Uitzenden in FLAC

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
sverrips

Uitzenden in FLAC

Bericht door sverrips »

Ik ben vandaag begonnen uit te zenden in FLAC. Da's geen grapje, maar ik heb de mogelijkheid ervoor.

Snel even uitgerekend wat dat betekend voor 100 slots, maar da's behoorlijk veel dataverkeer !

We hebben een licentie afgesloten voor max 100 slots = +/- 100 mbit aan dataverkeer = 100 megabit / 8 = 12.5 megabyte * 60 seconden * 60 minuten in een uur * 24 uur in een dag * 31 dagen per maand = +/- 33,48 TeraByte per maand bij 100 volle slots! We mogen per maand op mijn server 100 TeraByte verstoken, dus daar blijven we ruim binnen 😉

Dag MP3, hallo FLAC !

Het is niet zomaar even FLAC kiezen, ik kan het, maar een gewoon station, daar lijkt het lastiger voor te zijn met ruim 33 TB dataverkeer per maand. Ik haal het niet in mijn hoofd om 500 slots te nemen.
willow

Re: Uitzenden in FLAC

Bericht door willow »

Ja, dat tikt wel lekker aan he ;-)

Bedrijfsmatig hebben wij verschillende FLAC stream's draaien voor verschillende omroepen die het signaal vanuit de studio's sturen naar de verschillende zenders. Dat gaat ook vaak met FLAC of een andere wel compressie gebaseerde codec maar dan in een hele grote bitrate. Weet niet meer precies welke maar dan komt het bijna direct vanuit de digitale soundprocessing waar de mogelijkheid al in zit om het op stream te zetten.

Is je bron ook FLAC?

Mocht je toch ooit eens extra capaciteit nodig hebben, kun je mij altijd berichtje sturen.
Voor hobbymatige projecten hebben wij altijd wel een plekje vrij.
Calypso

Bericht door Calypso »

Tussen MP3 en FLAC zit nog een wereld van verschil (formaten) die je minder bandbreedte kosten en al een flinke verbetering geven; denk aan een AAC op hogere bitrates en Opus.

Verder nog een opmerking: volgens mij zitten er wat foutjes in je berekening. Allereerst is een FLAC stream (44.1kHz) volgens mij iets meer dan 1.4MBit/s. Dus met 100 slots haal je dat niet met 100 Mbit. Daarnaast is je deelfactor van 8 van bit naar byte wel correct, maar in de praktijk heb je, vanwege het TCP/IP protocol ook nog wat overhead, (af en toe een retransmit, het protocol zelf, etc) en is het veiliger om met "10" te rekenen.

Werk zelf al jaren met FLAC om te streamen als "backbone" vanaf de studio, maar naar luisteraars bewust niet. Behalve dat (zeker als je al van MP3 afgestapt bent) de meeste luisteraars net dat laatste beetje niet waar zullen nemen, is het ook zo dat het aantal (standalone) spelers wat FLAC streaming kan afspelen beperkt is.
rmtech

Bericht door rmtech »

Het is leuk om als optie aan te bieden voor audiofielen die luisteren, maar met 256kbit LC-AAC kun je zelfs mensen met een zeer goed gehoor tevreden stellen.

Gebruik je FLAC in een ogg wrapper? Dan moet het in ~900kbit/s passen met de hoogste mate van lossless-compressie.
sverrips

Bericht door sverrips »

willow schreef: 26 feb 2024 17:23 Ja, dat tikt wel lekker aan he ;-)

Bedrijfsmatig hebben wij verschillende FLAC stream's draaien voor verschillende omroepen die het signaal vanuit de studio's sturen naar de verschillende zenders. Dat gaat ook vaak met FLAC of een andere wel compressie gebaseerde codec maar dan in een hele grote bitrate. Weet niet meer precies welke maar dan komt het bijna direct vanuit de digitale soundprocessing waar de mogelijkheid al in zit om het op stream te zetten.

Is je bron ook FLAC?

Mocht je toch ooit eens extra capaciteit nodig hebben, kun je mij altijd berichtje sturen.
Voor hobbymatige projecten hebben wij altijd wel een plekje vrij.
Hoi Willow,

Dank je wel voor het aanbod. Ja, de bron is uiteraard ook FLAC. Anders heeft het weinig zin ;) Alhoewel je beter van mp3 naar flac kunt gaan met stream dan van mp3 naar mp3 ! Maar ik ga dus van flac naar flac !
sverrips

Bericht door sverrips »

Calypso schreef: 26 feb 2024 19:39 Tussen MP3 en FLAC zit nog een wereld van verschil (formaten) die je minder bandbreedte kosten en al een flinke verbetering geven; denk aan een AAC op hogere bitrates en Opus.

Verder nog een opmerking: volgens mij zitten er wat foutjes in je berekening. Allereerst is een FLAC stream (44.1kHz) volgens mij iets meer dan 1.4MBit/s. Dus met 100 slots haal je dat niet met 100 Mbit. Daarnaast is je deelfactor van 8 van bit naar byte wel correct, maar in de praktijk heb je, vanwege het TCP/IP protocol ook nog wat overhead, (af en toe een retransmit, het protocol zelf, etc) en is het veiliger om met "10" te rekenen.

Werk zelf al jaren met FLAC om te streamen als "backbone" vanaf de studio, maar naar luisteraars bewust niet. Behalve dat (zeker als je al van MP3 afgestapt bent) de meeste luisteraars net dat laatste beetje niet waar zullen nemen, is het ook zo dat het aantal (standalone) spelers wat FLAC streaming kan afspelen beperkt is.
1.4Mbit/s is toch WAV ? Flac zit met compressie (5) toch op zo'n beetje 900 kbit/s ? Of zit is er nu naast ?
Ik kan met mijn dedicated server bij worldstream max 100 TB per maand verstoken op een netwerkverbinding van 1 Gbit/s, dus volgens mij is dan 100 slots haalbaar. In de praktijk krijg ik geen 100 slots vol ! Verder wil ik kwaliteit laten horen en dan volstaat mp3 niet in mijn ogen ! Opus zou als FLAC afvalt, dan de voorkeur hebben, maar wordt nog niet overal ondersteund als codec.
sverrips

Bericht door sverrips »

rmtech schreef: 26 feb 2024 21:28 Het is leuk om als optie aan te bieden voor audiofielen die luisteren, maar met 256kbit LC-AAC kun je zelfs mensen met een zeer goed gehoor tevreden stellen.

Gebruik je FLAC in een ogg wrapper? Dan moet het in ~900kbit/s passen met de hoogste mate van lossless-compressie.
Yep, ogg wrapper. Als je in liquidsoap rechtstreeks flac stream, dan gaat een hoop players over zijn nek. Door een ogg container te gebruiken met een flac stream, gaat het wel goed !
Plaats reactie