DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
RadioOudeStijl

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door RadioOudeStijl »

radiogolfje schreef: 16 sep 2020 22:31Zeg dat niet te hard, want het blijkt dat meer wordt geluisterd dan wat men had gedacht. Omroepen deden het er bij, maar krijgen toch veel reacties nu ze op Dab zitten.
Bron?
http://www.radiooudestijl.nl
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

De bron, de omroep zelf, die reacties krijgt dat er via DAB wordt geluisterd, en nog meer reacties als ze even uit de lucht zijn, omdat bijvoorbeeld de stream uitgevallen is.
jessica

Bericht door jessica »

radiogolfje schreef: 17 sep 2020 12:26 De bron, de omroep zelf, die reacties krijgt dat er via DAB wordt geluisterd, en nog meer reacties als ze even uit de lucht zijn, omdat bijvoorbeeld de stream uitgevallen is.
Klopt het overall percentage luisteraars dat via DAB+ luistert is al bijna 20%. Via internet luistert ongeveer een even grote groep, ook 20%, 50% luistert nog via FM en de overige 10% luistert op andere manieren.
Als dan Internet of DAB+ wegvalt verlies je al 1 op de 5 luisteraars en als beide wegvallen 2 op de 5. Toch al een behoorlijke groep luisteraars dus.

Als je het als radiostation goed doet kun je al zonder FM frequentie overleven. Zie radio5 en Kink. Je moet dan wel alle andere verspreidingskanalen zoals internet en Dab+ en eventueel kabel goed aanpakken.
RadioOudeStijl

radiogolfje schreef: 17 sep 2020 12:26De bron, de omroep zelf, die reacties krijgt dat er via DAB wordt geluisterd, en nog meer reacties als ze even uit de lucht zijn, omdat bijvoorbeeld de stream uitgevallen is.
En over welke omroep hebben we het dan?
radiogolfje

Ik spreek veel omroepen, en het algemene beeld is dat DAB luisteraars opleverd, en misschien wel die 20% waar Jesica het over heeft.
RadioOudeStijl

Met alle respect naar iedereen, maar dergelijke halleluja verhalen gaan er bij mij maar moeilijk in. Maar dat is natuurlijk ook een mening. Bij veel lokale omroepen claimt iedere programmamaker een grote luisterschare ("want ik krijg echt veel mailtjes") en de omroep als geheel doet dat ook. In de praktijk ziet het er vaak anders uit. Digitenne was destijds ook zo'n doorslaand succes. ;-) Wij van WC-eend...

Het technische bereik van DAB+ is, afgezet tegen het FM bereik voor de meeste omroepen minder. De reden daarvoor is ook duidelijk. Voor FM is altijd uitgegaan van een redelijke binnendekking aan de rand van het verzorgingsgebied. DAB+ is vooral berekend op mobiele dekking. Lees: autoradio. Lees buiten. Natuurlijk valt dat door het gecombineerde gebruik van grensoverschrijdende allotments bij de één beter uit dan bij de ander, maar daar staat weer tegenover dat de 'binnenhuis-demping' van een signaal rond de 200MHz (DAB+) er nou eenmaal meer inhakt dan van een signaal rond de 105MHz (FM).

Het gekke is echter dat de consument eigenlijk alleen maar portable radiootjes aangeboden krijgt voor gebruik... binnen. En even tweaken met je telescoopantennetje is er ook niet bij want het is digitaal. Dus het werkt wel of het werkt niet. Vanuit een ruiserig signaal naar wat beters werken kan dus niet. Ik hoor juist verhalen over luisteraars die het helemaal niet voor elkaar krijgen met zo'n radiootje of die niet snappen dat je eerst op een zender moet afstemmen en daarna pas op de omroep. Dat laatste lost zichzelf vast op, maar dat eerste wordt nog wel een dingetje zodra de stekker uit FM gaat. Nu kan iedereen daar namelijk nog op terugvallen (de meeste DAB+ portables doen gelukkig ook FM) Ik weet het, zover is het nog niet, maar als de euforie van het nieuwe speeltje is voorbij blijft mogelijk de kater van de verminderde ontvangst.

En dan de hamvraag: hoeveel EXTRA luisteraars levert het op? Of zijn het allemaal mensen die voorheen op FM of via internet luisterden?
DX'r

Bericht door DX'r »

RadioOudeStijl schreef: 17 sep 2020 16:27 Met alle respect naar iedereen, maar dergelijke halleluja verhalen gaan er bij mij maar moeilijk in. Maar dat is natuurlijk ook een mening. Bij veel lokale omroepen claimt iedere programmamaker een grote luisterschare ("want ik krijg echt veel mailtjes") en de omroep als geheel doet dat ook. In de praktijk ziet het er vaak anders uit. Digitenne was destijds ook zo'n doorslaand succes. ;-) Wij van WC-eend...

Het technische bereik van DAB+ is, afgezet tegen het FM bereik voor de meeste omroepen minder. De reden daarvoor is ook duidelijk. Voor FM is altijd uitgegaan van een redelijke binnendekking aan de rand van het verzorgingsgebied. DAB+ is vooral berekend op mobiele dekking. Lees: autoradio. Lees buiten. Natuurlijk valt dat door het gecombineerde gebruik van grensoverschrijdende allotments bij de één beter uit dan bij de ander, maar daar staat weer tegenover dat de 'binnenhuis-demping' van een signaal rond de 200MHz (DAB+) er nou eenmaal meer inhakt dan van een signaal rond de 105MHz (FM).

Het gekke is echter dat de consument eigenlijk alleen maar portable radiootjes aangeboden krijgt voor gebruik... binnen. En even tweaken met je telescoopantennetje is er ook niet bij want het is digitaal. Dus het werkt wel of het werkt niet. Vanuit een ruiserig signaal naar wat beters werken kan dus niet. Ik hoor juist verhalen over luisteraars die het helemaal niet voor elkaar krijgen met zo'n radiootje of die niet snappen dat je eerst op een zender moet afstemmen en daarna pas op de omroep. Dat laatste lost zichzelf vast op, maar dat eerste wordt nog wel een dingetje zodra de stekker uit FM gaat. Nu kan iedereen daar namelijk nog op terugvallen (de meeste DAB+ portables doen gelukkig ook FM) Ik weet het, zover is het nog niet, maar als de euforie van het nieuwe speeltje is voorbij blijft mogelijk de kater van de verminderde ontvangst.

En dan de hamvraag: hoeveel EXTRA luisteraars levert het op? Of zijn het allemaal mensen die voorheen op FM of via internet luisterden?
De werkelijkheid is dat mensen een DAB radio kopen en vervolgens na de autoscan de helft van het landelijke en regionale aanbod niet kunnen ontvangen laat staan lokale DAB :lol:
radiogolfje

Radiooudestijl,

Je hebt grotendeels gelijk. Een FM radio stelt 10x makkelijk in dan DAB, en als er bij DAB iemand zijn ID wijzigd, hoor je niets meer. Dat zouden ze beter kunnen doen met die radio's. Maar ook het kwaliteit verschil in ontvangst is zo enorm verschillend, dan zie je echt dan je DAB en DRAB ontvangers hebt. Soms geeft de éne ontvanger al vollebak signaal, en de ander nog niets.
Maar ook de antenne. Ik begon met een DRAB ontvangertje, naam vergeten, met externe aansluiting. Echter de buiten antenne was nog slechter dan het draadje, was alleen de binnenkern van de connector aangesloten. Dus de afscherming van je kabel was niet aangesloten. En als de spanning er langer dan 1 dag af was, mocht je alles opnieuw inlezen, dar Drab ding ging zo de kliko in.

Vriend van me kocht een radio, niets, 2e radio, niets 3e radio, niets, belt me op, geef het type van mijn portable, super ontvangst.

En dan de autoradio, en de antenne, zit in je spiegel. Totaal niet in resonantie, dus een ontvangst van lik me reet.

Tijdens de OLON test stond Doetinchem met 30 Watt DAB, en dat kwam verder dan de 50 Watt FM. Maar dat was wel met een goede auto radio en een soort hanekam dak antenne. Dus ja het kan wel, maar de eenvoud is ver te zoeken.
Vergelijk het met een oude telefoon, waar je alleen mee kon bellen, en die dingen van tegenwoordig, waar alles op zit enz.

En de hamvraag, hoeveel luisteraars, geen idee, meer dan 1, dat weet ik, maar dat kunnen er 2 of 3 zijn, of meer.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

jessica schreef: 17 sep 2020 12:50
radiogolfje schreef: 17 sep 2020 12:26 De bron, de omroep zelf, die reacties krijgt dat er via DAB wordt geluisterd, en nog meer reacties als ze even uit de lucht zijn, omdat bijvoorbeeld de stream uitgevallen is.
Klopt het overall percentage luisteraars dat via DAB+ luistert is al bijna 20%. Via internet luistert ongeveer een even grote groep, ook 20%, 50% luistert nog via FM en de overige 10% luistert op andere manieren.
Als dan Internet of DAB+ wegvalt verlies je al 1 op de 5 luisteraars en als beide wegvallen 2 op de 5. Toch al een behoorlijke groep luisteraars dus.

Als je het als radiostation goed doet kun je al zonder FM frequentie overleven. Zie radio5 en Kink. Je moet dan wel alle andere verspreidingskanalen zoals internet en Dab+ en eventueel kabel goed aanpakken.
Die moet je even uitleggen, 20% via DAB, 20% online en 50% via FM. Dat geloof ik wel, maar die 10% die op andere manieren luistert, waar luistert die dan naar? Middengolf? Satalietradio?
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

DX'r schreef: 17 sep 2020 21:36
RadioOudeStijl schreef: 17 sep 2020 16:27 Met alle respect naar iedereen, maar dergelijke halleluja verhalen gaan er bij mij maar moeilijk in. Maar dat is natuurlijk ook een mening. Bij veel lokale omroepen claimt iedere programmamaker een grote luisterschare ("want ik krijg echt veel mailtjes") en de omroep als geheel doet dat ook. In de praktijk ziet het er vaak anders uit. Digitenne was destijds ook zo'n doorslaand succes. ;-) Wij van WC-eend...

De werkelijkheid is dat mensen een DAB radio kopen en vervolgens na de autoscan de helft van het landelijke en regionale aanbod niet kunnen ontvangen laat staan lokale DAB :lol:
Dan moet je investeren in een goeie DAB+ ontvanger, dan heb je dat probleem niet.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

v.ijl schreef: 03 sep 2020 14:32 En dan nu de hamvraag....... Wat zijn dan goede DAB+ radio's. Ofwel hoe interpreteer ik de info die bij de radio geleverd worden.
en dan is er koffie......
jessica

Bericht door jessica »

WinnaarRadioring2023 schreef: 17 sep 2020 23:05
jessica schreef: 17 sep 2020 12:50

Die moet je even uitleggen, 20% via DAB, 20% online en 50% via FM. Dat geloof ik wel, maar die 10% die op andere manieren luistert, waar luistert die dan naar? Middengolf? Satalietradio?
Satelliet radio is inderdaad een onderdeel van die 10% overig. Verder valt daar nog onder kabelradio. Dus radio direct op het kabelnet aangesloten. Dan nog AM en overige radiobanden zoals korte golf en lange golf (FM en DAB+ uitgezonderd) inderdaad. En ook nog de digitale TV kanalen met radio van de TV aanbieders (radio luisteren via de TV).

Alles bij elkaar zo'n beetje 10% van de totale luistermarkt.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Signaalsterkte is een keuze, zeker bij DAB+. Als ervoor gekozen wordt om een relatief zwak zendernet uit te rollen, dan is de zwakke ontvangst de schuld van die keuze en niet van de radiostandaard DAB+.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

v.ijl schreef: 03 sep 2020 14:32 En dan nu de hamvraag....... Wat zijn dan goede DAB+ radio's. Ofwel hoe interpreteer ik de info die bij de radio geleverd worden.
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Heb al drie verschillende portable dab radio's geprobeerd maar het is het gewoon niet.

Laat FM nog maar een jaar of 30 operationeel.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ane Sybesma schreef: 18 sep 2020 09:49
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Heb al drie verschillende portable dab radio's geprobeerd maar het is het gewoon niet.

Laat FM nog maar een jaar of 30 operationeel.
Zie mijn punt in mijn post hierboven. De signaalsterkte is bij jou kennelijk nog onvoldoende. Dat is een oplosbaar probleem.
Plaats reactie