Rotterdam de onneembare vesting?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Echtwel

Rotterdam de onneembare vesting?

Bericht door Echtwel » 13 aug 2019 09:54

Wat mij opvalt is dat er tot op heden voor Rotterdam nog steeds geen eigen radiostation is opgestaan, Open Rotterdam hou de FM frequentie gegijzeld ( ik kan het niet anders benoemen)
Rotterdam Had Wereldstad op AM , maar dat is country geworden en ook het oude Havenstad heeft het even geprobeerd op AM maar is nu alleen op internet te horen. Verder is was er alleen een commercieel netwerken te horen waarom heeft een stad als Rotterdam met een mooie geschiedenis van diverse grote piraten geen eigen radiostation. In Den Haag is dit na de val van Stadsradio wel gelukt?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

hanilascoltatore

Re: Rotterdam de onneembare vesting?

Bericht door hanilascoltatore » 13 aug 2019 11:14

Wereldstad zit nog steeds op AM en wel 1485. Deze zender is echter veel zwakker. Beetje onbegrijpelijke wisseling. Gelukkig zitten ze ook op internet.
Laat Ons Luisteren!

density1

Bericht door density1 » 13 aug 2019 12:54

Havenstad laat zien dat ze op een uitstekende manier lokale radio kunnen maken zonder dat het gelijk 538tje spelen is wat veel lokalo's/streekomroepen plegen te doen.. Verdiend dus zeker een etherfrequentie.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 13 aug 2019 13:17

hanilascoltatore schreef:
13 aug 2019 11:14
Wereldstad zit nog steeds op AM en wel 1485. Deze zender is echter veel zwakker. Beetje onbegrijpelijke wisseling. Gelukkig zitten ze ook op internet.
Daar heb je een punt.

boxfm

Bericht door boxfm » 13 aug 2019 15:53

Echtwel schreef:
13 aug 2019 09:54
Wat mij opvalt is dat er tot op heden voor Rotterdam nog steeds geen eigen radiostation is opgestaan, Open Rotterdam hou de FM frequentie gegijzeld ( ik kan het niet anders benoemen)
.........
In Den Haag is dit na de val van Stadsradio wel gelukt?
De 93.9FM is een publieke lokale frequentie, die wordt niet beschikbaar gesteld voor commerciële radio. Dus het is niet bepaald gijzelen.... De frequentie is gewoon voor de lokale omroep, die er de stekker uit heeft getrokken omdat het te veel geld kostte. Overigens kunnen, naar wat ik begreep van insiders, partijen zich bij OPEN Rotterdam melden als zij succesvol lokale radio kunnen maken. Moeten dan natuurlijk wel zelf de kosten dragen.

In Den Haag heb je Den Haag FM, maar dat heeft nu ook niet bepaald een succesvol verleden. Was eerst veel te veel afhankelijk van één adverteerder, toen die weg ging kwam de omroep direct in grote problemen. Tegenwoordig hangt het onder de vlag van Omroep West, anders zou de omroep naar de klote zijn gegaan.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 13 aug 2019 17:27

boxfm schreef:
13 aug 2019 15:53
Echtwel schreef:
.........
De 93.9FM is een publieke lokale frequentie, die wordt niet beschikbaar gesteld voor commerciële radio. Dus het is niet bepaald gijzelen.... De frequentie is gewoon voor de lokale omroep, die er de stekker uit heeft getrokken omdat het te veel geld kostte. Overigens kunnen, naar wat ik begreep van insiders, partijen zich bij OPEN Rotterdam melden als zij succesvol lokale radio kunnen maken. Moeten dan natuurlijk wel zelf de kosten dragen.

In Den Haag heb je Den Haag FM, maar dat heeft nu ook niet bepaald een succesvol verleden. Was eerst veel te veel afhankelijk van één adverteerder, toen die weg ging kwam de omroep direct in grote problemen. Tegenwoordig hangt het onder de vlag van Omroep West, anders zou de omroep naar de klote zijn gegaan.
Den Haag FM valt onder de regionaal omroep radio West

boxfm

Bericht door boxfm » 13 aug 2019 21:54

Echtwel schreef:
13 aug 2019 17:27
boxfm schreef:
13 aug 2019 15:53
Echtwel schreef:
.........

Den Haag FM valt onder de regionaal omroep radio West
Dat schreef ik ook ;-) Alleen noemde ik het Omroep West.

MFM

Bericht door MFM » 13 aug 2019 22:43

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat niemand er nog brood in ziet om een lokale omroep kostendekkend te krijgen voor de regio Rotterdam.
Want zo een vetpot is radio natuurlijk niet.
Zeker als je je dan als lokale omroep bezig moet gaan houden met een goede informatievoorziening en een beetje professioneel voor de dag wilt komen.
En zeg nou eerlijk; wie zit er nu nog op te wachten?

Rotterdam heeft al voldoende initiatieven.
Zoals bv Rijnmond, Amor en FunX in de ether.
Diverse kabelradio’s en volgens mij voor als je echt geen alternatief weet zelfs gedoe op de middengolf.

En 10 jaar geleden nog had ik TS wel gelijk gegeven, maar in deze tijd met onze huidige technieken hebben we helemaal geen behoefte meer aan dit soort lokale radio.
Lokale TV, internetsites en berichten verspreiden via Social Media, dat dan weer wel.

Heb trouwens nog wel hard gelachen omdat een omroep in de regio Rotterdam beweert dat iets van 85% van de bevolking naar hun luistert. Bleek achteraf dat alleen goede bekenden en medewerkers/radiomensen van de ondervrager die vragenlijst te hebben gekregen, want verder wist niemand er iets vanaf. Met andere woorden: kijk eerst even heel goed of de Rotterdammert behoefte heeft aan een “eigen” nieuwsradio. Voordat je er ook maar aan begint.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 14 aug 2019 06:57

MFM schreef:
13 aug 2019 22:43
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat niemand er nog brood in ziet om een lokale omroep kostendekkend te krijgen voor de regio Rotterdam.
Want zo een vetpot is radio natuurlijk niet.
Zeker als je je dan als lokale omroep bezig moet gaan houden met een goede informatievoorziening en een beetje professioneel voor de dag wilt komen.
En zeg nou eerlijk; wie zit er nu nog op te wachten?

Rotterdam heeft al voldoende initiatieven.
Zoals bv Rijnmond, Amor en FunX in de ether.
Diverse kabelradio’s en volgens mij voor als je echt geen alternatief weet zelfs gedoe op de middengolf.

En 10 jaar geleden nog had ik TS wel gelijk gegeven, maar in deze tijd met onze huidige technieken hebben we helemaal geen behoefte meer aan dit soort lokale radio.
Lokale TV, internetsites en berichten verspreiden via Social Media, dat dan weer wel.

Heb trouwens nog wel hard gelachen omdat een omroep in de regio Rotterdam beweert dat iets van 85% van de bevolking naar hun luistert. Bleek achteraf dat alleen goede bekenden en medewerkers/radiomensen van de ondervrager die vragenlijst te hebben gekregen, want verder wist niemand er iets vanaf. Met andere woorden: kijk eerst even heel goed of de Rotterdammert behoefte heeft aan een “eigen” nieuwsradio. Voordat je er ook maar aan begint.
@MFM nou daar ben ik het niet mee eens internet en Radio toch en de middelen die vooral in de ochtend worden gebruikt
Het gaat in dit onderwerp vooral (volgens mij) over waarom er gewoon geen Rotterdamse zender heeft. Dat is toch wel eens wens die bij velen Rotterdammer leeft

post-it

Bericht door post-it » 14 aug 2019 08:30

MFM schreef:
Want zo een vetpot is radio natuurlijk niet. Zeker als je je dan als lokale omroep bezig moet gaan houden met een goede informatievoorziening en een beetje professioneel voor de dag wilt komen. En zeg nou eerlijk; wie zit er nu nog op te wachten?
eens!

HALStad Media

Bericht door HALStad Media » 14 aug 2019 08:32

MFM schreef:
Want zo een vetpot is radio natuurlijk niet. Zeker als je je dan als lokale omroep bezig moet gaan houden met een goede informatievoorziening en een beetje professioneel voor de dag wilt komen.
Precies dit... De kosten voor het exploiteren een 'lokale BNR' of iets dat lijkt op het oude Radio2 (want daar heb je het dan over) zijn door het arbeidsintensieve karakter zo hoog dat het verre van aantrekkelijk is. Voor hetzelfde geld heb je een uitstekend functionerende lokale nieuwsportal incl. video.

Maar... Wie interesse heeft in het opzetten (en managen) van een aan de LTMA-regels voldoende radiozender voor een gebied met ruim een kwart miljoen inwoners mag zich bij ons melden. (is een serieus aanbod dus graag alleen serieuze reacties). We hebben meerdere gesprekken met diverse partijen gehad, maar zodra het op realisatie aankomt stort het kaartenhuis in. Daarom is er bij ons gekozen voor een volledig geautomatiseerde opzet waarbij alles wordt voorgeproduceerd. Niet spannend nee, maar wel effectief.

progmog

Bericht door progmog » 14 aug 2019 09:36

Echtwel schreef:
14 aug 2019 06:57
MFM schreef:

@MFM nou daar ben ik het niet mee eens internet en Radio toch en de middelen die vooral in de ochtend worden gebruikt
Het gaat in dit onderwerp vooral (volgens mij) over waarom er gewoon geen Rotterdamse zender heeft. Dat is toch wel eens wens die bij velen Rotterdammer leeft
Radio wordt in de ochtend met name gebruikt voor entertainment, (inter)nationale nieuws afgewisseld met muziek, en niet voor lokale informatie.

MFM

Bericht door MFM » 14 aug 2019 20:02

progmog schreef:
14 aug 2019 09:36
Echtwel schreef:
14 aug 2019 06:57
MFM schreef:

Radio wordt in de ochtend met name gebruikt voor entertainment, (inter)nationale nieuws afgewisseld met muziek, en niet voor lokale informatie.
Daar kunnen en mogen de meningen over verschillen tegenwoordig.
Mijn kinderen zijn om half 7 al op de hoogte van weer, verkeer, OV en lokale nieuwtjes. Dat trekken ze uit hun continu gloeiende beeldschermpjes.
Mijn collega’s zijn verdeeld in twee groepen. 45 plussers die serieus naar een entertainende radioshow onderweg naar t werk willen luisteren. En de jongere collega’s die, net zoals mijn en vele andere 18plussers, het nieuws op een andere manier consumeren.

Daaruit concluderend kun je haast al zeggen dat de manier waarop radio in de ochtend nu omgaat met entertainment, (inter)nationaal nieuws afgewisseld met muziek, er een steeds groter wordende groep mensen geen behoefte meer hebben aan die vorm van radio.
Ik zeg dus niet dat er geen luisteraars zullen zijn die een Rotterdamse zender vast zullen waarderen.
Ik zeg alleen maar dat het veel meer zal gaan kosten dan dat het ooit nog op zal brengen.

Voer een serieus onderzoek uit naar de vraag en behoefte aan een echte Rotterdamse omroep en naar de financiën die er voor nodig zijn en je weet genoeg.

(Hebben wij in 2015 uitgevoerd en als slechts 24% van de ondervraagden ja zegt dan zul je maximaal 150.000 mensen bereiken. Realistisch pak je daar 5% luisterdichtheid van omdat het dus om een kleinere echte doelgroep (18-35) gaat en je investeert tonnen om zo ongeveer maximaal 7500 mensen via ouderwetse radio te voorzien van info). Daar zit dus geen geld.

Maximum

Bericht door Maximum » 16 aug 2019 02:21

Dat Wereldstad nu op 1485 uitzend wil niet zeggen dat ik er klaar mee ben,
er lopen wat plannen op de achtergrond die ik nog niet kan vertellen.
De 93,9 gaat het sowieso niet worden word niet alleen door open gegijzeld,
maar ook door RTV Rijnmond, die willen namelijk een back-up mogelijkheid hebben mocht er toevallig weer wat gebeuren met de 93,4 in de Waalhaven.
Daar is de Euromast voor uitgekozen,
overigens is EZ hier niet zo blij mee en word uitgezocht naar de legaliteit van dit verhaal.
Wereldstad The Heart Beat of the City ©®2016
"We keep moving forward, opening new doors, and doing new things, because we're curious and curiosity keeps leading us down new paths."

DX'r

Bericht door DX'r » 16 aug 2019 11:16

Maximum schreef:
16 aug 2019 02:21
Dat Wereldstad nu op 1485 uitzend wil niet zeggen dat ik er klaar mee ben,
er lopen wat plannen op de achtergrond die ik nog niet kan vertellen.
De 93,9 gaat het sowieso niet worden word niet alleen door open gegijzeld,
maar ook door RTV Rijnmond, die willen namelijk een back-up mogelijkheid hebben mocht er toevallig weer wat gebeuren met de 93,4 in de Waalhaven.
Daar is de Euromast voor uitgekozen,
overigens is EZ hier niet zo blij mee en word uitgezocht naar de legaliteit van dit verhaal.
En terecht, slaat volkomen nergens op.

Plaats reactie