Motie streekvorming lokale omroepen

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Rob de Greeuw

Re: Motie streekvorming lokale omroepen

Bericht door Rob de Greeuw »

Ik had vanavond een interview over de boeren en tuinders en deze nieuwe lockdown waarin ook Hollands Kroon voorbij kwam. Ik hoor het wel als jullie het interview willen lenen. :)
Streekstad Media

Bericht door Streekstad Media »

Orange schreef: 14 okt 2020 20:36]In de basis niet verkeerd dat er ook wat inhoudelijker wordt gekeken naar het functioneren van streekomroepen/lokale omroepen. En die voorwaarde voor streekomroep zijn, lijkt mij helemaal niet verkeerd. Je kan je wel afvragen of de NLPO dat moet doen. Die moet de streekomroepen toch vertegenwoordigen ipv beoordelen?
Het is zeker niet verkeerd om te kijken naar het functioneren. Maar dat heeft niets te maken met het zijn van een streekomroep. Wat nu als je goed functioneert en LTMA biedt? Dat zou dan toch gewoon prima moeten zijn?
WinnaarRadioring2023 schreef: 14 okt 2020 22:52Vind het wel merkwaardig dat men geld wil uitgeven aan de hand van een keurmerk. Dat gebeurd bij de RPO en de NPO toch ook niet?
Nee, maar die krijgen inmiddels wel geld om de samenwerking met de lokale omroepen vorm te geven. Terwijl de lokale omroepen niets krijgen om streekomroepen te vormen...
WinnaarRadioring2023 schreef: 14 okt 2020 22:57Programma's lenen van elkaar? Ik vraag me af of men in Amersfoort geïnteresseerd is als EVA het lokale nieuws van Radio Hoogeveen gaat uitzenden.
Waarschijnlijk niet. Maar bij ons (Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Bergen) gaat dat juist prima, is echt een streek.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Programma's lenen van elkaar? Ik vraag me af of men in Amersfoort geïnteresseerd is als EVA het lokale nieuws van Radio Hoogeveen gaat uitzenden
Uiteraard niet, dat is niet iets lokaal, maar als EVA een leuk item heeft kan RTV Utrecht het wel overnemen
Orange

Bericht door Orange »

HALStad Media schreef: 15 okt 2020 08:39
Orange schreef: 14 okt 2020 20:36]In de basis niet verkeerd dat er ook wat inhoudelijker wordt gekeken naar het functioneren van streekomroepen/lokale omroepen. En die voorwaarde voor streekomroep zijn, lijkt mij helemaal niet verkeerd. Je kan je wel afvragen of de NLPO dat moet doen. Die moet de streekomroepen toch vertegenwoordigen ipv beoordelen?
Het is zeker niet verkeerd om te kijken naar het functioneren. Maar dat heeft niets te maken met het zijn van een streekomroep. Wat nu als je goed functioneert en LTMA biedt? Dat zou dan toch gewoon prima moeten zijn?
Ik geloof niet dat er veel lokale omroepen (voor één gemeente dus) zijn die de boel goed op orde hebben. Dat is nou juist het probleem.
WinnaarRadioring2023 schreef: 14 okt 2020 22:57Programma's lenen van elkaar? Ik vraag me af of men in Amersfoort geïnteresseerd is als EVA het lokale nieuws van Radio Hoogeveen gaat uitzenden.
Het is natuurlijk wel handig om voorbeelden te geven die ergens op slaan. De link tussen Hoogeveen en Amersfoort zal er niet snel zijn, dus die zullen geen programma's/items uitwisselen. Maar Amersfoort/EVA bijvoorbeeld wel met de andere omroepen in Eemland en andersom.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Waarschijnlijk niet. Maar bij ons (Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Bergen) gaat dat juist prima, is echt een streek.
Bergen zat toch bij de Buch (bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) streek.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

HALStad Media schreef: 15 okt 2020 08:39
WinnaarRadioring2023 schreef: 14 okt 2020 22:52Vind het wel merkwaardig dat men geld wil uitgeven aan de hand van een keurmerk. Dat gebeurd bij de RPO en de NPO toch ook niet?
Nee, maar die krijgen inmiddels wel geld om de samenwerking met de lokale omroepen vorm te geven. Terwijl de lokale omroepen niets krijgen om streekomroepen te vormen...
Omroep Gelderland heeft mensen in dienst genomen om bij de lokale- en streekomroep te plaatsen. Dan komt er geen cent extra binnen, maar is er wel een goede redacteur beschikbaar. Voor de meeste omroepen is dat al heel wat.

Zijn de mensen in Heerhugowaard dan zo geïnteresseerd in de politieke sores van Alkmaar?
WinnaarRadioring2023

radiogolfje schreef: 15 okt 2020 08:43
Programma's lenen van elkaar? Ik vraag me af of men in Amersfoort geïnteresseerd is als EVA het lokale nieuws van Radio Hoogeveen gaat uitzenden
Uiteraard niet, dat is niet iets lokaal, maar als EVA een leuk item heeft kan RTV Utrecht het wel overnemen
Klopt, en de NPO ook. Alleen gebeurd dat niet. Sterker nog, de NOS steekt een dikke middelvinger op naar de NLPO.

Als RTV Nunspeet een artikel op de website zet, dan meldt Omroep Gelderland dat het bij RTV Nunspeet vandaan komt. Zoals het hoort. De NOS daarentegen maakt er ineens een artikel van Omroep Gelderland van, terwijl er onder het bericht van Omroep Gelderland duidelijk staat als het bij RTV Nunspeet vandaan komt. Dat is toch een kwalijke minachting naar de lokale journalisten toe
WinnaarRadioring2023

Orange schreef: 15 okt 2020 09:05
Het is natuurlijk wel handig om voorbeelden te geven die ergens op slaan. De link tussen Hoogeveen en Amersfoort zal er niet snel zijn, dus die zullen geen programma's/items uitwisselen. Maar Amersfoort/EVA bijvoorbeeld wel met de andere omroepen in Eemland en andersom.
Ik heb niet voor niets die grote afstand gekozen. Tuurlijk, de gemiddelde inwoner van Amersfoort zal niet geïnteresseerd zijn in het lokale nieuws uit Hoogeveen, maar waar komt toch die gedachte vandaan dat de inwoner van Amersfoort wel geïnteresseerd zou zijn in het lokale nieuws van Leusden, Soest of Spakenburg. Wat heeft de gemiddelde Amersfoorter er aan om te weten dat het parkeerterrein van de Westmaat in Spakenburg volgende week op dinsdag en woensdag is afgesloten vanwege werkzaamheden. Dat is nieuws voor een Spakenburger en zelfs dan zijn er nog voldoende die er niets aan hebben.
Orange

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 15 okt 2020 11:35
Orange schreef: 15 okt 2020 09:05
Ik heb niet voor niets die grote afstand gekozen. Tuurlijk, de gemiddelde inwoner van Amersfoort zal niet geïnteresseerd zijn in het lokale nieuws uit Hoogeveen, maar waar komt toch die gedachte vandaan dat de inwoner van Amersfoort wel geïnteresseerd zou zijn in het lokale nieuws van Leusden, Soest of Spakenburg. Wat heeft de gemiddelde Amersfoorter er aan om te weten dat het parkeerterrein van de Westmaat in Spakenburg volgende week op dinsdag en woensdag is afgesloten vanwege werkzaamheden. Dat is nieuws voor een Spakenburger en zelfs dan zijn er nog voldoende die er niets aan hebben.
Het is altijd makkelijk om voorbeelden aan de dragen die idd laten zien dat het niet zinvol is. Maar iemand uit Amersfoort gaat ook naar de Octopus, Hamershof, het AFAS-theater, wandelen en fietsen in de Treek enz. Dat zijn dan weer voorbeelden waarbij het wel relevant is.
En als je als streekomroep wil melden welke afsluitingen er zijn, dan is die ene in Leusden misschien niet zo interessant en die in Amersfoort weer wel. Maar dat is ook bij de filemeldingen op de landelijke radio; de ene interessant voor de ene, de andere voor de ander.
WinnaarRadioring2023

Orange schreef: 15 okt 2020 12:01
WinnaarRadioring2023 schreef: 15 okt 2020 11:35
Orange schreef: 15 okt 2020 09:05 Het is natuurlijk wel handig om voorbeelden te geven die ergens op slaan. De link tussen Hoogeveen en Amersfoort zal er niet snel zijn, dus die zullen geen programma's/items uitwisselen. Maar Amersfoort/EVA bijvoorbeeld wel met de andere omroepen in Eemland en andersom.
Het is altijd makkelijk om voorbeelden aan de dragen die idd laten zien dat het niet zinvol is. Maar iemand uit Amersfoort gaat ook naar de Octopus, Hamershof, het AFAS-theater, wandelen en fietsen in de Treek enz. Dat zijn dan weer voorbeelden waarbij het wel relevant is.
En als je als streekomroep wil melden welke afsluitingen er zijn, dan is die ene in Leusden misschien niet zo interessant en die in Amersfoort weer wel. Maar dat is ook bij de filemeldingen op de landelijke radio; de ene interessant voor de ene, de andere voor de ander.
Filemeldingen zijn sowieso niet interessant en ook niet relevant. Onbegrijpelijk dat die meldingen nog te horen zijn.

Zo'n theater is toch een ander verhaal, evenals een zwembad. Dat soort instellingen hebben over het algemeen een regionale- of zelfs bovenregionale functie. Neem zo'n AFAS theater. Bij bepaalde voorstellingen zouden ook A1 Radio, Midland FM en Regio 90 daar aandacht aan kunnen geven, terwijl Leusden absoluut niet tot de streek behoord. En even los van het AFAS theater, de Leusdenaar of Spakenburger zal ook naar Theater De Flint in Amersfoort gaan.

Je bent de eerste die me overtuigd heeft van het nut van een streekomroep. Cultuur, sport, evenementen en recreatie zijn over het algemeen zaken die in de streek of zelfs regio spelen. Daar kan de streekomroep dan ook echt wel nuttig voor zijn. Thanks voor het inzicht.
Streekstad Media

radiogolfje schreef: 15 okt 2020 09:46
Bergen zat toch bij de Buch (bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) streek.
Correct, dat is RTV80. Maar wij hebben nu ook een mediapartner in Bergen: Duinstreek Centraal. (Vandaar ook gewijzigd logo en naar Streekstad Centraal gewijzigde naam)

Sorry voor dit off topic antwoord overigens
Streekstad Media

[UPDATE] OLON Bestuur adviseert leden voor de motie te stemmen. Integrale tekst:

03.2. Stemadvies OLON bestuur inzake motie streekvorming lokale omroepen
Motie streekvorming lokale omroepen d.d. 31 oktober 2020 door het OLON-bestuur ontvangen op
29 september 2020 [toelichting: de motie is ingediend door Stichting Lokale Omroep Schagen
(Schagen), Stichting Heerhugowaard A Life (Heerhugowaard, Langedijk) en Stichting Media Platform
Alkmaar (Alkmaar)]. Voor de inhoud van de motie verwijst het OLON-bestuur naar de bijlage. De
motie betreft het beleid van de NLPO inzake het media-aanbod van de lokale omroepen. Ten
behoeve van de behandeling van dergelijke moties is een procedure opgenomen in het derde lid van
artikel 8 van het Huishoudelijk Reglement van de OLON. Naast het registreren als “binnengekomen
stuk” onder het agendapunt “ingekomen stukken” is de tekst van de motie tezamen met de agenda
per e-mailbericht van 15 oktober 2020 verspreid onder de leden van de OLON en, tezamen met het
stemadvies, aldus ter kennis gebracht aan de ALV. Zie hieronder. De OLON-voorzitter stelt de ALV in
de gelegenheid te stemmen over het advies.

Stemadvies OLON-bestuur
Het OLON-bestuur heeft de motie van de lokale omroepen met een aanwijzing voor de gemeenten
Schagen, Heerhugowaard, Langedijk en Alkmaar op 29 september 2020 ontvangen. De procedure,
opgenomen in artikel 8 van het huishoudelijk reglement, schrijft voor dat wij u, de ALV, in de
gelegenheid stellen te stemmen over de vraag of wij in onze hoedanigheid van College van
Omroepen (CvO) over de motie een advies moeten uitbrengen aan de Raad van Bestuur en de Raad
van Toezicht van de NLPO. De inhoud van de motie, die kortgezegd handelt over de
streekomroepvorming en het Keurmerk, is voor wat het OLON-bestuur betreft ontegenzeggelijk een
onderwerp dat het CvO aangaat.

Hoewel het OLON-bestuur zelf geen aanleiding heeft te twijfelen aan de reeds jaren geleden
ingezette koers van de OLON en de NLPO inzake streekvorming en Keurmerk, is zij van mening dat elk
signaal vanuit de lid-omroepen serieus onderzocht dient te worden.
Derhalve adviseert het OLON-bestuur u in te stemmen met de motie opdat wij als CvO deze motie
agenderen voor onze eerstvolgende vergadering van 13 november 2020. Daarbij zal het CvO pleiten
voor een breed en onafhankelijk onderzoek naar het draagvlak onder de aangesloten omroepen naar
de streekvorming en het Keurmerk. Tevens zal het CvO aandringen op een snelle uitvoering van dit
onderzoek. Het CvO zal de leden, en na de integratie van de OLON en de NLPO; de aangeslotenen, op
de hoogte stellen en houden van de voortgang.

Gevraagd besluit
Het OLON-bestuur vraagt de leden in te stemmen met boven bedoelde motie af te handelen volgens
boven aangehaalde wijze.
Orange

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 15 okt 2020 22:04Filemeldingen zijn sowieso niet interessant en ook niet relevant. Onbegrijpelijk dat die meldingen nog te horen zijn.
Eens. Waarom anderhalve minuut naar die onzin luisteren terwijl ik het op mijn smartphone en navigatie kan vinden? SLAM is er geloof ik al mee gestopt.
WinnaarRadioring2023 schreef: 15 okt 2020 22:04 Zo'n theater is toch een ander verhaal, evenals een zwembad. Dat soort instellingen hebben over het algemeen een regionale- of zelfs bovenregionale functie. Neem zo'n AFAS theater. Bij bepaalde voorstellingen zouden ook A1 Radio, Midland FM en Regio 90 daar aandacht aan kunnen geven, terwijl Leusden absoluut niet tot de streek behoord. En even los van het AFAS theater, de Leusdenaar of Spakenburger zal ook naar Theater De Flint in Amersfoort gaan.

Je bent de eerste die me overtuigd heeft van het nut van een streekomroep. Cultuur, sport, evenementen en recreatie zijn over het algemeen zaken die in de streek of zelfs regio spelen. Daar kan de streekomroep dan ook echt wel nuttig voor zijn. Thanks voor het inzicht.
En zo is het. Graag gedaan -bier
epvanoerle@gmail.com

Bericht door epvanoerle@gmail.com »

Orange schreef: 14 okt 2020 13:33
HALStad Media schreef: 14 okt 2020 09:03
Orange schreef: 14 okt 2020 08:40Maar waarom een pauze inlassen?
Omdat er nu blind naar voren gestormd wordt en er inmiddels wel wat zaken aan de oppervlakte komen. Zoals het structurele gebrek aan fondsen voor het goed ontwikkelen van een streekomroep. Ondertussen staat de eis voor streekomroep zelfs in het 'Keurmerk'. Waarom? Als een lokale omroep goed functioneert, waarom dan toch de verplichting voor een streekomroep? Dat soort vragen...
Orange schreef: 14 okt 2020 08:40Prima als zaken niet goed lopen om daar nader onderzoek naar te doen en een lobby op te zetten om eea voor elkaar te krijgen wat nu nog niet op orde is.
Dat laatste gaat niet meer gebeuren, er zijn definitief geen middelen beschikbaar (meer). Het 'middel' streekomroep is inmiddels het 'doel' geworden. Er was beloofd dat wanneer de sector zich zou hervormen er ook geld vrij zou komen. Dat is (op wat projecten na) niet waar gebleken. Het 'waarom' is daarom inmiddels in nevelen gehuld.
Orange schreef: 14 okt 2020 08:40Overigens vraag ik me af waarom er zoveel gedoe tussen omroepen moet zijn. Waarom niet één vergunning per streek gaan uitgeven?
Omdat iedereen zijn eigen spel wil spelen... En lukt het wel, dan kom je akelig dicht in de buurt van de regionale omroep. Dat hebben ze daar inmiddels ook door...
Los van wat er allemaal wel of niet meer gaat gebeuren, lijkt het mij toch logisch om het idee van streekomroepen door te zetten. Een lokale omroep per gemeente leidt over het algemeen tot niets. Eén organisatie voor een paar gemeenten is ook logischer als er geen extra middelen komen. Sterker nog, dan is het nog meer logisch.
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat een hyperlokale omroep met nieuws uit de straat levensvatbaarder is dan een streek- of regionale omroep. Voorwaarde is en blijft een voldoenden bekostiging.

Ik neem onze omroep (Schagen) als voorbeeld. Als de bekostiging per inwoner komt op het niveau van de regionale omroep, dan ik een hyperlokale omroep prima in staat om op een professionele manier lokaal nieuws van belang te brengen én de rol van waakhond van de lokale politiek te vervullen.
epvanoerle@gmail.com

Bericht door epvanoerle@gmail.com »

Urbenhuis schreef: 14 okt 2020 18:17
epvanoerle@gmail.com schreef: 12 okt 2020 09:27 Geen streekomroep? Dan op termijn ook geen keurmerk én geen bekostiging. Zo vrijwillig is het dus niet.
dit snap ik niet. de gemeente doet toch de bekostiging voor de lokale omroep uit de gemeentelijke begroting, niet de belangenbehartiger?
Nog wel, maar dat is zeker niet ideaal. De lokale omroep moet nu bijten in de hand die ze te eten geeft, en dat is niet gezond. Zeker niet omdat de lokale politiek niet altijd zit te wachten op vragen van een kritische journalist. De NLPO ziet de bekostiging liefst op een andere manier én gekoppeld aan het keurmerk....
Plaats reactie