Een bedrijf is eindig, ook Radio 538. En ja, het klopt dat een bedrijf op de lange termijn ten dode is opgeschreven als het met de doelgroep meegroeit. En als de luisteraar zich vervreemd van het radiostation en de nieuwe aanwas blijft uit, dan is het radiostation op de korte termijn letterlijk ten dode opgeschreven. Zie 3FM, dat leeft ook alleen nog maar omdat het aan een infuus van belastinggeld ligt.Oortjes schreef: ↑22 okt 2020 19:43Radio 538 is in 1992 niet voor een nieuwe generatie opgezet, maar voor het bestaande publiek van Veronica. Meegaan in de tijd, is jonge luisteraars toevoegen en oude luisteraars verliezen, met per saldo minimaal een gelijk aantal luisteraars. Meegroeien met de generatie, is op lange termijn letterlijk ten dode opgeschreven. Dan kom je immers vanzelf op 80+ uit.WinnaarRadioring2023 schreef: ↑22 okt 2020 19:15 Wat ik meegroeien met de generatie noem, noem jij meegaan in de tijd. Waar het om gaat is dat het profiel van de zender met de tijd mee verandert om de luisteraars vast te houden. Voor de nieuwe generatie bouw je een nieuw radiostation, precies zoals Radio 538 deed in 1992 en zoals die Belgen met Radio Noordzee hebben gedaan toen ze de naam wijzigden naar Q-music. En ja, de ouderen luisteren echt wel mee.
Radio 538: Wat moet Coco doen?
Moderator: admin6
-
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Een bgedrijf is niet eindig. Het klopt dat als het zich niet vernieuwt, het een bepaalde levensduur heeft. Maar daarom is het dus van belang te vernieuwen.
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Een bedrijf is niet eindig. Het klopt dat als het zich niet vernieuwt, het een bepaalde levensduur heeft. Maar daarom is het dus van belang te vernieuwen.
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Radio 538 kan best meegroeien met haar luisteraars. Dan moet Talpa wel aan de onderkant een nieuwe zender ontwikkelen voor de nieuwe generatie. Hiervoor moet dan één van de andere drie zenders opgeofferd worden. Als na het vertrek van Edwin Evers de line-up er als volgt had uitgezien had 538 best wat luisteraars kunnen vasthouden:
06:00 538 Ochtendshow (Tim Klijn, Rick & Niels)
10:00 Greatest Hists (Dennis Ruyer)
12:00 Frank Dane
14:00 Mark Labrand
16:00 Coen & Sander
Daarnaast had een nieuwe zender ontwikkeld kunnen worden met bijvoorbeeld Wietze de Jager (ochtendprogramma), Igmar Felicia, Barend van Deelen en Ivo van Breukelen.
06:00 538 Ochtendshow (Tim Klijn, Rick & Niels)
10:00 Greatest Hists (Dennis Ruyer)
12:00 Frank Dane
14:00 Mark Labrand
16:00 Coen & Sander
Daarnaast had een nieuwe zender ontwikkeld kunnen worden met bijvoorbeeld Wietze de Jager (ochtendprogramma), Igmar Felicia, Barend van Deelen en Ivo van Breukelen.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
-
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Wellicht de nachtprogrammering upgraden? Voorheen waren de 53n8 club en de show zonder naam voor nachtbegrippen succesvolle formules. Wellicht kun je Rick van V verleiden voor een comeback om het tijdslot van 00-03 op te pakken. Die zit op dit moment nogal weggemoffeld in de nacht op 2.
-
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 14 nov 2019 06:39
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Ze hadden zo’n zender die heette Slam! Maar daar hadden ze geen zin meer in dus kochten ze radio 10, Sky en Veronica...Phoenix schreef: ↑23 okt 2020 08:51 Radio 538 kan best meegroeien met haar luisteraars. Dan moet Talpa wel aan de onderkant een nieuwe zender ontwikkelen voor de nieuwe generatie. Hiervoor moet dan één van de andere drie zenders opgeofferd worden. Als na het vertrek van Edwin Evers de line-up er als volgt had uitgezien had 538 best wat luisteraars kunnen vasthouden:
06:00 538 Ochtendshow (Tim Klijn, Rick & Niels)
10:00 Greatest Hists (Dennis Ruyer)
12:00 Frank Dane
14:00 Mark Labrand
16:00 Coen & Sander
Daarnaast had een nieuwe zender ontwikkeld kunnen worden met bijvoorbeeld Wietze de Jager (ochtendprogramma), Igmar Felicia, Barend van Deelen en Ivo van Breukelen.
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Noem mij één commercieel bedrijf dat het eigen einde nastreeft. Orange heeft gelijk, vernieuwen is van levensbelang.WinnaarRadioring2023 schreef: ↑23 okt 2020 08:53Noem dan eens 10 Nederlandse bedrijven die 500 jaar bestaan en 1 die 1000 jaar bestaat. Ga je niet vinden...
In antwoord op je vraag. Volgens mij bestaat de katholieke kerk meer dan 1000 jaar en zijn er wel tien afsplitsingen die 500 jaar bestaan. Deze zijn de laatste jaren allemaal niet meer zo heel sterk in vernieuwing, doet nu wel wat met het resultaat. Dat ondanks dat de paus deze week wel een inhaalslag maakte... Maar goed, dat is wat off topic.
Rock 'n roll is better than music!
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Firma De Kuyper opgericht in 1695. Firma Nolet opgericht in 1691. Still going strong. Beiden zo Hollands als tulpen en doen aan het stoken van sterke drank. Hebben zich aangepast aan de tijd om te overleven, met nieuwe of aangepaste producten.
Nog zo'n drankstoker: Bavaria. Past zich ook aan aan de tijd. Opgericht ergens in 1600.
In de media: Het Financieele dagblad is ergens eind 1700 opgericht.
En zo zijn er zat bedrijven, in verschillende branches. Een met Orange dus.
Nog zo'n drankstoker: Bavaria. Past zich ook aan aan de tijd. Opgericht ergens in 1600.
In de media: Het Financieele dagblad is ergens eind 1700 opgericht.
En zo zijn er zat bedrijven, in verschillende branches. Een met Orange dus.
-
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Ga naar KVK.nl en daar op zoek naar bedrijven die *naam* pensioen B.V. heten. Dat zijn over het algemeen bedrijven die zijn opgericht om het eigen einde na te streven.Oortjes schreef: ↑23 okt 2020 14:57Noem mij één commercieel bedrijf dat het eigen einde nastreeft. Orange heeft gelijk, vernieuwen is van levensbelang.WinnaarRadioring2023 schreef: ↑23 okt 2020 08:53Noem dan eens 10 Nederlandse bedrijven die 500 jaar bestaan en 1 die 1000 jaar bestaat. Ga je niet vinden...
In antwoord op je vraag. Volgens mij bestaat de katholieke kerk meer dan 1000 jaar en zijn er wel tien afsplitsingen die 500 jaar bestaan. Deze zijn de laatste jaren allemaal niet meer zo heel sterk in vernieuwing, doet nu wel wat met het resultaat. Dat ondanks dat de paus deze week wel een inhaalslag maakte... Maar goed, dat is wat off topic.
Daarnaast worden er heel veel bedrijven opgericht met als doel ze op een later moment te verkopen aan een concurrent. Dat is een bewuste keuze, maar ook het einde van het bedrijf.
Sterker nog, in 1992 was V.R.O.N. BV de eigenaar van het merk en het radiostation Radio 538. Die BV bestaat niet meer, het merk en het radiostation zijn voor 200 miljoen overgegaan naar een ander bedrijf.
Kerken zijn geen bedrijven, maar stichtingen.
Dat vernieuwen van levensbelang is zal ik ook zeker niet ontkennen, maar dat is nou precies het probleem wat speelt bij Radio 538. Men blijft maar hangen in dezelfde doelgroep.
-
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
420 jaar is nog geen 500 jaar. Beetje flauw, ik weet het. Maar zonder gekheid, zo heel gek veel bedrijven van die leeftijd zijn er niet. Is ook niet erg, alles heeft een begin en een einde, zo ook Radio 538.Ingebruik schreef: ↑23 okt 2020 15:05 Firma De Kuyper opgericht in 1695. Firma Nolet opgericht in 1691. Still going strong. Beiden zo Hollands als tulpen en doen aan het stoken van sterke drank. Hebben zich aangepast aan de tijd om te overleven, met nieuwe of aangepaste producten.
Nog zo'n drankstoker: Bavaria. Past zich ook aan aan de tijd. Opgericht ergens in 1600.
In de media: Het Financieele dagblad is ergens eind 1700 opgericht.
En zo zijn er zat bedrijven, in verschillende branches. Een met Orange dus.
Maar je merkt terecht op, die hebben zich aangepast aan de tijd om te overleven, met nieuwe of aangepaste producten. Bij Radio 538 is het precies andersom, Men blijft zich richten op 20-49 en de enige vernieuwingen en aanpassingen die er plaatsvinden zijn vervreemding van de luisteraar en verschraling van het aanbod.
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Tja, Intertoys richt zich ook nog steeds niet op bejaarden. Als je veroudering van de doelgroep als (enig mogelijke) vernieuwing wil zien, houdt het natuurlijk een beetje op. Vernieuwing doet een bedrijf juist om de doelgroep aan te blijven spreken. Dat doet Radio 538 ook, niet eens onverdienstelijk trouwens.WinnaarRadioring2023 schreef: ↑23 okt 2020 17:14 Dat vernieuwen van levensbelang is zal ik ook zeker niet ontkennen, maar dat is nou precies het probleem wat speelt bij Radio 538. Men blijft maar hangen in dezelfde doelgroep.
Een stichting is trouwens een ondernemingsvorm.
Rock 'n roll is better than music!
-
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Precies, en raad eens wat er in 2019 met Intertoys gebeurde? Ze gingen failliet. Goed, er kwam een doorstart, maar toch.Oortjes schreef: ↑23 okt 2020 17:27Tja, Intertoys richt zich ook nog steeds niet op bejaarden. Als je veroudering van de doelgroep als (enig mogelijke) vernieuwing wil zien, houdt het natuurlijk een beetje op. Vernieuwing doet een bedrijf juist om de doelgroep aan te blijven spreken. Dat doet Radio 538 ook, niet eens onverdienstelijk trouwens.WinnaarRadioring2023 schreef: ↑23 okt 2020 17:14 Dat vernieuwen van levensbelang is zal ik ook zeker niet ontkennen, maar dat is nou precies het probleem wat speelt bij Radio 538. Men blijft maar hangen in dezelfde doelgroep.
Een stichting is trouwens een ondernemingsvorm.
Ik denk dat er wel meer vernieuwing mogelijk is bij Radio 538, maar er wordt helemaal niets vernieuwd. Al het leuke is in de loop der tijd geschrapt en er is een boven-middelmatig radiostation overgebleven.
Dat Radio 538 het zo goed doet, komt dat doordat Radio 538 het zo goed doet of omdat er nauwelijks tot geen uitdagende concurrentie is...
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Weleens van Q Music gehoord?WinnaarRadioring2023 schreef: ↑23 okt 2020 17:37 Dat Radio 538 het zo goed doet, komt dat doordat Radio 538 het zo goed doet of omdat er nauwelijks tot geen uitdagende concurrentie is...

Het idee om radiostations te laten verouderen vind ik commercieel gezien gewoon niet verstandig. Ik kan me best voorstellen dat een station als Veronica na alle escapades van de afgelopen decennia een oldieszender wordt of blijft. Die naam leeft bij die doelgroep. Ik gun Radio 538 een betere toekomst en dus continue vernieuwing, om de jong volwassen aan te blijven spreken.
Rock 'n roll is better than music!
Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?
Had 538 niet ooit de slogan: ''The station of a young generation'' ?
Er. moet. niet. meer. omheen. gedraaid. worden. Er zal toch écht wat moeten gaan veranderen als ze weer de nummer een van Nederland willen zijn. Anders vrees ik dat dit station haar imago langzaam kwijt gaat raken. Kijk naar 3FM... Bij 538 is het lang nog niet op soortgelijk niveau, maar om te denken dat dit hen niet zal overkomen vind ik redelijk naïef. 3FM dacht dit namelijk ook, maar kijk nu maar eens.
Er wordt vaak gezegd dat sommige begrippen niet meer bij een station passen in deze tijd. (Top 40 bijv.) Klopt deels wel. Een papieren exemplaar van de top 40 zal je, denk ik, niet meer kunnen vinden want, Spotify. Maar, je moet dat niet onderschatten. Het is logisch voor een hitzender om ook een echte hitlijst te hebben. Het uitzwaaien van de Top 40 vind ik dan nog steeds een domme zet, maar goed.
De interactie met de luisteraar en de typische acties en items dat 538 zijn leukheid gaf is langzaam echt weg aan het gaan naar mijn idee. Geen idee waar dit aan ligt, zal ook beleid van De Boer kunnen zijn geweest.
Denk aan de Top 40, De 53J8, Frank zijn relatietest, Barry Paf die je in het weekend op date liet gaan met een luisteraar naar keuze, Niek met z'n Marktplaats-parodie, Het 5UUR38-moment in de middag, De Top 40 Classic, De Limo Lunch, MoneyMaker, Test Je Vriend, Over De Rooie, De Slechtste Grap, succesvolle nachtshows als MIDR, 53N8 en SZN, noem het allemaal maar op. Het gaf 538 ooit haar imago, nu behoord al het bovengenoemde tot verleden tijd. Zonde.
Het is weg. Het spraakmakende is weg. Naar mijn weten zal het geen vlieg kwaad doen om ''begrippen'' uit het verleden te herintroduceren.
Verjonging kan goed zijn, maar je moet niet doorslaan. Het zijn overigens toch écht de oudere luisteraars die ooit het succes van dit station hebben bepaald.
De jongeren proberen ze steeds meer online te bereiken (YouTube, Insta, etc.) Maar, een paar jaar terug hadden ze de 538-Schoolawards voor de jongeren in het AFAS. Een soortgelijk event voor deze groep luisteraars (de jongeren) zal in deze eeuw nog steeds aan kunnen slaan, ook omdat zij uiteindelijk de toekomst van dit station bepalen..
Ik hoop op betere tijden voor Radio 538!
We zullen zien. (:
Er. moet. niet. meer. omheen. gedraaid. worden. Er zal toch écht wat moeten gaan veranderen als ze weer de nummer een van Nederland willen zijn. Anders vrees ik dat dit station haar imago langzaam kwijt gaat raken. Kijk naar 3FM... Bij 538 is het lang nog niet op soortgelijk niveau, maar om te denken dat dit hen niet zal overkomen vind ik redelijk naïef. 3FM dacht dit namelijk ook, maar kijk nu maar eens.
Er wordt vaak gezegd dat sommige begrippen niet meer bij een station passen in deze tijd. (Top 40 bijv.) Klopt deels wel. Een papieren exemplaar van de top 40 zal je, denk ik, niet meer kunnen vinden want, Spotify. Maar, je moet dat niet onderschatten. Het is logisch voor een hitzender om ook een echte hitlijst te hebben. Het uitzwaaien van de Top 40 vind ik dan nog steeds een domme zet, maar goed.
De interactie met de luisteraar en de typische acties en items dat 538 zijn leukheid gaf is langzaam echt weg aan het gaan naar mijn idee. Geen idee waar dit aan ligt, zal ook beleid van De Boer kunnen zijn geweest.
Denk aan de Top 40, De 53J8, Frank zijn relatietest, Barry Paf die je in het weekend op date liet gaan met een luisteraar naar keuze, Niek met z'n Marktplaats-parodie, Het 5UUR38-moment in de middag, De Top 40 Classic, De Limo Lunch, MoneyMaker, Test Je Vriend, Over De Rooie, De Slechtste Grap, succesvolle nachtshows als MIDR, 53N8 en SZN, noem het allemaal maar op. Het gaf 538 ooit haar imago, nu behoord al het bovengenoemde tot verleden tijd. Zonde.
Het is weg. Het spraakmakende is weg. Naar mijn weten zal het geen vlieg kwaad doen om ''begrippen'' uit het verleden te herintroduceren.
Verjonging kan goed zijn, maar je moet niet doorslaan. Het zijn overigens toch écht de oudere luisteraars die ooit het succes van dit station hebben bepaald.
De jongeren proberen ze steeds meer online te bereiken (YouTube, Insta, etc.) Maar, een paar jaar terug hadden ze de 538-Schoolawards voor de jongeren in het AFAS. Een soortgelijk event voor deze groep luisteraars (de jongeren) zal in deze eeuw nog steeds aan kunnen slaan, ook omdat zij uiteindelijk de toekomst van dit station bepalen..
Ik hoop op betere tijden voor Radio 538!
We zullen zien. (:
''Spotify?''