Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
JulesKluivert

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door JulesKluivert » 22 sep 2019 19:38

Uitgebreid interview met zendermanager Sharid Alles in het AD dit weekend: https://www.ad.nl/show/3fm-moet-weer-di ... ~a957d03d/

Een paar interessante quotes:

U bent nu ruim een jaar zendermanager. Wat heeft u gedaan om de luistercijfers te verbeteren?
,,Er is extreem veel gebeurd afgelopen jaar. Niet alles is misschien direct zicht- en hoorbaar. Het zit ook deels in niet-sexy dingen als bedrijfsvoering. Maar het belangrijkste is: de programmering en het muziekformat is volledig op de schop gegaan. Daar ben ik hartstikke tevreden mee. Ook is veel geïnvesteerd in exclusieve optredens van onder meer De Staat, Jett Rebel en Billie Eilish.’’

Toch willen de luistercijfers maar niet stijgen. Hoe frustrerend is dat?
,,Natuurlijk is dat frustrerend. Maar je ziet nu wel voor het eerst sinds ik zendermanager ben, dat we niet meer dalen. 3FM is gigantisch gekelderd, maar we zijn nu stabiel. Vanuit die positie gaan we weer klimmen, daar ben ik van overtuigd. Bij radio gaat dat nu eenmaal extreem langzaam.’’

Het valt op dat er weer lol wordt gemaakt op de zender. De sfeer is relaxed. Alsof jullie denken: ach, we bereiken toch nooit meer die top.
,,Die sfeer is er inderdaad, maar dat betekent niet dat we achterover leunen. De marktaandelen moeten stijgen. Maar continu vergeleken worden met het 3FM van jaren terug, is niet eerlijk. Besef dat de wereld is veranderd en de muziekwereld ook, met platforms zoals Spotify. Dus gaan wij dezelfde successen boeken als tijdens die hoogtijdagen? Nee, dat is niet mijn streven. Maar we moeten wel weer die topzender worden, meedoen met de grote stations. En nee, ik ga geen deadlines en targets noemen.’’

Jullie draaien meer alternatieve muziek, maar ook grote hits. Waarom is dat?
,,Natuurlijk doen we dat. Señorita van Shawn Mendes en Camila Cabello is een enorme zomerhit, die wil je laten horen. Maar de hoofdmoot is dat alternatieve geluid.’’

Maar is het dan niet ‘vlees noch vis’?
,,Als je die conclusie trekt, heb je niet goed naar onze zender geluisterd. Wij hebben een playlist die je echt nergens anders hoort.’’
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Pier

Bericht door Pier » 23 sep 2019 11:38

Ik ben een van die luisteraars die 3FM ''noodgedwongen'' de rug toe keerde. Ik heb eerst echt mn best gedaan om te luisteren naar muziek als broederliefde etc. Maar ik was er op een gegeven moment echt klaar mee....

MAARRRRR...

eerlijk gezegd ben ik weer terug bij 3FM, ik wissel het af met KINK en Radio 2, maar ik merk dat 3FM weer op de weg terug is, qua muziek. Ik hoor weer ouderwets goeie muziek. Kortom ik heb 3FM weer een kans gegeven.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 23 sep 2019 16:09

De (door sommige RF'ers zo graag gewenste) frequentiewisseling tussen 3FM en Radio 5 gaat niet gebeuren. Sharid Alles geeft, wat mij betreft volkomen terecht, aan dat dat vooral een door sommige media gehypet bericht is. Zeker geen beleid van de PO.

http://radio.nl/819369/3fm-baas-wil-fm- ... an-radio-5
Offtopic is het nieuwe ontopic.

jessica

Bericht door jessica » 26 sep 2019 14:36

Het is wel raar dat Sharid Alles in het interview zegt dat oudere luisteraars eerder online en via DAB+ gaan luisteren dan jongeren. En dat FM absoluut cruciaal is voor 3FM. Volgens mij is dit precies andersom, maar wil ze koste wat het kost die frequentie behouden. Jongeren luisteren juist veel meer online dan ouderen. Raar dat hier niet verder op wordt ingegaan in het interview.

density1

Bericht door density1 » 26 sep 2019 16:10

Overigens beslist Alles dat niet alleen wat er gaat gebeuren, op FM verder of aan Radio 5 geven. Inderdaad niet echt een kritisch interview en wordt er te weinig doorgevraagd waardoor je een heel eenzijdig beeld krijgt nu.

Pot

Bericht door Pot » 26 sep 2019 18:07

Mark & Rámon blijven nog 2,5 jaar op 3FM. Contract is vandaag velengd. Verstandige keuze?
Oortjes open!

Ef Em

Bericht door Ef Em » 26 sep 2019 19:35

jessica schreef:
26 sep 2019 14:36
Het is wel raar dat Sharid Alles in het interview zegt dat oudere luisteraars eerder online en via DAB+ gaan luisteren dan jongeren. En dat FM absoluut cruciaal is voor 3FM. Volgens mij is dit precies andersom, maar wil ze koste wat het kost die frequentie behouden. Jongeren luisteren juist veel meer online dan ouderen. Raar dat hier niet verder op wordt ingegaan in het interview.
Volgens mij zit de doelgroep van Radio 5 veel minder in de auto, dus is FM daar toch echt minder nodig. Bij 3FM daarentegen is dit een groot deel van hun dagelijkse publiek.
De luisteraar van Radio 5 is denk ik dus veel vaker thuis, en heeft daar al genoeg andere manieren om naar die zender te luisteren. Dit was ook duidelijk te merken toen de AM-frequentie werd uitgezet een paar jaar geleden, en Radio 5 amper tot niet daalde in de luistercijfers. Natuurlijk kunnen ze nog flink stijgen mét FM-frequentie, maar van 3FM zal dan helemaal niets meer over blijven.

Pot

Bericht door Pot » 26 sep 2019 19:50

Ef Em schreef:
26 sep 2019 19:35
De luisteraar van Radio 5 is denk ik dus veel vaker thuis, en heeft daar al genoeg andere manieren om naar die zender te luisteren. Dit was ook duidelijk te merken toen de AM-frequentie werd uitgezet een paar jaar geleden, en Radio 5 amper tot niet daalde in de luistercijfers. Natuurlijk kunnen ze nog flink stijgen mét FM-frequentie, maar van 3FM zal dan helemaal niets meer over blijven.
Dat denk ik eigenlijk ook.
Radio 5 met FM-frequentie kan nog meer winnen, maar 3FM kan alleen maar verliezen.
Bovendien blijft de NPO een publieke organisatie en wordt er niet alleen gekeken naar luistercijfers, anders was de frequentie al naar 5 gegaan.
Bovendien vind ik Radio 4 ook nog een optie om te wisselen, ze hebben toch redelijk dezelfde leeftijdsdoelgroep.
Oortjes open!

density1

Bericht door density1 » 26 sep 2019 23:00

Ik denk dat er genoeg oudere luisteraars in de auto luisteren, dat moet je niet onderschatten. Jongeren zitten veelal in het OV en dergelijke. Die zijn veel mobieler als het gaat om devices. Oudere luisteren thuis ook nog wel op portable radio's in de hobbyschuur/kamer, en binnen in de woonkamer is de kabelradio er. Maar in de auto luisteren ze voornamelijk nog radio waarbij DAB misschien bij deze doelgroep echt nog niet zo is ingeburgerd.

zeropointzero

Bericht door zeropointzero » 26 sep 2019 23:27

Radio 5 zal de etherfrequentie van 3FM nóóit overnemen. Daar is een simpele reden voor: de politiek en NPO willen de overstap naar DAB+ maken. De discussie is wat mij betreft dan ook zinloos. Het gaat gewoon niet gebeuren.

Bijna alle luisteraars van Radio 5 zijn 55 jaar en ouder. De meeste van hen luisteren al jaren naar de zender en hebben de overstap naar DAB+ gemaakt. Dat blijkt ook uit de luistercijfers, die niet stabiel zijn gebleven, maar fors zijn gestegen!

density1

Bericht door density1 » 27 sep 2019 00:09

Discussies zijn per definitie nooit zinloos, en dat het 'nooit gaat gebeuren' is natuurlijk ook een aanname. Dat kun je eenvoudigweg niet weten. Er is zowat een onhoudbare situatie aan het ontstaan is wat gewoon niet meer te verkopen is om hier nog langer mee door te gaan op deze doelloze weg. De NPO is gewoon een log bolwerk waar meerdere baasjes een plasje moeten/willen doen zonder echt knopen door te hakken.

jessica

Bericht door jessica » 27 sep 2019 02:13

Op het moment dat het weekbereik qua aantal van Radio5 in de buurt komt van 3FM is de FM frequentie van 3FM niet meer te verdedigen. Nu kan 3FM nog zeggen dat ze meer luisteraars hebben dan Radio5 die dan wel weer een stuk korter luisteren.

castmember

Bericht door castmember » 27 sep 2019 13:26

Prachtig hoe deze discussie toch telkens in cirkeltjes loopt

- 3FM kan zijn FM frequentie niet meer verdedigen
- Radio 5 moet hem krijgen
- NPO wil weg bij FM en een wissel is dus niet logisch
- Maar 3FM zou hem toch aan Radio 5 moeten geven

Que . . . naja, blijf maar lekker rondjes lopen, ik vind het prima :grin:
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

density1

Bericht door density1 » 27 sep 2019 15:56

Goed verhaal zoals Dave 3FM zou/had willen vormgeven: https://www.radiofreak.nl/dave-minneboo ... nager-3fm/

Smid70

Bericht door Smid70 » 28 sep 2019 10:11

JulesKluivert schreef:
22 sep 2019 19:38
Uitgebreid interview met zendermanager Sharid Alles in het AD dit weekend: https://www.ad.nl/show/3fm-moet-weer-di ... ~a957d03d/

en paar interessante quotes:

Toch willen de luistercijfers maar niet stijgen. Hoe frustrerend is dat?
,,Natuurlijk is dat frustrerend. Maar je ziet nu wel voor het eerst sinds ik zendermanager ben, dat we niet meer dalen. 3FM is gigantisch gekelderd, maar we zijn nu stabiel. Vanuit die positie gaan we weer klimmen, daar ben ik van overtuigd. Bij radio gaat dat nu eenmaal extreem langzaam.’’
Toch 0.1 daling dus nog niet stabiel.

Plaats reactie