Probleem met barix exstreamer

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
smurfje

Probleem met barix exstreamer

Bericht door smurfje »

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de barix exstreamer 110? Ik heb deze te draaien met een shoutcastv1 320 kbps stream. En heb regelmatig last dropouts.
Hiervoor gebruikte ik een raspberry pi en had deze problemen nooit. Alleen de geluidskwaliteit was iets minder vandaar een barix aangeschaft.

Alleen heb ik nu dus dropouts. Iemand enig idee wat ik daar aan zou kunnen doen? Ik gebruik de default barix instellingen:

Stream Check Period 1 sec
Check Period Limit 30 sec
RTP delay 600ms
Audio buffer size high
remco_k

Re: Probleem met barix exstreamer

Bericht door remco_k »

Ben bang dat je met een probleem zit wat je niet zo 123 oplost.
Firmware van de 110 up-to-date?

Er zijn 2 zaken die van belang zijn om te weten:
1. Als ik het goed uit mijn hoofd weet, is de audio buffer van de 110 maximaal 65 kB.
2. Vanwege deze behoorlijk beperkte buffer, is het van belang dat de samplerate (aan de versturende kant, dus naar Shoutcast toe) behoorlijk precies moet zijn. Bij goedkope geluidskaartjes wil dat nog weleens relatief flink afwijken (dan is 44,1 kHz dus niet precies 44,1 kHz). Ik zie regelmatig afwijkingen van >2% bij de goedkopere audio kaarten/usb devices.

Bovenstaande punt 1, als de buffer 65kB is, dan betekend dat omgerekend in tijd dat deze buffer maar 1,6 seconde(!) lang is bij een audio stream van 320 kbps. (320 kbps = 40960 Bytes per seconde. 65536 Bytes / 40960 Bytes = 1,6 sec)
Bij een kleine afwijking van de samplerate (punt 2), ben je snel door je 1,6 seconde buffer heen, en dat resulteert in een periodieke drop out. Meestal op een vast ritme.
Om een voorbeeld te geven, als de samplerate er 'maar' 0,3% naast zit, heb je al 6 a 7 drop outs gelijkmatig verdeeld over één uur. Elk uur weer.

En dat is dan ook mijn vraag: komen deze drop outs met een regelmatige interval voor, dus ongeveer met dezelfde tijd ertussen, voor?

Daarnaast, vanwege de korte buffer, heeft een korte 'internet hickup' dus ook al binnen 1,6 seconde invloed op je barix.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
smurfje

Bericht door smurfje »

Hoi Remco,

Bedankt voor jouw reactie. Klopt de barix heeft maar een buffer van 61780B. Als ik jou reactie zo belees dan kan lijkt mij dit inderdaad het probleem.

Het komt er dus op neer dat ik iets anders voor de barix moet hebben met een grotere buffer. Iemand enig idee?
paul_b

Bericht door paul_b »

Een hifiberry geluidskaart voor op de Raspberry Pi?
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Zelfs ik kan het verhaal van remco_k begrijpen :))
Ik heb wel een andere oplossing....
Het probleem ligt niet aan de barix exstreamer maar aan de versturende kant, de 'zender'zijde, dus naar Shoutcast toe. Als je aan de 'zender'zijde een goede geluidskaart, of een barix instreamer (welke hier voor ontworpen is), gebruikt, gaat het wel goed..
en dan is er koffie......
smurfje

Bericht door smurfje »

paul_b schreef: 21 dec 2019 11:39 Een hifiberry geluidskaart voor op de Raspberry Pi?
Daar wou ik eigenlijk vanaf en was opzoek naar iets degelijkers. Maar zit daar toch ook weer aan te denken. Of de Store&Play van barix. Die zou ook een grotere buffer moeten hebben is mij verteld. Alleen heb ik hier nog niet zoveel over kunnen vinden.
v.ijl schreef: 21 dec 2019 14:49 Zelfs ik kan het verhaal van remco_k begrijpen :))
Ik heb wel een andere oplossing....
Het probleem ligt niet aan de barix exstreamer maar aan de versturende kant, de 'zender'zijde, dus naar Shoutcast toe. Als je aan de 'zender'zijde een goede geluidskaart, of een barix instreamer (welke hier voor ontworpen is), gebruikt, gaat het wel goed..
Aan de versturende kant kan ik niet veel veranderen. Player -> Breakaway -> Simplecast -> Shoutcast
paul_b

Bericht door paul_b »

Waarvoor gebruik je de streamverbinding? Het aansturen van een zender?

Hier gebruiken we stereotool icm umpx, bij de zender staat een Raspberry Pi met de hifiberry kaart en dat draait super mooi en stabiel.
smurfje

Bericht door smurfje »

Nee, de stream wordt gebruikt als achtergrond muziek naar verschillende locaties.
Plaats reactie