Luistercijfers maart-april 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Daan!

Luistercijfers maart-april 2020

Bericht door Daan! »

Qmusic is de Top 3 weer binnengekomen van de luistercijfers en staat nu qua marktaandeel gelijk met Radio 538. Dit blijkt uit de luistercijfers over maart en april 2020. NPO Radio 2 blijft markleider en Radio 10 staat tweede.

In vergelijking met een jaar geleden staat Radio 2 stevig aan kop. De zender krijgt er in een jaar 1.2 procentpunt marktaandeel bij. Ook NPO Radio 5 doet goede zaken en krijgt er over een jaar 0.7 procentpunt bij. Qmusic (+0.5) en Radio 10 (+0.4) stijgen ten opzichte van een jaar geleden.

De zender die het meeste marktaandeel kwijt raakt in een jaar is 538 met 1 procentpunt. De commerciële regionale zenders leveren 0.6 procentpunt in en Sky Radio 0.4 procentpunt.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.247 respondenten van 10 jaar en ouder. De tijd dat mensen naar radio aan het luisteren waren nam deze periode toen vanwege de Coronacrisis. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 47 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 42 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 30 minuten (vorige periode: 4 uur en 17 minuten).

Tekst: Radiofreak

Afbeelding
Foto: Radio.nl

Daan!

Re: Luistercijfers maart-april 2020

Bericht door Daan! »

Ik ben benieuwd met wat voor jubelpersbericht Talpa nu komt. Waarschijnlijk doen ze het in de doelgroepen beter dan ooit!

Radiofan500

Bericht door Radiofan500 »

Daan! schreef:
19 mei 2020 08:25
Ik ben benieuwd met wat voor jubelpersbericht Talpa nu komt. Waarschijnlijk doen ze het in de doelgroepen beter dan ooit!
Vorige keer lieten ze niets weten over 538, dit keer waarschijnlijk ook niet. Want in 20-49 zijn ze ook geen nummer 1 meer.

Radbi

Bericht door Radbi »

De meeste zenders zijn min of meer gelijk gebleven ten opzichte van de vorige maand.

Radio 2 is (voorlopig) echt niet in te halen.
Radio 10 gaat goed maar hopelijk is het plafond niet bereikt.

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Wie niet sterk is, moet slim zijn, geldt voor de nummer 2 en 3 met hun extra frequenties voor de subkanalen, waardoor we nu echt geen idee meer hebben wat de echte luistercijfers zijn...

Pot

Bericht door Pot »

Radio 2 scoort 1.2% hoger dan vorig jaar
Qmusic staat nu, met 538 samen, in de top 3. Qmusic wint 0.5% t.o.z. van een jaar geleden, 538 verlies juist 1%.
Radio 5 stijgt 0.7% t.o.z. van vorig jaar en is in luisteraars ook 3FM voorbij.
3FM daalt met 0.1%, maar staat gelijk met een jaar geleden. Dat is ook lang niet voorgekomen :lol:.
Verder zie ik ook niet veel opvallende cijfers voorbij komen...
Oren open!

Daan!

Bericht door Daan! »

Johanneke schreef:
19 mei 2020 09:04
Wie niet sterk is, moet slim zijn, geldt voor de nummer 2 en 3 met hun extra frequenties voor de subkanalen, waardoor we nu echt geen idee meer hebben wat de echte luistercijfers zijn...
Subkanalen zorgen voor meer luisteraars en dus hogere luistercijfers. Het rare is dat zender A dus een grotere afzetmarkt kan creëren dan zender B als het puur om FM gaat. Maar zelf luister ik thuis al jaren niet meer via FM, want ik heb een Sonos staan. Tegenwoordig heb ik in de auto DAB.
Dus in hoeverre de extra frequenties nog meespelen, ik betwijfel het.

Radbi

Bericht door Radbi »

Johanneke schreef:
Je hebt het over de Brabant en Limburg trucjes?

Als je niet zo’n landelijke dekking hebt zoals Radio 2, moet je wel wat. Het zal een hele klus worden om Radio 2 in te halen. Maar zo weten we de echte cijfers idd niet.

Radbi

Bericht door Radbi »

Daan! schreef:
19 mei 2020 09:11
Johanneke schreef:
Dus in hoeverre de extra frequenties nog meespelen, ik betwijfel het.
Ik denk dat die meespelen. Luisteraars van die subzenders zullen dan die betreffende aangeven als gevraagd wordt naar welke zender ze luisteren lijkt me.
Ik denk dat bij Radio 10 het Brabant trucje ook meegeholpen heeft.
Laatst gewijzigd door Radbi op 19 mei 2020 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan!

Bericht door Daan! »

Maar dan moeten die mensen dus wel op de FM luisteren. Ik zeg ook niet dat het niet meespeelt, maar ik vraag me wel af hoe groot het aandeel nou daadwerkelijk is. Ik geloof nooit dat de daling van 538 en de stijging van Radio 10 en Qmusic daar volledig aan toe te wijten is.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Daan! schreef:
19 mei 2020 09:23
Maar dan moeten die mensen dus wel op de FM luisteren. Ik zeg ook niet dat het niet meespeelt, maar ik vraag me wel af hoe groot het aandeel nou daadwerkelijk is. Ik geloof nooit dat de daling van 538 en de stijging van Radio 10 en Qmusic daar volledig aan toe te wijten is.
Het is op zijn minst opmerkelijk dat zowel Radio 10 en Q Music zijn door gestegen sinds de recente ingebruikname van de regionale frequenties in Brabant en de Randstad.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Daan!

Bericht door Daan! »

Afbeelding
Doelgroepcijfers!

Reacties van de zenders:

Dave Minneboo:
Hij vervolgt: “De programmering van Qmusic staat als een huis: de ochtendshow met Mattie en Marieke, het Foute Uur, ‘music driven’ shows overdag, de middagshow met Domien, de avond en het weekend voor talenten, die we veelal zelf hebben gescout in het Q-college. We spelen het populairste radiospel, Het Geluid en sinds de komst van de Top 40 anderhalf jaar geleden hebben we ook de meest toonaangevende hitlijst van het land. We werken hier elke dag keihard voor, met alle collega’s die allemaal de eer verdienen die hen toekomt.”
Talpa:
De pr-afdeling heeft wel een persbericht verstuurd, maar ontwijkt het 538-drama. ‘Radio 10 grootste commerciële zender van Nederland’, luidt de kop.
Er zal vast meer zijn, maar dat heb ik niet kunnen vinden.

Daan!

Bericht door Daan! »

Phoenix schreef:
19 mei 2020 09:42
Daan! schreef:
19 mei 2020 09:23
Het is op zijn minst opmerkelijk dat zowel Radio 10 en Q Music zijn door gestegen sinds de recente ingebruikname van de regionale frequenties in Brabant en de Randstad.
Maar verschilt de dekking tussen 538 en Qmusic nu heel erg? Kan ik dat ergens zien? Ik zag wel op Qmusic de steunzenders in Limburg staan.

density1

Bericht door density1 »

Zou goed kunnen dat de non stop zender van Radio 10 in Brabant ook mee helpt met de uitmuntende luistercijfers van het station. Alleen loopt daarop een heel ander programma en volledig non stop dus de luisteraar weet niet waar het naar luistert enkel dat het Radio 10 is, maar krijgt niets mee van de DJ die op het main Radio 10 zijn programma doet. Zo krijg je dus een scheef en niet correct beeld van de cijfers.
3FM in een jaar tijd niets opgeschoten met de luistercijfers terwijl hier al een deel nieuwe programmering zit in deze meting. Kink zakt voor het eerst, kan ook zijn dat dit te maken heeft met de crisis dat er toch andere prioriteiten zijn om naar te luisteren.

lion

Bericht door lion »

Radbi schreef:
19 mei 2020 09:16
Johanneke schreef:
Je hebt het over de Brabant en Limburg trucjes?

Als je niet zo’n landelijke dekking hebt zoals Radio 2, moet je wel wat. Het zal een hele klus worden om Radio 2 in te halen. Maar zo weten we de echte cijfers idd niet.
Via DAB+ heeft Radio 10 gewoon landelijke dekking.

Plaats reactie