Amsterdam, Salto heeft al eens gezegd geen interesse te hebben, dus misschien straks 12 commerciële partijen.
Hoewel, je ziet nu al groepjes omvallen, een te dure hobby.
Er zal weinig animo voor het Amsterdamse allotment zijn. De kosten ten opzichte van het bereik is nihil en over de belabberde geluidskwaliteit maar niet te spreken. De DAB+ radio's worden 'goed' verkocht onder de boomers in Nederland en die zitten niet naar de lokale frequenties te luisteren. Dus je kan wel spreken van een mislukt landelijk project.
DAB+ is een doodgeboren kind. De techniek is al zover ingehaald in geluidstechniek en daar hobbelt de DAB+ in een sukkeldrafje achter aan. Streaming it is, wen er maar aan.
density1 schreef: ↑04 okt 2021 20:18
DAB+ is een doodgeboren kind. De techniek is al zover ingehaald in geluidstechniek en daar hobbelt de DAB+ in een sukkeldrafje achter aan. Streaming it is, wen er maar aan.
Er luisteren momenteel absoluut meer mensen via DAB+ dan via internet. Dat is alleen nog maar in Nederland.
In Australie is DAB de FM allang voorbij. 80% luisteren daar in de grote steden naar DAB. Dan kan je niet beweren dat het een doodgeboren kind is.
Volgens mij is DAB + Internet de combinatie van de toekomst. Zenders hebben dan geen dure FM pakketten meer nodig.
Je ziet het nu al in Engeland aan bijvoorbeeld Radio Caroline. Ze hebben online en in de grote steden DAB en vanuit hun verleden nog AM uit Hobby.
FM hebben zij niet meer nodig.
Ik denk dat Jessica gelijk heeft. DAB + internet. DAB+ voor de landelijke omroepen en internet voor al het overige. Internetradio loopt hier nu nog wat achter in populariteit vanwege het hoge aantal prutsstationnetjes met headsets, SAM en hoempapa muziek.
Tegelijk in het buitenland: een internet only station dat een studio huurt in een kantoorpand en sinds vandaag een serieuze ochtendshow heeft met betaalde presentatoren. Heeft honderden luisteraars gehaald. Niks DAB. Het kan dus wél.
Feivel schreef: ↑04 okt 2021 23:49
Internetradio loopt hier nu nog wat achter in populariteit vanwege het hoge aantal prutsstationnetjes met headsets, SAM en hoempapa muziek.
Volgens mij doe je het juist goed als iedereen die dat wil een radiostation kan beginnen. Inclusief SAM en hoempapa muziek. Dat kan uitstekend op internet, niet op DAB.
Feivel schreef: ↑04 okt 2021 23:49
Internetradio loopt hier nu nog wat achter in populariteit vanwege het hoge aantal prutsstationnetjes met headsets, SAM en hoempapa muziek.
Volgens mij doe je het juist goed als iedereen die dat wil een radiostation kan beginnen. Inclusief SAM en hoempapa muziek. Dat kan uitstekend op internet, niet op DAB.
Ik zou technische mogelijkheid niet verwarren met potentieel van een radiostation. Juist doordat iedereen het kan, heeft webradio een slecht imago. Het wordt vaak gezien als iets wat pure hobby en amateurisme is. Terwijl ik juist denk dat er online best wel wat te halen valt, als het professioneler wordt aangepakt.
Neem nu GLXY, wat nu op DAB landelijk te horen is. Interessant voor de jonge jeugd, maar is dat interessant op DAB? Ik denk dat dit het juist goed kan doen op internet. Daar zit je doelgroep. Hoogstens dat papa en mama een DAB-autoradio hebben, maar ik zie hier op straat geen jeugd met een draagbare DAB-radio. Wat ik wel zie, is van die draagbare speakers die worden gevoed door een smartphone.. ;-).
Amsterdam, Salto heeft al eens gezegd geen interesse te hebben, dus misschien straks 12 commerciële partijen.
Ookal zou SALTO interesse hebben in een plek op de lokale Amsterdamse mux, dan is het volgens mij niet toegestaan om alle vier de SALTO kanalen automatisch op DAB+ te zetten. Althans, zo was het namelijk ook in Den Haag waar Stadsomroep Den Haag enkel met Den Haag FM op DAB+ mocht en het tweede kanaal Den Haag Totaal niet. Ook de lokale Haagse editie van FunX kreeg geen plek op de lokale Haagse mux.
In tegenstelling tot de meeste hier denk ik dat er juist wel veel belangstelling is voor een plek op de lokale DAB-mux in de hoofdstad. De regio Groot Amsterdam telt 1.500.000 inwoners en is ook nog heel divers (180 nationaliteiten) dus voor bepaalde stations aantrekkelijk. Niet alleen voor Amsterdamse stations als Dance Radio, Freak31, db962 of AMW, maar zeker ook voor stations die nu al op meerdere lokale muxen uitzenden, zoals Arrow Bluesbox of Sun FM Beachradio.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Ookal zou SALTO interesse hebben in een plek op de lokale Amsterdamse mux, dan is het volgens mij niet toegestaan om alle vier de SALTO kanalen automatisch op DAB+ te zetten. Althans, zo was het namelijk ook in Den Haag waar Stadsomroep Den Haag enkel met Den Haag FM op DAB+ mocht en het tweede kanaal Den Haag Totaal niet. Ook de lokale Haagse editie van FunX kreeg geen plek op de lokale Haagse mux.
Is de constructie in Heiloo dan illegaal? Daar zit van de LO Beat-FM ook het programma van Blauwe-tegel en Excellence.
Feivel schreef: ↑05 okt 2021 13:49
Ik zou technische mogelijkheid niet verwarren met potentieel van een radiostation. Juist doordat iedereen het kan, heeft webradio een slecht imago. Het wordt vaak gezien als iets wat pure hobby en amateurisme is. Terwijl ik juist denk dat er online best wel wat te halen valt, als het professioneler wordt aangepakt.
En dat kan toch gewoon beide? De hobbyist doet het goedkoop en een station die meer wil doet het professioneler. Het is alleen niet zo makkelijk om een professioneel internet radiostation winstgevend te maken maar dat heeft naar mijn idee niets te maken met dat er ook hobby-internetradio is.