DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Badeendje

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Badeendje »

DX'r schreef: 01 aug 2020 14:14
Jarod schreef: 31 jul 2020 21:55 http://x264.nl/dump/dab_channels_amster ... -07-31.jpg

Keuze genoeg :))
Heeft Halstad op 7B een eigen zender aangezet? :lol:
Gelukkig niet, is dezelfde zender als de rest, maar geen audio voor Halstad.
Kwak kwak!
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Nu op de mux van Zoetermeer en Bergambacht een nieuw station; PodRadio. Iemand een idee of dit dan misschien van PAKO Media is, of moeten we daar nogsteeds op wachten ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Madurodam FM

Heb tijdje zitten luisteren op www.podradio.nl en hoor de stream van ZFM. Geen PAKO dus maar blijkbaar 2e station van de lokale omroep uit Zoetetmeer
Madurodam FM

Die dubbele ID van Sunrise FM in de regio Den Haag lijkt nu opgelost

Geloof het of niet, die dubbele Service ID van Sunrise FM is inderdaad opgelost, maar inmiddels is Sunrise ook toevoegd aan de mux in Zoetermeer. En jawel, met een klein verschil in de benaming; geen Sunrise FM maar nu zonder spatie dus SunriseFM, waardoor dit station wederom twee keer wordt ingelezen :)) :)) :))

Lees zojuist op de berichten van Social Radio www.socialradio.nl dat ze binnenkort via DAB+ te ontvangen zijn in Noord-Holland.
DX'r

Bericht door DX'r »

Madurodam FM schreef: 08 aug 2020 16:59

Geloof het of niet, die dubbele Service ID van Sunrise FM is inderdaad opgelost, maar inmiddels is Sunrise ook toevoegd aan de mux in Zoetermeer. En jawel, met een klein verschil in de benaming; geen Sunrise FM maar nu zonder spatie dus SunriseFM, waardoor dit station wederom twee keer wordt ingelezen :)) :)) :))

Lees zojuist op de berichten van Social Radio www.socialradio.nl dat ze binnenkort via DAB+ te ontvangen zijn in Noord-Holland.
Dikke vette eenheidsworst op DAB lokaal -smok
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Echtwel schreef: 26 jul 2020 09:31
Hoort-u-mij schreef: 16 jul 2020 18:20
density1 schreef: 16 jul 2020 17:53 Zag verder geen noemenswaardige nieuwkomers, alleen op de mux van Zandvoort etc. Showbizz NL?
Sunfmbeachradio.nl
Uit dezelfde stal als Easyfm.nl
Zeker niet, Sun FM is een station van Showbizz NL van Eric Holzhouer en is commercieel, Easy FM is de lokale omroep van Almere en is een station wat wordt gemaakt door Arno van Boven.

Wel weet ik dat Eric zijn Bedrijf diensten doet lereveren aan deze omroep en diverse anderen
Hoort-u-mij

Echtwel schreef: 29 jul 2020 08:14
Madurodam FM schreef: 28 jul 2020 12:13 Toch lijkt men af en toe de Service ID's of Service Name aan te passen zodat men elkaar niet stoort en diverse ontvangers niet meerdere keren hetzelfde station ontvangen. Dit was een aantal weken geleden heel even het geval met XXL Radio die op de ene mux de Service Name XXL Radio en op de andere mux de Service Name XXL Radio R'dam had, en dan krijg je op verschillende ontvangers dus 2x XXL radio achter elkaar. Dit is inmiddels aangepast enkel die van Sunrise FM is nog afwijkend. Ook ben ik benieuwd welke Service ID Sun FM Beachradio in Almere gebruikt, want toen ik gisteravond heel even Almere kon ontvangen kwamen alle stations op deze mux op mijn scherm, met uitzondering van Sun FM Beachradio. Kan dus zijn dat deze weer een overlap heeft met een Service ID die hier in mijn regio in gebruik is.
Het is wel raar dat een Spaans station nu in eens een Nederlandse lokaal station is en op DAB radio mag ik volg deze zender al een tijdje en vind het allemaal opvallend
Commerciële omroep in Nederland en Spanje. Dus wel dubbele vergunningen nodig van het CvdM maar ook de Spaanse variant plus nog de benodigde FM en dab toestemming.

Het zou wat anders zijn als het hier lokaal publieke omroep zou zijn en daar commercieel.

Ook vraag ik mij af of het programma in NL hetzelfde is als in Spanje. Of dat het alleen om de naam gaat.
Madurodam FM

Dikke vette eenheidsworst op DAB lokaal
Absoluut niet met je eens DX'r. Ben ik wel heel nieuwsgierig wat jij dan nog mist op lokale DAB.
Hoort-u-mij

DX'r schreef: 08 aug 2020 19:28
Madurodam FM schreef: 08 aug 2020 16:59

Dikke vette eenheidsworst op DAB lokaal -smok
Wat zou jij dan willen horen?

Het aanbod is al vrij gevarieerd. Wat mij op doet vallen is dat er niet veel multi culti zenders gebruik hebben gemaakt, Hindoestaans, Marokkaans, Turks, Spaans talig station enz. Alleen Sunrise. Terwijl er voor deze doelgroepen wel diverse kabel en web stations zijn in de grote steden .
Madurodam FM

Het aanbod is al vrij gevarieerd. Wat mij op doet vallen is dat er niet veel multi culti zenders gebruik hebben gemaakt, Hindoestaans, Marokkaans, Turks, Spaans talig station enz. Alleen Sunrise. Terwijl er voor deze doelgroepen wel diverse kabel en web stations zijn in de grote steden .
Iets wat mij ook verbaasde inderdaad. Aardig wat variatie bij de stations die nu op lokale DAB+ te ontvangen zijn, veelal nonstop maar wel ieder met een eigen genre. Maar kijk je naar DAB+ in Parijs of Londen zie je dat daar voornamelijk de stations uitzenden die zich heel specifiek op een doelgroep richten. Ook in Nederland zijn er aardig wat multiculturele stations actief, veelal verbannen naar het lokale kabelnet. Het zijn tot nu toe enkel de Hindoestanen die van zich laten horen, zowel via lokale DAB als regionaal.
jessica

Bericht door jessica »

Madurodam FM schreef: 10 aug 2020 20:36
Iets wat mij ook verbaasde inderdaad. Aardig wat variatie bij de stations die nu op lokale DAB+ te ontvangen zijn, veelal nonstop maar wel ieder met een eigen genre. Maar kijk je naar DAB+ in Parijs of Londen zie je dat daar voornamelijk de stations uitzenden die zich heel specifiek op een doelgroep richten. Ook in Nederland zijn er aardig wat multiculturele stations actief, veelal verbannen naar het lokale kabelnet. Het zijn tot nu toe enkel de Hindoestanen die van zich laten horen, zowel via lokale DAB als regionaal.
In Londen alleen al heb je ruim 10 miljoen mensen die je kan bereiken op DAB+. Dan kan je je iets makkelijker op een bepaalde muzieksoort richten dan in Nederland. In Londen luistert ook. Meer dan 50% van de luisteraars naar DAB+ Daar is DAB+ al groter dan FM. Hier in Nederland luistert ongeveer 15% van de luisteraars naar DAB+.

Grofweg kun je dus zeggen dat je in Londen al ruim 5 miljoen luisteraars kan halen (50% van 10mln) en in heel Nederland maximaal 2,5 mln luisteraars (15% van 17 mln). Dan moeten wel alle DAB+ luisteraars naar jouw station luisteren. Dat gebeurt natuurlijk niet.
danivdbeek

Bericht door danivdbeek »

Madurodam FM schreef: 08 aug 2020 16:59 Lees zojuist op de berichten van Social Radio www.socialradio.nl dat ze binnenkort via DAB+ te ontvangen zijn in Noord-Holland.
Dat klopt, daar zijn we heel hard ermee bezig, zitten ondertussen in een zeer vergevorderd stadium. Ons doel is om in september de palen aan te slingeren. Vanaf dan is het signaal van Social Radio te ontvangen vanaf ongeveer Schagen tot aan Naarden.
SOCIAL RADIO - Your #1 New Music Station
danivdbeek

Bericht door danivdbeek »

DX'r schreef: 08 aug 2020 19:28 Dikke vette eenheidsworst op DAB lokaal -smok
Wat je eenheidsworst noemt. Welkom in de radiowereld anno 2020. Er moet simpelweg gewoon geld verdiend worden. Dat doe je niet door de hitlijsten uit 1720 uit te zenden :D
Tevens kijken we niet af van andere zenders, want daar schieten we niks mee op. Genoeg concurrentie op de band, dus uniek zijn is de key. Als we dat misschien niet direct in ons format zijn, zijn we dat wel in onze shows.

Tevens: we doen genoeg zelf aan muziek research, hebben tevens onze eigen kanalen waar luisteraars op muziek kunnen stemmen. Deze lijst wordt 1-op-1 elke week verwerkt in ons systeem, icm andere bekende hitlijsten. Toch opvallend wat daar uit komt, als je een bekende hitlijst vergelijkt met wat "hot" is op dit moment vanuit onze luisteraars zelf.

Misschien "klinkt" het allemaal hetzelfde, maar dat is het zeker niet.
SOCIAL RADIO - Your #1 New Music Station
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Ik luister met een andere oor en wat mij op valt is dat zo veel verschil in klank kleur is eigenlijk geen een goed ( sorry mij mening ) eigelijk de enige niet lokale radio die ik goed vind klinken is radio 10 60/70 hits valt mij dit alleen op??
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Madurodam FM

Misschien val ik in herhaling ....maaruhm, waar blijft in hemelsnaam die mux uit de regio Gouda ? -smok
In het laatste overzicht van Agentschap Telecom is te zien dat 7B bijna vol zit met 5 lokale omroepen (Bodegraven-Reeuwijk, Gouwestad en Stad Montfort zijn ook aangeschoven) als 6 commerciele partijen. Kunnen ze het soms niet eens worden over de locatie van de zender ?
Plaats reactie