SchagenFM wordt Noordkop Centraal

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
froz0

SchagenFM wordt Noordkop Centraal

Bericht door froz0 » 10 mei 2019 11:06

Voorzitter Rienk Mud sprak over “De vlucht naar voren”, met als doel één sterke publieke lokale media-instelling in de kop van Noord-Holland.

Schagen FM heeft de afgelopen jaren vaak het initiatief genomen om samen te werken met de lokale omroepen in Hollands Kroon en Den Helder. Het verschil in visie en een gebrek aan vertrouwen bleek te groot voor een succesvolle samenwerking.

https://www.hollandskroonactueel.nl/201 ... -centraal/

perikelen

Re: SchagenFM wordt Noordkop Centraal

Bericht door perikelen » 10 mei 2019 15:06

Op de kanalen van Halstad Centraal wordt het idd ook gemeld: https://halstadcentraal.nl/nieuws/60040 ... p-centraal
De samenwerking en ver-regionalisering van de lokale omroepen in Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk heeft als overkoepelende naam Halstad Centraal. Het is de paraplu waaronder de mediabedrijven de handen ineen slaan en het HAL-gebied bedienen.

Sinds donderdagavond heeft Halstad Centraal er een mediapartner bij: Noordkop Centraal. Noordkop Centraal is het samenwerkingsverband tussen Schagen FM, Den Helder Centraal en Hollands Kroon Centraal. De websites van die laatste twee gaan 20 mei online, na de zomer zal Schagen FM ook een 'Centraal-jas' aantrekken en door het leven gaan als Schagen Centraal. Zowel Halstad Centraal als Noordkop Centraal zijn volledig zelfstandig, maar zoeken waar dat kan de samenwerking. Denk daarbij aan technische oplossingen en grotere producties.

Burgemeester Marjan van Kampen van Schagen was donderdagavond te gast om het nieuwe logo op de gevel te onthullen. Voorzitter Rienk Mud sprak over “De vlucht naar voren”, met als doel een sterke publieke lokale media-instelling in de kop van Noord-Holland.
Ze lijken goed bezig te zijn, het kán dus wel!
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

froz0

Bericht door froz0 » 10 mei 2019 17:05

Laat Ed van Oerle maar zijn gang gaan, dan komt het prima in orde.

rmvdpol

Bericht door rmvdpol » 10 mei 2019 21:14

Ik vraag me af of de LOS Den Helder en RTV Noordkop onder het nieuwe Noordkop Centraal vallen. M.a.w: ís de LOS Den Helder hetzelfde als wat ze noemen Den Helder Centraal en ís RTV Noordkop wat ze noemen Hollands Kroon Centraal? Schagen FM gaat haar naam aanpassen, maar ik lees daar niets over bij de LOS Den Helder en RTV Noordkop, terwijl dat de officiële lokale omroepen zijn van resp. Den Helder en Hollands Kroon.

Hetzelfde vind ik ook apart bij het HALstad-systeem. In Langedijk heb je nog gewoon Compleet FM en in Heerhugowaard het A-Life programma in de ether. Ik zie op hun twee websites samenwerking, maar het lijkt erop dat deze twee omroepen los staan van HALstad dat gerund wordt vanuit Alkmaar.

Ik heb daardoor het idee dat dit dan ook een samenwerking lijkt tussen de vergunninghouders van de gemeente Alkmaar en Schagen.

Deze grote paraplu-constructie roept bij mij dan ook de nodige vraagtekens op. Ik ben benieuwd of anderen hier meer duidelijkheid in kunnen scheppen.

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 11 mei 2019 08:10

Volgens mij werken de omroepen in Den Helder en Hollands Kroon al samen zonder Schagen, Schagen FM heeft vorig jaar vergeefs geprobeerd de vergunning van Hollands Kroon te bemachtigen.
Het lijkt erop dat Schagen FM verder wil als streekomroep voor de Noordkop met of zonder de boven genoemde omroepen, maar of het verstandig is... dat zal de toekomst uitwijzen.

perikelen

Bericht door perikelen » 11 mei 2019 10:02

rmvdpol schreef:
10 mei 2019 21:14
Ik vraag me af of de LOS Den Helder en RTV Noordkop onder het nieuwe Noordkop Centraal vallen. M.a.w: ís de LOS Den Helder hetzelfde als wat ze noemen Den Helder Centraal en ís RTV Noordkop wat ze noemen Hollands Kroon Centraal? Schagen FM gaat haar naam aanpassen, maar ik lees daar niets over bij de LOS Den Helder en RTV Noordkop, terwijl dat de officiële lokale omroepen zijn van resp. Den Helder en Hollands Kroon.

Hetzelfde vind ik ook apart bij het HALstad-systeem. In Langedijk heb je nog gewoon Compleet FM en in Heerhugowaard het A-Life programma in de ether. Ik zie op hun twee websites samenwerking, maar het lijkt erop dat deze twee omroepen los staan van HALstad dat gerund wordt vanuit Alkmaar.

Ik heb daardoor het idee dat dit dan ook een samenwerking lijkt tussen de vergunninghouders van de gemeente Alkmaar en Schagen.

Deze grote paraplu-constructie roept bij mij dan ook de nodige vraagtekens op. Ik ben benieuwd of anderen hier meer duidelijkheid in kunnen scheppen.
Zie hier: viewtopic.php?f=9&t=31508
Heerhugowaard A Life wordt dus Heerhugowaard Centraal en Compleet FM wordt Langedijk Centraal. Maar dat is pas sinds kort, ik denk dat er in Schagen 'geleerd' is van de situatie rond Alkmaar en een vergelijkbare formule wordt gehanteerd: na jaren vruchteloos praten over een samenwerking dan maar een concurrent optuigen en zelf voor de vergunning in dat gebied gaan.
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

froz0

Bericht door froz0 » 11 mei 2019 13:24

piratenhenkie schreef:
11 mei 2019 08:10
Volgens mij werken de omroepen in Den Helder en Hollands Kroon al samen zonder Schagen, Schagen FM heeft vorig jaar vergeefs geprobeerd de vergunning van Hollands Kroon te bemachtigen.
Het lijkt erop dat Schagen FM verder wil als streekomroep voor de Noordkop met of zonder de boven genoemde omroepen, maar of het verstandig is... dat zal de toekomst uitwijzen.
Klopt, de hoofdredacteur van LOS Den Helder en de eigenaar van Den Helder Actueel is ook de hoofdredacteur bij RTV Noordkop. Maar RTV Noordkop is nog wel een dingetje, de gemeenteraad is er nog niet overuit dat ze extra subsidie krijgen ondanks het positieve geluid vanuit het college.

https://www.hollandskroonactueel.nl/201 ... rdkop-toe/

post-it

Bericht door post-it » 11 mei 2019 18:46

froz0 schreef:
11 mei 2019 13:24
Klopt, de hoofdredacteur van LOS Den Helder en de eigenaar van Den Helder Actueel is ook de hoofdredacteur bij RTV Noordkop.
Huh??? Dus de eigenaar van een commercieel nieuws/mediabedrijf is de hoofdredacteur van de lokale omroep. Van TWEE lokale omroepen zelfs? Ben ik de enige die dat raar vindt? Alsof de eigenaar van het ANP hoofdredacteur is bij de NOS?

froz0

Bericht door froz0 » 12 mei 2019 12:24

post-it schreef:
11 mei 2019 18:46
froz0 schreef:
11 mei 2019 13:24
Klopt, de hoofdredacteur van LOS Den Helder en de eigenaar van Den Helder Actueel is ook de hoofdredacteur bij RTV Noordkop.
Huh??? Dus de eigenaar van een commercieel nieuws/mediabedrijf is de hoofdredacteur van de lokale omroep. Van TWEE lokale omroepen zelfs? Ben ik de enige die dat raar vindt? Alsof de eigenaar van het ANP hoofdredacteur is bij de NOS?
Hoofdredactie Ronald Boutkan – hoofdredacteur@rtvnoordkop.nl

https://denhelderactueel.nl/author/bronald/

Plaats reactie