Twee omroepmedewerkers en vakbond FNV dreigen AT5/NH Nieuws en payrollaanbieder Tentoo met een rechtszaak.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

froz0

Twee omroepmedewerkers en vakbond FNV dreigen AT5/NH Nieuws en payrollaanbieder Tentoo met een rechtszaak.

Bericht door froz0 »

Twee omroepmedewerkers en vakbond FNV dreigen AT5/NH Nieuws en payrollaanbieder Tentoo met een rechtszaak. Ze eisen een vast contract bij de omroepen en 50.000 euro aan achterstallig loon.

Dat heeft de FNV dinsdag bekendgemaakt. Beide medewerkers hadden vroeger een vast dienstverband, maar werden bij een reorganisatie ontslagen. Toch konden ze via een payrollconstructie van Tentoo direct weer aan de slag.

https://www.rtlz.nl/life/carriere/artik ... entoo-loon

froz0

Re: Twee omroepmedewerkers en vakbond FNV dreigen AT5/NH Nieuws en payrollaanbieder Tentoo met een rechtszaak.

Bericht door froz0 »

De 51-jarige regisseur en editor Edwin werkt al twintig jaar bij de omroep. Acht jaar geleden werd hij ontslagen door AT5 in Amsterdam, na een reorganisatie. Hij kon meteen weer aan de slag via Tentoo, maar moest voortaan werkbriefjes invullen.

‘Eerst leek het zo slecht nog niet’, zegt Edwin. ‘Totdat ik in de loop van de tijd merkte dat ik een flink deel van mijn tarief kwijt was aan premies en de arbeidsvoorwaarden slechter waren dan die van collega’s. Daar ben ik niet goed over voorgelicht door AT5 en Tentoo. Jaren later werd de regeling nog slechter. Toen ik daar niet mee akkoord ging, zei AT5: als je dit niet wil, dan houdt het op. Uiteindelijk heb ik ermee ingestemd, want ik wilde mijn baan niet kwijt.’

Edwin’s uurtarief is nu 28 euro 50. Daar gaat commissie voor Tentoo vanaf. ‘Het is geen vetpot’, zegt hij. ‘Ik krijg geen doorbetaalde vakantiedagen en vakantiegeld, bouw geen pensioen op en ben jaarlijks 2.000 euro aan reiskosten kwijt. Die krijg ik niet vergoed.’

Zijn directe collega Kees (een fictieve naam) werkt al 26 jaar als regisseur en editor bij AT5 en NH Media. ‘Edwin en ik zijn goed in ons werk’, beklemtoont Kees. ‘We worden niet voor niets steeds teruggevraagd. Maar we krijgen bij lange na niet hetzelfde als vaste werknemers, die precies hetzelfde doen. Een tijd geleden hoorde ik een collega roepen: ‘Tot over vier weken, fijne vakantie!’ Ik was zo jaloers. Als ik op vakantie wil, moet ik vrij nemen en dat zelf betalen. Ik draag de omroep een warm hart toe, maar na jaren praten ben ik het zat dat niets verandert. Dus starten we deze rechtszaak, met steun van de FNV.’

Orange

Re: Twee omroepmedewerkers en vakbond FNV dreigen AT5/NH Nieuws en payrollaanbieder Tentoo met een rechtszaak.

Bericht door Orange »

froz0 schreef:
11 feb 2020 17:00
Edwin’s uurtarief is nu 28 euro 50. Daar gaat commissie voor Tentoo vanaf. ‘Het is geen vetpot’, zegt hij. ‘Ik krijg geen doorbetaalde vakantiedagen en vakantiegeld, bouw geen pensioen op en ben jaarlijks 2.000 euro aan reiskosten kwijt. Die krijg ik niet vergoed.’
Het klinkt natuurlijk makkelijk voor mij met een betaalde baan, maar een uurtarief van 28,50 euro moet je natuurlijk nooit aan beginnen. Dat kan gewoon niet en het is de dood in de pot voor alle zzp-ers dat er een hoop mensen zijn die dat dan wel doen. Heel erg klote dat Edwin dan zijn baan kwijt zou zijn, maar zou het niet verstandig zijn geweest die deur dicht te slaan en vanuit die lastige situatie te bekijken waar er dan een deur open gaat. Kom op mensen, 28,50 euro per uur. Dan moet je geld toeleggen (als je daar reiskosten, verzekeringspremies, pensioenpremies, vakantiegeld e.d. vanaf trekt).

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef:
11 feb 2020 19:10
froz0 schreef:
11 feb 2020 17:00
Het klinkt natuurlijk makkelijk voor mij met een betaalde baan, maar een uurtarief van 28,50 euro moet je natuurlijk nooit aan beginnen. Dat kan gewoon niet en het is de dood in de pot voor alle zzp-ers dat er een hoop mensen zijn die dat dan wel doen. Heel erg klote dat Edwin dan zijn baan kwijt zou zijn, maar zou het niet verstandig zijn geweest die deur dicht te slaan en vanuit die lastige situatie te bekijken waar er dan een deur open gaat. Kom op mensen, 28,50 euro per uur. Dan moet je geld toeleggen (als je daar reiskosten, verzekeringspremies, pensioenpremies, vakantiegeld e.d. vanaf trekt).
Dan weet je niet waar je over praat. Ik werk een kleine 5 jaar met dergelijke tarieven en kan je uit ervaring vertellen dat je met €28,50 per uur een prima leven kan leiden, je premies betalen, 6 weken vakantie per jaar nemen, met vakantie gaan, opleidingen volgen. Reiskosten kan een dingetje zijn, al heb ik een leuk zakcentje aan €0,19 per km voor woon-werkverkeer (de fiets kost nou eenmaal niet zoveel).

Orange

Bericht door Orange »

Sorry hoor LokaleSter, maar daar geloof ik echt niets van. Dat betekent namelijk dat je gemiddeld zo'n 4.100 euro per maand kan factureren. Haal daar nog pensioen, verzekeringen, vakantiegeld e.d. vanaf. Dan nog belasting betalen. En dan reken ik nog dat je 40 uur per week werkt. Je spreekt nog over opleidingen wat ook tijd kost en je hebt ook nog tijd nodig voor administratie, acquisitie e.d. Dat heb ik dan ook nog niet meegerekend, dus is er eigenlijk nog minder dan die 4.100 euro te declareren.
Uit jouw bericht maak ik op dat het jou dan helpt dat je reiskosten dan declareren en dat je die niet hebt. Dat helpt jou dan nog. Edwin moest de reiskosten zelf betalen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Orange,
Het zou best kunnen kloppen, veel van die zogenaamde loondienst ZZP ers factureren zodanig weinig dat er geen geld overblijft voor verzekeren zoals arbeidsongeschiktheid, Pensioen enz. Het tekort wordt aangevuld omdat ze zorgtoeslag enz krijgen. Ik heb mensen gesproken die nog veel minder hebben, want in die vakrichtingen waar de mensen nog voor het oprapen liggen worden ze gewoon uitgemolken.

Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Ik heb ook werkzaamheden bij een regionale omroep verricht en moest en zal via Tentoo gaan. Terwijl ik gewoon bij de KvK ben aangesloten als zzp'er.

Eerste week onbetaald ingewerkt worden.
Geen reiskosten, zelf je parkeerkosten betalen.

Ik was er snel weg.

Orange

Bericht door Orange »

radiogolfje schreef:
12 feb 2020 08:53
Orange,
Het zou best kunnen kloppen, veel van die zogenaamde loondienst ZZP ers factureren zodanig weinig dat er geen geld overblijft voor verzekeren zoals arbeidsongeschiktheid, Pensioen enz. Het tekort wordt aangevuld omdat ze zorgtoeslag enz krijgen. Ik heb mensen gesproken die nog veel minder hebben, want in die vakrichtingen waar de mensen nog voor het oprapen liggen worden ze gewoon uitgemolken.
Het zal vast kloppen idd. Maar je moet het niet willen.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Het is destijds heel smerig gespeeld. Deze twee medewerkers hebben een groot hart voor AT5. In mijn ogen is er misbruik gemaakt van hun 'goedheid'.

Als de Tentoo-constructie anders moet of niet meer mag heeft AT5 (en ook NH) een groot probleem. Heel veel medewerkers worden op dit moment via deze wijze ingehuurd. Kortom een serieus probleem voor de bedrijfsvoering. En op dat vlak spelen wel meer dingen (ook tussen NH en AT5...).

WinnaarRadioring2023

Orange schreef:
11 feb 2020 23:08
Sorry hoor LokaleSter, maar daar geloof ik echt niets van. Dat betekent namelijk dat je gemiddeld zo'n 4.100 euro per maand kan factureren. Haal daar nog pensioen, verzekeringen, vakantiegeld e.d. vanaf. Dan nog belasting betalen. En dan reken ik nog dat je 40 uur per week werkt. Je spreekt nog over opleidingen wat ook tijd kost en je hebt ook nog tijd nodig voor administratie, acquisitie e.d. Dat heb ik dan ook nog niet meegerekend, dus is er eigenlijk nog minder dan die 4.100 euro te declareren.
Uit jouw bericht maak ik op dat het jou dan helpt dat je reiskosten dan declareren en dat je die niet hebt. Dat helpt jou dan nog. Edwin moest de reiskosten zelf betalen.
Tja, je hoeft mij niet te geloven. Ik geloof de cijfers van de boekhouder. Vraag me wel af, heb je enig idee wat de kosten/baten zijn? Wil het e.e.a. best even voor je toelichten.

Te beginnen moet je geen 40 uur per week rekenen, maar (46 weken * 40 uur =) 1840 uur per jaar.

Als je uitgaat van die €4.100,- per maand, dan reken je al te weinig. ((46*40*€28,50)/12)= €4.370,- per maand.

Pensioen en arbeidsongeschiktheid verzekering (is dezelfde verzekering) is voor de bouwsector (de zwaarste categorie) zo'n €350,- per maand (let wel, je heb dan een vergelijkbare verzekering als medewerkers in loondienst). Ik heb nog een paar aanvullende verzekeringen, waardoor ik per maand ongeveer €400,- per maand kwijt ben aan verzekeringen. De pensioen- en arbeidsongeschiktheid verzekering is voor kantoorpersoneel lager omdat de risico's veel lager zijn.

Opleidingen kosten inderdaad ook tijd en geld. Tijd heb je, want je heb 6 weken per jaar dat je niet werkt. En als je 45 weken per jaar 41 uur per week werk, dan heb je 5 extra dagen om een cursus en/of opleiding te volgen. Daarnaast bestaat er ook nog iets als zaterdag en avond opleidingen.

Vakantiegeld zit bij het tarief in.

Administratie en acquisitie heb ik inderdaad niet meegerekend. Administratie zal alles bij elkaar ongeveer 2 dagen per jaar kosten. Wat betreft acquisitie moet ik het vooral hebben van mijn klanten die mij aanbevelen bij anderen.

Overigens, al zou ik een volledige dag per week aan mijn administratie kwijt zijn, dat hoeft mijn factuur niet te verlagen. Ik plan en doe mijn administratie op tijden dat de meeste mensen hun tijd zitten te verdoen voor televisie of netflix.

Het is niet zo dat ik geen reiskosten heb. Ook mijn fiets gaat eens per jaar naar de fietsenmaker en iedere 3 jaar komt er een nieuwe fiets. Die 3 euro per dag gaat in mijn geval in een potje om die nieuwe fiets van te kopen en de eventuele reparaties van te betalen.

Toen ik voor mijzelf begon rekende ik €25,- per uur. En ik rekende bovendien geen kilometervergoeding. Nederland zat destijds nog in de nasleep van een vermeende economische crisis. Inmiddels is dat tarief wel wat hoger. Daar kon ik ook toen al prima van leven, ondanks dat ik best hoge opstartkosten had.

Netto hou ik iets meer over dan een collega in loondienst, dus het is zeker geen vetpot om ZZP-er te zijn. Beter gezegd, als je het voor het geld doet, dan zou ik een ander verdienmodel zoeken als uurtje-factuurtje. Dat is echt geen interessant verdienmodel, juist omdat er ook een bovengrens aanzit.

Om op de situatie van Edwin in te gaan. Edwin is in loondienst van Tentoo. Daarmee heeft hij alle voor- en nadelen die jij ook heb in jouw vaste baan, maar kennelijk met heel slechte arbeidsvoorwaarden. Dat heeft niets met een ZZP-en te maken.

Feivel

Bericht door Feivel »

Als je als zzp’er 46 weken lang 40 uur per week werkt, kun je net zo goed in loondienst gaan. Als zzp’er merk ik juist dat mijn dagen en uren variëren. De ene week is er veel te doen, de andere week is het iets rustiger. Die 2 dagen per jaar administratie herken ik ook niet. Hoeft LokaleSter soms geen facturen te versturen, bij te houden, te ordenen, e-mails van klanten te beantwoorden, et cetera? En 4300 euro per maand als zzp’er? Keep on dreaming. Lees maar eens wat de meeste zzp’ers echt verdienen.

Terug on topic: deze ‘Edwin’ is gewoon een schijnzelfstandige. Behandeld (willen) worden als een collega in loondienst, dezelfde voorwaarden: elke dag om een bepaald tijdstip aanwezig moeten zijn en weer vertrekken, targets die gehaald moeten worden. Dan ben je geen zzp’er. Dan ben je geen eigen baas. Dan ben je nu juist degene die de heren Borstlap en Koolmees een doorn in het oog is. En ik ben het daarmee eens. Zzp’ers moeten zich niet gedragen als semi-werknemers, maar als echte ondernemers die een bepaalde dienst aanbieden. Die een dienst verkopen. Dat is wat anders dan een opdrachtgever die exact de voorwaarden bepaalt.

Deze constructie is dus niet alleen onrechtmatig, maar ook gewoon een groot risico voor iedere werkende. Als je via Tentoo en gelijkende constructies aan het werk gaat, kun je dit soort situaties verwachten. Bij regionale omroepen is dit schering en inslag. Goedkoop freelancertjes willen inhuren, vooral geen vast contract bieden en wèl hetzelfde behandelen als een ‘collega’ in loondienst.

Nee, dit moet echt kei en keihard aangepakt worden. Dit soort constructies moeten verboden worden. Ter bescherming van iemand die zich zo simpel laat bedonderen, en als paal en perk voor opdrachtgevers die zich als werkgevers gedragen.

Wees maar eens een ECHTE ondernemer/zelfstandige! Natuurlijk is een langdurige opdracht hebben wel nuttig en dat moet ook gewoon kunnen, maar de genoemde voorwaarden kunnen echt niet.

Sebas

Bericht door Sebas »

Kijk eens op onderstaande link voor de standard richtlijnen voor wat betreft uurtarieven ZZPer.

https://www.freelancenetwork.be/freelance-tarieven
Haal het beste uit je radio, En sloop hem helemaal ;)

http://www.radiom.nl
http://www.nostalgie.eu

WinnaarRadioring2023

Sebas schreef:
13 feb 2020 09:02
Kijk eens op onderstaande link voor de standard richtlijnen voor wat betreft uurtarieven ZZPer.

https://www.freelancenetwork.be/freelance-tarieven
Dat is de situatie in België. Weet niet of die 1 op 1 te kopiëren is naar Nederland.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ook hier geld een marktwerking. Veel mensen weinig banen, weinig verdienen. Weinig mensen, veel werk, je kan meer vragen.
En inderdaad, de uur tarieven kunnen erg laag zijn, tot ruim onder de 20 euro aan toe.
Het alternatief zou niets kunnen zijn.

Orange

Bericht door Orange »

LokaleSter schreef:
12 feb 2020 19:52
Orange schreef:
11 feb 2020 23:08
Tja, je hoeft mij niet te geloven. Ik geloof de cijfers van de boekhouder. Vraag me wel af, heb je enig idee wat de kosten/baten zijn? Wil het e.e.a. best even voor je toelichten.
Dank voor het toelichten.
Maar jouw toelichting is wel wat discutabel. Paar puntjes:
- Jij doet administratie, opleiding, acquisitie allemaal bovenop de 40u werken. Dan kan je zeggen dat dat allemaal geen probleem is, maar feitelijk werk je dan dus meer dan 40u en dan zou je dus meer moeten verdienen.
- Een premie voor arbeidsongeschiktheid en pensioen van 400 euro is heel laag. Wat staat daar tegenover? Vast minder dan wanneer je in loondienst bent.
- Vakantiepremie zit er bij: ja, dus moet je die er vanaf trekken, want bij mensen in loondienst zit die er niet bij in en komt die eens per jaar er extra bij.
- Reiskosten: jij hebt nog geluk dat je kan fietsen, maar een opdrachtgever is ook weleens verder weg. Sommigen hebben een uurtarief incl. reiskosten en dan tikken de kosten wel aan.
- Aantal werkbare weken/dagen: is dan wel echt het maximale. 6 weken vakantie, feestdagen, ziek zijn. Dan is 46 weken veel.

Plaats reactie