microfoon types?

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

big T

microfoon types?

Bericht door big T »

Situatie nu, Shure SM7B en een Aphex project channel.
Klink goed en er zit genoeg pasta choco donker in 😃
Maar ik ben niet echt tevreden met het geheel.
En waarom niet?

Ik ben nogal een onrustig type met het praten en zwaai alle kanten op en praat niet echt tegen de microfoon.
En dat hoor je terug, en dat vind ik vervelend.
Nu dacht ik zo, ik zie op het nieuws vaak een microfoon welke halverwege wordt gehouden tussen de journalist en interviewer.
Duidelijk een die je van redelijk ver af goed kunt inspreken, zonder dat je een hol geluid krijgt.

Vraag: Wat zijn dit voor types en zou dit wat voor mij zijn?

Vraag: En wat voor type (merken) microfoon komen hiervoor in aanmerking?
Dukard

Re: microfoon types?

Bericht door Dukard »

Ik vermoed dat je een zg. "shotgun" of richtmicrofoon bedoeld. Deze werken slechts in een klein opnamegebied en daar zal je rekening mee moeten houden. Imo geen oplossing in jou situ omdat je nogal veel beweegt. Tweede nadeel van een dergelijk mic is dat deze binnen een ruimte vrij "hol" kan gaan klinken. Er zijn wel YT filmpjes die dat laten horen.

Om een zo evenwichtig geluidsbeeld te behouden zou je eens kunnen kijken naar een headset of een lavalier - die "bewegen" (enigzins en/of meer) met je mee ... bedenk wel dat je dan ook in je voice processing het nodige aan dient te passen om het "radio geluid" te benaderen maar een SM7b zal het nooit helemaal worden ben ik bang. :wink:
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Als je niet altijd recht in de microfoon praat heb je een omni nodig, een microfoon die gevoelig is voor geluid uit alle richtingen. Nadeel is dat je ook bijgeluiden en reflecties uit alle richtingen gaat horen, je zult dus zeer waarschijnlijk wat meer acoustische maatregelen moeten nemen in je studio.
Nadeel (of voordeel) is dat een omni-directionele microfoon (vrijwel) geen nabijheids-effect heeft, dus die "pasta-choca"-sound gaat wat lastiger worden.

Het al dan niet "hol" klinken van een mic komt door de acoustiek van de ruimte, een korte spreekafstand kan dit probleem verminderen maar dit zal in jouw geval betekenen dat je zult moeten oefenen in het goed in de microfoon spreken. Dit is één van de basis-skills die een DJ aan moet leren.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Ik begrijp uit het verhaal: reporter en geïnterviewde hebben de microfoon tussen hun in....
Zoek en probeer eens een reporter microfoon b.v. Electro-Voice of Sennheiser..
Zelfs een Sennheiser MD21 kan bruikbaar zijn.
Ik ben nogal een onrustig type
Valiumpje?
en dan is er koffie......
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Ik begrijp uit het verhaal van de TS dat hij een microfoon zoals gebruikt bij interviews als een mogelijke oplossing ziet voor zijn DJ-probleem.

Ik ben het met v.ijl eens dat de Sennheiser MD21 fantastisch is voor opname van een interview. Ik geef die "scheerapparaten" graag mee aan verslaggevers, ook bij een niet-optimale microfoontechniek komt er nog steeds een prima bruikbaar geluid uit die dingen tevoorschijn. Met een dikke plopkap durf ik dit zelfs buiten aan met windkracht 7 of 8. Juist een omni-mic heeft vrijwel geen last van wind- en plopgeluiden. Maar zoals ik al eerder opmerkte: Zorg dat de acoustiek van je studio op orde is.
big T

Bericht door big T »

Sennheiser SKM 300-835 G3-B, ik denk dat ze zo iets bij nieuws uur gebruiken.
Naar zo iets gaat mijn gedachten naar uit.
Een draadloze hoeft niet in mijn geval, wat voor type zal dan wel in aanmerking komen?
Tja een DJ, ik ben bang dat ik niet ga voldoen aan de voorwaarden om hier aan te voldoen :))
De ruimte is redelijk "dood" gemaakt voor geluid.
En het bewegen, ik kijk van mijn blaadje op en lees v/h scherm af daarbij gaat mijn hoofd bewegen.
Ik heb alles al zo gegroepeerd dat ik zo min mogelijk op of naar links of recht hoef te draaien.
En dan nog ik hoor het.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

De tekst op het blaadje vervangen door de tekst op een beeldscherm is een makkelijke oplossing.
Of toch een dasspeld of revers microfoon.....
wave

Bericht door wave »

Aart Rietveld schreef: 05 mei 2020 21:29 Ik ben het met v.ijl eens dat de Sennheiser MD21 fantastisch is voor opname van een interview. Ik geef die "scheerapparaten" graag mee aan verslaggevers, ook bij een niet-optimale microfoontechniek komt er nog steeds een prima bruikbaar geluid uit..
Grappig Aart, wij noemen de MD421 altijd de “scheerapparaten” en de MD21 het “bolletje” :)) . De iconische MD21 is inderdaad erg mild met on-/off axis klankverschillen en daardoor ideaal voor radio interviews. Veel vriendelijker dan de cardioïde MD-421, al geeft die nabij besproken wel veel meer “chocopasta” mee....met dank aan het bij deze microfoon nogal flink aanwezige proximity effect. Voor een DJ setup zou de MD21 imho echter niet de eerste keuze zijn omdat je veel akoestiek en bijgeluiden meepakt.

Ik zat zelf eerder te denken aan een cardioïd, met een niet al te scherpe karakteristiek om de on-/off axis verschillen niet teveel te laten opvallen. Als het spaarvarkentje niet zo dik is bijvoorbeeld de AKG D7, C-1000 of C-3000, de Elektro Voice RE-410, of een Electro Voice RE 20 bij een goed gevulde knor. Een ander alternatief, maar ook wat duurder, kan een broadcast headset zijn: dan zit de microfoon altijd op dezelfde plek. :wink:

De pallets chocopasta van de SM-7B zul je bij veruit de meeste microfoons wel tevergeefs zoeken. Als je dat wilt houden, dan zul je jezelf echt moeten aanleren om in de microfoon te praten.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
wave

Bericht door wave »

big T schreef: 05 mei 2020 22:09 Sennheiser SKM 300-835 G3-B, ik denk dat ze zo iets bij nieuws uur gebruiken.
Zelfde kapsel als de goedkope Sennheiser Evolution E835S. De Evolution serie was van oorsprong een budget lijn van Sennheiser, maar er zitten hele leuke dingen in. Als die je aanspreekt zou ik ook even naar de E935 luisteren, maar die is wel meteen bijna 100 euro duurder.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Feivel

Bericht door Feivel »

Koop een headset met XLR, zoals de Beyerdynamics DT-797. Heeft een condensator microfoon, klinkt top en jij kunt je hoofd bewegen. Of gebruik een microfoon met verschillende patterns, zoals een Sennheiser MK8 of een Warm Audio WA-87 (die doet denken aan de Neumann U87). Deze microfoons hebben de mogelijkheid ook rondom op te pakken. Die WA-87 heeft ook een rolloff, waardoor je ‘rommel’ op de achtergrond kunt wegfilteren, zonder dat je zelf onverstaanbaar wordt.
Dukard

Bericht door Dukard »

big T schreef: 05 mei 2020 20:41 Ik ben nogal een onrustig type met het praten en zwaai alle kanten op en praat niet echt tegen de microfoon.
big T schreef: 05 mei 2020 22:09 En het bewegen, ik kijk van mijn blaadje op en lees v/h scherm af daarbij gaat mijn hoofd bewegen.
Ik heb alles al zo gegroepeerd dat ik zo min mogelijk op of naar links of recht hoef te draaien.
En dan nog ik hoor het.
Dat is best wel een verschil ... wat je daar zegt :lol:

Hier ook een SM7b in gebruik en herken het effect, maar Ik denk dat je je een hoop
geld kan besparen en vraag mij echt af of een luisteraar zich stoort aan wat jij ervaart.

Is er ergens een Aircheck ?
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
big T

Bericht door big T »

Dank U wel voor de namen en types, hier kan ik wel wat mee.
ik meld me weer als ik wat gevonden heb.
De pasta choco bruin geluid, dat hoefde niet zo zeer voor mij hoor :D
Ik ga de Sennheiser E 935 bestuderen.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Misschien niet de juiste plek, maar wel aansluitend:
NPO1, 19:00, corona info: Welke microfoon gebruiken ze daar, dhr Rutte stond m.i. echt niet stil.....
big T

Bericht door big T »

Maar wel zinvol om te weten
wally

Bericht door wally »

Valt mij een beetje op dat de Shure SMB7 lange tijd de norm was, toen een tijd de Rode Broadcaster en je nu, o.a op Radio 2 weer de Shure terug ziet.
Of heb ik het mis..... :cry:
Plaats reactie