Is dat zo? Is omroepen reduceren tot productiehuizen een wens van rechts Nederland? Volgens mij is de hele NPO opheffen eerder een wens van rechts Nederland .
Toekomst van de Nederlandse omroep
Moderator: admin6
Re: Toekomst van de Nederlandse omroep
Niet van fatsoenlijk rechts Nederland.
Je bent ouder en je wil wat...
Ik heb ook niet het beeld dat fatsoenlijk rechts Nederland de publieke omroep op wil heffen. Onfatsoenlijk rechts Nederland heeft wel meer gekke ideeën.
Omroepen zijn inderdaad nu grotendeels beperkt tot produktiehuizen die op bestelling van de NPO leveren. Er zijn nog enkele typisch publieke programma's over, maar het merendeel staat in dienst van de wensen van de NPO. Zelf zie ik dat als verschraling van het aanbod, plus een stukje concurrentievervalsing richting commerciële omroep. Dat moeten we niet willen.
Omroepen zijn inderdaad nu grotendeels beperkt tot produktiehuizen die op bestelling van de NPO leveren. Er zijn nog enkele typisch publieke programma's over, maar het merendeel staat in dienst van de wensen van de NPO. Zelf zie ik dat als verschraling van het aanbod, plus een stukje concurrentievervalsing richting commerciële omroep. Dat moeten we niet willen.
Rock 'n roll is better than music!
-
Klopt, en een ander deel naar 1933.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Nou ja, als ik lees dat alles op een of twee zenders zou moeten en dan alle doelgroepen bedienen krijg je wel ongeveer de situatie zoals het in 1960 was. Hilversum 1 en 2 waren destijds de zenders waar alles gebeurde. En dan bedoel ik echt álles hè. Van kerkdiensten, sport, actualiteiten tot ‘lichte muziek’ :-)
-
Dat is inderdaad een keihard feit, maar waarschijnlijk heeft men geen idee wat voor zooitje het toen was.
Je ziet wederom dat nieuwe generaties regelmatig zo weinig weten van het verleden dat ze weer in dezelfde fouten vervallen en in dezelfde valkuilen.
De geschiedenis wordt "irrelevant" gevonden. Helaas.
En zo handelt men ongehinderd door gebrek aan kennis, in het volste vertrouwen dat men met iets nieuws komt terwijl het in het verleden een brok ellende bleek te zijn.
- Ane Sybesma
In de jaren 60 was er behalve op zee niets commercieels. Nu heel veel. Die kunnen ook wel een top 2000 uitzenden.Janno schreef: ↑20 sep 2023 22:35Nou ja, als ik lees dat alles op een of twee zenders zou moeten en dan alle doelgroepen bedienen krijg je wel ongeveer de situatie zoals het in 1960 was. Hilversum 1 en 2 waren destijds de zenders waar alles gebeurde. En dan bedoel ik echt álles hè. Van kerkdiensten, sport, actualiteiten tot ‘lichte muziek’ :-)
Dat is zeker waar, maar terug naar een verticale programmering of zelfs maar een versnipperde luisterdag met allerlei, hier zo bekritiseerde, eilandjes is een verzekering dat er nauwelijks meer naar geluisterd zal worden. Ik weet niet of iemand daar iets mee opschiet, behalve het feit dat er FM-frequenties vrijkomen voor nog meer commerciële popzenders waar we er naar mijn idee al ruim voldoende van hebben. Het zal misschien minder kosten, maar dan heb je ook niets meer. Dan zie ik meer in duidelijke doelgroepenzenders: Gesproken woord met alles van politiek tot sport, klassiek, jazz- blues- wereldmuziek en eventueel een ouderen- en jongerenzender.Ane Sybesma schreef: ↑21 sep 2023 07:17In de jaren 60 was er behalve op zee niets commercieels. Nu heel veel. Die kunnen ook wel een top 2000 uitzenden.Janno schreef: ↑20 sep 2023 22:35Nou ja, als ik lees dat alles op een of twee zenders zou moeten en dan alle doelgroepen bedienen krijg je wel ongeveer de situatie zoals het in 1960 was. Hilversum 1 en 2 waren destijds de zenders waar alles gebeurde. En dan bedoel ik echt álles hè. Van kerkdiensten, sport, actualiteiten tot ‘lichte muziek’ :-)
-
De suggestie hierboven was om npoRadio5 op FM te zetten. Publieke frequenties worden niet -wellicht nooit- van de hand gedaan.
Nee, maar de suggestie om dat te doen wordt hier wel geopperd.Satfreak13 schreef: ↑21 sep 2023 10:59De suggestie hierboven was om npoRadio5 op FM te zetten. Publieke frequenties worden niet -wellicht nooit- van de hand gedaan.
Zal ook niet gebeuren. Het is beter om de NPO FM frequenties goed te benutten. Er werd gezegd dat NPO klassiek te weinig luisteraars heeft en daarom deze frequentie ook naar NPO Radio 5 te laten gaan. Daar ben ik het niet mee eens. NPO Klassiek is een belangrijke taak van de publieke omroep. Dat vind ik overigens van Radio 5 ook. De zenders die minder een publieke taak hebben zijn Radio 2 en 3FM. Radio 2 is zo succesvol, dus daar zal niemand aan durven komen. 3FM is een heel ander verhaal. Maak van die laatste een digitaal platform, en vul die taak goed in. Dan zou 3FM nog wel eens succesvol worden. FM is daar geen toegevoegde waarde. Bij Radio 5 wel.Janno schreef: ↑21 sep 2023 12:22Nee, maar de suggestie om dat te doen wordt hier wel geopperd.Satfreak13 schreef: ↑21 sep 2023 10:59De suggestie hierboven was om npoRadio5 op FM te zetten. Publieke frequenties worden niet -wellicht nooit- van de hand gedaan.
Zeker interessant. Ik heb zelf hier ooit geopperd (ik weet niet meer in welk topic) radio 2 en 3FM samen te voegen tot een brede, volwassen popzender met veel nieuwe muziek en radio 5 voor de nostalgische luisteraar te behouden en inderdaad ook op FM toe te laten.Roel_ schreef: ↑21 sep 2023 13:02Zal ook niet gebeuren. Het is beter om de NPO FM frequenties goed te benutten. Er werd gezegd dat NPO klassiek te weinig luisteraars heeft en daarom deze frequentie ook naar NPO Radio 5 te laten gaan. Daar ben ik het niet mee eens. NPO Klassiek is een belangrijke taak van de publieke omroep. Dat vind ik overigens van Radio 5 ook. De zenders die minder een publieke taak hebben zijn Radio 2 en 3FM. Radio 2 is zo succesvol, dus daar zal niemand aan durven komen. 3FM is een heel ander verhaal. Maak van die laatste een digitaal platform, en vul die taak goed in. Dan zou 3FM nog wel eens succesvol worden. FM is daar geen toegevoegde waarde. Bij Radio 5 wel.Janno schreef: ↑21 sep 2023 12:22Nee, maar de suggestie om dat te doen wordt hier wel geopperd.Satfreak13 schreef: ↑21 sep 2023 10:59
De suggestie hierboven was om npoRadio5 op FM te zetten. Publieke frequenties worden niet -wellicht nooit- van de hand gedaan.
Dus:
NPO radio 1 info
NPO radio 2 brede popzender
NPO klassiek
NPO nostalgisch.
Eventueel op DAB+ doelgroepenzender(s) met Jazz, blues, wereldmuziek.
Voor een deel mee eens. Radio 2 zou ik qua muziekkeuze niet veel aan veranderen. Het is succesvol en voor de NPO is het goed dat ze een marktleider in huis hebben om andere zenders mee te kunnen bekostigen.Janno schreef: ↑21 sep 2023 13:12
Zeker interessant. Ik heb zelf hier ooit geopperd (ik weet niet meer in welk topic) radio 2 en 3FM samen te voegen tot een brede, volwassen popzender met veel nieuwe muziek en radio 5 voor de nostalgische luisteraar te behouden en inderdaad ook op FM toe te laten.
Dus:
NPO radio 1 info
NPO klassiek
NPO nostalgisch.
Ik zou derhalve de volgende invulling willen geven:
NPO Radio 1 (info)
NPO Radio 2 (as is)
NPO Klassiek
NPO Evergreens
DAB+ en digitale platformen: Jongerenplatform en andere doelgroepenzenders. Het jongerenplatform zou ik FunX voor gebruiken. Nu is het te zeer een doelgroepen / urban zender. Splits het platform zodat je de verschillende groepen jongeren/jeugd en jong volwassenen goed kunt bereiken.
We zijn het aardig eens denk ik. In feite is radio 2 al een brede popzender. Er zou wat mij betreft niet zo veel aan hoeven te veranderen. Ik was de jongeren even vergeten trouwens, het zal de leeftijd zijn ;-) . Maar of dat een doelgroep is waar je met het medium radio nog veel bereikt is de vraag natuurlijk.Roel_ schreef: ↑21 sep 2023 13:31Voor een deel mee eens. Radio 2 zou ik qua muziekkeuze niet veel aan veranderen. Het is succesvol en voor de NPO is het goed dat ze een marktleider in huis hebben om andere zenders mee te kunnen bekostigen.Janno schreef: ↑21 sep 2023 13:12
Zeker interessant. Ik heb zelf hier ooit geopperd (ik weet niet meer in welk topic) radio 2 en 3FM samen te voegen tot een brede, volwassen popzender met veel nieuwe muziek en radio 5 voor de nostalgische luisteraar te behouden en inderdaad ook op FM toe te laten.
Dus:
NPO radio 1 info
NPO klassiek
NPO nostalgisch.
Ik zou derhalve de volgende invulling willen geven:
NPO Radio 1 (info)
NPO Radio 2 (as is)
NPO Klassiek
NPO Evergreens
DAB+ en digitale platformen: Jongerenplatform en andere doelgroepenzenders. Het jongerenplatform zou ik FunX voor gebruiken. Nu is het te zeer een doelgroepen / urban zender. Splits het platform zodat je de verschillende groepen jongeren/jeugd en jong volwassenen goed kunt bereiken.
Inderdaad, voor een groot deel waren we het al eens, ik dacht alleen een verschil te zien bij de invulling van Radio 2, maar dat blijkt niet zo te zijn.
De jongeren hebben inderdaad minder belang bij een radiozender, daarom noem ik het ook een platform. Als je dat een beetje slim opzet, waarbij niet alleen muziek een rol speelt, maar ook onderwerpen waar jongeren geïnteresseerd in zijn, dan kun je als NPO ook deze doelgroep bereiken. Dit moet je niet alleen willen overlaten aan Qmusic en Radio 538.