Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door Oortjes »

thisisradioman schreef: 26 mei 2023 22:47 Maar NPO radio 2 en 3 zijn niet anders dan de commerciële omroepen en vervullen geen aanvullende rol anders dan die de commerciëlen ook vervullen. Persoonlijk vind ik dat een vorm van concurrentie vervalsing.
Dat is het ook, maar het zijn wel publieke zenders waar publieke zendgemachtigden uitzenden. Die kan de overheid niet mee laten doen in een veiling.
Rock 'n roll is better than music!
banne

Bericht door banne »

progmog schreef: 26 mei 2023 14:23 Het is Talpa dat de rechtszaak om de startprijzen van de aankomende radioveiling verloor

Edit:
De uitspraak staat hier.
Daaruit is te lezen dat ook derde-partijen zich hadden aangesloten. Het gaat dan om QMusic, Kink en Mediahuis. (bron)
Bizar wel, Talpa laat zich wel héél erg in de kaarten kijken zo
thisisradioman

Bericht door thisisradioman »

Oortjes schreef: 26 mei 2023 23:20
thisisradioman schreef: 26 mei 2023 22:47 Maar NPO radio 2 en 3 zijn niet anders dan de commerciële omroepen en vervullen geen aanvullende rol anders dan die de commerciëlen ook vervullen. Persoonlijk vind ik dat een vorm van concurrentie vervalsing.
Dat is het ook, maar het zijn wel publieke zenders waar publieke zendgemachtigden uitzenden. Die kan de overheid niet mee laten doen in een veiling.
Klopt maar dat schreef ik ook. Toch zou de wet op dat punt best wel gewijzigd kunnen worden want een publieke functie in de zin die de wet eigenlijk bedoelt vervullen ze niet. Een Chiel Beelen, Jeroen van Inkel, Ruud de Wild en al die anderen veel van dezelfden zijn zo uitwisselbaar wat ze dus ook met enige regelmaat doen. Allemaal veel van hetzelfde.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

thisisradioman schreef: 26 mei 2023 23:33 Klopt maar dat schreef ik ook. Toch zou de wet op dat punt best wel gewijzigd kunnen worden want een publieke functie in de zin die de wet eigenlijk bedoelt vervullen ze niet.
Ik ben voor een totaal andere opzet van de publieke omroep. Dat heb ik in andere topics al omschreven. Publieke omroepen mee laten doen in een veiling, lijkt mij wel de omgekeerde wereld. Dat moeten we volgens mij niet willen, dan is al het onderscheid met commerciële omroepen weg.
thisisradioman

Bericht door thisisradioman »

Oortjes schreef: 26 mei 2023 23:38
thisisradioman schreef: 26 mei 2023 23:33 Klopt maar dat schreef ik ook. Toch zou de wet op dat punt best wel gewijzigd kunnen worden want een publieke functie in de zin die de wet eigenlijk bedoelt vervullen ze niet.
Ik ben voor een totaal andere opzet van de publieke omroep. Dat heb ik in andere topics al omschreven. Publieke omroepen mee laten doen in een veiling, lijkt mij wel de omgekeerde wereld. Dat moeten we volgens mij niet willen, dan is al het onderscheid met commerciële omroepen weg.
Volgens mij verschillen we heel weinig van mening. Voor mij is in ieder geval het onderscheid tussen met name NPO radio 2 (en in mindere mate 3) en de commerciëlen allang al weg. Nogmaals voor 1,4 en 5 vind ik het echt anders liggen. Maar het is een non-discussie omdat de omroepwet nu eenmaal anders in elkaar steekt dus wat ik vind is weinig relevant.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

thisisradioman schreef: 26 mei 2023 23:49 Volgens mij verschillen we heel weinig van mening. Voor mij is in ieder geval het onderscheid tussen met name NPO radio 2 (en in mindere mate 3) en de commerciëlen allang al weg. Nogmaals voor 1,4 en 5 vind ik het echt anders liggen. Maar het is een non-discussie omdat de omroepwet nu eenmaal anders in elkaar steekt dus wat ik vind is weinig relevant.
Een wet is een resultaat van een democratisch proces waar jij onderdeel van bent. Het is dus uitermate relevant wat jij vindt en het is zeker geen non-discussie.

Het is wel zo dat het democratische proces heeft geleid tot juridische kaders die nu gelden. Daarbinnen wordt een veiling georganiseerd voor commerciële omroepen en verdeelt de NPO de zendtijd tussen de publieke omroepen. Of dat zo moet blijven, is ook een goede discussie. Het is wel een andere discussie dan er is over de uitvoering van de veiling.
Pot

Bericht door Pot »

thisisradioman schreef: 26 mei 2023 22:47
Robin Visser schreef: 26 mei 2023 14:12 Talpa verliest ze alle 4
Dat zal niet gebeuren want Talpa heeft 3 FM zenders. Veronica is in april van dit jaar over gegaan naar Mediahuis. Daar is overigens zowel hier als op andere media veel aandacht aan gegeven dus kan ik je opmerking ook niet zo goed plaatsen. Talpa heeft nu nog de zenders Radio 538, Radio 10 en Sky Radio.

Wel apart vind ik dat de publieke radiozenders vrijgesteld zijn van bieding. Voor NPO radio 1, 4 en 5 kan ik met daar iets bij voorstellen. Maar NPO radio 2 en 3 zijn niet anders dan de commerciële omroepen en vervullen geen aanvullende rol anders dan die de commerciëlen ook vervullen. Persoonlijk vind ik dat een vorm van concurrentie vervalsing. Maar goed het is zoals het is.
Wat is de publieke waarde die Radio 1, 4 en 5 wel hebben?

Radio 1 is BNR
Radio 4 is classicnl
Radio 5 bestaat ook in de vorm van talloze zenders online en in (in mindere mate qua muziek) de vorm van regionale omroepen. Misschien komt daar straks nog een andere zender bij op FM.

En natuurlijk: Radio 2 en 3FM hebben net zo goed overlap.

En als publieke zenders zouden mee moeten gaan bieden, dan betalen ze belastinggeld om een plekje te verzekeren op de FM, waarna hetzelfde geld weer terugvloeit naar de overheid. Dat is toch verspilde moeite (en geld)?
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Doen ze bij de voetbalsamenvattingen ook. Maakt naar mij idee weinig verschil.

PO moet gewoon geen commercieel doel dienen, dan hebben we deze discussie ook niet. Maar helaas dienen ze dat wel en hebben wij het over concurrentievervalsing.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^Radio 1 en BNR zijn, op verschillende uren, toch zeer verschillend al kennen sommige uren ook overlap maar is de gekozen vorm nét wat anders.

Ik luister ze beiden, BNR vooral overdag tijdens werk (in de avonduren toch maar herhalingen vaak of podcast.

Wil je maatschappelijk geëngageerde thema's horen... dan kan je bij de NieuwsBV prima terecht, zéker als de dame presenteert. Bij Thomas van Zijl heb je dan zakelijke duiding en commentaar plus een dikke 20 minuten advertorial .

BNR Breekijzer en de Spraakmakers community vind ik wel vergelijkbaar. Het blokje Mediaforum hebben beiden ook maar op wisselend tijdstip, d8 ik.
Ik zou Jurgen vd Berg niet willen missen op radio 1, overigens.

Geld of je leven vind ik ook een goed gegroeid programma met een goede onderwerpkeuze waarin het perspectief van de 'gewone burger' vaak raak gekozen wordt, vind ik.

De ochtendshow van een Radio 2 is inderdaad commercieel vergelijkbaar. Aan de andere kant: indien daar een niet commerciële ochtendshow neergezet moet worden.. wát dien je dan inhoudelijk uit te zenden? Beginnen met een Yoga uurtje ofzo?
Dat leidt volgens mij al rap tot marginalisme.
rodie

Bericht door rodie »

Lol, verdiep je eens in de partijen i.p.v. rakeloos iets te zeggen.
rodie

Bericht door rodie »

Wel apart vind ik dat de publieke radiozenders vrijgesteld zijn van bieding. Voor NPO radio 1, 4 en 5 kan ik met daar iets bij voorstellen. Maar NPO radio 2 en 3 zijn niet anders dan de commerciële omroepen en vervullen geen aanvullende rol anders dan die de commerciëlen ook vervullen. Persoonlijk vind ik dat een vorm van concurrentie vervalsing. Maar goed het is zoals het is.
Want ? waarom ? Je zou het ook anders kunnen stellen, 3FM etc. bestond al voordat deze commerciële zenders er uberhaubt waren.
Waarom kan klassiek wel, nieuws en sport, maar popmuziek niet?
Ik vind dat heel raar, want er zijn ook commerciële nieuwszenders en klassieke zenders.

Dus waarom zou dit niet kunnen?
big T

Bericht door big T »

Omdat de meeste een goede pop zender verwarren met commercieel zijn.
En dat produceert een grijze massa muziek, zie 538 en de pulp rommel wat er nu aan commercieel is te horen.
Laatst gewijzigd door big T op 27 mei 2023 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

rodie schreef: 27 mei 2023 17:07
Want ? waarom ? Je zou het ook anders kunnen stellen, 3FM etc. bestond al voordat deze commerciële zenders er uberhaubt waren.
Waarom kan klassiek wel, nieuws en sport, maar popmuziek niet?
Ik vind dat heel raar, want er zijn ook commerciële nieuwszenders en klassieke zenders.

Dus waarom zou dit niet kunnen?
Meegekregen dat commerciële radio in NL niet werd toegestaan? En daarnaast had NPO (3fm etc) tot de komst van commerciële zenders een verticale programmering.
Pot

Bericht door Pot »

Henkjan2016 schreef: 27 mei 2023 14:31 Doen ze bij de voetbalsamenvattingen ook. Maakt naar mij idee weinig verschil.

PO moet gewoon geen commercieel doel dienen, dan hebben we deze discussie ook niet. Maar helaas dienen ze dat wel en hebben wij het over concurrentievervalsing.
Met sport vind ik het heel simpel:
Laat commerciële partijen dat uitzenden, mits er interesse in is. Het enige wat ik wel vind is dat samenvattingen van sport voor het publiek beschikbaar moeten zijn. Het is tenslotte toch iets wat achter de betaalmuur is verdwenen. De sportwereld (voetbal, schaatsen) is namelijk ook van tv-inkomsten afhankelijk. Dus als commerciële partijen als RTL en SBS daar geen interesse in hebben, maar er wel veel vraag in is, kan dat prima bij de NOS (of laat het gewoon beschikbaar stellen vanuit de partijen zelf, veel simpeler ook).

Maar verder vraag ik me af wat 'geen commercieel doel' dienen is. In feite doen ze dat sowieso al. Ze werken samen met commerciële producenten. Het doel van de STER is sowieso al om zo veel mogelijk inkomsten binnen te harken. Daarbij heb je ook het probleem dat je er zowel voor de (brede) samenleving wil zijn, maar zodra je niet-commercieel interessante programma's uitzendt, er geen hond naar kijkt. Dan krijg je het verhaal dat de NPO te duur is voor het geringe aantal kijkers. En niche of diepgaande journalistieke programma's zijn vaak ook relatief duur, vanwege grote redacties. Het goedkoop maken levert dan weer mindere content op. Zo kan ik nog wel even door blijven gaan...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

rodie schreef: 27 mei 2023 17:07 Want ? waarom ? Je zou het ook anders kunnen stellen, 3FM etc. bestond al voordat deze commerciële zenders er uberhaubt waren.
3FM is begonnen als Hilversum 3 om de concurrentie aan te gaan met o.a. Radio Veronica. Dit is dus feitelijk onjuist.
Plaats reactie