Eerste drie omroepen ontvangen Keurmerk Nederlandse Streekomroepen

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Echtwel

Re: Eerste drie omroepen ontvangen Keurmerk Nederlandse Streekomroepen

Bericht door Echtwel » 08 sep 2019 19:24

MFM schreef:
08 sep 2019 16:42
Echtwel schreef:
08 sep 2019 10:22
boxfm schreef:
07 sep 2019 18:27

In dat geval heb je de WOS niet goed gevolgd.
O ja spijker mij is bij in de geschiedenis van de WOS please ?
Even diep graven, was er toen dagelijks mee bezig maar het is alweer lang geleden dat ik daar iets mee te maken had. Sleutels half 2005 ingeleverd...
Ergens in de 00’s hadden ze een ernstig tekort aan financiën bij de WOS, dus nog voordat CaiWay hun een “bruidsschat” van toch wel enkele tonnen (veel meer) mee gaf.
Mede door de HMC perikelen (oplichting, maar dat mag je niet zeggen) en de daarna achterblijvende reclameverkoop kroop men door het oog van de naald toen na een lange raadsvergadering alsnog extra subsidies werden verstrekt door de gemeenten.

Dat er na het CaiWay geld opeens vage “managers” rondliepen die niet altijd op 1 lijn met de uitvoerenden zaten heeft uiteindelijk na jaren wel tot een goed geprofileerde omroep geleid.
Bedankt voor de update dit is mij ontgaan .....
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

MFM

Bericht door MFM » 08 sep 2019 21:10

Zwarte Stoomboot schreef:
08 sep 2019 17:13
HMC
Hebben we het over (Holland) Media Combinatie?
Ja. Die idd.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 08 sep 2019 21:21

MFM schreef:
08 sep 2019 21:10
Zwarte Stoomboot schreef:
08 sep 2019 17:13
HMC
Hebben we het over (Holland) Media Combinatie?
Ja. Die idd.
Dat vermoedde ik al. Ik ken geen mensen die voor (de eigenaar van) deze club een ander woord gebruik dan jij eerder noemde :)) .
In ieder geval is maar al te vaak gebleken dat een belofte om te betalen geen enkele waarde had en dat bedrijven met de combinatie van 'media' en 'combinatie' in de naam de gewoonte hadden failliet te gaan.

MFM

Bericht door MFM » 09 sep 2019 10:50

Ach, ik heb er gelukkig al jaren niets meer mee te maken, maar heb wel gemerkt dat sommige stuurloze omroepen er maar al te graag weer intrappen wanneer zo een “redder” zich aanmeldt.

perikelen

Bericht door perikelen » 10 sep 2019 13:14

Piet Puk schreef:
08 sep 2019 11:37
Alleen omroepen met een keurmerk, of met de aspirant-status
daarvan, kunnen gebruik maken van de diensten en voordelen van de NLPO.
Bron?
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

Maximum

Bericht door Maximum » 22 sep 2019 20:52

Wij van WC Eend adviseren u WC eend
Wereldstad The Heart Beat of the City ©®2016
"We keep moving forward, opening new doors, and doing new things, because we're curious and curiosity keeps leading us down new paths."

Ferjo

Bericht door Ferjo » 23 sep 2019 19:24

boxfm schreef:
31 aug 2019 11:25
WOS en OOG snap ik en is volkomen terecht. Maar OPEN?! Ze zijn de omroep voor Rotterdam, een stad met meer dan 600.000 inwoners. En kunnen niet eens een normale nieuwsvoorziening opbouwen.

Rotterdam is een stad met nagenoeg wekelijks schiet- en steekincidenten. Belangrijk nieuws toch wel, maar voor OPEN niet. Nee, die schrijven liever over de dierenambulance die vrijwilligers nodig heeft en dat hun OPEN Vlogger een natuurlijke bloemenweide heeft ontdekt.... Tuurlijk, voor kleine nieuwtjes moet ook plaats zijn, maar wel in combinatie met het grotere nieuws.
Mwoh.. Minder "naar" nieuws horen is prima voor m'n humeur -dubbel

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 26 sep 2019 00:47

boxfm schreef:
31 aug 2019 11:25
WOS en OOG snap ik en is volkomen terecht. Maar OPEN?! Ze zijn de omroep voor Rotterdam, een stad met meer dan 600.000 inwoners. En kunnen niet eens een normale nieuwsvoorziening opbouwen.

Rotterdam is een stad met nagenoeg wekelijks schiet- en steekincidenten. Belangrijk nieuws toch wel, maar voor OPEN niet. Nee, die schrijven liever over de dierenambulance die vrijwilligers nodig heeft en dat hun OPEN Vlogger een natuurlijke bloemenweide heeft ontdekt.... Tuurlijk, voor kleine nieuwtjes moet ook plaats zijn, maar wel in combinatie met het grotere nieuws.
Het "harde nieuws" dat je noemt wordt ook dagelijks verslagen door RTV Rijnmond. Ze willen - terecht - niet in hetzelfde vaarwater zitten als hun "grote broer". OPEN kiest meer voor de andere Rotterdamse verhalen, vanuit maatschappelijke betrokkenheid en maakt zich met hun content relevant in de stad. Daarbij is het een kweekvijver voor vrijwilligers met talent. Op die manier vervullen ze hun publieke functie. Voor de duidelijkheid: ik ben dus niet persoonlijk betrokken bij OPEN, maar wel erg gecharmeerd van deze vorm.

Toch heb ik wel één vraagteken bij het keurmerk dat ze gekregen hebben als het gaat om het criterium L.T.M.A.: de omroep brengt content op TV en Online, maar heeft geen radiozender. Misschien dat ze door hun samenwerking met FunX wel voldoende media-aanbod produceren op de radio. Ik denk dat ik hiermee mijn eigen vraag beantwoord heb... :lol:

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 26 sep 2019 01:09

Feivel schreef:
06 sep 2019 12:51
Wat fijn.. Een keurmerk dat bevestigt de organisatiestructuur klopt. Terwijl de kijker/lezer/luisteraar er vooral vanuit gaat dat het product gekeurd is. Een keurmerk geldt ook voor een pak vlees: die wordt ook gekeurd op het product. Niet op of de verwerker van het vlees wel een goede administratie voert. Dus als het met vlees zo werkt, dan zal het volgens de niet-radiofreak ook wel zo werken met lokale omroepen.

Kortom: de gewone burger zou niets aan dat keurmerk hebben. Het lijkt mij vooral leuk voor de makers om zo'n keurmerk te krijgen. Een bevestiging dat je toch nog iets goed doet. Maar het grote publiek heeft er dan natuurlijk niets aan.

Ik heb eens mijn moeder gevraagd of zij nu naar OOG gaat luisteren, nu die omroep een keurmerk heeft. Vraag 1 van haar: "Oh, hebben ze een keurmerk?" Vraag 2: "Wat houdt dat in dan?" en daarna de opmerking: "Nee, hoor, ik laat hem lekker op Noord staan. Ook al heeft OOG nu een keurmerk dat ze eigenlijk net zo goed zijn als Noord."
Het eerste wat je zegt is wel erg simpel gesteld. Met een goede organisatiestructuur schep je natuurlijk de voorwaarden om een goed product te produceren. Elk product begint bij de intentie van de makers en als dat al goed zit - en dus gedragen wordt door een deugdelijke organisatie, met goede mensen op de goede plek - dan mag je er wel vanuit gaan dat er een goed product ontstaat.

Met het tweede gedeelte van je tekst raak je wel een interessant punt. Want als je straks allemaal streekomroepen met zo'n keurmerk, overlapt dat niet heel erg met de Regionale zenders (RPO's), zoals RTV Noord in jullie geval? Ik denk dat er grote wrijving gaat ontstaan tussen die 2 lagen van het publieke bestel en dat men elkaar "in de weg" gaat zitten. Plus dat een dergelijk overlappend stelsel natuurlijk verspilling van middelen is.

Daarom pleit ik al heel lang voor het samenvoegen van de Regionale Omroepen (RPO's) en Lokale Omroepen (LO's), waardoor je zometeen geen 13 RPO's meer hebt, ook geen 250+ LO's, maar 80 StreekOmroepen (SO's), zodat je 80 streekomroepen van in totaal 145 miljoen kunt bekostigen. Da’s bijna 2 miljoen per omroep, die daarmee een prima journalistieke basis-infrastructuur kan bekostigen en een hybride organisatie kan inrichten.

Betrek hierbij de lagen van zowel middelbaar- en hoger beroepsonderwijs als wetenschappelijke onderwijs in de organisatiestructuur en je bouwt aan een prachtig “inclusief en open” publiek omroepbestel, met kweekvijver, opleiding en via vrijwilligers goed geworteld in alle lagen van de samenleving.

Zaak is alleen dat je de verhoudingen tussen betaalde professionals, studenten en vrijwilligers goed moet managen. Wederzijdse gelijkwaardigheid is een vereiste.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 25 okt 2019 20:13

Bijzonder dat de NLPO drie keer het 'Keurmerk Nederlandse Streekomroep' uitdeelt aan omroepen, waarvan er 2 helemaal geen streekomroep zijn. OOG is de lokale omroep van de gemeente Groningen en OPEN Rotterdam, de naam zegt het al, de lokale omroep van Rotterdam. Beetje rare actie van de NLPO.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 25 okt 2019 20:42

jensdelanger schreef:
26 sep 2019 01:09
Daarom pleit ik al heel lang voor het samenvoegen van de Regionale Omroepen (RPO's) en Lokale Omroepen (LO's), waardoor je zometeen geen 13 RPO's meer hebt, ook geen 250+ LO's, maar 80 StreekOmroepen (SO's), zodat je 80 streekomroepen van in totaal 145 miljoen kunt bekostigen. Da’s bijna 2 miljoen per omroep, die daarmee een prima journalistieke basis-infrastructuur kan bekostigen en een hybride organisatie kan inrichten.
De lokale omroep zou eigenlijk een audioversie van het lokale krantje moeten zijn. Dat zou voor 2 miljoen euro per jaar best moeten lukken.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 08 nov 2019 03:26

LokaleSter schreef:
25 okt 2019 20:42
jensdelanger schreef:
De lokale omroep zou eigenlijk een audioversie van het lokale krantje moeten zijn. Dat zou voor 2 miljoen euro per jaar best moeten lukken.
Da’s wel erg simpel en smal (want enkel radio-gericht) gedacht. Terwijl radio slechts hooguit 33% van de hele omroep hoort te vormen. Komt dus nog tv en online bij. Maar ongeacht het platform, in de eerste plaats draait alles om content. Oftewel: verhalen uit het directe verzorgingsgebied. En je hebt het dus niet meer over een lokale omroep, maar over een streek- of stadsomroep.

Joop

Bericht door Joop » 08 nov 2019 10:13

LokaleSter schreef:
25 okt 2019 20:13
Bijzonder dat de NLPO drie keer het 'Keurmerk Nederlandse Streekomroep' uitdeelt aan omroepen, waarvan er 2 helemaal geen streekomroep zijn. OOG is de lokale omroep van de gemeente Groningen en OPEN Rotterdam, de naam zegt het al, de lokale omroep van Rotterdam. Beetje rare actie van de NLPO.
De gemeente Groningen bestaat inmiddels uit 19 kernen aldus wiki (en zo te zien een best groot gebied). Rotterdam uit 14 aldus wiki.
Het gebied is dus aardig groot. Kwestie van hoe je de definitie streek stelt.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 08 nov 2019 13:18

jensdelanger schreef:
08 nov 2019 03:26
LokaleSter schreef:
25 okt 2019 20:42
jensdelanger schreef:
Da’s wel erg simpel en smal (want enkel radio-gericht) gedacht. Terwijl radio slechts hooguit 33% van de hele omroep hoort te vormen. Komt dus nog tv en online bij. Maar ongeacht het platform, in de eerste plaats draait alles om content. Oftewel: verhalen uit het directe verzorgingsgebied. En je hebt het dus niet meer over een lokale omroep, maar over een streek- of stadsomroep.
Klopt inderdaad. Probleem is alleen dat je veel onzin voorgeschoteld krijgt, wat de RPO nu ook al doet.

Maar inderdaad, tv en internet horen er ook bij.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 08 nov 2019 13:23

Joop schreef:
08 nov 2019 10:13
LokaleSter schreef:
25 okt 2019 20:13
De gemeente Groningen bestaat inmiddels uit 19 kernen aldus wiki (en zo te zien een best groot gebied). Rotterdam uit 14 aldus wiki.
Het gebied is dus aardig groot. Kwestie van hoe je de definitie streek stelt.
De definitie is als volgt; een lokale omroep bedient 1 gemeente, een streekomroep bedient 2 of meer gemeenten.

Met andere woorden, een gemeente kan nog zoveel kernen hebben, zolang de omroep 1 gemeente bedient blijft het een lokale omroep. Dat het verzorgingsgebied heel erg groot kan zijn is een andere discussie.

Overigens zou iedere dorp of stad boven de 100.000 zijn eigen lokale omroep moeten hebben, maar dat is mijn mening.

Plaats reactie