Eerste drie omroepen ontvangen Keurmerk Nederlandse Streekomroepen

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Echtwel

Re: Eerste drie omroepen ontvangen Keurmerk Nederlandse Streekomroepen

Bericht door Echtwel » 04 sep 2019 08:48

Orange schreef:
02 sep 2019 22:20
Wanneer is een omroep aan de beurt? Mij lijken Dtv, Studio040 en RN7 logische streekomroepen die ook zo'n keurmerk krijgen.
En dan nog een vraag die stations die het niet worden en afvallen leveren die dan alles in ( hun frequentie ) stoppen ze dan ? ......... -bier
Nee gebeurd verder niks denk ik ..... ja misschien krijgen ze geen subsidies meer of hoe zit het dan vraag ik me echt af ....
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Orange

Bericht door Orange » 04 sep 2019 11:36

Echtwel schreef:
04 sep 2019 08:48
Orange schreef:
02 sep 2019 22:20
Wanneer is een omroep aan de beurt? Mij lijken Dtv, Studio040 en RN7 logische streekomroepen die ook zo'n keurmerk krijgen.
En dan nog een vraag die stations die het niet worden en afvallen leveren die dan alles in ( hun frequentie ) stoppen ze dan ? ......... -bier
Nee gebeurd verder niks denk ik ..... ja misschien krijgen ze geen subsidies meer of hoe zit het dan vraag ik me echt af ....
Die gaan niet mee in de vaart der volkeren en dat zal op termijn dan vast hun einde betekenen.

superdeluxe

Bericht door superdeluxe » 04 sep 2019 13:21

Diamantje schreef:
03 sep 2019 22:45
Het zijn altijd dezelfde omroepen die naar voren geschoven worden als het beste kindje van de klas. OOG, WOS, OPEN, STUDIO040. Allemaal zogenaamde braafste kindjes van de klas met de beste lokale omroepen en het beste voorbeeld voor de rest van Nederland. Nou er zijn echt wel andere omroepen die het ook heel goed doen, maar die worden nooit ergens genoemd.
Waar haal je STUDIO040 vandaan? Staat toch niet in het artikel. En op basis waarvan zouden ze de braafste kindjes van de klas zijn? En als deze drie het beste voorbeeld voor de rest van Nederland zijn dan weten de anderen wat ze moeten doen :D
Gebruiksgemak is wanneer u één telefoon heeft, luxe is wanneer u er twee heeft, weelde is wanneer u drie heeft - en het paradijs is wanneer je er geen een hebt.

MFM

Bericht door MFM » 05 sep 2019 07:59

WOS en Open doen het allebei op een geheel andere manier, met geheel andere benadering van de markt, gewoon goed.
Dus dat die 2 als voorbeeld worden genomen zal waarschijnlijk betekenen dat hun organisatiestructuur gewoon goed in orde is.
Met andere woorden: het produkt en doelgroep zelf lijkt wel ondergeschikt aan het toegekende keurmerk.

Feivel

Bericht door Feivel » 06 sep 2019 12:51

Wat fijn.. Een keurmerk dat bevestigt de organisatiestructuur klopt. Terwijl de kijker/lezer/luisteraar er vooral vanuit gaat dat het product gekeurd is. Een keurmerk geldt ook voor een pak vlees: die wordt ook gekeurd op het product. Niet op of de verwerker van het vlees wel een goede administratie voert. Dus als het met vlees zo werkt, dan zal het volgens de niet-radiofreak ook wel zo werken met lokale omroepen.

Kortom: de gewone burger zou niets aan dat keurmerk hebben. Het lijkt mij vooral leuk voor de makers om zo'n keurmerk te krijgen. Een bevestiging dat je toch nog iets goed doet. Maar het grote publiek heeft er dan natuurlijk niets aan.

Ik heb eens mijn moeder gevraagd of zij nu naar OOG gaat luisteren, nu die omroep een keurmerk heeft. Vraag 1 van haar: "Oh, hebben ze een keurmerk?" Vraag 2: "Wat houdt dat in dan?" en daarna de opmerking: "Nee, hoor, ik laat hem lekker op Noord staan. Ook al heeft OOG nu een keurmerk dat ze eigenlijk net zo goed zijn als Noord."

brian16

Bericht door brian16 » 07 sep 2019 13:50

big T schreef:
03 sep 2019 23:07
De lokale omroep in Tynaarlo is niet meer, ten gunste van OOG.
En zo kan streekomroep ook gevormd worden, goedschiks of kwaadschiks, zo als hier gebeurt is.
Ik zie dat de lokale omroep Tynaarlo lokaal nog steeds begint.
De omroep van Haren. Haren FM is samen gegaan met OOG, ivm. de gemeentelijke fusie.
Elke zondag van 19:00 tot 21:00 te beluisteren in heel Noord West Fryslân op 107.5 FM | BrianOnAir.nl

Echtwel

Bericht door Echtwel » 07 sep 2019 14:35

MFM schreef:
05 sep 2019 07:59
WOS en Open doen het allebei op een geheel andere manier, met geheel andere benadering van de markt, gewoon goed.
Dus dat die 2 als voorbeeld worden genomen zal waarschijnlijk betekenen dat hun organisatiestructuur gewoon goed in orde is.
Met andere woorden: het produkt en doelgroep zelf lijkt wel ondergeschikt aan het toegekende keurmerk.
Zover ik de omroep volg vanaf 1986 ben en radio freak geworden en is wos sinds te start van de is is daar nooit een financiële of bestuur problemen geweest ....daar tegen is Open de 4 grote omroep in Rotterdam ik begrijp niet waar dat keurmerk nu voor staat daarnaast ben ik het mijn schrijver hierboven eens en wat is nu het doel van het keurmerk......of..... omroepen die dit niet hebben zullen langzaam verdwijnen ? Zien dat de Olon die vroeger voor de lokale omroepen dit nu het liefst ziet gebeuren ? Wat gebeurt er met de omroepen die geen keurmerk hebben...
Verbannen naar online radio en tv ?

boxfm

Bericht door boxfm » 07 sep 2019 18:27

Echtwel schreef:
07 sep 2019 14:35
Zover ik de omroep volg vanaf 1986 ben en radio freak geworden en is wos sinds te start van de is is daar nooit een financiële of bestuur problemen geweest ....
In dat geval heb je de WOS niet goed gevolgd.

big T

Bericht door big T » 07 sep 2019 19:51

brian16 schreef:
07 sep 2019 13:50
big T schreef:
03 sep 2019 23:07
De lokale omroep in Tynaarlo is niet meer, ten gunste van OOG.
En zo kan streekomroep ook gevormd worden, goedschiks of kwaadschiks, zo als hier gebeurt is.
Ik zie dat de lokale omroep Tynaarlo lokaal nog steeds begint.
De omroep van Haren. Haren FM is samen gegaan met OOG, ivm. de gemeentelijke fusie.
Klopt ik was in de war met deze gemeenten, sorry.
Sent from my laptop using Windows

Echtwel

Bericht door Echtwel » 08 sep 2019 10:22

boxfm schreef:
07 sep 2019 18:27
Echtwel schreef:
Zover ik de omroep volg vanaf 1986 ben en radio freak geworden en is wos sinds te start van de is is daar nooit een financiële of bestuur problemen geweest ....
O ja spijker mij is bij in de geschiedenis van de WOS please ?

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 08 sep 2019 11:11

Zwarte Stoomboot schreef:
Er zijn nu nieuwe voorstellen voor de bekostiging van lokale omroepen, de eisen die aan omroepen worden gesteld en samenwerking tussen regionaal en lokaal. Misschien leidt dat tot verbetering. Alleen het uitreiken van keurmerken is niet voldoende (maar dat suggereerde ook niemand natuurlijk).
Volgens mij zijn de nieuwe voorstellen bedoeld voor de bekostiging van publieke streekomroepen. De bekostiging weghalen bij de gemeenten en op landelijk overheidsniveau regelen past uitstekend bij de wens van de vorming van publieke streekomroepen, en opheffing van de zelfstandige lokale omroepen.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 08 sep 2019 11:37

Overigens is het verkrijgen van het keurmerk wel degelijk van groot belang voor publieke streekomroepen. De Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) kent het keurmerk toe en bewaakt dit. Alleen omroepen met een keurmerk, of met de aspirant-status
daarvan, kunnen gebruik maken van de diensten en voordelen van de NLPO.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 08 sep 2019 12:06

Piet Puk schreef:
08 sep 2019 11:11
Volgens mij zijn de nieuwe voorstellen bedoeld voor de bekostiging van publieke streekomroepen. De bekostiging weghalen bij de gemeenten en op landelijk overheidsniveau regelen past uitstekend bij de wens van de vorming van publieke streekomroepen, en opheffing van de zelfstandige lokale omroepen.
Streekomroepen zijn ook lokale omroepen (ik bedoel: er is geen aparte omroeplaag). Het streven is toch dat alle lokale omroepen uiteindelijk opgaan in streekomroepen? De NLPO heeft daar een plan voor opgesteld, dat erin resulteert dat uiteindelijk een beperkt aantal omroepen overblijven, die elk meerdere, logisch gekozen gemeenten bedienen. Als dat lukt zijn er straks alleen nog streekomroepen en zijn dat inderdaad de omroepen die worden bekostigd. Zo grijpt toch alles in elkaar?
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt met de omroepen waarbij het niet lukt een streekomroep te vormen. Om samen te gaan heb je (minstens) twee partijen nodig. Als er één dwarsligt, is dat dan ook het einde van de ander?

MFM

Bericht door MFM » 08 sep 2019 16:42

Echtwel schreef:
08 sep 2019 10:22
boxfm schreef:
07 sep 2019 18:27
Echtwel schreef:
O ja spijker mij is bij in de geschiedenis van de WOS please ?
Even diep graven, was er toen dagelijks mee bezig maar het is alweer lang geleden dat ik daar iets mee te maken had. Sleutels half 2005 ingeleverd...
Ergens in de 00’s hadden ze een ernstig tekort aan financiën bij de WOS, dus nog voordat CaiWay hun een “bruidsschat” van toch wel enkele tonnen (veel meer) mee gaf.
Mede door de HMC perikelen (oplichting, maar dat mag je niet zeggen) en de daarna achterblijvende reclameverkoop kroop men door het oog van de naald toen na een lange raadsvergadering alsnog extra subsidies werden verstrekt door de gemeenten.

Dat er na het CaiWay geld opeens vage “managers” rondliepen die niet altijd op 1 lijn met de uitvoerenden zaten heeft uiteindelijk na jaren wel tot een goed geprofileerde omroep geleid.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 08 sep 2019 17:13

HMC
Hebben we het over (Holland) Media Combinatie?

Plaats reactie