Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Dalet123

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Dalet123 »

jessica schreef: 27 sep 2023 15:10 JOE pakt niet echt door. Dit is het wel. Nu zie ik even geen reden waarom JOE heel snel procenten erbij zal gaan pakken. Zeker met deze mix van muziek. De luistertijd zal niet echt omhoog gaan. Misschien even een half uur hits in de spits luisteren. Daar gaat je marktaandeel niet fors van stijgen. Er moeten denk ik wel aansprekende DJ's komen en muziekmix uitbreiden om dit verder te laten stijgen.
Dat laatste gaan ze toch ook juist doen? Aansprekende dj’s.
1.1 miljoen mensen bereiken in 3 weken is ook gewoon héél goed. Ik denk dat ze blij zijn bij Joe. De zender heeft nog geen actie’s / DJ’s / evenementen. Niets van dat alles. En dan toch al Veronica en 3FM voorbij.
jessica

Bericht door jessica »

WFNX schreef: 27 sep 2023 15:34
jessica schreef: 27 sep 2023 15:10 JOE pakt niet echt door. Dit is het wel. Nu zie ik even geen reden waarom JOE heel snel procenten erbij zal gaan pakken. Zeker met deze mix van muziek. De luistertijd zal niet echt omhoog gaan. Misschien even een half uur hits in de spits luisteren. Daar gaat je marktaandeel niet fors van stijgen. Er moeten denk ik wel aansprekende DJ's komen en muziekmix uitbreiden om dit verder te laten stijgen.
Vier weken bezig en stabiel 2,3% marktaandeel. Dat is een prestatie van formaat en een goede basis om op door te bouwen, dat gaat niet in een paar weken. Lijkt mij dat de uitgangspositie goed is en dat het afhangt van hoe ze de zender verder opbouwen, gevoelsmatig zitten ze rond 5% eind volgend jaar.
Het zal inderdaad allemaal afhangen van hoe ze nu doorpakken. Voor hetzelfde geld zijn dit de luisteraars die van Radio10 zijn achter gebleven. De wat minder kritische luisteraars die gewoon oude hits willen horen en het niet zoveel uitmaakt naar welke zender ze luisteren of dit niet eens in de gaten hebben. Om nu verder te gaan groeien moeten ze echt doorpakken. Maar het is geen slechte uitgangspositie na 4 weken.
StefanT

Bericht door StefanT »

Luistercijfers worden toch gemeten mbv luisteraars die bewust een app op hun telefoon hebben? Die zullen ws niet toevallig ergens blijven hangen die weten dat ze gemeten worden
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Joe al twee weken boven de miljoen luisteraars. Dat vind ik een prestatie van formaat. Dat is Veronica in jaren niet meer gelukt. Sterker nog Veronica zakt verder weg. Nu onder de 900K luisteraars.
Ook 538 zit (weer) boven de drie miljoen luisteraars.

Persoonlijk vind ik Joe ook prettig luisteren. Veel muziek, talks zijn to the point, reclames zijn beperkt en de nieuwslezers zijn prettig om naar te luisteren. Met een gevarieerdere muziekmix en meer aansprekende DJ’s verwacht ik dat Joe snel verder gaat stijgen.
God is a DJ
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Bij Joe is het nieuwtje er duidelijk vanaf van de eerste nieuwsgierige die het station even probeerde of misschien het gegeven dat ze dachten nog steeds naar Radio 10 te luisteren, was te verwachten dat dit ook nog wel kon gebeuren. Met die Top 800 zal het wel weer stijgen. Veronica zakt dieper weg, vraag me af of je echt moet wachten met rigoureuze veranderingen in de programmering tot januari, nu stopt Bas van Teylingen ook al b.v. en misschien dat er nog wel meer stoppen in de komende weken/maanden.
Pot

Bericht door Pot »

Vanjeafisharder schreef: 27 sep 2023 17:19 Bij Joe is het nieuwtje er duidelijk vanaf van de eerste nieuwsgierige die het station even probeerde of misschien het gegeven dat ze dachten nog steeds naar Radio 10 te luisteren, was te verwachten dat dit ook nog wel kon gebeuren. Met die Top 800 zal het wel weer stijgen.
Ik denk dat ze bij JOE ook vooral kijken naar de lange termjn-groei. En die groei gaat er zeker nog wel komen. Een bonte kraai is nog geen winter.
Vanjeafisharder schreef: 27 sep 2023 17:19 Veronica zakt dieper weg, vraag me af of je echt moet wachten met rigoureuze veranderingen in de programmering tot januari, nu stopt Bas van Teylingen ook al b.v. en misschien dat er nog wel meer stoppen in de komende weken/maanden.
Je kan overal wel ingrijpen, maar wat zet je er dan neer? Om een fatsoenlijk programma te bouwen, heb je wel voorbereidingstijd nodig. Dat red je niet voor aanstaande maandag. Als de bezem er doorheen gehaald moet worden, dan is gelijktijdig ingrijpen beter. Nu afwegingen en beslissingen maken, om per januari te starten.
jessica

Bericht door jessica »

Vanjeafisharder schreef: 27 sep 2023 17:19 Bij Joe is het nieuwtje er duidelijk vanaf van de eerste nieuwsgierige die het station even probeerde of misschien het gegeven dat ze dachten nog steeds naar Radio 10 te luisteren, was te verwachten dat dit ook nog wel kon gebeuren. Met die Top 800 zal het wel weer stijgen. Veronica zakt dieper weg, vraag me af of je echt moet wachten met rigoureuze veranderingen in de programmering tot januari, nu stopt Bas van Teylingen ook al b.v. en misschien dat er nog wel meer stoppen in de komende weken/maanden.
Misschien moet Veronica echt iets geks dat de aandacht trekt gaan doen. Een top 10.000 Vanaf 10 oktober tot de avond voor kerst. Snel een grote stemcampagne opzetten die aandacht trekt en adverteren met de langste hitparade ooit. Slechter dan nu kan het niet worden.
StefanT

Bericht door StefanT »

Veronica doet al gekke dingen genoeg. Ze hebben niet een gebrek aan aandacht
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

jessica schreef: 27 sep 2023 18:38
Vanjeafisharder schreef: 27 sep 2023 17:19 Bij Joe is het nieuwtje er duidelijk vanaf van de eerste nieuwsgierige die het station even probeerde of misschien het gegeven dat ze dachten nog steeds naar Radio 10 te luisteren, was te verwachten dat dit ook nog wel kon gebeuren. Met die Top 800 zal het wel weer stijgen. Veronica zakt dieper weg, vraag me af of je echt moet wachten met rigoureuze veranderingen in de programmering tot januari, nu stopt Bas van Teylingen ook al b.v. en misschien dat er nog wel meer stoppen in de komende weken/maanden.
Misschien moet Veronica echt iets geks dat de aandacht trekt gaan doen. Een top 10.000 Vanaf 10 oktober tot de avond voor kerst. Snel een grote stemcampagne opzetten die aandacht trekt en adverteren met de langste hitparade ooit. Slechter dan nu kan het niet worden.
Kx was hen voor :-P
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Gemiddelde afgelopen 8 weken:
Radio 2: 13.5%
Q Music: 12.6%
Radio 10: 10.6%
Skyradio: 9.3%
538: 8.6%
Radio 1: 8.2%
Radio 5: 6.7%
100%NL: 3.9%
Veronica: 2.7%
3FM: 1.7%

JOE voeg ik volgende week toe als er 4 weken zijn geweest.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

StefanT schreef: 27 sep 2023 16:50 Luistercijfers worden toch gemeten mbv luisteraars die bewust een app op hun telefoon hebben? Die zullen ws niet toevallig ergens blijven hangen die weten dat ze gemeten worden
Als.je vrijwillig die app je telefoon laat staan werk je of bij de radio of ben je een radiofreak of heb je geen idee. Die laatste groep heeft het verschil tussen JOE en 10 waarschijnlijk niet door.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 27 sep 2023 18:38
Ik had een soortgelijke gedachte tot een paar dagen geleden, maar nu denk ik dat er één grote leegloop gaat komen de komende dagen en weken. Veronica werkt voor het overgrote deel met freelancers en kortlopende contracten. Die zullen zelf vertrekken of niet verlengd worden. Het roer gaat om bij Veronica. Dat lijkt me duidelijk. Een langlopend event als er onrust in de tent is lijkt me geen goede combinatie.
God is a DJ
Noordzee

Bericht door Noordzee »

DJ_Nick schreef: 27 sep 2023 14:24
Ook best een flinke stijging voor R1 & R5, die eerste bijzonder te noemen.
.
Radio 1 heeft vast iets te maken met Prinsjesdag en de Algemene Beschouwingen.

Radio 5 heeft profijt van dat er steeds meer zendmasten aangezet worden voor DAB+. Dat was de afgelopen weken wel een probleem.
Janno

Bericht door Janno »

StefanT schreef: 27 sep 2023 18:42 Veronica doet al gekke dingen genoeg. Ze hebben niet een gebrek aan aandacht
Dat geldt voor hier op het forum, maar de oppervlakkige luisteraar, en dat is de grootste groep, merkt hooguit dat er af en toe een andere dj zit.
MFM

Bericht door MFM »

Wat mij opvalt in het laatste persbericht bij de publicatie is deze quote:

“De enige situatie die niet opgelost is komt van muziek via een streamingdienst (of eigen muziek) op exact hetzelfde moment waarop een radiozender ook dit nummer ten gehore brengt. Deze situatie is volgens NMO lastig op te lossen en komt vrijwel nooit voor. Bovendien zal de situatie niet langer dan drie tot vier minuten duren en zal het nooit commerciële content bevatten; de gevolgen zijn dan ook minimaal. Vanwege voornoemde redenen, wordt deze simulcast-situatie niet opgelost.”

Wat bedoelen ze precies met “en zal nooit commerciële content bevatten”?
Denken ze dat Youtube, Spotify etc door iedereen zonder reclames (commerciële content) wordt beluisterd?
Gaan ze ervan uit dat achter elke plaat op een radiozender commerciële content volgt?
Ze doen tegenwoordig niet eens moeite meer om hun onkunde te verbergen… :))
Plaats reactie