WNC beschuldigd van plagiaat

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

deradioluisteraar

Re: Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

Bericht door deradioluisteraar »

Het landelijke radiostation Sublime heeft besloten om per direct over te stappen naar een andere nieuwsleverancier. Tot woensdagmiddag werd het nieuws op Sublime verzorgd door WNC, maar de zender is nu overgestapt naar het ANP.
Link: http://radio.nl/819961/sublime-per-dire ... letins-wnc
Echtwel

Re: Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

Bericht door Echtwel »

Een klokkenluider behoord altijd beschermd te zijn omdat hij of zij soms met gevaar van eigen leven iets aan de kaak stelt, bij dit incident natuurlijk niet echt van toepassing maar ach.
- zelf vind ik het wel knap dat iemand de moeite doet om te turven.
Ik zie de waarde er niet van in want nieuws op een Internetstation met maar 50 luisteraars zal weinig impect hebben op de totaal nieuws verzorging en de meeste luisteren toch voor de muziek naar de stations die wnc diensten afnemen . -smok
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Calypso

Bericht door Calypso »

deradioluisteraar schreef: 11 dec 2019 20:58
Het landelijke radiostation Sublime heeft besloten om per direct over te stappen naar een andere nieuwsleverancier. Tot woensdagmiddag werd het nieuws op Sublime verzorgd door WNC, maar de zender is nu overgestapt naar het ANP.
Link: http://radio.nl/819961/sublime-per-dire ... letins-wnc
Als je overstapt van WNC naar ANP dan is er denk ik wel iets meer aan de hand dan alleen "we zijn boos omdat je leentjebuur hebt gespeeld". Het verschil in tarieven is namelijk erg groot, en als je het budget ervoor (blijkbaar) hebt, zou ik ook liever ANP nieuws als WNC gebruiken. Dan heb je het over stabiliteit, professionaliteit en uitstraling. Maar als je bijv. vastzit aan afspraken, is dit een ideale stok om mee te slaan en te roepen dat je het contract verscheurt.

Maar goed, ik denk wat dat betreft dat er amper concurrentie voor WNC zit in dit segment; RadioNieuws vind ik het nivo van WNC (nog) niet halen. Daarna komt er een hele tijd niets, en dan krijg je ANP (met bijbehorend prijskaartje).
Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet »

Echtwel schreef: 12 dec 2019 05:41
Ik zie de waarde er niet van in want nieuws op een Internetstation met maar 50 luisteraars zal weinig impect hebben op de totaal nieuws verzorging en de meeste luisteren toch voor de muziek naar de stations die wnc diensten afnemen . -smok
Oke, maar diezelfde nieuwsdienst levert dus ook aan landelijke zenders. RadioNL cs heeft eerder al bewezen dat het ze geen bal uitmaakt wat de kwaliteit van het nieuws is, als er maar nieuws op te horen is, maar Sublime heeft dus (als eerste?) haar conclusies getrokken.

Stel nou dat RadioNL ook de stekker uit de samenwerking trekt. Dan heeft WNC een continuïteitsprobleem. Wat ik - voor de duidelijkheid - geen enkele ondernemer gun. Want daar heeft vooral ook de groep nieuwsstemmen last van. En die bepalen (voor zover ik mag aannemen) niet hoe de berichten worden gemaakt. Tenzij die zelf verantwoordelijk zijn voor de berichten en dus zelf ook hebben zitten 'jatten'. Maar dat wordt nergens duidelijk en is dus niet meer dan een aanname die nergens op gebaseerd is.

Ik ben in het verleden voor de lokalo waar ik destijds bij betrokken was op zoek gegaan naar een vervanger voor het toenmalige nieuws, en heb o.a. aandachtig naar WNC geluisterd. Goeie stemmen, maar inhoudelijk is het nieuws nooit echt heel actueel. En de eigenaar slaat alles met, als ik alleen al het weer neem, uitspraken als (fonetisch) Buiwen, tempatuur en de melding dat het strak blauw is terwijl het hoost als een malle.

Ter vergelijking: bij Het Radionieuws werken ze veel sneller, het nieuws is daar veel actueler. Als een belangrijke sportwedstrijd gespeeld is hoor je het uur erna al de uitslag. Bij WNC duurt dat uren of hoor je dat de volgende dag pas. Wel speelt WNC het slim door meer commerciële stemmen te gebruiken. Bij WNC zijn het veelal spreekstemmen, bij Het radionieuws zijn het vooral journalisten, die qua stemklank vaak inderdaad iets minder zijn. Maar waar gaat het nou om? Om hoe iemand klinkt of om WAT iemand zegt?
'Rock and Roll is beter than Music' - Alfred LaGarde
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Al die onzin, dat nieuws op ieder uur. Met dat soort onzin krijg je dit soort flauwekul.

Als er echt belangrijk nieuws is meldt de radiomaker van dienst het wel.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Dit is ook wat ik als luisteraar al zeg sinds het radionieuws er is; het is veel actueler. Wordt bijna ieder uur ververst, ook 's avonds laat nog. Bij WNC duurt het gewoon een stuk langer. Ik zou als station daarom altijd voor het radionieuws kiezen, ondanks de wat mindere stemmen.
ColinC

Re: Het liefst gratis journaal

Bericht door ColinC »

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden, ik neem (betaald) nieuws af van WNC nadat zij zelf met een goed aanbod kwamen (net als Het Radionieuws maar ik ben geen fan van de stemmen aldaar) dus de quote “We zijn een kleine speler en we zijn tegen de zin in gegroeid. Er is er het een en ander ingeslopen, dat is niet goed.” klopt ook niet helemaal.

Edit: Zie nu dat Sublime er toch mee stopt (https://www.radiofreak.nl/sublime-stopt ... s-van-wnc/)
Na overleg met jurist heb ik het nieuws er ook uit gehaald. Zenders zijn namelijk ook gelijk aansprakelijk voor plagiaat en die moeten het dan weer op de beurt weer verhalen bij de leverancier.
richardje

Bericht door richardje »

De reactie van Frank van der Klugt is natuurlijk lachwekkend. Hij pleegt blijkbaar op grote schaal plagiaat over een langere periode en hij reageert zich af op de melder ervan. Hij zegt “Dit is pure laster. Iemand probeert me zwart te maken, maar waarom? Ik werk hard voor m’n centen.”
Wat is er laster aan het melden wat er al is uitgezonden? Frank neemt zelf willens en wetens berichten van anderen over en verkoopt die als eigen berichten. Dat is diefstal. Dan zeggen dat je hard voor je centen werkt is een gotspe. Je leest in een paar minuten andermans werk voor en je incasseert. Lekker hard werken is dat.
Hij stelt ook een zware zaak te hebben als hij er een advocaat op zet. Waarop? Op het traceren van de klokkenluider? Die heeft niks onrechtmatigs gedaan. Alle bulletins van WNC zijn in het openbaar uitgezonden en alle daarvoor gebruikte teksten waren iets daarvoor al gepubliceerd door de betreffende nieuwssites. Dat er nu iemand is, die mensen wijst op de combinatie ervan is toch niet strafbaar? De enige partijen die een zware zaak hebben als ze er een advocaat op zetten, zijn de gedupeerde nieuwsbronnen, die geen vergoeding hebben gehad voor hun teksten, waar WNC goede sier mee heeft gemaakt en (veel?) geld aan heeft verdiend.
Wat wel raar is, is dat geen van die bronnen blijkbaar eerder aan de bel heeft getrokken. Dat zegt misschien iets over de populariteit van de stations waarop de bulletins van WNC worden uitgezonden.
Tenslotte is het heel kinderachtig van Frank om direct de concurrentie te beschuldigen van zwartmakerij. Hij probeert daarmee in de slachtofferrol te kruipen, terwijl hij zelf de dader is. Laat hij zich verantwoorden zonder flauwe excuses te bedenken. Want dat het kopieren van andermans teksten 'er in is geslopen' zoals hij zelf zegt, is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig. Als hij dat voorlezen van elders gepubliceerde teksten zelf ook heeft gedaan, zoals blijkbaar het geval is, wie moet hem dan controleren? Hij is de baas van de toko. Dan is je ethische kompas toch slecht afgesteld. Maar hij is al eerder betrapt op het stelen van andermans berichten, dus dat 'leven beteren' is nog niet echt gelukt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reactie van de nieuwslezers van WNC. Met welke opdracht zijn zij aan het werk gezet door Frank? Waren ze zich bewust van het plagiaat? Werkten ze er zelf aan mee?
richardje

Bericht door richardje »

Overigens kan iedereen zelf controleren hoeveel plagiaat er door WNC gepleegd is. Want elk radiostation heeft een archief van de uitzendingen over een langere periode. Dus als daar WNC-bulletins inzitten, is het een kwestie van een (deel van) door Frank voorgelezen tekst in Google intikken en kijken op welke nieuwsbron je uitkomt.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Het getuigd toch wel van veel domheid om nieuwsberichten rechtstreeks te kopiëren. Als je het bericht zelfstandig herschrijf, dan is het in ieder geval niet herleidbaar naar een andere nieuwsdienst.

Toen Radio Veronica nog op die zwart-witte boot op zee dobberde deed men dat ook op die manier. Tot grote frustratie van het ANP, die even testen of het nieuws daadwerkelijk opgepikt werd. Een neonieuws bericht over een brand in een niet bestaand dorp maakte dat men nu zeker wist dat hun berichten gekopieerd werden, maar het maakte het ANP ook een onbetrouwbare nieuwsdienst.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

ColinC schreef: 12 dec 2019 12:05 Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden, ik neem (betaald) nieuws af van WNC nadat zij zelf met een goed aanbod kwamen (net als Het Radionieuws maar ik ben geen fan van de stemmen aldaar) dus de quote “We zijn een kleine speler en we zijn tegen de zin in gegroeid. Er is er het een en ander ingeslopen, dat is niet goed.” klopt ook niet helemaal.

Edit: Zie nu dat Sublime er toch mee stopt (https://www.radiofreak.nl/sublime-stopt ... s-van-wnc/)
Na overleg met jurist heb ik het nieuws er ook uit gehaald. Zenders zijn namelijk ook gelijk aansprakelijk voor plagiaat en die moeten het dan weer op de beurt weer verhalen bij de leverancier.
Ik vraag me af nu je weet dat je bedonderd bent of je je zelf terug kan vragen ?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
ColinC

Bericht door ColinC »

Hoe bedoel je dat precies?
Feivel

Bericht door Feivel »

Echtwel schreef: 12 dec 2019 16:42
ColinC schreef: 12 dec 2019 12:05 Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden, ik neem (betaald) nieuws af van WNC nadat zij zelf met een goed aanbod kwamen (net als Het Radionieuws maar ik ben geen fan van de stemmen aldaar) dus de quote “We zijn een kleine speler en we zijn tegen de zin in gegroeid. Er is er het een en ander ingeslopen, dat is niet goed.” klopt ook niet helemaal.

Ik vraag me af nu je weet dat je bedonderd bent of je je zelf terug kan vragen ?
Dat ligt aan de voorwaarden die gelden bij het ondertekenen van een contract. Doorgaans beschermt de Nederlandse wet particulieren (en soms ook bedrijven) tegen het leveren van wanprestaties. Ik denk dat je bij de rechter wel je gelijk krijgt, als je auteursrechtenschending aanvecht als het leveren van een wanprestatie.
richardje

Bericht door richardje »

Ik lees trouwens op de site van WNC dat ze niet met contracten werken, dus dan heeft Frank vd K. ook geen clausule ondertekend waarin staat dat hij aansprakelijk is voor de uitgezonden bulletins. Dan zou ik me als afnemer nu toch zorgen maken over de afgelopen periode...
richardje

Bericht door richardje »

Dat is wel een interessante kwestie. Je kunt als omroep natuurlijk bij WNC je geld terugvragen over de periode dat er plagiaat is gepleegd. Want je betaalt voor een nieuwsdienst die zijn eigen content levert, niet voor een partij die andermans creaties voorleest. Je mocht ervan uitgaan dat de leverancier geheel volgens de wet handelde en nu dat achteraf niet blijkt te zijn gebeurd, ligt terugbetaling van de geïnde gelden dus voor de hand. Even via de logger in de historie duiken en je kunt zo een aantal maanden bewijsmateriaal overleggen. In de berichtgeving hier wordt gesproken over een plagiaatperiode van begin van het jaar tot nu, dus tel uit je winst. Volgens mij heb je bij de rechter dan wel een 'grote zaak' om Frank zelf maar eens te citeren.
Plaats reactie