2 probleempjes

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Zwarte IJsbeer

2 probleempjes

Bericht door Zwarte IJsbeer »

Hallo, ik heb ''gedoe'' met m'n versterker en met m'n mengpaneel. Allebei ip hetzelfde moment geconstateerd maar in mijn logica heeft het niks met elkaar te maken.

Mijn versterker is een Denon die hapert zo nu en dan. Ik heb een Dateq XTC op de AUX1 van de versterker aangesloten. Via dat menpaneel lopen de de platenspeler en de cd speler. Nu doet die versterker raar. Ik kan 'm aan zetten en dan doet ie het maar naar verloop van tijd gaat het geluid haperen. Dan hoor ik even niks meer en dan begint ie weer en dat kan zo achter elkaar door gaan. Ik heb al geprobeerd de AUX2 aansluiting te gebruiken maar dat lost het niet op. Wat zou het probleem kunnen zijn??

Wat betreft mijn Dateq mengpaneel, daarvan hoor ik tikjes al ie aanstaat. Alles werkt wel naar behoren maar als het stil in de studio is en hij staat aan dan hoor ik die tikjes. Zet ik 'm uit dan hoor ik geen getik meer. Wat is daarmee aan de hand?
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
wave

Re: 2 probleempjes

Bericht door wave »

Begin met uitsluiten met de versterker.
- Koppel het mengpaneel af
- Sluit de CD speler rechtstreeks aan op de versterker, met een andere clinch kabel.
- Luister wat er gebeurt. Probleem weg? Dan heb je geen probleem met de versterker.
- Probleem niet weg: zet de versterker uit en zwengel de volumeknop een keer of 20 helemaal open en weer dicht; na verloop van tijd kunnen regelaars wel eens wat contactprobleempjes krijgen. Doe hetzelfde ook met luidspreker keuze schakelaars en -als de versterker een koptelefoonuitgang heeft die de speakers automatisch uitschakelt- de koptelefoon aansluiting. Zet de versterker weer aan en kijk of je probleem weg is.
- Probleem niet weg: controleer je luidsprekeraansluitingen/kabels en de 230v stekkers. Blijft het probleem dan nog, dan moet je verder gaan zoeken.

Wat je mengpaneel betreft: kun je dat probleem wat duidelijker omschrijven? Hoor je een tik in de audio, op de master uitgangen of de hoofdtelefoon, of komt er fysiek getik uit het apparaat zelf? Heb je de kabels, en met name de stroomkabel, al gecontroleerd?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Zwarte IJsbeer

Bedankt voor je reactie Wave. Ik zal je tips vanmiddag eens uit proberen. Wat betreft de tik en het mengpaneel dat komt uit het apparaat zelf. Alsof er heel lichtjes op het apparaat wordt getikt met een pen of zoiets.
wave

Bericht door wave »

Kan een relais zijn (de tik blijft als je niets hebt aangesloten?), maar ook de voeding als oorzaak hebben; de XTC is op een leeftijd dat de voedingscondensators oud en het werkzame leven moe kunnen worden. Daar moet in ieder geval toch even verder naar gekeken/gemeten worden. Als je de kennis hebt kun je dat zelf, anders even iemand zoeken die bekend is met elektronica of Dateq in Almere even bellen. De basisontwerpen van de mixers gaan al zo lang mee, dat ze daar onderhand ieder denkbaar probleem wel gezien hebben 😉
Zwarte IJsbeer

Sorry voor de late reactie maar ik had de laatste dagen wat andere dingen aan m'n hoofd.

Ik heb de platenspeler op de phono ingang van de versterker aangesloten. Daar had ik dus gewoon geluid zoals het hoort, niks aan de hand. Daarna weer terug in het mengpaneel en via de aux 1 laten lopen. Daarna wel weer geluid op de aux 1 maar na een uurtje ging ie toch weer haperen.

De tik in het mengpaneel is er ineens niet meer.
wave

Bericht door wave »

Dus....weet je nu eigenlijk nog steeds niet of de versterker of het mengpaneel de boosdoener is 😉. De enige manier om daar met redelijke zekerheid achter te komen is toch de pickup of de CD speler rechtstreeks op de versterker aan te sluiten, en die combi een dagje/middagje/avondje te laten spelen. Blijft dat urenlang probleemloos spelen, en komt het probleem terug via de mixer (met andere kabels tussen mixer en amp), dan weet je zeker aan welke kant je het probleem moet zoeken.
Zwarte IJsbeer

Het ligt dus niet aan de versterker want ik heb gedaan wat je adviseerde en er was geen enkel probleem. Mengpaneel is staat nu ter reparatie. Morgen hoop ik te horen wat er aan de hand is. Ik zal hier nog wel laten weten wat er mee is en wat er aan gedaan is.
wave

Bericht door wave »

Hopelijk vallen de kosten mee voor je!
Zwarte IJsbeer

Inmiddels m'n mengpaneeltje weer thuis na een opname van één week in het ''ziekenhuis'' Er bleekt een relais van de output kapot te zijn. Als de XTC van uit naar aan ging, deed ie het een kwartier goed en daarna begon het tikken. Ik heb wat rondgegoogeld en kwam uit bij een bedrijf in Apeldoorn die 'm voor me gerepareerd hebben. Voor 217 euro incl btw is ie nu weer als nieuw met 2 nieuwe faders (de oude waren niet stabiel meer) en faderknoppen. Ook alle schroefjes zijn vernieuwd. Hij draait weer als een zonnetje en moet er weer jaren tegen kunnen.
wave

Bericht door wave »

Mooi, problem solved dus. Dank voor de terugkoppeling!
Plaats reactie