DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hoort-u-mij

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef: 30 aug 2020 22:58 En dat de hoofdstream die luisteraars ook al beluisteren dus ook al 0dB wordt uitgestuurd waardoor deze stream zachter klinkt omdat dit nu eenmaal moet bij DAB+. Niet echt handig.
Makkelijk om een tweede stream op te zetten met Stereotool en die inregelen voor je DAB+ toevoer.

Ben bang dat veel kleine stations het nut van speciale DAB processing nog niet inzien of dit te kostbaar vinden. Veel al zijn ze al blij dat ze te beluisteren zijn.
density1

Bericht door density1 »

Ja, beveiligen met een wacht en password en klaar.
Jimboe

Bericht door Jimboe »

EtherScout schreef: 30 aug 2020 16:49 Ander vraagje: zijn die FM-processing units analoog? Voor zover ik weet, kan je van analoge bewerkingen aan je geluid geen digitale artefacts krijgen. Die kan je wel krijgen van digitale bewerkingen, met name van lossy compression. Dit moet je het liefst maar één keer doen, namelijk naar de definitieve AAC-stream voor de DAB+multiplexer.
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. Of een processor analoog of digitaal is, maakt in essentie niet zo veel uit qua artefacten. De grotere hoeveelheid harmonische vervorming en fase-nonlineariteit van een analoge doos ten opzichte van een digitale evenknie maken het in theorie juist iets zwaarder voor een lossy encoder.
Een signaal bewerken (dynamics, eq, etc) in het digitale domein zorgt niet per definitie voor meer artefacten na encoding.

Een signaal lossy encoden (datacompressie), en het daarna nogmaals lossy encoden natuurlijk wel. Cascading van codecs moet je te allen tijde zien te voorkomen.

En zoals eerder gezegd: een signaal met FM-processing (analoog of digitaal) laat elke stream met kleine bandbreedte gegarandeerd kut klinken. Dat komt door de clipping, die het hele spectrum tot 15 kHz volspuugt met harmonischen. Die ziet de encoder als onderdeel van de muziek, en gaat dan van alles weggooien wat eigenlijk behouden had moeten blijven. (Geldt niet per se voor elke clipper; die van Hans gaat bijzonder goed op streams, tenzij op de staart getrapt.)
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
RadioOudeStijl

Bericht door RadioOudeStijl »

Jimboe schreef: 31 aug 2020 03:12Geldt niet per se voor elke clipper; die van Hans gaat bijzonder goed op streams, tenzij op de staart getrapt.
Wilde net gaan reageren :))
http://www.radiooudestijl.nl
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Jimboe schreef: 31 aug 2020 03:12
EtherScout schreef: 30 aug 2020 16:49 Ander vraagje: zijn die FM-processing units analoog? Voor zover ik weet, kan je van analoge bewerkingen aan je geluid geen digitale artefacts krijgen. Die kan je wel krijgen van digitale bewerkingen, met name van lossy compression. Dit moet je het liefst maar één keer doen, namelijk naar de definitieve AAC-stream voor de DAB+multiplexer.
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. Of een processor analoog of digitaal is, maakt in essentie niet zo veel uit qua artefacten. De grotere hoeveelheid harmonische vervorming en fase-nonlineariteit van een analoge doos ten opzichte van een digitale evenknie maken het in theorie juist iets zwaarder voor een lossy encoder.
Een signaal bewerken (dynamics, eq, etc) in het digitale domein zorgt niet per definitie voor meer artefacten na encoding.

Een signaal lossy encoden (datacompressie), en het daarna nogmaals lossy encoden natuurlijk wel. Cascading van codecs moet je te allen tijde zien te voorkomen.

En zoals eerder gezegd: een signaal met FM-processing (analoog of digitaal) laat elke stream met kleine bandbreedte gegarandeerd kut klinken. Dat komt door de clipping, die het hele spectrum tot 15 kHz volspuugt met harmonischen. Die ziet de encoder als onderdeel van de muziek, en gaat dan van alles weggooien wat eigenlijk behouden had moeten blijven. (Geldt niet per se voor elke clipper; die van Hans gaat bijzonder goed op streams, tenzij op de staart getrapt.)
Duidelijk en logisch, dank je.

Toch vraag ik mij af, of veel radiostations niet veel te ver gaan. Als je je geluid zodanig plat drukt en het resultaat naar nul brengt, dat zelfs de zoveelste harmonische op nul uitkomt, dan vind ik het niet vreemd dat die AAC-encoder niet meer weet wat 'ie ermee moet en dus bagger gaat produceren. Als je zó ver gaat, dan ben je toch in feite met audioverminking bezig? Dan is het resultaat toch sowieso niet mooi meer? Met zulke extremen had ik in mijn vorige post geen rekening gehouden.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Toch vraag ik mij af, of veel radiostations niet veel te ver gaan. Als je je geluid zodanig plat drukt en het resultaat naar nul brengt, dat zelfs de zoveelste harmonische op nul uitkomt, dan vind ik het niet vreemd dat die AAC-encoder niet meer weet wat 'ie ermee moet en dus bagger gaat produceren. Als je zó ver gaat, dan ben je toch in feite met audioverminking bezig? Dan is het resultaat toch sowieso niet mooi meer? Met zulke extremen had ik in mijn vorige post geen rekening gehouden.
Ik ga je nomineren voor het Woord van het Jaar 2020.... 'audioverminking', briljant ! :))
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Jimboe

Bericht door Jimboe »

EtherScout schreef: 31 aug 2020 09:59 Als je je geluid zodanig plat drukt en het resultaat naar nul brengt, dat zelfs de zoveelste harmonische op nul uitkomt, dan vind ik het niet vreemd dat die AAC-encoder niet meer weet wat 'ie ermee moet en dus bagger gaat produceren.
O absoluut, processing met hoge densiteit levert ook slecht geluid op na encoding. Het eerste wat eraan gaat is het hoog, dat wordt waterig. En bij HE-AAC stort het stereobeeld in.
Voor elke encoder geldt: hoe dynamischer de input, hoe beter de output klinkt. Maar zeg dat maar eens tegen programmadirecteuren.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
density1

Bericht door density1 »

Radio Eemland op 10B vanuit Nunspeet nu on air. Dacht dat er een zender in Amersfoort stond?
density1

Bericht door density1 »

144 kbps, best lekker hoog. Maar als dit uit Amersfoort komt is het wel vrij zwak daar lijkt me, Nunspeet en Amersfoort liggen nou niet echt dicht bij elkaar dus ben benieuwd of het Amersfoort wel bereikt.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ze hebben twee zenders aan staan, Nunspeet en Amersfoort.
density1

Bericht door density1 »

Ok, maar gebruikt Amersfoort dan ook Nunspeet als mux naam of wordt dat vermeld als Amersfoort?
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dat denk ik wel ja, is een SFN netwerk, zelfde programma's.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 01 sep 2020 12:06 Ok, maar gebruikt Amersfoort dan ook Nunspeet als mux naam of wordt dat vermeld als Amersfoort?
Kan zelfs wisselen, switcht heen en weer
density1

Bericht door density1 »

Maar als luisteraar merk je daar dus niets van, hij zal dan altijd Nunspeet aan geven. En dat geld dus ook voor andere muxen begrijp ik? De naam wil dus niet gelijk zeggen dat je daadwerkelijk naar de steunzender luistert, welke plaatsnaam deze ook aangeeft.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 01 sep 2020 14:05 Maar als luisteraar merk je daar dus niets van, hij zal dan altijd Nunspeet aan geven. En dat geld dus ook voor andere muxen begrijp ik? De naam wil dus niet gelijk zeggen dat je daadwerkelijk naar de steunzender luistert, welke plaatsnaam deze ook aangeeft.
Al zetten ze New York in de naam...
Je ziet niet welke steunzender jou doet bedienen. Beide opereren op dezelfde frequentie.

Vraag me af of een onderliggend ID hetzelfde is of net iets anders.

De zenders moeten dan wel via GPS audio sync zijn
Plaats reactie