Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot »

RadioFanDaan schreef: 28 sep 2023 21:00 Misschien moet 3FM zelfs een onderzoekje houden over de huidige muziek die ze daar draaien; wat vinden jullie daar nou van? Ze kunnen dat wel doen toch, of is dat raar?
In 2020 is dat gedaan toen Roosmarijn Reijmer gestart was bij 3FM als MD.
Mijn gedachte van die mix was: 40% van de luisteraars houdt van Top 40-hits, dus we draaien 40% hits uit de Top 40. 30% houdt van classics, dus 30% van de playlist bestaat uit classics. Inmiddels is de playlist wel verbeterd, maar is er nog steeds duidelijkheid nodig (bron: RadioBox):

15:51 B.O.B. & BRUNO MARS - NOTHIN' ON YOU
15:48 THE INDIEN - SLEEP WHEN I'M WITH YOU
15:45 TEDDY SWIMS - LOSE CONTROL
15:39 FLINKE NAMEN - WOLKEN
15:35 PURPLE DISCO MACHINE - SUBSTITUTION (FEAT. KUNGS)
15:32 ONLY THE POETS - LOOKING AT YOU
15:29 A-HA - TAKE ON ME
15:22 DAVID GUETTA & SIA - LET'S LOVE
15:15 LENNY KRAVITZ - AGAIN
15:13 ONEREPUBLIC - RUNAWAY
15:08 OLIVIA RODRIGO - GET HIM BACK!
15:05 TOM WALKER - LEAVE A LIGHT ON

Zo zou je als zender eigenlijk nooit moeten beginnen met een inkakliedje. Als 3FM zijnde, met de huidige positionering, zou het meest logische zijn om een nummer uit de 00s of (early) 10s te pakken. Bekend, en uptempo of in de vorm van poprock. Dan krijg je meteen een nieuw nummer en dan pas een hit, terwijl een DJ juist naar een nieuw nummer zou moeten toepraten. Ook dat is weer vreemd gekozen. Dus Olivia Rodrigo en Onerepublic zou ik omdraaien.

Die wissel je dan af met een bekend, ouder nummer (en ja, eerste punten zijn binnen). Vervolgens krijg je rond half altijd de verkeersinformatie (een mogelijke hinderlijke onderbreking voor luisteraars), waarna je altijd weer een veilig nummer moet draaien: Only! the Poets is dan niet logisch. Overigens kan ik me wel achter m'n oren krabben wie voor Flinke Wolken heeft gekozen (kan ook dat themarad bij Ivo zijn). Bij de laatste nummers valt me op dat de compensatie ook niet sterk is en daarbij er ook geen 80s/90s/00s voorkomt, terwijl dat er in het eerste halfuur wel twee zijn. En de keuze voor best commerciële dancenummers tussen nieuwe, alternative bandjes zal ook bij lang niet iedereen in goede aarde vallen.

Overigens: als het blijkt dat Joost daadwerkelijk een naam is die helemaal aanslaat bij het 3FM-publiek en het zorgt voor luisteraars die instromen ipv uitstromen, dan neem ik mijn woorden terug. Echter weet ik dat muziekonderzoeken onder luisteraars een ander beeld laten zien over het algemeen: die willen duidelijkheid. En zoals het bovenstaande uurtje bij Ivo laat zien: die is er niet. Misschien moet 3FM in 2024 flink gaan investeren in de muziekafdeling in plaats van DJ's.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Take on me wordt nog steeds van de plank gehaald? Die zit wel lekker in de rotatie.

En het klopt. Ze moeten inderdaad investeren in de muziekafdeling. Ik luister nog steeds graag maar de djs, maar ik begin wel een beetje klaar te raken met aha-take on me (als fanatiek a-ha luisteraar uit de jaren 80 zijnde)
Laatst gewijzigd door Henkjan2016 op 28 sep 2023 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Tja, blijkbaar. Ik vind het niet gek waarom 3FM niet lekker gaat, als je dat soort tracks in de mix gaat doen en ook nog eens David Guetta en Sia er na, waar ben je dan mee bezig.
SB92

Bericht door SB92 »

We hebben het hier over de zender die 'Verliefdheid is een toverbal' het anthem van Serious Request maakte he. Voor mijn gevoel zitten veel leden van dit forum erg in het hitradio/commerciële radio-stramien. Je ziet het nu zelfs bij KINK gebeuren waar erg veilig wordt gedraaid. Een JOE dat met een vrij smalle playlist veel succes weet te boeken.

De ratjetoeradio van 3FM gaat bij het grote publiek niet aanslaan. Maar 3FM kan niet meer leunen op een enorme rits aan kwalitatieve nieuwe poprockmuziek zoals dat 10 jaar geleden wel het geval was. Dan zijn je opties wat mij betreft óf meer classics binnen het genre draaien óf breder in genre draaien. 3FM doet beide wat het een wat verwarrend geheel maakt. Ik vind het wel lekker, maar ik begrijp heel goed dat het voor de luistercijfers geen briljante zet is.
Henkjan2016

SB92 schreef: 28 sep 2023 21:27Maar 3FM kan niet meer leunen op een enorme rits aan kwalitatieve nieuwe poprockmuziek zoals dat 10 jaar geleden wel het geval was.
Jij snapt het. :-)
Pot

Bericht door Pot »

Henkjan2016 schreef: 28 sep 2023 21:18
DavyGer schreef: 28 sep 2023 21:13
Henkjan2016 schreef: 28 sep 2023 21:12

Tijd van Giel, Domien waren nummers uit de hitparade van toen. Dat het bij elkaar een superplaylist opleverde, vanwege de kwaliteit van de muziek die in die tijd werd uitgebracht, daar heeft men mazzel bij gehad. Het was gewoon hitradio.
Ik ben het hier niet 100% mee eens. 3FM maakte in deze tijd de hits én was leidend in de pop(rock) muziek scene. Daardoor werd het hitradio.
Dat mag je vinden, maar dat is het gevolg van het collectieve forumgeheugen dat is gevoed door continue herhaling van hetgeen je aangeeft.

Ik luister veel van die periode en zij draaien juist de hits van die periode, en 3fm heeft die niet zelf groot gemaakt.
Het is beide (on)waar. Ja, tussen 2010 en 2013 was het qua rockmuziek echt een goudmijn en die vijver is redelijk opgedroogd. Maar kijk eens hoeveel pop-rockmuziek er in de Top 40 staat. Afgelopen week heb ik trouwens een oude @Work van Domien teruggeluisterd en dan merkte je meteen dat dit hits waren, maar ook gewoon goed aansloten op de classics die ze draaien. Die mis je nu (op een Onerepublic, Douwe Bob of Di-Rect na).

In diezelfde uitzending werden ook een week lang kaarten weggegeven voor de artiesten die toen opkwamen: Kensington, Go Back to the Zoo en Triggerfinger. Toen nog opkomende artiesten, nog niet heel bekend buiten de 3FM-luisteraars, maar bedenk eens even waar die eerste zich naartoe heeft ontwikkeld. Zenders als Qmusic gingen ze later pas draaien. Als 3FM er niet was voor dat podium, waren ze nooit zo ver gekomen.

Waar ik echter nog veel verbaasder over ben is hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat de nieuwe van Racoon ook weer overgeslagen wordt.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ja, Joost mag best een keer Megahit zijn (ook al vind ik het niets, megahits zijn toch een kwestie van smaak) en ze mogen zo'n actie voor Joost naar het Songfestival bedenken. Maar hoeveel het daar op de zender over gaat, is gewoon niet normaal. De niet Joostfans zoals ik haken af. Dus denk daar ook eens aan 3FM.
Henkjan2016

Pot schreef: 28 sep 2023 21:32
Henkjan2016 schreef: 28 sep 2023 21:18
DavyGer schreef: 28 sep 2023 21:13

Ik ben het hier niet 100% mee eens. 3FM maakte in deze tijd de hits én was leidend in de pop(rock) muziek scene. Daardoor werd het hitradio.
Dat mag je vinden, maar dat is het gevolg van het collectieve forumgeheugen dat is gevoed door continue herhaling van hetgeen je aangeeft.

Ik luister veel van die periode en zij draaien juist de hits van die periode, en 3fm heeft die niet zelf groot gemaakt.
Het is beide (on)waar. Ja, tussen 2010 en 2013 was het qua rockmuziek echt een goudmijn en die vijver is redelijk opgedroogd. Maar kijk eens hoeveel pop-rockmuziek er in de Top 40 staat. Afgelopen week heb ik trouwens een oude @Work van Domien teruggeluisterd en dan merkte je meteen dat dit hits waren, maar ook gewoon goed aansloten op de classics die ze draaien. Die mis je nu (op een Onerepublic, Douwe Bob of Di-Rect na).

In diezelfde uitzending werden ook een week lang kaarten weggegeven voor de artiesten die toen opkwamen: Kensington, Go Back to the Zoo en Triggerfinger. Toen nog opkomende artiesten, nog niet heel bekend buiten de 3FM-luisteraars, maar bedenk eens even waar die eerste zich naartoe heeft ontwikkeld. Zenders als Qmusic gingen ze later pas draaien. Als 3FM er niet was voor dat podium, waren ze nooit zo ver gekomen.

Waar ik echter nog veel verbaasder over ben is hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat de nieuwe van Racoon ook weer overgeslagen wordt.
Racoon mis ik niet, die trek ik slecht. Maar dat terzijde.

O.a. Go back to the zoo was al veel eerder op Kink FM ;-) maar ook dat terzijde.

Ze zijn zeker belangrijk geweest voor een aantal artiesten. Maar het waren de hits van toen gecombineerd inderdaad afwisselende classics. De classics kwamen in ieder geval niet,zoals nu, als een uurwerk langs.
Pot

Bericht door Pot »

aapdedino schreef: 28 sep 2023 21:37 Ja, Joost mag best een keer Megahit zijn (ook al vind ik het niets, megahits zijn toch een kwestie van smaak) en ze mogen zo'n actie voor Joost naar het Songfestival bedenken. Maar hoeveel het daar op de zender over gaat, is gewoon niet normaal. De niet Joostfans zoals ik haken af. Dus denk daar ook eens aan 3FM.
Maar de essentie met een Joost is ook dat het blijkbaar ook zo erg afslaat op niet fans (waaronder ik), dat die dan uit zullen schakelen. En tegelijkertijd: zitten de Joost fans wel op Texas, Duffy of Sia te wachten? Ik denk dat deze werelden zo ver uit elkaar liggen dat je die gewoon niet beiden op één zender, laat staan één uur, kunt draaien. 3FM moet daarin gewoon een keuze gaan maken. En zelf ben ik sowieso voorstander om bij KX de laatste hitjes en verdwaalde Michael Jackson's eruit te gooien en precies alle afwijkende, alternatieve muziek te draaien die te erg afslaan op 3FM. Precies een verlengde van 3voor12 zou je kunnen zeggen.
jordiv30

Bericht door jordiv30 »

RadioFanDaan schreef: 28 sep 2023 21:00 Misschien moet 3FM zelfs een onderzoekje houden over de huidige muziek die ze daar draaien; wat vinden jullie daar nou van? Ze kunnen dat wel doen toch, of is dat raar?
Dat doen ze ook, alleen worden mensen daar speciaal voor uitgekozen om de steekproef representatief te houden. Ik heb daar in het verleden (2018/2019) weleens aan deelgenomen, maar zie ze nu nog steeds weleens voorbijkomen.
Pot

Bericht door Pot »

SB92 schreef: 28 sep 2023 21:27 De ratjetoeradio van 3FM gaat bij het grote publiek niet aanslaan. Maar 3FM kan niet meer leunen op een enorme rits aan kwalitatieve nieuwe poprockmuziek zoals dat 10 jaar geleden wel het geval was. Dan zijn je opties wat mij betreft óf meer classics binnen het genre draaien óf breder in genre draaien. 3FM doet beide wat het een wat verwarrend geheel maakt. Ik vind het wel lekker, maar ik begrijp heel goed dat het voor de luistercijfers geen briljante zet is.
Wat betreft de hoeveelheid nieuwe kwalitatieve pop/rockmuziek muziek die je meteen kunt implementeren in de playlist, ben ik het helemaal eens. Dat is iets wat je ook niet kan veranderen.

Het probleem met breder draaien is vaak dat niet iedereen alles kan waarderen. Dat zorgt voor uitschakelmomenten. 3FM heeft veel potentiële uitschakelmomenten: voor de liefhebber van nieuwe muziek is een A-Ha helemaal niks, voor een liefhebber van nieuwe en oude hits/popmuziek is een alternative bandje zoals Vampire Weekend niks en voor de rockliefhebber is Dua Lipa weer niets. Bij Radio 2 werkt breder draaien wel. Alleen daarvoor kiezen ze voor ge-eikte nummers, waardoor het een fijnere mix is voor luisteraars en er minder potentiële uitschakelmomenten zijn. Maar nu merk je dat van dikke Top 40-hit, naar opkomende alternatieve bandjes, naar Joost tot een 80s classic gaat. Kortom: het is te ver gezocht. Daarom zie ik een betere balans van meer classics als een logische de optie. Twee logische keuzes in dat geval:
1. pop/rockzender met ruimte voor licht-alternatief muziek in de vorm van ge-eikte bands zoals Pearl Jam of alleen opkomende bands. De Dua Lipa's en Tiësto's haal je dan weg, net als de té afwijkende muziek zonder gitaren en drums. Met veel meer classics dan nu het geval is
2. een brede nieuwere popzender. De jongere variant van Radio 2, maar dan zonder alternative bands en te veel opkomende artiesten. Dus zonder de Vampire Weekend's of Lov3less, maar met Dua Lipa en classics van de 80s tot heden.
Een nieuwe muziekzender is eigenlijk al geprobeerd van 2016-2020. Dat sloeg duidelijk niet aan. Een volledige hitzender is te veel een concurrent voor Q en 538 (en ga je met de DJ's niet winnen).
RadioFanDaan

Bericht door RadioFanDaan »

Pot schreef: 28 sep 2023 23:06
SB92 schreef: 28 sep 2023 21:27 De ratjetoeradio van 3FM gaat bij het grote publiek niet aanslaan. Maar 3FM kan niet meer leunen op een enorme rits aan kwalitatieve nieuwe poprockmuziek zoals dat 10 jaar geleden wel het geval was. Dan zijn je opties wat mij betreft óf meer classics binnen het genre draaien óf breder in genre draaien. 3FM doet beide wat het een wat verwarrend geheel maakt. Ik vind het wel lekker, maar ik begrijp heel goed dat het voor de luistercijfers geen briljante zet is.
Wat betreft de hoeveelheid nieuwe kwalitatieve pop/rockmuziek muziek die je meteen kunt implementeren in de playlist, ben ik het helemaal eens. Dat is iets wat je ook niet kan veranderen.

Het probleem met breder draaien is vaak dat niet iedereen alles kan waarderen. Dat zorgt voor uitschakelmomenten. 3FM heeft veel potentiële uitschakelmomenten: voor de liefhebber van nieuwe muziek is een A-Ha helemaal niks, voor een liefhebber van nieuwe en oude hits/popmuziek is een alternative bandje zoals Vampire Weekend niks en voor de rockliefhebber is Dua Lipa weer niets. Bij Radio 2 werkt breder draaien wel. Alleen daarvoor kiezen ze voor ge-eikte nummers, waardoor het een fijnere mix is voor luisteraars en er minder potentiële uitschakelmomenten zijn. Maar nu merk je dat van dikke Top 40-hit, naar opkomende alternatieve bandjes, naar Joost tot een 80s classic gaat. Kortom: het is te ver gezocht. Daarom zie ik een betere balans van meer classics als een logische de optie. Twee logische keuzes in dat geval:
1. pop/rockzender met ruimte voor licht-alternatief muziek in de vorm van ge-eikte bands zoals Pearl Jam of alleen opkomende bands. De Dua Lipa's en Tiësto's haal je dan weg, net als de té afwijkende muziek zonder gitaren en drums. Met veel meer classics dan nu het geval is
2. een brede nieuwere popzender. De jongere variant van Radio 2, maar dan zonder alternative bands en te veel opkomende artiesten. Dus zonder de Vampire Weekend's of Lov3less, maar met Dua Lipa en classics van de 80s tot heden.
Een nieuwe muziekzender is eigenlijk al geprobeerd van 2016-2020. Dat sloeg duidelijk niet aan. Een volledige hitzender is te veel een concurrent voor Q en 538 (en ga je met de DJ's niet winnen).

Als ik zendermangager was, had ik jou aangenomen hahaha. Ik zou dan optie 2 gaan uitwerken. Want daar zeg je precies wat ik ook vindt; stoppen met die bands die nooit een hit hebben gescoord en waarvan ik ook zeker ben dat dat nooit zal gebeuren, maar juist meer focussen op de echte opkomende artiesten die iedereen wel iets zegt. Natuurlijk hoef je die muziek niet leuk te vinden, maar ik weet wel zeker dat een hoop mensen wel ingeschakeld blijven als ze zo de muziek draaien.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Pot schreef: 28 sep 2023 21:20
In 2020 is dat gedaan toen Roosmarijn Reijmer gestart was bij 3FM als MD.
Mijn gedachte van die mix was: 40% van de luisteraars houdt van Top 40-hits, dus we draaien 40% hits uit de Top 40. 30% houdt van classics, dus 30% van de playlist bestaat uit classics. Inmiddels is de playlist wel verbeterd, maar is er nog steeds duidelijkheid nodig (bron: RadioBox):

15:51 B.O.B. & BRUNO MARS - NOTHIN' ON YOU
15:48 THE INDIEN - SLEEP WHEN I'M WITH YOU
15:45 TEDDY SWIMS - LOSE CONTROL
15:39 FLINKE NAMEN - WOLKEN
15:35 PURPLE DISCO MACHINE - SUBSTITUTION (FEAT. KUNGS)
15:32 ONLY THE POETS - LOOKING AT YOU
15:29 A-HA - TAKE ON ME
15:22 DAVID GUETTA & SIA - LET'S LOVE
15:15 LENNY KRAVITZ - AGAIN
15:13 ONEREPUBLIC - RUNAWAY
15:08 OLIVIA RODRIGO - GET HIM BACK!
15:05 TOM WALKER - LEAVE A LIGHT ON

...,......

Overigens kan ik me wel achter m'n oren krabben wie voor Flinke Wolken heeft gekozen (kan ook dat themarad bij Ivo zijn).

Flinke Namen werd aangedragen door een luisteraar. Er werd gezocht naar een nederrap nummer. Luisteraars mochten een suggestie doen. Ik had ook Flinke Namen aangevraagd alleen die track (Hoeren) redde het niet 😀
SB92

Bericht door SB92 »

RadioFanDaan schreef: 28 sep 2023 23:18
Pot schreef: 28 sep 2023 23:06

Als ik zendermangager was, had ik jou aangenomen hahaha. Ik zou dan optie 2 gaan uitwerken. Want daar zeg je precies wat ik ook vindt; stoppen met die bands die nooit een hit hebben gescoord en waarvan ik ook zeker ben dat dat nooit zal gebeuren, maar juist meer focussen op de echte opkomende artiesten die iedereen wel iets zegt. Natuurlijk hoef je die muziek niet leuk te vinden, maar ik weet wel zeker dat een hoop mensen wel ingeschakeld blijven als ze zo de muziek draaien.
Opkomende artiesten die iedereen wel iets zegt zijn niet meer zo heel erg opkomend. Dan draaien Q en 538 ze ook al.
Daar gaat je publieke functie.

(dit schrijf ik trouwens terwijl Olivier en Jaime weer een nummer van Joost draaien :)) ah, het is een compilatie)
SB92

Bericht door SB92 »

Afbeelding

Provincie Friesland doet ook mee met de actie.

Afbeelding

En Studio Brussel deelt het ook
Plaats reactie