Toekomst van de Nederlandse omroep

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Roel_

Re: Toekomst van de Nederlandse omroep

Bericht door Roel_ »

Satfreak13 schreef: 19 sep 2023 11:28 Daarom moet het zuiltjessysteem wat mij betreft weg.
In bv Vlaanderen straalt de VRT veel meer rust uit. Zonder daarmee de journalistieke taken te kort te doen.
Dat was mijn eerste ingeving, maar dit is volgens mij in Nederland nog een brug te ver. Daarom haalde ik de BBC ook aan, VRT/ARD is vergelijkbaar, alhoewel ARD meer regionaal is opgezet. Daar is Nederland te klein voor en we hebben al goede regionale onafhankelijke omroepen.

Omdat het nog een stap te ver is, lijkt het me beter om eerst het aantal omroepen te verminderen. Door populistische omroepen zoals ON! te weren lijkt me strenge controle op naleving van de richtlijnen van de publieke omroep voldoende door te werken met black and white flags. 3x zo'n vlag en je kunt vertrekken.
I.LOVE.MUSIC
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Roel_ schreef: 19 sep 2023 11:53 Omdat het nog een stap te ver is, lijkt het me beter om eerst het aantal omroepen te verminderen.
Dat hebben we al gedaan met fusies, maar vervolgens melden zich weer nieuwe omroepen aan. Doordat we steeds naïeve, versnipperde parlementen hebben die bij van alles en nog wat het toverwoord "laagdrempelig" halen, en doordat de politiek door de vele politieke [partijen veel te veel wil polderen, komt er weinig wetgeving tot stand die doortastend van karakter is.

We moeten in Nederland af van dat "stapje-voor-stapje" denken om iedereen maar te vriend te houden.
Verwaterde beslissingen zijn de facto non-beslissingen. Dat zien we bij uitstek bij stikstof, maar in feite op alle terreinen. Er gebeurt weinig meer dat hervormend is. Zelfs het nieuwe pensioenstelsel is zo doorspekt met compromissen dat het zijn oorspronkelijke doelen alweer mist. En dat is nou precies wat tegenstanders graag willen om vervolgens dwars te liggen zodat er niks verandert.

Mutatis mutandis omroepstelsel.
Baudet lacht in zijn vuistje. De kiem is gelegd met ON: het opblazen van de door hem gehate "MSM" met een complotdenkersomroep in zijn straatje.

Met een npo a la VRT was die kans er niet geweest.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Satfreak13 schreef: 19 sep 2023 12:52 We moeten in Nederland af van dat "stapje-voor-stapje" denken om iedereen maar te vriend te houden.
Mee eens, maar zo zit Nederland nu eenmaal in elkaar. Dat is cultuur en zoals je weet, duurt het generaties om dit te veranderen.
stapje voor stapje is de enige manier.

https://www.verenigingen.nl/grootste-om ... enigingen/

Nu zie ik alleen nog een fusieronde als oplossing en de drempel voor aspirant leden te verhogen.

Concreet:
BNNVARA/VPRO/HUMAN
MAX/WNL/AVROTROS
KRONCRV/EO

Dan heb je 3 grote stromingen die samen het omroepbestel vormen. Toegegeven WNL is een beetje een vreemde eend in de bijt, maar vind ik nog het meeste bij de algemene omroepen passen. POWNED vind ik ook een twijfelgeval, maar zou nog het beste bij BNNVARA passen denk ik.
De drempel kun je dan zetten op 200.000 leden, dan valt ON! buiten de boot.
I.LOVE.MUSIC
Satfreak13

Ik kan je nu al voorspellen dat de achterbannen van VPRO en EO, en mogelijk ook die van WNL, niet mee zullen werken! De eerste 2 hebben zich niet voor niks buiten eerdere fusies gehouden. EO is sterk gelinkt aan de Christenunie en heeft zich ooit juist afgesplitst van de NCRV.

Human heeft geen achterban met leden. Het is een stroming die ooit op npo radio6 speciale status kreeg.

Dit is nou precies waarom gedwongen fusies een halve maatregel is! Het is onuitvoerbaar doordat de huidige stromingsgedachte een samengeraapt zootje is.
De lei moet gewoon totaal schoon! En het ledenstelsel moet verdwijnen.
En in een nieuw omroepstatuut moet nadrukkelijk geen plaats (meer) zijn voor nepnieuws en complotfantasten.
alleen voor journalistiek met degelijke bewijsvoeringen en bronnen.
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 19 sep 2023 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Satfreak13 schreef: 19 sep 2023 13:26 Ik kan je nu al voorspellen dat de achterbannen van VPRO en EO, en mogelijk ook die van WNL, niet mee zullen werken! De eerste 2 hebben zich niet voor niks buiten eerdere fusies gehouden. EO is sterk gelinkt aan de Christenunie en heeft zich ooit juist afgesplitst van de NCRV.

Human heeft geen achterban met leden. Het is een stroming die ooit op npo radio6 speciale status kreeg.
Als je dit wettelijk regelt, dan zal ook een WNL en EO mee moeten gaan, anders kunnen ze helemaal geen accenten meer leggen in de programmering. En nogmaals, ik ben voorstander van een nationale omroep, maar dat zie ik minder snel gebeuren dan fusies.
I.LOVE.MUSIC
Satfreak13

Roel_ schreef: 19 sep 2023 13:32 Als je dit wettelijk regelt, dan zal ook een WNL en EO mee moeten gaan, anders kunnen ze helemaal geen accenten meer leggen in de programmering.
Laat alle degelijke omroepen samen maar opgaan in 1 nationale NPO, zonder watermerken en een tv scherm vol logo's.
Dat lost meteen een hoop onbenullige administratie op om de centen te verdelen met alle rompslomp eromheen.
En levert ook geen eindeloze publieke touwtrekkerijen op. Iets waar Nederland helaas in uitblinkt op veel terreinen de afgelopen 10 jaar.
Juist die zogenaamde pluriformiteit is uitgedraaid op eindeloze polarisatie. Helemaal geen "democratische verworvenheid", maar juist een ondergraving ervan.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Daar ben ik zelf ook sowieso een voorstander van, al die logo's in de linker én rechter bovenhoek bij de NPO. Verschrikkelijke beeldvulling. Bij de commerciële heb ik daar ook wel moeite mee, maar gelukkig worden deze steeds meer transparanter en megalomaan.
rodie

Bericht door rodie »

de VRT heeft nu bij CANVAS heel klein gemaakt, echt TOP!

Wij zitten met SBS met zo'n enorm groot ding in beeld etc.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

ITV in de UK doet dit ook erg goed. In Amerika doen ze het logo dan meestal in de rechter onderhoek. Ook wel slim want dat deel van het scherm valt juist minder snel op.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Satfreak13 schreef: 19 sep 2023 13:40
Laat alle degelijke omroepen samen maar opgaan in 1 nationale NPO, zonder watermerken en een tv scherm vol logo's.
Dat lost meteen een hoop onbenullige administratie op om de centen te verdelen met alle rompslomp eromheen.
En levert ook geen eindeloze publieke touwtrekkerijen op. Iets waar Nederland helaas in uitblinkt op veel terreinen de afgelopen 10 jaar.
Juist die zogenaamde pluriformiteit is uitgedraaid op eindeloze polarisatie. Helemaal geen "democratische verworvenheid", maar juist een ondergraving ervan.
En dan ook graag 1 TV zender en 1 radiozender van de NPO.
Satfreak13

Ane Sybesma schreef: 19 sep 2023 14:56 En dan ook graag 1 TV zender en 1 radiozender van de NPO.
Ik ken geen enkel land om ons heen waar dat het geval is, en daar zijn goede redenen voor.
In een pluriform land als NL met 17 miljoen inwoners zou dat pas rieken naar bedenkelijke staats radio en tv!
Als je radio en tv voor de rest over wilt laten aan (bijna) alleen "de vrije markt", dat hoef je maar naar de VS te kijken waar dat toe kan leiden: de macht komt uiteindelijk terecht bij ongekozen personen met bedenkelijke agenda's en extreme vermogens.

Nee, dank u.
Beide moeten in goede balans zijn. Met een volledig aanbod aan publieke, in principe vrij toegankelijke media.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Roel_ schreef: 19 sep 2023 10:16
Oortjes schreef: 18 sep 2023 22:11 Volgens mij is wat jij voorstel exact datgene wat nu al jaren geprobeerd wordt.
Nee, niet echt. Er zijn nog teveel omroepen met hun eigen wensen, waardoor je dus in het weekend een allegaartje krijgt. De NPO kan best door met minder omroepen, waardoor je meer structuur krijgt in de programmering. De "paar" omroepen kunnen dan wel accenten leggen in hun programma's om de stroming, die ze vertegenwoordigen, tot uitdrukking te laten komen.
De NPO is er om alle bevolkingsgroepen zo goed mogelijk te bedienen, en dat iedereen in principe de kans heeft een eigen omroep op te richten. De programmering van de NPO als geheel is daarom mijns inziens ondergeschikt aan het geluid van de omroepen. Met dien verstande dat ik Op1 een perfect voorbeeld hoe de NPO er mijns inziens uit moet zien, waarbij een schuivende volgorde naar mijn mening dr beste oplossing is.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 19 sep 2023 16:46
Roel_ schreef: 19 sep 2023 10:16
Oortjes schreef: 18 sep 2023 22:11 Volgens mij is wat jij voorstel exact datgene wat nu al jaren geprobeerd wordt.
Nee, niet echt. Er zijn nog teveel omroepen met hun eigen wensen, waardoor je dus in het weekend een allegaartje krijgt. De NPO kan best door met minder omroepen, waardoor je meer structuur krijgt in de programmering. De "paar" omroepen kunnen dan wel accenten leggen in hun programma's om de stroming, die ze vertegenwoordigen, tot uitdrukking te laten komen.
De NPO is er om alle bevolkingsgroepen zo goed mogelijk te bedienen, en dat iedereen in principe de kans heeft een eigen omroep op te richten. De programmering van de NPO als geheel is daarom mijns inziens ondergeschikt aan het geluid van de omroepen.
Alle argumenten die ik lees over nog meer fusies, waren exact de argumenten voor de fusiegekte van enkele jaren terug. Het principe is wat Gerjan aangeeft, niet dan van bovenaf bedacht wordt aan stromingen. Dat is waan van de dag. De stromingen van vandaag zijn niet die van volgend decennium. Dat is afgelopen jaren ook wel gebleken.

Tegelijkertijd kan nieuwsvoorziening geen gekleurd allegaartje zijn. Dit verdient objectiviteit.

Dat is de reden dan ik de nationale nieuwsvoorziening landelijk op de radio zie, op FM, DAB en internet, verzorgd door een onafhankelijke omroep (NOS).

Ik behoud daarnaast graag de omroepverenigingen, met hun eigen doelgroepen. Dat kan volgens mij op digitale zenders, geclausuleerd.

Als omroepen verder zouden moeten fuseren om tot stromingen te komen, leidt dat in mijn beleving tot schijnomroepen. Wat voegen die achter een bureau bedachte stromingen op? Dan kunnen we beter naar één nationale onroep, waarbij duidelijk is waar het voor is.
Rock 'n roll is better than music!
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Satfreak13 schreef: 19 sep 2023 15:52
Ane Sybesma schreef: 19 sep 2023 14:56 En dan ook graag 1 TV zender en 1 radiozender van de NPO.
Ik ken geen enkel land om ons heen waar dat het geval is, en daar zijn goede redenen voor.
In een pluriform land als NL met 17 miljoen inwoners zou dat pas rieken naar bedenkelijke staats radio en tv!
Als je radio en tv voor de rest over wilt laten aan (bijna) alleen "de vrije markt", dat hoef je maar naar de VS te kijken waar dat toe kan leiden: de macht komt uiteindelijk terecht bij ongekozen personen met bedenkelijke agenda's en extreme vermogens.

Nee, dank u.
Beide moeten in goede balans zijn. Met een volledig aanbod aan publieke, in principe vrij toegankelijke media.
Een grote machtige NPO met maar 1 omroep zie ik niet zitten en als dat dan toch moet dan op max 1 zender.

Wat mij betreft houden we dus de omroepen en de zenders.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

1 staatszender (tv en radio) in geval van rampen is naar mijn idee meer dan genoeg. Dat deze dan gesubisdieerd wordt, daar sta ik ook nog wel voor open. Het nut van de andere zenders (inclusief radiotak) heb ik nog steeds niet gevonden. TV NPO 3 is overigens al bijna alleen maar herhaling.
Plaats reactie