Evenementenzender Nano

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
NZM

Evenementenzender Nano

Bericht door NZM »

Vanuit de wereld van de zogenaamde boomcars (auto's met enorme audio-installaties) krijg ik de vraag of ik een FM-zender kan leveren zodat ze allemaal dezelfde muziek weergeven tijdens hun meetings.
Heb al het een en ander uitgezocht mbt CvdM en machtiging van RDI. Ook weet ik dat welke zender je ook neemt, er altijd verlies van dynamiek en het diepste laag zal zijn.
Maar welke zender moet ik hebben? Ik om deze tegen:
https://www.dmr-electronics.com/nl/fm-z ... -nano.html

Heeft iemand hier ervaring mee? Voordeel (t.o.v. bijvoorbeeld RVR of Suono) is in ieder geval dat de stereoprocessor er al inzit.
Of zijn andere zenders beduidend beter?
glokhoff

Re: Evenementenzender Nano

Bericht door glokhoff »

Is het niet handiger om ze allemaal dezelfde stream te laten weergeven ? Ik neem aan dat zulke wagens wel een mogelijkheid hebben om b.v. een smartphone aan te sluiten ?
remco_k

Bericht door remco_k »

glokhoff schreef: 16 jan 2024 19:09 Is het niet handiger om ze allemaal dezelfde stream te laten weergeven ? Ik neem aan dat zulke wagens wel een mogelijkheid hebben om b.v. een smartphone aan te sluiten ?
Mijn eerste reactie waar ik aan dacht was: Dan krijg je (meerdere secondes) verschillen in timing, omdat verschillende apparaten verschillende buffergroottes hebben en daardoor de ene ontvanger meerdere secondes eerder of later loopt dan een andere. Als dat geen probleem is, dan dit uitvoeren, want qua kwaliteit is een stream veruit de beste optie.

Maar terwijl ik dit aan het schrijven was, bestaat de kans dat je - dit effect van vertraging - bij een FM ontvanger in moderne autoradios tegenwoordig ook kunt hebben. Zelfs meerdere secondes.

Kwalitatief is FM echt niet een heel goed idee om dit te doen. Ja, er ontbreekt sublaag. Maar er ontbreekt nog veel meer.
Dynamiek -> Weg.
Hoog: alles boven de 15kHz -> Weg.
Alles boven de zeg 2kHz zit in de emphasis en de-emphasis en daardoor nog platter geslagen.
Stereobeeld: niet al te goede scheiding
SNR: Je krijgt er gratis ruis bij.

Als het enkel om de boombox (laag) gaat, dat gaat er wel uitkomen. Maar verwacht bij FM geen sublaag. De onder frequentie is namelijk 30 Hz. (en dat is denk ik al bij -3 dB). Dan heb je alle energie voor het sublaag eruit gehaald.

Dan is het daarnaast ook zo dat een net iets te goedkope zender daar ook nog z'n negatieve invloed op kan uitoefenen. én dat je moet voldoen aan een behoorlijk strikte regeling waar je hele specifieke meetapparatuur en kennis voor nodig hebt: Stokkemasker.

Het hele FM verhaal lijkt mij zoveel drempels op te werpen, die zijn er allemaal niet bij streaming bij een hoge bitrate. Enkel de vertraging van de verschillende ontvangers.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
NZM

Bericht door NZM »

Streaming had ik ook aan gedacht. Maar mijn ervaring is dat de latency aanmerkelijk groter is dan een paar milliseconden. Vooral tussen de diverse providers kan het nodige verschil zitten. Ik had ook nog aan een tijdelijke Digitennezender gedacht omdat die (tov FM analoog) een prima geluidskwaliteit kent. Maar de input komt van een live DJ en dan is die seconde latency totaal onwerkbaar.
De beperkingen van FM zijn mij bekend, maar ik zie nog meer mogelijkheden om de FM-zender in te zetten in evenementenland. Dit zou het duwtje kunnen zijn om 'm commercieel interessant te maken.

De vraag was meer: zijn die Nano zenders OK? Een collega van me was ook al naar zo'n ding aan het kijken voor toepassing tijdens carnaval. Het lijkt er goed uit te zien, maar we zijn ze nog nooit in het veld tegen gekomen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

784,99 wat een geld voor een tijdelijk piepje op FM wat dacht je van

Zonder te veel reclame te maken

https://mobileblackbox.com/product/v600 ... ansmitter/

https://mobileblackbox.com/product/v300 ... ansmitter/

Met de v6000-fm-audio-transmitter zelf een getest gewoon een leuk dingetje kan zelf met een overloopje een buiten ant. op :))
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Dit kan je niet serieus nemen....... (speelgoed?)

Een klein stukje uit de tech data van Mobile black box V6000:
Input signal: Stereo
Output transmit signal: Mono
Input/output ports: SMA antenna connector, audio input (3.5mm), Microphone input (3.5mm), 5VDC.

Een klein stukje uit de data van Mobile black box V3000:
Available frequencies:
106.7, 106.9, 107.1, 107.3, 107.5, 107.7, 107.9 MHz

Als er op een evenementen machting wordt uitgezonden zal je wel met iets beters moeten komen...
en dan is er koffie......
Echtwel

Bericht door Echtwel »

v.ijl schreef: 17 jan 2024 11:01 Dit kan je niet serieus nemen....... (speelgoed?)

Een klein stukje uit de tech data van Mobile black box V6000:
Input signal: Stereo
Output transmit signal: Mono
Input/output ports: SMA antenna connector, audio input (3.5mm), Microphone input (3.5mm), 5VDC.

Een klein stukje uit de data van Mobile black box V3000:
Available frequencies:
106.7, 106.9, 107.1, 107.3, 107.5, 107.7, 107.9 MHz

Als er op een evenementen machting wordt uitgezonden zal je wel met iets beters moeten komen...
daar heb je gelijk in maar ik las
Vanuit de wereld van de zogenaamde boomcars (auto's met enorme audio-installaties) krijg ik de vraag of ik een FM-zender kan leveren zodat ze allemaal dezelfde muziek weergeven tijdens hun meetings.
dus gewoon een beetje voor de lol toch ? toch niet voor vast .....

Anders elke Chinese FM stereo zender kan je job doen,.... stereo dan is altijd breedbandig ; - )
Laatst gewijzigd door admin5 op 17 jan 2024 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote fix
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik heb hier wat ervaring mee, ponypark slagharen. (Bestaat het nog ?)
Daar rijden (reden) autootjes rond met een luidspreker, uit verschillende richtingen naar een centraal plein.

Er zijn heel wat bedrijven geweest die daar een poging hebben gedaan, en eigenlijk is het alleen mij gelukt.
Alle digitale systemen, tecom providers, wifi enz, hadden een probleem, dat niet alle autootjes synchroon audio hadden.
Vooral als je werkt met meerdere merken en typen digitale systemen, ze hebben allemaal een eigen delay.
Ik was toen iemand die dat wel voor elkaar kreeg, 50mWatt op 200MHz (kon toen nog) was voldoende om tot 200 meter die autootjes aan te sturen, zonder delay en uiteraard synchroon, hoe ?? Analoog FM
alle systemen voldeden aan de machtigingsvoorwaarden, dus legaal

Audio liep via een hidyn compander expander voor een betere dynamiek.

Kortom, denk in analoog FM, geen digitaal.
En aan een serieuze zender.
NZM

Bericht door NZM »

Kijk, die laatste reactie van radiogolfje kan ik wat mee. Dus inderdaad een serieuze FM-zender.

Blijft mijn vraag: valt de eerder genoemde Nano ( https://www.dmr-electronics.com/nl/fm-z ... -nano.html ) onder de categorie "serieuze zender" ? Heeft er iemand ervaring met dit merk?
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

NZM schreef: 18 jan 2024 05:54 Kijk, die laatste reactie van radiogolfje kan ik wat mee. Dus inderdaad een serieuze FM-zender.

Blijft mijn vraag: valt de eerder genoemde Nano ( https://www.dmr-electronics.com/nl/fm-z ... -nano.html ) onder de categorie "serieuze zender" ? Heeft er iemand ervaring met dit merk?
Ik heb ooit eens een 1 watt zender gehad van pcs-electronics. Werkte verder prima.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Geen ervaring met de Nano. En ook niet met onderstaande zender, die ik toevallig deze week zag langskomen. Die is iets duurder, levert 5 Watt (lijkt me ook nog voldoende) en heeft een ingebouwde 5-bands audioprocessor.
https://www.profmbroadcast.com/product/ ... -5Watt%20/

Ik denk dat het HF-deel in beide gevallen wel in orde zal zijn. De audioprocessor kan voor deze prijs nooit de allerbeste zijn, maar je hebt op FM toch in ieder geval iets nodig. Je zou 'm een keer moeten kunnen beluisteren om te beoordelen of het voldoet.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

O ja, bij PCS rechtstreeks is de zender ook iets goedkoper.

https://www.pcs-electronics.com/shop/fm ... 100w-125w/
remco_k

Bericht door remco_k »

NZM schreef: 18 jan 2024 05:54 Kijk, die laatste reactie van radiogolfje kan ik wat mee. Dus inderdaad een serieuze FM-zender.
"Met een hidyn compander expander voor een betere dynamiek"
Dit zit niet in de "gewone" FM zender voor de 3-meter band en ook niet in de ontvangers in de auto's. Dat moet namelijk een match met elkaar zijn.
Je hebt bij dit soort apparatuur dus een bijbehorende ontvanger nodig - die je vervolgens op de één of andere manier aan kan sluiten aan de installatie van de auto. Daarbij gelden hierbij nog steeds veel van de genoemde nadelen in mijn vorige post.
Mijn inzicht: Dat weet ik niet, maar standaard FM zoals deze zender, is m.i. niet bruikbaar. Serieuze zender of niet - zie mijn vorige post. Geen enkele FM-zender voor de 3-meter band heeft/doet wat radiogolfje beschrijft. De FM ontvangers in auto's ook niet.

Om je beter te kunnen helpen: wil je de standaard auto radio (FM/DAB+-ontvangers) gebruiken? Of kan je daar ook een externe audiobron op aansluiten, waardoor het gebruiken van meer specifieke apparatuur mogelijk wordt gemaakt?
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Anders gewoon wat kabeltjes trekken
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

Is het niet mogelijk met een doorstuur set? wat ze bij lokale zenders ook wel eens gebruiken.

overigens zou ik op mp of de bekende fb sites zoeken naar een goedkope suono 50 wat versie. ik he ooit van bovengenoemde site dingen gehad, en die dingen zijn echt stoorzenders.
Plaats reactie