DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
WFNX

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door WFNX »

radiogolfje schreef: 05 sep 2020 22:05
Bericht door WFNX » 25 aug 2020 20:55

radiogolfje schreef: ↑25 aug 2020 15:35
Ik had er weinig problemen mee. Pas in Haarlem ging de ontvanger uit.
Maar ja, ik heb een portable ontvanger in de auto staan op de bijrijder stoel, gewoon op het uitschuif antennetje.
Ben nog wel een stukje door West gereden, Geuzenveld Slotermeer, zoals de Moddermanstraat , de van der Vluchtlaan, langs Plein 40-45, de burg. Coell straat de A10 op, overal ontvangst.
Alleen in de Schermerhornstraat, onder de bomen een korte dropout.

Maarja, ze zeggen dat die hoek beter wordt met de zender Hoofddorp.

Een vriend van me ontvangt Jamm in zijn auto voor de deur van zijn huis in Heerhugowaard. Vreemde richting.
Dat is toch wel opmerkelijk. Want ik zit hier tegen het Rembrandtpark aan en geen van de dab+ radios pikt het signaal op binnen. Autoradio ook niets. Wel gek hoor...
Een vriend van me heeft gisteren een stuk door West gereden. Via de A10, Jan van Galenstraat, Mercatorplein, Hoofdweg, Postjesweg en terug via de Orteliusstraat en via de Jan van Galenstraat terug de A10 op. Hij had overal ontvansgt, geen haperingen, dropouts of wat dan ook, gewoon muziek.
Dat is toch aardig in jouw wijk. Ontvangst op een autoradio, van fabriek uit geleverd.
Zeker mijn wijk. Maar toch dipt het signaal wel. Aan de ene kant van het complex ontvang ik nu idd wat lokale zenders, met moeite boven de threshold. Aan de andere kant totaal niet. De autoradio (2019 model middenklasse) vindt in de garage ook niets. Buiten duurt het echt even. Ik heb vijf dab radio's van goedkoop tot duur en binnen werkt het met die lokalo's erg slecht. Ook vriensen in west en nieuw west hoor ik hierover, soms wel, soms niet en met moeite wel. De rest (11c, 12C, mtvnl en 8a) komt wel goed binnen. Dat is toch vreemd... Miss een groot verschil tussen buiten en binnen met deze vermogens?
DJKen-ZV

Bericht door DJKen-ZV »

Over het ontvangst van 5A de indicatie voor het ontvangst in A'dam West, is uitzonderlijk voor radiogolfje. Ik ben daar ook geweest rondom 25 augustus in Amsterdam Geuzenveld. Ik kon het ook niet ontvangen, als ik de kaart bekijk hoor je ook daar geen ontvangst te hebben. De antenne staat op zuidwest gericht richting Amstelveen / Haarlemmermeer.

Over een Dab+ antenne in Hoofddorp is voorlopig geen zicht op.
Ik ben vrijwilliger bij Meerradio, er zijn wat defecten apparaten na een stroomstoring van maandag 17 augustus, men heeft daar eerst zorgen over ;-)
Het zal nog een tijdje kunnen duren voordat men ook op DAB+ zal gaan uitzenden vanuit hun zendmast.

6A (Haarlem, Zandvoort) is ook nog Beverwijk te ontvangen, dus dat gaat lekker -bier
DX'r

Bericht door DX'r »

DJKen-ZV schreef: 08 sep 2020 15:16 Over het ontvangst van 5A de indicatie voor het ontvangst in A'dam West, is uitzonderlijk voor radiogolfje. Ik ben daar ook geweest rondom 25 augustus in Amsterdam Geuzenveld. Ik kon het ook niet ontvangen, als ik de kaart bekijk hoor je ook daar geen ontvangst te hebben. De antenne staat op zuidwest gericht richting Amstelveen / Haarlemmermeer.
Over een Dab+ antenne in Hoofddorp is voorlopig geen zicht op.
Ik ben vrijwilliger bij Meerradio, er zijn wat defecten apparaten na een stroomstoring van maandag 17 augustus, men heeft daar eerst zorgen over ;-)
Het zal nog een tijdje kunnen duren voordat men ook op DAB+ zal gaan uitzenden vanuit hun zendmast.
6A (Haarlem, Zandvoort) is ook nog Beverwijk te ontvangen, dus dat gaat lekker -bier
na ombouw stond de antenne in duivendrecht op noordwest
nu dus naar zuidwest?
bereik noordwest zou dit zijn
https://radio-tv-nederland.nl/dab/Cover ... drecht.jpg
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Gisteren toen ik langs reed ook nog NW
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Geen idee wat er is veranderd aan de zendlocatie Duivendrecht, maar bij mij komt deze niet meer binnen in Den Haag. Voorheen iedere dag standaard in ontvangstlijst.

Ik zie dat ook de eerste stations al verdwijnen van lokale DAB+, RTD Radio in Wageningen 8D verdwenen, hiervoor is Golfbreker Radio nu ook daar te ontvangen. Ook Wereldstad Radio Rotterdam is geheel verdwenen. Begon op een tweetal muxen, Delft 9B en Zoetermeer 8B, op de plek van Wereldstad is Radio President te horen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
radiogolfje

Ik weet dat Duivendrecht gestart is met de oude antennes die naar het zuiden stonden. Die zijn vervangen door min of meer richt antennes. Richting den Haag zal weinig binnenkomen denk ik, maar die zal wel signaal vanuit Hoofddorp krijgen, hoewel, DJ Ken schrijft dat ze daar geen haast hebben.
-zzz

Misschien lukt het dit jaar nog, ze hebben tot 1 sept 2022 de tijd. -+dance
density1

Bericht door density1 »

Dat kan 'DJ Ken' wel vinden, maar er zijn nog andere gegadigde op die mux (weet niet welke DJ Ken dit is, en van welk station?) die baat hebben bij een goede dekking...
radiogolfje

Volgens mij zijn ze achter de schermen druk aan het zoeken voor een goede locatie nu de plek bij Meerradio geen doorgang krijgt.
jessica

Bericht door jessica »

radiogolfje schreef: 09 sep 2020 21:15 Volgens mij zijn ze achter de schermen druk aan het zoeken voor een goede locatie nu de plek bij Meerradio geen doorgang krijgt.
Ze kunnen daar waar Meerradio zit in die kerk er naast toch een DAB+ zender opstellen?
Badeendje

Bericht door Badeendje »

Lijkt erop dat we binnenkort nog meer hitradiogeweld kunnen verwachten op 7B Alkmaar of 8B MiddenNH: https://hitradio072.nl/#regio072
Kwak kwak!
density1

Bericht door density1 »

Wel ja, eenheidsworst.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef: 10 sep 2020 10:53 Wel ja, eenheidsworst.
Heb je geluisterd? Zoveel Hitradio is er niet.

Wild en dan doet het wel ophouden.
density1

Bericht door density1 »

Ik heb geluisterd, ze hebben al een stream. Maar het is algemeen bekend dat echte hitradio, tight playlists a la het vroegere Veronica FM, Yorin FM en Caz! in dit land niet werkt. Maar dat is een andere discussie.
radiogolfje

Hitradio werkt alleen bij die radio makers die het programma maken, zijn waarschijnlijk ook de enige luisteraars. :))
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef: 10 sep 2020 12:54 Ik heb geluisterd, ze hebben al een stream. Maar het is algemeen bekend dat echte hitradio, tight playlists a la het vroegere Veronica FM, Yorin FM en Caz! in dit land niet werkt. Maar dat is een andere discussie.
Hitradio en Veronica FM waren voor hun tijd nog wel succesvol. Alleen beperkt bereik. Ook was 538 toen dikke Hitradio.

Yorin en Caz zijn het niet geworden inderdaad.
Plaats reactie