DAB+ via de kabel

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

wave

Re: DAB+ via de kabel

Bericht door wave »

Zo snel zal Ziggo de analoge FM band niet uit faseren, afgelopen jaar is het analoge radiopakket in diverse regio's zelfs nog uitgebreid. Vergeet bovendien niet dat Ziggo het afschakelen van analoge TV zonder veel risico voor klantenverlies kon doen, omdat nog maar een heel klein percentage analoog keek. Voor radio is dat een heel ander verhaal; als ze daarde FM afschakelen heeft een klant geen enkele reden meer om niet over te stappen. Aan de andere kant: lig je er wakker van als ze de analoge FM afschakelen? Wel nee. Dipooltje achter je radio en klaar ben je voor de de komende jaren.

DAB+ via de kabel lijkt me vrij zinloos. De discussie over de lossy datareductie valt buiten dit topic, maar de bandbreedte die een provider aan de ene kant vrij wil maken, wordt dan aan de andere kant weer ingeleverd terwijl er bovendien geen geschikte ontvangers zijn.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

terrestrial

Bericht door terrestrial »

DAB+ via de kabel kan prima maar dan moeten er wel meer goedkope ontvangers met antenne aansluiting komen. Qua bandbreedte ben je ongeveer net zo veel kwijt als de FM. In een 8 mhz kanaalslot kun je 4 DAB+ muxen kwijt, als je dan alles in fatsoenlijke kwaliteit op DAB+ kwijt wilt zit je toch weer aan 10-DAB+ muxen verwacht ik zo.

Verder is internet radio geen serieus ding. Als iedereen tegelijk naar internet radio gaat luisteren gaat het geld kosten. Dan gaan de streams weer in bandbreedte omlaag etc. Bovendien net als anderen al aangeven... Al die OTT zooi is waardeloos!, Er is geen norm voor en zo'n stream veranderd wel 5x van URL. Als koper van een internet radio heb je geen enkele garantie dat het over 2-3 jaar nog werkt en jullie denken echt dat als je een radio koopt van 4 tientjes dat ze hier na jaren software support op blijven geven, vergeet het maar!

Van mij mag analoge radio nog vele jaren blijven bestaan, maar als het weggaat wil je het liefst een vervanger die op een losse home theater tuner/receiver/radio werkt met alle gemakken die je nu ook gewend bent en informatie in het display. Natuurlijk werkt DVB-C ook prima maar daarvoor moet je toch vaak de TV aanlaten en dat vinden mensen niet prettig.

perikelen

Bericht door perikelen »

wave schreef:
26 sep 2019 20:59
Zo snel zal Ziggo de analoge FM band niet uit faseren, afgelopen jaar is het analoge radiopakket in diverse regio's zelfs nog uitgebreid.
Je vertelt heel iets anders dan hier te lezen is....
https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-st ... abelradio/
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

EtherScout

Bericht door EtherScout »

terrestrial schreef:
29 sep 2019 13:15
DAB+ via de kabel kan prima maar dan moeten er wel meer goedkope ontvangers met antenne aansluiting komen. Qua bandbreedte ben je ongeveer net zo veel kwijt als de FM. In een 8 mhz kanaalslot kun je 4 DAB+ muxen kwijt, als je dan alles in fatsoenlijke kwaliteit op DAB+ kwijt wilt zit je toch weer aan 10-DAB+ muxen verwacht ik zo.
Dit klopt op zich, maar doordat het kabel is, kan je met een veel zwakker Protection Level werken. Je hebt dan minder bits nodig voor de foutcorrectie, waardoor het beschikbare aantal bits per seconde per mux flink toeneemt, ten opzichte van de situatie in de ether. In de ether werkt men nu meestal in EEP 3-A, waardoor er 12 stations van 96 kb/s in een mux passen, of 18 stations van 64 kb/s. Op de kabel zou je in EEP 4-A kunnen werken, waardoor er 12 stations van 144 kb/s in een mux passen, of 18 stations van 96 kb/s.

wave

Bericht door wave »

Ik zou TotaalTV niet als enige nieuwsbron nemen :wink:
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

EtherScout

Het komt er waarschijnlijk dus toch van: Ziggo overweegt FM uit te schakelen. De frequenties van FM zijn laag genoeg voor de upload van het kabelinternet en zijn daardoor onmisbaar om de snelheid daarvan te kunnen verhogen. Bij 1Gb/s downloadsnelheid hoort immers een enigszins fatsoenlijke uploadsnelheid. Het einde van FM op de kabel komt zo steeds dichter bij.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Waarom zou men in godsnaam nog geld steken in radio via de kabel. Of het nou analoog, in stereo of digitaal is, thuis kan je toch gewoon luisteren via internet.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

LokaleSter schreef:
13 nov 2019 20:26
Waarom zou men in godsnaam nog geld steken in radio via de kabel. Of het nou analoog, in stereo of digitaal is, thuis kan je toch gewoon luisteren via internet.
Waarom? Omdat dat heel goed werkt en gewoon op de bestaande tuner. Laat die extra upload maar zitten.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Ane Sybesma schreef:
14 nov 2019 09:34
LokaleSter schreef:
13 nov 2019 20:26
Waarom? Omdat dat heel goed werkt en gewoon op de bestaande tuner. Laat die extra upload maar zitten.
Ja, dat is een feit. Maar om er nu weer zoveel geld in te investeren, dat vind ik wat vreemd.

EtherScout

Ziggo gaat, geheel naar verwachting, de analoge FM-radio uitschakelen. Er zijn mensen die pleiten voor behoud, vanwege het feit dat je FM met een losse eigen radio kan beluisteren. Ditzelfde kan ook via internet en nog eenvoudiger via DAB+. Ziggo plant geen DAB+ via de kabel, maar dit zou door de tegenstanders wel als alternatief kunnen worden aangedragen. DAB+ op de kabel kost hooguit één TV-kanaal met een twee keer zo hoge frequentie als FM. Ziggo kan dan wel de FM-frequenties gaan gebruiken voor een snellere upload voor het kabelinternet.

Ane Sybesma

EtherScout schreef:
15 jan 2020 10:50
Ziggo gaat, geheel naar verwachting, de analoge FM-radio uitschakelen.
Ik vind het in elk geval jammer. Dan heb ik straks een nutteloze tuner. In elk geval heeft Ziggo voor mij dan geen voordeel meer boven de andere aanbieders. Dan maar eens kijken naar een goede glasvezel aanbieder.

WFNX

Bericht door WFNX »

Ane Sybesma schreef:
15 jan 2020 15:35
EtherScout schreef:
15 jan 2020 10:50
Ziggo gaat, geheel naar verwachting, de analoge FM-radio uitschakelen.
Ik vind het in elk geval jammer. Dan heb ik straks een nutteloze tuner. In elk geval heeft Ziggo voor mij dan geen voordeel meer boven de andere aanbieders. Dan maar eens kijken naar een goede glasvezel aanbieder.
Je kunt prachtige apparaatjes kopen waarmee je een DAB+ tuner op je oude stereo aansluit. Ik heb dat anderhalf jaar geleden al gedaan en geen spijt van gehad.

perikelen

Bericht door perikelen »

wave schreef:
29 sep 2019 18:20
Ik zou TotaalTV niet als enige nieuwsbron nemen :wink:
gaat toch gebeuren :wink:
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

JanL

Bericht door JanL »

Geloof mij heel 2020 kunnen we nog genieten van de analoge Ziggo kabel. Zo'n vaart zal het niet lopen.

Ane Sybesma

WFNX schreef:
15 jan 2020 15:45
Je kunt prachtige apparaatjes kopen waarmee je een DAB+ tuner op je oude stereo aansluit. Ik heb dat anderhalf jaar geleden al gedaan en geen spijt van gehad.
Ik heb meerdere DAB radio's. Maar die ontvangst is helaas niet best binnenhuis. (Tenzij ze wel DAB op de kabel zouden uitzenden).
En een extra kastje is nu juist wat ik liever niet zou willen.

Plaats reactie