DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
hvbeek

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door hvbeek »

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Vast niet de laatste die gaat stoppen. Weinig luisteraars, wel de kosten.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ane Sybesma schreef: 21 nov 2023 09:37
Dit betekent dat er met DAB+, als straks alle muxen uitgegeven zijn, genoeg ruimte is in de lokale ether. Op deze manier ontstaat er altijd wel ergens ruimte voor nieuwe initiatieven. Ik zou zeggen: laat het maximum aantal stations in die muxen lekker op 12 staan, oftewel 96 kb/s per station, of 72 kb/s bij level 2A.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Dat is wat er in de praktijk waarschijnlijk ook voor de meeste allotments gaat gebeuren. Het maximum van 18 maakt het mogelijk om extra veel stations een plekje te bieden in allotments die populair zijn - rond de grote steden in de Randstad. De rest van het land zal waarschijnlijk meer dan voldoende ruimte hebben om iedereen die wil te kunnen plaatsen, en dan ook de bit rate per station te verhogen. Zelfs nu hebben we in de regio Eindhoven - toch niet de minste plaats in het land - maar 9 stations in het ensemble.
Feivel

Bericht door Feivel »

Eerlijk gezegd ken ik geen zender die alleen (!) op DAB uitzendt en rendabel te krijgen is. In België probeerde het dancestation POTZ het ook, en die is deze week opgeslokt door TOPradio. Gaat alleen als webstream verder. Ik zat nog te denken: misschien TukkerFM? Nee, ook niet. Tukker heeft ook FM-frequenties. SLAM, dan? Nee. SLAM moest ook frequenties in de Randstad erbij hebben. Ik blijf nog even denken... Kom gerust met suggesties.

Ik heb zo het idee dat als je heel snel van heel veel geld af wilt, je een zender op DAB moet starten. Leuk voor je ego, minder leuk voor je portemonnee :lol: .
Streamer045

Bericht door Streamer045 »

In Duitsland wel! A bella met diverse thema kanalen enkel dab. En internet stream.
cheaplistener

Bericht door cheaplistener »

Feivel schreef: 21 nov 2023 17:20
Eerlijk gezegd ken ik geen zender die alleen (!) op DAB uitzendt en rendabel te krijgen is. In België probeerde het dancestation POTZ het ook, en die is deze week opgeslokt door TOPradio. Gaat alleen als webstream verder. Ik zat nog te denken: misschien TukkerFM? Nee, ook niet. Tukker heeft ook FM-frequenties. SLAM, dan? Nee. SLAM moest ook frequenties in de Randstad erbij hebben. Ik blijf nog even denken... Kom gerust met suggesties.

Ik heb zo het idee dat als je heel snel van heel veel geld af wilt, je een zender op DAB moet starten. Leuk voor je ego, minder leuk voor je portemonnee :lol: .
Groot nieuws radio!
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Wie zit er achter dat C-Dance? Is het datzelfde house station wat in de jaren 90 actief was waar nu nog streams van zijn, zoals deze: https://onlineradiobox.com/search?q=c-dance
Feivel

Bericht door Feivel »

Vanjeafisharder schreef: 28 nov 2023 11:49 Wie zit er achter dat C-Dance? Is het datzelfde house station wat in de jaren 90 actief was waar nu nog streams van zijn, zoals deze: https://onlineradiobox.com/search?q=c-dance
Nee. De eigenaar van Xangooney is ene Jeroen. Ik zal zijn achternaam niet publiceren: de beste man heeft ook recht op zijn privacy.
Vanjeafisharder

C-Dance zou terug moeten zijn, is er al een website en stream? Of is het die stream die ik hier boven vermelde?
DX'r

Bericht door DX'r »

Vanjeafisharder schreef: 01 dec 2023 11:15 C-Dance zou terug moeten zijn, is er al een website en stream? Of is het die stream die ik hier boven vermelde?
Via dit overzicht zie je bij 5C inderdaad C-DANCE.com op de plek van Hollandspalet
https://www.digitalbitrate.com/dtv.php? ... 2&live=180
Vanjeafisharder

C-Dance heeft een stream, het is toch niet de stream die op onlineradiobox.com staat, maar deze: http://streams.movemedia.eu/c-dance Website is nog in aanbouw op c-dance.com Zo te zien komt het allemaal uit België als ik de server zo zie met allemaal Belgische radiostations.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

cheaplistener schreef: 28 nov 2023 10:33
Feivel schreef: 21 nov 2023 17:20

Groot nieuws radio!
Dat is dan ook een uitzondering op de regel.

Het probleem van DAB+ is vooral dat er simpelweg teveel radiostations zijn. Dat gaat ten koste van de reclame inkomsten en daarmee de winstgevendheid van de radiostations. Heb wel eerder gezegd, DAB+ word de doodsteek voor de commerciële radio omdat het simpelweg niet meer winstgevend te krijgen is.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

maar straks kan je meer aanvragen denk ik, zie de staatscourant:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 33520.html

Zo als ik dit lees, kan je dus alvast een vergunning voor sept 2024 aanvragen.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Het probleem van DAB+ is vooral dat er simpelweg teveel radiostations zijn. Dat gaat ten koste van de reclame inkomsten en daarmee de winstgevendheid van de radiostations. Heb wel eerder gezegd, DAB+ word de doodsteek voor de commerciële radio omdat het simpelweg niet meer winstgevend te krijgen is.
Niet winstgevend te krijgen omdat het merendeel van de stations niet onderscheidend genoeg is en dus met z'n allen in dezelfde vijver zit te vissen. Hoe denk je als commerciele lokale zender op te kunnen boksen tegen een landelijk station met precies dezelfde playlist? Met enkel een nostalgische naam uit een ver piratenverleden kom je er echt niet. Er zijn nog altijd doelgroepen die momenteel niet bediend worden, waar lokale DAB+ de ideale manier is om die te bereiken. Een doelgroep waar ook hun adverteerders zich op richten, waardoor zo'n nichestation net rendabel te krijgen is.
Mooi voorbeeld zijn Hindoestaanse stations als Amor, Sunrise of Ujala die zichzelf wel weten te bedruipen. Een Turkse zender in Utrecht, Poolse in het Westland of Arabische in bijvoorbeeld Gouda zou haalbaar moeten zijn. Maar helaas, het merendeel van de lokale (commerciele) stations gaan voor een 1000-en-1 hits format, tsja dan vraag je er ook om.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Plaats reactie