Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Vanjeafisharder

Re: Het grote FM herverdeling 2023 discussietopic

Bericht door Vanjeafisharder »

Begrijp nu ook dat dit niet mag volgens de reglementen anders dreigt er diskwalificatie en dat wil je niet.
marce1

Bericht door marce1 »

waterveenmos schreef: 04 apr 2023 23:02 Welke commerciële zender draait momenteel quite op alleen DAB+ en zonder andere financiële dekking (zoals een succesvol zusterstation mét FM)?
Ik kan niet zien of commerciële zenders quite draaien of zelfs winst maken, maar ClassicNL draait al jaren zonder FM-frequentie en dat geldt ook voor GrootNieuwsRadio.
Debaser

Bericht door Debaser »

kwaliteitsuser schreef: 05 apr 2023 00:09
Debaser schreef: 04 apr 2023 22:02 Dat is leuk, maar welk bedrag steekt hij erin? Hij investeert om winst te maken toch? Niet om het speeltje van Hoogesteijn en Veenstra te betalen?

Je kunt wel 30 miljoen in een licentie steken, maar als je dat nooit terugverdient…
Er is een hele grote kans dat Ramakers niet de enige is die gaat investeren in KINK.
Achter de schermen wordt er echt wel alles aan gedaan om minstens 1 frequentiepakket sowieso binnen te halen.
Dat weet ik heel zeker. Al kan ik dat natuurlijk niet bevestigen. KINK zou ook gek zijn als ze hier iets over zouden mededelen.
Het blijft dus gissen.

En waarom gaat iedereen er hier vanuit dat alle partijen minstens 3 kavels gaan bemachtigen?
Let maar op, er gaan nog hele leuke ontwikkelingen komen.

2003 zag er ook totaal anders uit dan men voorspelde.
Het is wel heel erg jammer dat de grens niet teruggezet is naar 2 FM-kavels per bedrijf.
Niemand kan de toekomst voorspellen, maar tegelijkertijd zie ik niet waarom het heel anders zou gaan lopen dan de meesten hier voorspellen. De vergelijking met 2003 kun je helemaal niet maken.

In 2003 waren er 5 geclausuleerde kavels en 4 ongeclausuleerde kavels. Die laatste werden 'gewonnen' door de 4 popzenders die toen al in de ether zaten. De grote verrassingen zaten in de ongeclausuleerde kavels. Denk dan aan: Sky dat het 'oldies' kavel pakte, ID&T op het 'alternatieve' kavel, Arrrow Jazz op het 'klassieke kavel' en RTL Radio op het Nederlandstalige kavel. Ook mocht je toen als bedrijf slechts twee kavels hebben. Dat is bijvoorbeeld de reden dat Sky niet met Classic FM won.

Nu zijn er 2 ongeclausuleerde kavels, de rest is voor de hoogste bieder. Dan is het als nieuwkomer gewoon heel lastig om daar mee te gaan met hoge bedragen van Talpa, DPG en nu dus Mediahuis.

Zullen die zo hoog zijn als in 2003? Dat denk ik niet. Maar je moet van goeden huize komen om mee te kunnen met deze reuzen, die de facto al de reclamemarkt hebben verdeeld.

Om dan bij je eerste punt te komen: ik geloof best wel dat Leon Ramakers diepe zakken heeft en ik geloof ook best wel dat hij ver wil gaan omdat hij toekomst in een alternatieve radiozender ziet. Maar uiteindelijk is hij gewoon een zakenman en moet er winst gemaakt worden. Je wilt immers rendement van je investering, dacht ik zo. Dus dan wordt het een rekensommetje: wat denken we te gaan verdienen met een FM-frequentie en hoe snel is de investering in een kavel dan terugverdiend? Dat is voor Kink gewoon net een ander plaatje dan voor Qmusic, zeg maar.

Het belang om geld te verdienen wordt allen maar groter als er, zoals jij denkt, ook nog een externe investeerder wordt aangetrokken. Ramakers zal een verliesje nog wel willen dekken omdat hij gelooft in het project. Maar een externe investeerder wil gewoon pegels zien na een paar jaar.

Ik zie héél veel wishful thinking van jouw kant en dat mag hoor. Ik zie zelf geen realistische weg voor Kink en dat mogen anderen dan weer pessimistisch vinden. Dit najaar weten wie er gelijk heeft gekregen, maar dat er minder verrassingen zijn dan in 2003 staat wel vast. Verder heeft niemand hier de gave om de toekomst te voorspellen.
kwaliteitsuser schreef: 05 apr 2023 00:09
_steven_ schreef: 04 apr 2023 15:29 Zou het nog kunnen dat KINK met DPG gaat samenwerken voor het verkrijgen van een FM kavel?
Dit is zeker niet ondenkbaar, volledige overname zie ik niet snel gebeuren, maar misschien in gedeelte van belangen.
Al zijn ze erg zuinig op het merk.
Talpa had in het verleden ook interesse, later opgezet als Wave Radio...
We weten allemaal inmiddels hoe dat afgelopen is.
Dit lijkt me wishful thinking, want er is (op dit moment) voor DPG niets te winnen met Kink. Ze hebben Qmusic, ze willen Joe starten en dat laatste kost ook al genoeg geld. Daar moeten immers ook DJ's gaan komen. Om dan ook nog Kink te adopteren, dat weet ik niet hoor. We weten immers ook niet wat DPG verder nog in gedachten heeft. Misschien wel De Foute Radio op FM.

Wave Radio was nog in de 'SkyRonica'-tijd, toen Veronica nog onder de Telegraaf Media Groep viel. En ook dat was niet meer dan een themazendertje op internet, met twee uur per dag voicetracks. Nog wel een tijdje met een toen echt piepjonge Tessa Mol. Maar om nu te zeggen dat men daar grootste plannen mee had? Nah... Die club had het toen al lastig genoeg.
Be a debaser!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Mag ik even een gedachte droppen? Ik zie Marc Adriani wel de nieuwe directeur radio worden van de radiotak van Mediahuis. Of is dit een onlogische combinatie? Naar mijn weten zit Adriani nu bij BNR maar die zijn natuurlijk ook alleszins zeker van FM behoud.
God is a DJ
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 05 apr 2023 21:31 Mag ik even een gedachte droppen? Ik zie Marc Adriani wel de nieuwe directeur radio worden van de radiotak van Mediahuis. Of is dit een onlogische combinatie? Naar mijn weten zit Adriani nu bij BNR maar die zijn natuurlijk ook alleszins zeker van FM behoud.
Dat mag. Zat Erik de Zwart al niet bij Mediahuis? Gedachten kunnen altijd.
Rock 'n roll is better than music!
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Phoenix schreef: 05 apr 2023 21:31 Naar mijn weten zit Adriani nu bij BNR maar die zijn natuurlijk ook alleszins zeker van FM behoud.
Ze zijn juist GEENSZINS zeker van FM behoud!
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Wat de uitkomst ook mag worden, ik denk dat de FM-band aan de vooravond staat van nog grotere eenheidsworst. Wie welk kavel ook wint, er komt sowieso 8x popmuziek en 1x nieuws. De kans dat Kink een kavel wint, is klein. Dan blijft de NPO (1x nieuws, 2x popmuziek en 1x klassiek) en de regionale omroepen (publiek nieuws+popmuziek, commercieel meestal popmuziek of NL-volksmuziek) over, plus de lokale omroepen.

Dit zal FM geen goed doen, maar is dat erg? Twintig jaar geleden wel, omdat FM toen de enige manier was om in fatsoenlijke kwaliteit draadloos radio te luisteren. Nu zijn er twee alternatieven bijgekomen, namelijk DAB+ en mobiel internet. Stations als Kink, Arrow, Sublime, NPO Soul & Jazz en anderen zullen gewoon draadloos te beluisteren zijn en blijven.

Ik vind al die naderende eenheidsworst op FM niet fraai, maar laat het maar zo zijn. Lang leve de digitale alternatieven.
-bier
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ja eens. Laat daar dan maar echt wat anders op horen en beter zelfs dan wat er nu op te horen is want DAB is nu toch ook een verlengstuk van FM je hoort daar dus ook alle eenheidsworst maar wel in combinatie met andere subkanalen. Ga daar dan volledig mee los en probeer daar zoveel mogelijk creatief en gevarieerd op te zijn en hou FM voor de mainstream eenheidsworst.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik luister alleen FM voor de piraten, lokalen en de regionalen. De rest gaat in de auto prima via DAB. In huis via Google Home of telefoon met BT en op het werk via de PC.

Dus veel last van de FM veiling zal ik niet hebben...

En commerciële zenders willen toch geld verdienen en ja, dan heb je snel eenheidsworst.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

EtherScout schreef: 06 apr 2023 15:58 Wat de uitkomst ook mag worden, ik denk dat de FM-band aan de vooravond staat van nog grotere eenheidsworst.
Ik denk het niet. Talpa wordt sowieso minder dominant. Daarnaast moeten zenders toch verschil gaan maken om de dure FM frequenties teug te verdienen. Dat kukt niet met acht maal hitradio. Dat is misschien in de eerste maanden, maar daarna zal zeker onderscheid ontstaan.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

EtherScout schreef: 06 apr 2023 15:58 Stations als Kink, Arrow, Sublime, NPO Soul & Jazz en anderen zullen gewoon draadloos te beluisteren zijn en blijven.
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar ik vraag het me toch af. Zijn zenders zoals Sublime en Kink levensvatbaar met alleen DAB+? Mogelijk houdt Mediahuis dan Sublime nog wel in leven, zij kunnen de kosten elders afschrijven als ze daarnaast ook een sterke FM-speler hebben, maar voor Kink zie ik zonder FM toch minder rooskleurig verlopen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

waterveenmos schreef: 06 apr 2023 21:05 Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar ik vraag het me toch af. Zijn zenders zoals Sublime en Kink levensvatbaar met alleen DAB+?
Ondanks de veiling van FM frequenties, heeft FM natuurlijk meer verleden dan toekomst. Ik ben bepaald geen "early adapter", maar luister werkelijk nooit meer FM. Thuis en op het werk is het online, in de auto DAB+. Deze distributievormen hebben meer toekomst dan verleden en dat zal dus ook voor de zenders met kleinere doelgroepen gelden.
oomagent

Bericht door oomagent »

EtherScout schreef: 06 apr 2023 15:58 Wat de uitkomst ook mag worden, ik denk dat de FM-band aan de vooravond staat van nog grotere eenheidsworst. Wie welk kavel ook wint, er komt sowieso 8x popmuziek en 1x nieuws. De kans dat Kink een kavel wint, is klein. Dan blijft de NPO (1x nieuws, 2x popmuziek en 1x klassiek) en de regionale omroepen (publiek nieuws+popmuziek, commercieel meestal popmuziek of NL-volksmuziek) over, plus de lokale omroepen.

Dit zal FM geen goed doen, maar is dat erg? Twintig jaar geleden wel, omdat FM toen de enige manier was om in fatsoenlijke kwaliteit draadloos radio te luisteren. Nu zijn er twee alternatieven bijgekomen, namelijk DAB+ en mobiel internet. Stations als Kink, Arrow, Sublime, NPO Soul & Jazz en anderen zullen gewoon draadloos te beluisteren zijn en blijven.

Ik vind al die naderende eenheidsworst op FM niet fraai, maar laat het maar zo zijn. Lang leve de digitale alternatieven.
-bier
Terechte conclusie. Jammer van de (naderende en nog meer) eenheidsworst...
Phoenix

Bericht door Phoenix »

waterveenmos schreef: 06 apr 2023 21:05
EtherScout schreef: 06 apr 2023 15:58 Stations als Kink, Arrow, Sublime, NPO Soul & Jazz en anderen zullen gewoon draadloos te beluisteren zijn en blijven.
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar ik vraag het me toch af. Zijn zenders zoals Sublime en Kink levensvatbaar met alleen DAB+? Mogelijk houdt Mediahuis dan Sublime nog wel in leven, zij kunnen de kosten elders afschrijven als ze daarnaast ook een sterke FM-speler hebben, maar voor Kink zie ik zonder FM toch minder rooskleurig verlopen.
Zenders als Sublime, 100%NL en Slam zijn ontstaan en gevormd tot wat ze vandaag zijn door de geldende kavelbeperkingen. Nu de kavelbeperkingen verdwijnen is het de vraag of Sublime en Slam in deze vorm nog gehandhaafd blijven. Ik denk van niet.
God is a DJ
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Phoenix schreef: 07 apr 2023 09:04
waterveenmos schreef: 06 apr 2023 21:05
Zenders als Sublime, 100%NL en Slam zijn ontstaan en gevormd tot wat ze vandaag zijn door de geldende kavelbeperkingen. Nu de kavelbeperkingen verdwijnen is het de vraag of Sublime en Slam in deze vorm nog gehandhaafd blijven. Ik denk van niet.
De opmars van digitale radio zal doorgaan ten koste van FM. Iedereen heeft een smartphone en de DAB+verplichting in auto's helpt nu al. Wie eenmaal digitale radio in de auto heeft, is erg blij met het extra aanbod. Ik heb zo het idee, dat de grote jongens straks met die FM-kavels een hele dure kat in de zak gaan kopen, zeker als je naar de langere termijn kijkt.
Plaats reactie