiemodel waarmee de allotments worden gepland het op papier leuk regelt, maar in de praktijk zal het - met de juiste weersomstandigheden - vrij vaak voorkomen dat de signalen verder komen dan gepland. Allotments met hetzelfde kanaal zijn vrij dicht op elkaar gepland (b.v. 52 en 57 op minder dan 34 km !). Het is te verwachten dat dit flink op elkaar gaat storen, waardoor de ontvangst tegen gaat vallen.
Dus er wordt flink wat geld aan uitgegeven (zelfs gesubsidieerd door OCW via de NLPO) voor - naar alle waarschijnlijkheid - een teleurstellend resultaat.
Dat komt omdat het aantal beschikbare frequenties vooral in de buurt van de landsgrenzen beperkt is in verband met internationale afspraken. Daarom is er bijvoorbeeld in Noord-Holland meer mogelijk omdat dat verder van de landsgrenzen af ligt. Dat kun je zien in dit plaatje:

Afbeelding
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Ik zie kanaal 6B staan vanaf Smilde. Wie weet daar meer van?

Smilde (T-DAB) 52N54 10 6O24 13 Drenthe 6B 182.880-184.416 3.5 253 V O

bron : https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/
Plaats reactie