MTV NL via T-DAB/T-DMB

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: MTV NL via T-DAB/T-DMB

Bericht door density1 »

jassy schreef: 13 apr 2021 18:46
density1 schreef: 13 apr 2021 18:23 Geluid loopt nog steeds iets te traag toch via dabmonitor? Al een oplossing hier voor gevonden inmiddels?
Helaas geen oplossing voor... :-(
Probeerde laatst een soortgelijke online DAB monitor en deze had geen traag geluid. Dat ging wel goed.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

De komst van BG Radio zet me meteen aan het denken, want de laatste keer dat ze hier te horen waren was het een 'tijdelijke' opvulling voor de komst van een themakanaal van Radio 10. Nu weet ik dat er met de komst van een 2e landelijk commercieel DAB+netwerk iedere partij tot op maximaal vier plekken mag bieden. Ik ga er vanuit dat Talpa die vier plekken opzeker wil gaan vullen. Maar mag Talpa daarnaast op het MTVNL netwerk ook de kanalen gaan vullen ? Want ik blijf erbij, hoe meer plekken je zelf vult, des te minder plek voor de concurrent.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Feivel

Bericht door Feivel »

EtherScout schreef: 13 apr 2021 19:00
density1 schreef: 13 apr 2021 17:49 Het gaat ineens hard....BG Radio (Bulgarije) is toegevoegd op het DAB+ netwerk van MTVNL (kanaal 7D). Als je maar betaald, dan kan iedereen op MTVNL blijkbaar....
Ja, daar zijn ze weer. En dat in 96 kb/s, terwijl ClassicNL nog steeds op 64 kb/s zit. Natuurlijk mag iedereen erop, dat is het hele idee van zo'n huurnetwerk, maar waarom zouden die Bulgaren geld steken in landelijke DAB+dekking in Nederland?
Simpel: de enorme Bulgaarse diaspora in Nederland. Bulgaren wonen en werken hier en willen het geluid van thuis horen. Ja, dat kan ook online, maar DAB-radio’s zitten al in bijvoorbeeld een auto. Er is kennelijk markt voor. In NL woonden in 2019 zo’n 35000 etnische Bulgaren.

Het is precies dezelfde reden als waarom op Mallorca Das Inselradio voor Duitsers te horen is. Vraag me trouwens wel af wat dat nou kost, zo’n plekje op MTVNL.
density1

Bericht door density1 »

Madurodam FM schreef: 13 apr 2021 21:11 De komst van BG Radio zet me meteen aan het denken, want de laatste keer dat ze hier te horen waren was het een 'tijdelijke' opvulling voor de komst van een themakanaal van Radio 10. Nu weet ik dat er met de komst van een 2e landelijk commercieel DAB+netwerk iedere partij tot op maximaal vier plekken mag bieden. Ik ga er vanuit dat Talpa die vier plekken opzeker wil gaan vullen. Maar mag Talpa daarnaast op het MTVNL netwerk ook de kanalen gaan vullen ? Want ik blijf erbij, hoe meer plekken je zelf vult, des te minder plek voor de concurrent.
www.bgradio.nl linkt naar de website van 100%NL trouwens....mmm.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

density1 schreef: 13 apr 2021 22:33
Madurodam FM schreef: 13 apr 2021 21:11 De komst van BG Radio zet me meteen aan het denken, want de laatste keer dat ze hier te horen waren was het een 'tijdelijke' opvulling voor de komst van een themakanaal van Radio 10. Nu weet ik dat er met de komst van een 2e landelijk commercieel DAB+netwerk iedere partij tot op maximaal vier plekken mag bieden. Ik ga er vanuit dat Talpa die vier plekken opzeker wil gaan vullen. Maar mag Talpa daarnaast op het MTVNL netwerk ook de kanalen gaan vullen ? Want ik blijf erbij, hoe meer plekken je zelf vult, des te minder plek voor de concurrent.
www.bgradio.nl linkt naar de website van 100%NL trouwens....mmm.
Niet zo vreemd als het lijkt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/BG_Radio
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Ik denk dat je een kleine stap over slaat. Ik denk dat het gewoon een ordinaire geldkwestie is vanuit de politiek.

Vanuit welk perspectief je het ook wil bekijken, er is in Nederland geen plek voor 24 commerciële radiostations. Dat gaat never nooit gebeuren. Als er 15 radiostations zijn die zich inschrijven voor de kavel veiling voor DAB+, dan wordt er helemaal niet geveild en krijgt ieder radiostation zijn eigen kavel toegewezen. Dat gaat de staat honderden miljoenen, mogelijk een paar miljard euro kosten. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Dus moet er een oplossing komen om schaarste te creëren, waardoor er wel geveild kan worden. De mogelijkheid dat iedere partij 4 kavels kan krijgen is een van die oplossingen om schaarste te genereren.

Die ambtenaren weten ook wel, Talpa Radio heeft veel commerciële belangen en minder concurrentie kan betekenen dat er meer geld naar Talpa komt. Dat maakt het spelletje overigens wel wat smerig.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

WinnaarRadioring2023 schreef: 14 apr 2021 00:26
Madurodam FM schreef: 13 apr 2021 21:11 De komst van BG Radio zet me meteen aan het denken, want de laatste keer dat ze hier te horen waren was het een 'tijdelijke' opvulling voor de komst van een themakanaal van Radio 10. Maar mag Talpa daarnaast op het MTVNL netwerk ook de kanalen gaan vullen ? Want ik blijf erbij, hoe meer plekken je zelf vult, des te minder plek voor de concurrent.
Ik denk dat je een kleine stap over slaat. Ik denk dat het gewoon een ordinaire geldkwestie is vanuit de politiek.

Die ambtenaren weten ook wel, Talpa Radio heeft veel commerciële belangen en minder concurrentie kan betekenen dat er meer geld naar Talpa komt. Dat maakt het spelletje overigens wel wat smerig.
Ik geloof niet dat de komst van BG Radio een complot is om meer geld voor de overheid of voor Talpa binnen te harken.

- De veiling van radiofrequenties biedt voor de overheid helemaal niet de grote klapper die iedereen ervan maakt. Een miljoen lijkt veel, maar daarmee dicht je toch ècht niet de gaten in de rijksbegroting, laat staan de staatsschuld. Een veiling is slechts een verdeelwijze bij schaarste. In de regels van de overheid staat dan ook: geen schaarste, geen veiling.
- Talpa is niet betrokken bij BG Radio, ook niet via Radio 10. BG Radio heeft een link met RadioCorp, dat toen BG Radio van 11C af ging, eigenaar was van Radio 10. Radio 10 is verkocht en nu is RadioCorp eigenaar van 100%NL en van Slam.

Ik was het destijds niet eens met BG Radio op 11C. Ik vond dat RadioCorp toen de kantjes ervanaf liep wat hun extra plekje op 11C betreft. Een plekje dat in die tijd één van de weinige plekjes voor nieuwe stations op DAB+ was. Nu is de situatie totaal anders. MTVNL is de derde landelijke commerciële mux en het is een huurnetwerk, waar ieder station gewoon het recht heeft om daarop een plekje te huren. BG Radio heeft wat mij betreft het volste recht om dat te doen.
marce1

Bericht door marce1 »

Is BG Radio niet gewoon opvulling? In het verleden is die zender ook een tijdje op DAB+ geweest op het extra kanaal van Radio 10 (in de tijd dat het van RadioCorp was). Dat was toen alleen maar gedaan om aan de eis te voldoen om een tweede kanaal in te vullen.
fdboer

Bericht door fdboer »

Het domein bgradio.nl is trouwens 28 maart dit jaar gewijzigd volgens het SIDN, geen idee wat, maar er is wel bewust wat mee gedaan.

Herbert zit waarschijnlijk lachend mee te lezen ... :D
edg-nl

Bericht door edg-nl »

Weet het eigenlijk wel zeker:

Code: Selecteer alles

www.bgradio.nl is an alias for redirect.radiocorp.nl.
redirect.radiocorp.nl is an alias for web03.radiocorp.nl.
web03.radiocorp.nl has address 149.210.215.224
:))
EtherScout

edg-nl schreef: 14 apr 2021 10:34 Weet het eigenlijk wel zeker:

Code: Selecteer alles

www.bgradio.nl is an alias for redirect.radiocorp.nl.
redirect.radiocorp.nl is an alias for web03.radiocorp.nl.
web03.radiocorp.nl has address 149.210.215.224
:))
En het probleem is? Mag RadioCorp NL geen buitenlandse partner hebben? Zij zijn lang niet de enige...
density1

Bericht door density1 »

Natuurlijk is BG Radio een tijdelijke placeholder op wat komen gaat. Misschien heeft RadioCorp nog wel snode plannen voor een nieuw radiostation.
EtherScout

density1 schreef: 14 apr 2021 10:57 Natuurlijk is BG Radio een tijdelijke placeholder op wat komen gaat. Misschien heeft RadioCorp nog wel snode plannen voor een nieuw radiostation.
Als dat zo is, dan zijn ze er niet zeker van dat zij de veiling voor Laag 7 gaan winnen. Dit zou dan betekenen dat RadioCorp uitbreiding op DAB+ serieus neemt. Hun verhuurbeleid op 11C laat echter een ander beeld zien: geen concurrentie voor de FM-stations, zelfs niet van nieuwe stations van henzelf.
jassy

Bericht door jassy »

Wellicht wil Radiocorp tijdelijk een radiostation hosten en is het een korte termijn verhaal. Waarschijnlijk zijn de huurcontracten op 11C langdurig en komen ze daar niet mee weg en kunnen ze Radio Maria er niet af kicken.

Het kan natuurlijk ook zijn dat men denkt: 9C wordt zo duur met een veiling dat we liever MTVNL betalen... Netwerk bestaat al, kosten en dekking zijn bekend. Met 9C moet je maar zien wat je per kavel betaald, wat vervolgens de operationele kosten en het bereik zijn. Als je met mensen in de boot zitten die niks willen heb je een probleem.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
rvbracht

Bericht door rvbracht »

fdboer schreef: 14 apr 2021 10:14 Herbert zit waarschijnlijk lachend mee te lezen ... :D
Dat denk ik ook. Zal vast wel weer iets slims achter zitten.
Plaats reactie