Toekomst van de Nederlandse omroep

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Toekomst van de Nederlandse omroep

Bericht door GerjanCluistra »

De FM zal altijd blijven bestaan
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Roel_

Bericht door Roel_ »

:D Pietje precies :))

Ooit zullen we stoppen met het analoog uitzenden...
Je bent ouder en je wil wat...
Pot

Bericht door Pot »

Gewoon lekker zo laten als het is, geen reden om wat aan te passen.
GerjanCluistra

Roel_ schreef: 22 sep 2023 13:43 :D Pietje precies :))

Ooit zullen we stoppen met het analoog uitzenden...
Dat duurt nog wel een jaar of 50. Maar het is ook naïef om te denken dat er dan massaal naar DAB+ geluisterd zal worden.
Roel_

Bericht door Roel_ »

GerjanCluistra schreef: 22 sep 2023 14:06 Dat duurt nog wel een jaar of 50. Maar het is ook naïef om te denken dat er dan massaal naar DAB+ geluisterd zal worden.
50 jaar denk ik niet, het kan op een gegeven moment snel gaan. Als de mobiele technologie nog betere dekking krijgt en nog sneller wordt, dan zal het luisteren via internet / app e.d. alles inhalen.
GerjanCluistra

:))
Roel_ schreef: 22 sep 2023 15:34
GerjanCluistra schreef: 22 sep 2023 14:06 Dat duurt nog wel een jaar of 50. Maar het is ook naïef om te denken dat er dan massaal naar DAB+ geluisterd zal worden.
50 jaar denk ik niet, het kan op een gegeven moment snel gaan. Als de mobiele technologie nog betere dekking krijgt en nog sneller wordt, dan zal het luisteren via internet / app e.d. alles inhalen.
We hebben ook nog steeds middengolf radio in Nederland, maar de klapper is er wel vanaf. Dat zal bij FM ongetwijfeld ook zo gaan.
Roel_

Bericht door Roel_ »

GerjanCluistra schreef: 22 sep 2023 16:41 We hebben ook nog steeds middengolf radio in Nederland, maar de klapper is er wel vanaf. Dat zal bij FM ongetwijfeld ook zo gaan.
Midden-, korte- en lange golf, dat is toch iets anders dan de ultrakorte golf. De ultrakortegolf kun je ook vrij maken voor meer digitale ether.
GerjanCluistra

Roel_ schreef: 22 sep 2023 20:50
GerjanCluistra schreef: 22 sep 2023 16:41 We hebben ook nog steeds middengolf radio in Nederland, maar de klapper is er wel vanaf. Dat zal bij FM ongetwijfeld ook zo gaan.
Midden-, korte- en lange golf, dat is toch iets anders dan de ultrakorte golf. De ultrakortegolf kun je ook vrij maken voor meer digitale ether.
Tjah, ik betwijfel of die digitale ether wel iets gaat toevoegen aan het radiolandschap.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Wel grappig: er wordt hier geargumenteerd voor veel meer radiozenders (1 per omroepvereniging!) als voor veel minder zenders: 1 radio en 1 TV, geloof ik.

Qua radio is veel zenders heel makkelijk: je draait gewoon muziek als je niks te melden hebt. Maar wat heb ik eraan om de 20 rustige uren van de dag de keuze te hebben uit een dozijn doorsneemuziekkeuzes, terwijl de 4 drukke uren ik vrijwel zeker zal hebben dat er twee of meer programma's die ik wil horen tegelijk uitgezonden worden?

Ik zie niet echt een enorme reden om het aantal publieke radiozenders uit te breiden, maar ook niet om er samen te voegen want dan wordt het toch meer eenheidsworst. Juist de publieke omroep is er om een station in de lucht te houden met een commercieel onhoudbaar laag marktaandeel, mits inhoudelijk relevant. Hoewel ik zou zeggen dat gezien het marktaandeel 3FM niet zulke prachtige landelijke dekking nodig heeft ten koste van de commerciëlen die het met aanzienlijk slechtere dekking moeten doen.

En niks tegen NPO R4, maar zoals ik al eerder betoogd heb, klassiek en FM is geen ideale combinatie, had die frequenties meegeveild en 10000 DAB-radio's verloot onder de R4-luisteraars.

Ik luister veel naar NPO R1 en ik zie de toegevoegde waarde van de verschillende omroepen niet op deze zender. Nieuws is duur, en zowel WNL als BNNVARA als de NOS enzovoort hun eigen politiek verslaggevers achter politici aan laten rennen... heeft dat zin? Voeg dat samen tot bijvoorbeeld een redactie snel nieuws en een redactie verdieping (zodat er nog een beetje concurrentie is) en hou het daarbij.

Radio is goedkoop genoeg dat als de ledenomroepen dit willen, ze gewoon zelf podcasts kunnen maken. Als die programma's binnen een zenderprofiel passen kunnen ze ook daar uitgezonden worden. Maar zo niet, dan niet.

Televisie: hoeveel zenders heeft de NPO nu? Natuurlijk 1, 2, 3, maar ook nog een vaag 2-derivaat waar ik nooit naar kijk en nieuws + of / politiek. Dus een stuk of vijf. Er zijn veel herhalingen te zien. Tegelijk worden veel programma's met een kleinere doelgroep naar laat op de avond geduwd omdat er eerder geen ruimte is.

Televisie is een ander verhaal.

Op zich vind ik de huidige indeling van de zenders ok. Het in de lucht houden van zenders kost niet heel veel in deze digitale tijden, dus niet echt een reden om te minderen. Wel lijkt het mij zuiverder dat de publieke omroep geen reclame uitzendt. En ook de allercommercieelste programma's aan de commerciële overlaat.

Zelf geen fan van sport, maar de allergrootste evenementen wil je niet achter een betaalmuur hebben. Wel prettig ook als je voldoende zenders hebt om die sport-inbraken kwijt te kunnen zonder gelijk _al_ je normale programmering kwijt te raken.

Aan de ene kant bijvoorbeeld nogal onzinnig dat Tijs van den Brink EO is en Sven Kockelmann WNL terwijl ze samen een programma maken waar het gaat om de scherpe vragen en niet over de achtergrond van de interviewer. (Wat ze beide ondanks de omroepen waar ik niks mee heb prima doen.) Maar de BBC weet alleen de eenheidsworst te voorkomen omdat ze zo groot zijn. Eén baas voor alles laat wel heel weinig pluriformiteit over.

Maar de ledenomroepen vind ik wel zwaar achterhaald. Zijn dat nog steeds vooral de mensen die elke week een televisiegids ontvangen? (Eigenlijk niet meer nodig sinds de vroege jaren '80 toen Teletekst opkwam.) Je zou in principe een ledenvergadering kunnen hebben zoals gister de dierenpartij had en dan stemmen over wat voor programma's je wilt dat er komen. Maar praktisch werkt dat niet.

Ik zie wel wat in het idee dat je een beperkte groep omroepdirecteuren kiest. Die kunnen dan campagne voeren met plannen voor programma's en de geldverdeling tussen verschillende dingen, waarna uiteindelijk iedere directeur aan de hand van de stemmen een budget krijgt en ze dit samen uit kunnen geven aan wat ze belangrijk vinden. Als rechtse mensen zich ongehoord voelen kunnen ze dus stemmen op een kandidaat-directeur die een rechtse nieuws- of opinierubriek wil maken.

Ook goed voor de discussie tijdens de verkiezingscampagne voor de omroepdirecteuren.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Kijk eens aan:

Commissie bepleit ingrijpende hervorming van het omroepbestel

Op sommige gebieden willen ze het juist nog ingewikkelder maken...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

iljitsch schreef: 25 sep 2023 16:39 Kijk eens aan:

Commissie bepleit ingrijpende hervorming van het omroepbestel

Op sommige gebieden willen ze het juist nog ingewikkelder maken...
Ik hoorde het op het nieuws. Het is duidelijk dat er al een politiek compromis is terwijl het nog de status van advies heeft. Jammer, zo komt de NPO niet echt verder.
Rock 'n roll is better than music!
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik kan me wel vinden in veel van de aanbevelingen. Alleen 150000 leden voor een dragende omroep en dan maximaal 6. Wat doen ze als een aspirant omroep ook 150000 leden krijgt? Moet er dan een omroep uit het bestel of zijn er dan weer 7 omroepen...

Nou ja, voorlopig komt er geen wet naar aanleiding van dit advies want er is geen kabinet.

Dit deel bevalt me trouwens wel:
Het college adviseert verder om het primaat binnen het bestel weg te halen bij de NPO en terug te geven aan de omroepen. „Veel mensen in Hilversum zijn erg ongelukkig met de wijze waarop de programmering nu tot stand komt”, zegt Van Geel. „Omroepen pitchen heel veel programma’s, maar er zijn geen heldere kaders waarin die beoordeeld worden. Dat horen we van externe producenten, omroepen, en programmamakers. We noemen diverse maatregelen om daar wat aan te doen.” Zo wil het college de rol van de NPO verkleinen.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Begin 2022 zijn de aspirantenomroepen die toen al bestonden al verzocht om zich op facilitair niveau te onderrangschikken bij een van de bestaande ledenomroepen (POWNED bij AVROTROS, HUMAN bij VPRO en WNL bij MAX), waardoor de NPO momenteel al onderverdeeld kan worden in 2 takenomroepen en 6 samenwerkingsverbanden/"A-status" ledenomroepen die ieder een brede doelgroep vertegenwoordigen

NOS - Nieuws/Sport/Evenementen - Algemeen/Onafhankelijk
NTR - Cultuur/Educatie - Algemeen of programma's voor minderheden die niet bediend worden door de andere omroepen

1. AVROTROS/POWNED - Liberaal, Centrum-Rechts
2. BNNVARA - Sociaaldemocratisch, Links
3. KRO-NCRV - Christendemocratisch
4. MAX/WNL - Conversatief, Rechts
5. VPRO/HUMAN - Progressief Liberaal, Centrum-Links
6. EO - Orthodox-Protestant

Door de twee huidige aspirant-omroepen een plek te geven binnen deze zes omroepen (Zwart werkt al intensief samen met BNNVARA, bij ON! is het eerst de vraag of ze überhaupt in het publieke bestel mogen blijven, zo ja dan zouden programma's voor deze politieke doelgroep (wellicht in een wat afgezwakte vorm) aan de taken van MAX/WNL toegevoegd kunnen worden) en de EO om te bouwen naar een omroep die programma's maakt voor mensen uit alle prominente orthodoxe religieuze stromingen in Nederland) heb je een vrij volledig spectrum aan geluiden en overtuigingen met maar 6 gekleurde omroepen.

Vervolgens moeten deze zes ledenomroepen regelmatig getoetst worden op hoezeer ze hun doelgroep bedienen, en in plaats van iedere 10 jaar weer een groep aan nieuwe omroepinitiatieven te moeten faciliteren en toetsen (die meestal nog geen flauw benul hebben wat ze daadwerkelijk willen gaan toevoegen aan het al bestaande aanbod en toch eenmaal in het systeem miljoenen aan belastinggeld binnenharken) kunnen burgerinitiatieven een toetsing van deze bestaande omroepen afdwingen als er volgens hen te weinig aandacht besteed wordt aan onderwerpen die volgens een grote groep Nederlanders ondervertegenwoordigd worden.

Een burgerinitatief vergelijkbaar met het oprichten ZWART zou bijvoorbeeld omroepen als BNNVARA of VPRO/HUMAN na een oordeel van een onafhankelijk adviesorgaan kunnen verplichten om meer aandacht aan Nederlanders met een migratieachtergrond te besteden, een initiatief van radicaal-rechtse signatuur kan MAX/WNL verplichten om hun koers meer naar rechts te verschuiven, en na een initiatief van groene actiegroepen (vergelijkbaar met LLINK) kan dit adviesorgaan oordelen of er inderdaad te weinig of misschien juist te veel aandacht aan natuur/milieu/klimaat wordt besteed door de omroepen.

Steeds weer nieuwe omroepen erbij levert alleen maar meer bureaucratie en onefficiënt besteed belastinggeld op, en bovendien zijn voornamelijk de oorspronkelijk rechtse omroepen steeds weer naar het politieke midden verschoven. Eerst was de AVRO de liberale omroep, toen kwamen de TROS en Veronica die tegenwicht kwamen geven aan de progressieve omroepen, toen Veronica uit het bestel stapte en de overgebleven omroepen hun frisheid en brutaliteit verloren hadden voor de nieuwe generatie kwam BNN, toen BNN steeds meer een iets frissere en jongere VARA-light begon te worden kwam POWNED, WNL kwam omdat de AVRO en TROS steeds meer naar het midden schoven en 10 jaar later kwam er Ongehoord Nederland omdat zij zelfs het WNL en POWNED alweer te "mainstream" en "links" vonden. Als de AVRO en later TROS veel meer meebewogen hadden met de rechtse kiezers in plaats van zich als "algemene (volks)omroepen" te profileren hadden die nieuwe omroepen een veel minder grote urgentie gehad wat mij betreft, maar dat laatste is misschien een ietswat gewaagde uitspraak :D .
Roel_

Bericht door Roel_ »

Roel_ schreef: 19 sep 2023 13:09
Satfreak13 schreef: 19 sep 2023 12:52 We moeten in Nederland af van dat "stapje-voor-stapje" denken om iedereen maar te vriend te houden.
Mee eens, maar zo zit Nederland nu eenmaal in elkaar. Dat is cultuur en zoals je weet, duurt het generaties om dit te veranderen.
stapje voor stapje is de enige manier.

https://www.verenigingen.nl/grootste-om ... enigingen/

Nu zie ik alleen nog een fusieronde als oplossing en de drempel voor aspirant leden te verhogen.

Concreet:
BNNVARA/VPRO/HUMAN
MAX/WNL/AVROTROS
KRONCRV/EO

Dan heb je 3 grote stromingen die samen het omroepbestel vormen. Toegegeven WNL is een beetje een vreemde eend in de bijt, maar vind ik nog het meeste bij de algemene omroepen passen. POWNED vind ik ook een twijfelgeval, maar zou nog het beste bij BNNVARA passen denk ik.
De drempel kun je dan zetten op 200.000 leden, dan valt ON! buiten de boot.
Commissie van Geel heeft meegekeken op het forum. Alleen niet 3, maar 6 omroepen :D
iljitsch

Bericht door iljitsch »

De reden dat ik vind dat klassieke muziek op de FM niet goed past is niet inhoudelijk maar technisch. FM heeft beperkingen qua frequentierespons, dynamisch bereik en ruisvloer die niet passen bij klassieke muziek die een hoog dynamisch bereik heeft. Al helemaal niet luisterend in de auto, wat toch de voornaamste plek is waar naar FM geluisterd wordt. DAB+ met voldoende bandbreedte is hier veel geschikter voor.

Verschillende invalshoeken op R1 komen niet van de omroepen, maar van de personen.

Dat nieuwe plan waarbij je wel nieuwe omroepen toe kan voegen, maar het totaal ook beperkt tot 6 is natuurlijk je reinste waanzin. Dit heeft allemaal echt geen zin. De laatste omroep die erbij kwam die nog een greintje toegevoegde waarde had was BNN (voor zover ik het me allemaal herinner), en hoe lang geleden is dat ondertussen?
Plaats reactie