Grundig Mandello LP problemen

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Jouked

Grundig Mandello LP problemen

Bericht door Jouked »

Hallo,

ik heb een Grundig Mandello in het bezit. Een radiomeubel met LP speler onderin.
Alles werkte goed tot vorige week:

De radio is verplaatst in huis. Alles werkte nog na de verplaatsing. Ik constateerde dat de tuner scheef in de kast zat dus die heb ik er uit gehaald en opnieuw vastgezet. Toen de radio ooit bij mij kwam heb ik de tuner ook al eens verwijderd, kennelijk toen niet goed terug gedaan.

Daarnaast had ik al heel lang op mijn lijstje staan een nieuwe naald te kopen. Daarop heb ik de kop van de LP arm er afgehaald en meegenomen naar een lokale radio zaak (radiobeurs Tilburg).

Toen ik thuis kwam en de kop terug zette op de LP arm (dus nog met de oude naald) kreeg ik echter geen goed geluid meer uit de LP speler. Hij deed het nog wel, maar héél zacht. Dus ik hoopte dat dit met de nieuwe naald zou verbeteren maar helaas, ook met de nieuwe naald heel zacht geluid.

Ik weet nu dus niet of dit komt doordat die kop er af is geweest of doordat de tuner uit de kast is geweest. De normale FM radio werkt gewoon zoals ik gewend was. Dus de speakers zitten goed aangesloten, het gaat ergens mis tussen de LP speler en de tuner?

Kan iemand mij hier helpen dit probleem op te lossen?
wave

Re: Grundig Mandello LP problemen

Bericht door wave »

De kabeltjes en de contacten van de kop controleren (maken ze goed contact, zijn ze schoon) is meestal een goede eerste stap. De kabel die van de pickup naar de radio loopt een tweede stap (DIN stekker er ook een paar keer in en uit halen). Je kunt ook controleren of het probleem aan de radiokant zit door even een paperclip in de DIN ingang op de radio te steken; zet daarbij wel het volume laag! Heb je daar een flinke brom, dan zit het probleem zeer waarschijnlijk niet in je radio.

Volgens de website van het Nederlands Grammofoon Genootschap was de draaitafel een Philips 22GC036, met een Philips GP300 kristal element.
Dat geeft een grote kans dat het zeer actieve MFBFreaks forum je nog veel meer tips en informatie kan geven.
Als je contact opneemt met MFBfreaks.com in Lochem, dan zal Thomas Baur je ook kunnen vertellen of er nog vervangingsnaalden leverbaar zijn en wat die kosten.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Dukard

Bericht door Dukard »

wave schreef: 27 nov 2023 19:20 Als je contact opneemt met MFBfreaks.com in Lochem, dan zal Thomas Baur je ook kunnen vertellen of er nog vervangingsnaalden leverbaar zijn en wat die kosten.
https://onderdelenplanet.nl/platenspele ... p300-gp300
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Jouked

Bericht door Jouked »

Die bromtoon hoor ik, ik denk dat het aan de kabel ligt tussen de lp speler en de radio.

Er zijn 2 ingangen waar die kabel in past. Beide geven hetzelfde zachte geluid. Ik vermoed dus dat het probleem in de kabel zit.

Thx voor de tip ik ga daar ook eens om advies vragen
Jouked

Bericht door Jouked »

ik heb de kop in zijn geheel vervangen (kristalelement kop) en het probleem is opgelost!
wave

Bericht door wave »

Een kristal element vergaat op een gegeven moment en restaureren schijnt wel te kunnen maar is een slangenkuil. Een nieuw elementje hoef je je spaarvarken niet voor leeg te schudden, dus mooie oplossing. Veel muziekplezier met de set!
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie