Shoutcast VS Icecast

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Shoutcast VS Icecast

Bericht door Echtwel »

Vandaag wil ik de topic starten Shoutcast vs Icecast
Wat is beter
Wat is gebruiker vriendelijker
Waar zitten volgens jouw de meeste luisteraars en waarom
Wat is onhandige er aan en zitten de software bugs of
Vind je onhandig

Ik gebruik zelf soms allebei maar het gaat om jouw ervaring en opmerkingen dus please brand maar los...
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Calypso

Re: Shoutcast VS Icecast

Bericht door Calypso »

Wat bedoel je met Shoutcast vs Icecast? De distributieprogramma's of de radiodirectories die ze gebruiken?

Ik vind er namelijk een flink verschil tussen zitten. Qua programma vind ik Icecast vele malen beter dan dat Shoutcast is - vooral het licentiemodel, maar ook qua performance. Echter, de directory van Shoutcast vind ik weer prettiger dan wat Icecast je kan bieden.

Maar de meeste luisteraars kijken volgens mij niet meer op die directories, maar op de talloze andere die er rondzwerven - hetzij via apps, websites, of via de gekoppelde directories van hun ontvanger.

remco_k

Bericht door remco_k »

Vanuit het oog/oorpunt van de luisteraar is er geen verschil. Of je nou shoutcast of icecast of iets anders gebruikt. De meeste luisteraars zien dat nooit en ervaren nergens voor- of nadelen van. Als er maar muziek uitkomt. Kwalitatief is er wat dat betreft geen verschil.

Dan blijft over wat je als radio station dus het beste voor jezelf vindt werken, wat het beste bij je past (zowel qua wensen als financieel).
In beide zitten geen grote bugs of onhandige zaken. Shoutcast is de laatste tijd wel (in negatieve zin) aan het klooien met de (gratis) licenties. Daar lijken meer een meer beperkingen op te komen en ik zie daar een verschuiving naar IceCast ontstaan.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.

Echtwel

Bericht door Echtwel »

Calypso schreef:
07 jan 2020 15:25
Wat bedoel je met Shoutcast vs Icecast? De distributieprogramma's of de radiodirectories die ze gebruiken?

Ik vind er namelijk een flink verschil tussen zitten. Qua programma vind ik Icecast vele malen beter dan dat Shoutcast is - vooral het licentiemodel, maar ook qua performance. Echter, de directory van Shoutcast vind ik weer prettiger dan wat Icecast je kan bieden.

Maar de meeste luisteraars kijken volgens mij niet meer op die directories, maar op de talloze andere die er rondzwerven - hetzij via apps, websites, of via de gekoppelde directories van hun ontvanger.
Wat mij opvalt is 1 dat er via shoutcast meer luisteraar binnen komen dan via Icecast ook die zeg maar de gouden radio gids van shoutcast uitgebreider is. Al vind ik het nadeel
Van shoutcast dat je een code moet hebben om zichtbaar te zijn in hun gouden radio gids en bij Icecast is dat wat makkelijker maar dit om de discussie weer eens aan te slingeren
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Calypso

Bericht door Calypso »

Echtwel schreef:
08 jan 2020 08:41
Wat mij opvalt is 1 dat er via shoutcast meer luisteraar binnen komen dan via Icecast ook die zeg maar de gouden radio gids van shoutcast uitgebreider is. Al vind ik het nadeel
Van shoutcast dat je een code moet hebben om zichtbaar te zijn in hun gouden radio gids en bij Icecast is dat wat makkelijker maar dit om de discussie weer eens aan te slingeren
Dan heb je het dus over de directories. Denk dat je dat in je stelling wat beter naar voren kunt laten komen, temeer omdat dan de vraag ook veel uitgebreider is. Er zijn namelijk veel meer directories; daar waar een aantal jaar geleden de Shoutcast directory als "standaard" gezien werd, is dat nu al lang niet meer zo. En dus wordt het heel erg een lappendeken; de directory van Icecast maker XIPH heeft er eigenlijk nooit echt toe gedaan, die van Shoutcast heeft veel van z'n glans (door eigen toedoen) verloren, voor Android Auto gebruikers is eigenlijk alleen TuneIn een beschikbare mogelijkheid, en die heeft ook een eigen directory, audio apparatuur heeft ook een aantal directories waar ze hun informatie uit halen etc.

Mijn mening in een paar punten samengevat:
* Icecast directory is nooit een volwaardig iets geweest. Leuk dat je er in staat, maar of je er luisteraars aan over houdt...
* Shoutcast was een must maar is een no-go geworden door hun steeds verder gesloten houding. Ook voor ontwikkelaars geldt dit en die hebben dus andere alternatieven opgezocht
* Het is een lappendeken; als radiostation moet je gewoon proberen om jezelf bij zoveel mogelijk directories aan te melden, en dan nog zul je er missen
* Kijk eerst naar de mogelijkheden van wat je als radiostation wilt gebruiken - ShoutCast directory werkt alleen nog maar met nieuwere versies Shoutcast programma. Als je qua techniek liever werkt met Icecast is dat belangrijker dan de directory die er aan hangt.

Dat laatste punt klinkt raar, maar ik heb tests gedaan bij een semi-groot internetstation. Die werken met Icecast en komen dus niet in de Shoutcast directory voor. Een half jaar Shoutcast ernaast gedraaid puur om in de directory te komen. Het aantal extra luisteraars wat via Shoutcast luisterde was eigenlijk te verwaarlozen.

Plaats reactie