inbreuk merkrecht

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Johnny Erens

inbreuk merkrecht

Bericht door Johnny Erens » 19 aug 2019 20:37

Onlangs ontvingen wij deze brief, aan ons woonadres.

Moeten wij hier gehoor aan geven? zijn er stations die dit ook al hebben ontvangen?. komt dit door bezuinigingen bij de avrotros?.
Laatst gewijzigd door Johnny Erens op 19 aug 2019 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Streek Omroep Limburg 2 - www.sol2.nl

deradioluisteraar

Re: inbreuk merkrecht

Bericht door deradioluisteraar » 19 aug 2019 20:59

Ach, noem je programma vanaf nu ‘Arbeidsvitamientjes’ en je pleegt geen inbreuk meer ... :D

progmog

Bericht door progmog » 19 aug 2019 21:25

Je gebruikt ook radioprogrammanaam "Op volle toeren"........

edit: ook nog de naam "Goud van oud" ..... straks komt Veronica nog bij je op bezoek.

jessica

Bericht door jessica » 19 aug 2019 21:48

Gewoon andere namen verzinnen. Er zal geen luisteraar minder luisteren hierom.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 19 aug 2019 22:42

Johnny Erens schreef:
19 aug 2019 20:37
Moeten wij hier gehoor aan geven?
Ja. Je gebruikt de naam waar iemand anders (in dit geval AVROTROS) het merkrecht op heeft. Die naam mag je niet gebruiken zonder toestemming. AVROTROS heeft je schriftelijk laten weten dat jij geen toestemming hebt voor het gebruik van deze naam. Je bent nu gewaarschuwd. Als je hier mee door gaat verwacht dat je op korte termijn wat minder vriendelijke brieven gaat krijgen en dat je het geld gaat kosten.

In de brief staat ook het registratie nummer waaronder zij de naam hebben geregistreerd bij het Benelux merkenregister. Dat register is openbaar dus je kunt eenvoudig controleren of het klopt.
Johnny Erens schreef:
zijn er stations die dit ook al hebben ontvangen?.
Je bent niet de eerste die dit overkomt. In 2012 heeft ene Joris een dagvaarding gekregen van Talpa. Joris had zijn initialen (JFK) gebruikt voor zijn internet station, maar Talpa had die "naam" al eerder gebruikt voor een radiostation en bezat daar nog steeds het merkrecht op. En ik verwacht dat er wel meer voorbeelden op dit forum te vinden zijn als je gaat zoeken.
Johnny Erens schreef:
komt dit door bezuinigingen bij de avrotros?.
Dit vind ik een interessante opmerking. Want waarom zou dit in de verste verte met bezuinigingen bij AVROTROS te maken hebben? Als ze geld van je wilde hebben, dan had je deze brief niet gekregen maar had je al een legertje advocaten op je dak gehad. Ik vind dit een hele nette brief van AVROTROS. Ze dreigen niet eens met boetes of dwangsommen, maar vragen je per direct te stoppen met het gebruik van hun merk.

Zoals ook al @progmog is opgemerkt gebruik je meer namen van bestaande (of voormalige) programma's. Ik zou die ook aanpassen, zeker nu je dit onderwerp zelf in de publiciteit hebt gebracht. Anders heb je straks nog zo'n brief op je deurmat liggen.

Tot slot: je hebt de brief van AVROTROS openbaar gemaakt, incl. de naam van de auteur. Wees hier voorzichtig mee, want je mag een brief niet zomaar openbaar maken (auteursrecht) en een naam is privacy gevoelige informatie.

Johnny Erens

Bericht door Johnny Erens » 19 aug 2019 22:47

tspronsen schreef:
19 aug 2019 22:42
Johnny Erens schreef:
Moeten wij hier gehoor aan geven?
Ja. Je gebruikt de naam waar iemand anders (in dit geval AVROTROS) het merkrecht op heeft. Die naam mag je niet gebruiken zonder toestemming. AVROTROS heeft je schriftelijk laten weten dat jij geen toestemming hebt voor het gebruik van deze naam. Je bent nu gewaarschuwd. Als je hier mee door gaat verwacht dat je op korte termijn wat minder vriendelijke brieven gaat krijgen en dat je het geld gaat kosten.

In de brief staat ook het registratie nummer waaronder zij de naam hebben geregistreerd bij het Benelux merkenregister. Dat register is openbaar dus je kunt eenvoudig controleren of het klopt.
Johnny Erens schreef:
Je bent niet de eerste die dit overkomt. In 2012 heeft ene Joris een dagvaarding gekregen van Talpa. Joris had zijn initialen (JFK) gebruikt voor zijn internet station, maar Talpa had die "naam" al eerder gebruikt voor een radiostation en bezat daar nog steeds het merkrecht op. En ik verwacht dat er wel meer voorbeelden op dit forum te vinden zijn als je gaat zoeken.
Johnny Erens schreef:
komt dit door bezuinigingen bij de avrotros?.
Dit vind ik een interessante opmerking. Want waarom zou dit in de verste verte met bezuinigingen bij AVROTROS te maken hebben? Als ze geld van je wilde hebben, dan had je deze brief niet gekregen maar had je al een legertje advocaten op je dak gehad. Ik vind dit een hele nette brief van AVROTROS. Ze dreigen niet eens met boetes of dwangsommen, maar vragen je per direct te stoppen met het gebruik van hun merk.

Zoals ook al @progmog is opgemerkt gebruik je meer namen van bestaande (of voormalige) programma's. Ik zou die ook aanpassen, zeker nu je dit onderwerp zelf in de publiciteit hebt gebracht. Anders heb je straks nog zo'n brief op je deurmat liggen.

Tot slot: je hebt de brief van AVROTROS openbaar gemaakt, incl. de naam van de auteur. Wees hier voorzichtig mee, want je mag een brief niet zomaar openbaar maken (auteursrecht) en een naam is privacy gevoelige informatie.

Het is mijn station niet voor de duidelijkheid, ik beheer enkel de website, en het technische gedeelte. de stations eigenaar zal morgen rond bellen naar de avrotros of deze brief echt van hun afkomstig is ik zal eens vragen idd of er een nummer onderstaan of kenmerk.

Want zoals vele al weten, zijn er stations die jaloers op elkaar zijn, waarom is mij een raadsel, dus ook zij kunnen soortgelijk brief na maken. van wege de bezuinigingen, omdat ze puur op het arbeidsvitaminen vallen, dan zullen ze echt heel google moeten afgaan. wereldwijd denk ik wel. alleen pagina 1 geeft al tig namen met deze naam . Mischien proberen ze via rechter te spelen geld terug te verdienen vandaar mijn vraag op bezuinigingen. offtopic. mijn achternaam was overigens eerst anders. echter is deze naam nu juridisch wel vast gelegd.

MFM

Bericht door MFM » 19 aug 2019 23:15

Als je jezelf serieus dat soort dingen af gaat vragen in plaats van dat je de al voornoemde logische verklaringen (het stelen van andermans programmanamen mag niet en als men erachter komt benaderen de rechtmatige eigenaren je eerst per brief) begrijpt, dan moet je jezelf toch eens ook maar afvragen of je wel enig zakelijk instinct hebt. En ook of je wel zo slim bezig bent om andermans radiostation met “gepikte” programmanamen op een door jouw geregistreerd domain te plaatsen.
Uiteindelijk staat een en ander juridisch gezien dus gewoon op jouw naam.

Niet om je af te kraken, maar gewoon omdat ik zelden zo een naïeve benadering over auteursrecht gelezen heb op dit forum.

Johnny Erens

Bericht door Johnny Erens » 19 aug 2019 23:40

Nogmaals het staat niet op mijn naam, ik ben helemaal gestopt. de zender is niet van mij maar een vriend, en wij vroegen ons af of deze brief werkelijk daarvan daan kwam, ik loop al wat langer mee in de radio wereld. dan vandaag of gister. ik heb het over de achternaam van mij op het forum. volgens mij hield je dit even door elkaar. maar goed nogmaals verleden is verleden. kijken naar de toekomst!. deze brief heeft die vriend van mij daadwerklijk ontvangen. domein staat overigens ook niet op mijn naam. zij betalen wel netjes sena en buma via stichting webcasting nederland.

jessica

Bericht door jessica » 20 aug 2019 00:03

Van wie die website of radiostation ook is. Je mag juridisch al deze namen gewoon niet gebruiken. Iemand zal ze toch moeten aanpassen. Ik zou daar persoonlijk niet te lang mee wachten.

Feivel

Bericht door Feivel » 20 aug 2019 13:28

Onmiddellijk actie ondernemen. Excuses aanbieden aan de AVROTROS, stoppen met het gebruik van de naam en vragen of een schikking (voordat er een rechtszaak komt) mogelijk is. Kwestie van de billen gebrand, nu op de blaren zitten.

Tip: merknamen staan in BOIP en WIPO. Dat zijn vrij toegankelijke databanken waarin je kunt zoeken. Staat de naam erin (die kans is groot)? Dan kies je voor een andere naam. Klaar.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 20 aug 2019 17:18

Johnny Erens schreef: ↑

Avro is publieke omroep zal toch niet zo snel gaat " schieten " als Talpa neem ik aan ?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

castmember

Bericht door castmember » 20 aug 2019 17:26

Waarom niet . . . hun interlectueel eigendom is niet minder waard dan dat van Talpa.

Ik zou het niet "testen" in ieder geval en de discussie met ze aan gaan. Ik snap dat het vervelend is maar als je namen van grote programma's gebruikt op je lokale omroep dan neem je een risico. En als je dan door de eigenaar op de vingers wordt getikt dan is het beter om even naar hun voorstellen te luisteren dan om het te negeren. En daarin denk ik dat de juridische afdeling van de NPO iets kleiner is dan die van Talpa, maar tegelijkertijd zullen ze zich hier ook in vastbijten als ze een case hebben.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Echtwel

Bericht door Echtwel » 23 aug 2019 19:38

Opvallend is als je toestemming vraag Om bepaalde naam.of een verbastering er van wil gebruiken doen ze niet eens de moeite om je terug te mailen....
Voorbeeld power FM ligt vast mag je dus niet gebruiken
Maar radio power zou wel mogen maar je vraag dus toestemming mailen ze niet eens dat is dus wel raar
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 23 aug 2019 22:04

Dit kan je het beste doen bij het merken bureau, die ze dan aanschrijft. Reageren ze niet, heb je dat bureau achter je staan, soms kan het ook bij de KVK als je een bedrijf begint.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 24 aug 2019 09:51

Feivel schreef:
20 aug 2019 13:28
Onmiddellijk actie ondernemen. Excuses aanbieden aan de AVROTROS, stoppen met het gebruik van de naam en vragen of een schikking (voordat er een rechtszaak komt) mogelijk is.
Hoezo "schikking"? De brief is toch een waarschuwing, geen dagvaarding?

Plaats reactie