Oproep voor statische RDS tekst

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

progmog

Oproep voor statische RDS tekst

Bericht door progmog » 28 mar 2019 16:39

OPROEP!

Beste lokale omroepen,

Kunnen jullie eens stoppen met al dat dynamische (kermis) teksten op RDS en gewoon één statische tekst met radionaam laten zien (zoals RDS bedoeld is)? Jullie zijn geen piraten, wees daarin eens professioneel!

Waarom deze oproep?

De tegenwoordige mediasystemen in auto's scannen continue op radiozenders en tonen de gelezen RDS teksten van zenders in een lijst. De automobilist kan dan een zender uit die lijst van RDS namen kiezen. De NPO en regionale omroepen sturen statische teksten en dat is prima (uitzonderingen daargelaten). Dus is de lijst voorzien van NPO R2, NPO 3FM, RIJNMOND, WEST, BRABANT enzovoort. Commerciele radio doen het nu ook goed (enkele jaren geleden niet). Ik zie nu statische teksten als VERONICA, RADIO538, SKYRADIO, BNR etc. Gewoon duidelijk.

Maar als het gaat om lokale omroepen zie heel veel troep/zinloze teksten in de lijst staan. Onduidelijke RDS teksten, teksten die gewoon nergens op slaan, verouderde informatie. Want, beste lokale omroep, houdt rekening mee dat auto's die op dat moment de ether af scant, de tekst die dan wordt ontvangen ook in de lijst wordt weergegeven. Als dat dynamisch is, krijg je troep in de lijst en weet je niet als automobilist welk radiostation dat is.

Enkele voorbeelden wat ik nu in mijn lijst hebt gehad vandaag:
FM106.9 (alsof ik weet welk zender op FM 106.9 zit)
297329167 (schijnt een telefoonnummer te zijn, moet ik bellen welke zenders dat dan is?)
8:44 (een omroep ergens in de buurt van Gouda stuurt de tijd mee . Dit blijft dus in de lijst van radiostations staan. Werkt niet beste omroep. Mijn auto heeft zelf een klok aanboort)
*** (een zender ten zuiden van Rotterdam, ik moet toegeven, de sterretjes zorgen wel dat ze bovenaan de lijst komen te staan. )
OMROEP (welke omroep?)
JOUW (jouw ? Jouw vrouw, mijn vrouw?)
11 C (11 graden denk ik? weerberichten via RDS zijn zoooo zinloos).

Dus nogmaals, stop daarmee. Verstuur een statische tekst met radionaam en jullie omroep komen netjes in lijstjes te staan die hedendaagse mediasystemen gebruiken.
Laatst gewijzigd door progmog op 28 mar 2019 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

PRODUCER

Re: Oproep voor statische RDS tekst

Bericht door PRODUCER » 28 mar 2019 18:46

Bij de publieke omroepen en bij vele zenders wordt dit inmiddels gerespecteerd en nageleefd. Daar is dus al jaren veel over gediscussieerd. Lees dit stuk maar eens uit deze Europese radio normering, EN 50067.

We wrote to many regulators some two years ago about the problems introduced when some radio stations choose,
incorrectly, to transmit the PS feature dynamically. The former specification (EN50067:1992) was written in such a way that it was possible to, incorrectly, interpret the use of the PS feature, making it dynamic. Some authorities
felt unable to take any control actions because of this interpretation. This was never the intention.
The RDS Forum has considered this situation very carefully and confirmed its opposition to transmission of any
form of PS, dynamically. Accordingly EN 50067:1997 has improved wording to explicitly cover the intent of the
PS feature and the requirement that it will be used solely as a static feature.

Men heeft de EN 500067 speciaal voor de RDS PS normering aangepast in 1997. Later staat ook uitgelegd waarom. Bijvoorbeeld ook de verkeersveiligheid komt erbij kijken. Want dit is net zoiets als bv. tv kijken in de auto.Je bent gefocust op de lopende text,kijkt elke keer wat er nu voor een woord verschijnt. Tv kijken in de auto wordt tegenwoordig ook gewoon gezien als bellen zonder handsfree. Het is een vorm van afleiding welke ook gevaarlijke verkeerssituaties kan opleveren. Maar niet onbelangrijk de reden zoals "progmog" in het bericht hierboven omschrijft, de nodeloze (mis) info.

Feitelijk is dynamisch dus zelfs verboden, maar het AT hanteert (nog) geen sancties.
The Earth Has Music For Those Who Listen.

perikelen

Bericht door perikelen » 29 mar 2019 16:43

Ah... en als de naam van het station langer is dan 8 karakters?
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

doc_nl

Bericht door doc_nl » 29 mar 2019 16:50

STU BRU werkt al jaren prima :)

progmog

Bericht door progmog » 29 mar 2019 21:05

perikelen schreef:
29 mar 2019 16:43
Kom op zeg... een beetje creativiteit wordt wel verwacht. Noem eens een voorbeeld?

Denniss

Bericht door Denniss » 29 mar 2019 21:32

progmog schreef:
29 mar 2019 21:05
perikelen schreef:
Kom op zeg... een beetje creativiteit wordt wel verwacht. Noem eens een voorbeeld?
Okee, hoe zouden jullie Meer Radio inkorten tot 8 tekens?

MEERRDIO

MEERRADI

of gewoon MEER ?

v.ijl

Bericht door v.ijl » 29 mar 2019 21:58

Wat dacht je van......... MEERADIO
en dan is er koffie......

remco_k

Bericht door remco_k » 29 mar 2019 22:32

Goed plan. Ik heb 'm (de PS!) zojuist vastgezet in de studio van de lokale. Stoorde me er ook al enige tijd (...jaren) aan.
Bedankt voor het zetje in de goede richting. ;)

Voor de goede orde, de RT tekst (dat is die van 64 karakters) is en blijft dynamisch - is zo ontworpen om dynamisch te zijn. Dus die hoeft niet te worden vastgezet.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 30 mar 2019 16:55

perikelen schreef:
Goed punt!
Ik heb al jaren RTV Hollands Midden verdeeld over 3 regels ingesteld met 4 seconde pauze en was niet van plan dat aan te passen tenzij AT restricties oplegt.
Op de RT staat de website vermeld.
Daar is de koffie!

Iwanvl

Bericht door Iwanvl » 30 mar 2019 17:55

De NPO heeft ook twee regels tekst, 1x de zendernaam en 1x de omroep, dat vind ik verder niet zo storend.
Een lokale omroep hier in de buurt heeft helaas wel een hele kermis aan teksten staan (ik denk diezelfde als de TS aangaf met oa de tijd in de tekst nabij Gouda) dat zou zeker wel wat minder kunnen.

progmog

Bericht door progmog » 30 mar 2019 20:46

ottoderuig schreef:
30 mar 2019 16:55
perikelen schreef:
Goed punt!
Ik heb al jaren RTV Hollands Midden verdeeld over 3 regels ingesteld met 4 seconde pauze en was niet van plan dat aan te passen tenzij AT restricties oplegt.
Op de RT staat de website vermeld.
Sorry maar dan mis je even mijn statement van mijn betoog.

Ik weet niet exact wat je RDS teksten zijn, maar als in je teksten bijvoorbeeld RADIO meestuurt en dat wordt dan toevallig door verschillende radioontvangers gelezen, hebben die RADIO in de lijst staan en weet de luisteraar je niet te vinden en hebben ook geen idee wat RADIO dan is voor zender.

Zo heb ik gisteren bijvoorbeeld twee keer OMROEP lang gehad. Met luisteren kwam ik er achter dat het o.a. Omroep Babant was. Had dan BRABANT uitgezonden.

Punt is:stuur altijd je radionaam statisch mee. Zo ben je direct herkenbaar in lijsten.

Trouwens, wat is er mis met de tekst RTV H-M?
Laatst gewijzigd door progmog op 30 mar 2019 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

progmog

Bericht door progmog » 30 mar 2019 20:53

Iwanvl schreef:
30 mar 2019 17:55
De NPO heeft ook twee regels tekst, 1x de zendernaam en 1x de omroep, dat vind ik verder niet zo storend.
Een lokale omroep hier in de buurt heeft helaas wel een hele kermis aan teksten staan (ik denk diezelfde als de TS aangaf met oa de tijd in de tekst nabij Gouda) dat zou zeker wel wat minder kunnen.
Je ziet bij de NPO inderdaad RDS teksten met o.a. de omroepnaam maar worden heel kort uitgezonden. Ik zie die teksten met omroepnaam ook nooit in lijsten verschijen.

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 30 mar 2019 21:11

progmog schreef:
30 mar 2019 20:46
Sorry maar dan mis je even mijn statement van mijn oproep.
Volgens mij mis ik niks en snap je punt heel goed. Je roept omroepen op om hun kermis RDS aan te passen naar een statische.
Now playing, telefoonnummers, buitentemperatuur, programmanaam (los van de zendernaam) is wat mij betreft allemaal compleet zinloos.

progmog schreef:
30 mar 2019 20:46

Ik weet niet exact wat je RDS teksten zijn, maar als in je teksten bijvoorbeeld RADIO meestuurt en dat wordt dan toevallig door verschillende radioontvangers gelezen, hebben die RADIO in de lijst staan en weet de luisteraar je niet te vinden en hebben ook geen idee wat RADIO dan is voor zender.

Zo heb ik gisteren bijvoorbeeld twee keer OMROEP lang gehad. Met luisteren kwam ik er achter dat het o.a. Omroep Babant was. Had dan BRABANT uitgezonden.

Punt is:stuur altijd je radionaam statisch mee. Zo ben je direct herkenbaar in lijsten.

Trouwens, wat is er mis met de tekst RTV H-M?
Omdat we RTVHM (of H-M) nergens als afkorting gebruiken. In dit geval een bewuste keuze.
Los daarvan ben ik wel een voorstander van een statische RDS (als het kan)
Als je bijvoorbeeld in het randgebied rijdt, maken de meeste autoradio's een grote brei van.

Laatst reed ik ergens, toen stond er alleen "BO" in het scherm. Na wat zoeken op internet bleek het om Bollenstreek Radio te gaan.
Wat mij betreft net effe te kort.
Daar is de koffie!

rodie

Bericht door rodie » 30 mar 2019 22:12

doc_nl schreef:
29 mar 2019 16:50
STU BRU werkt al jaren prima :)
Sinds de vernieuwing staat er echter 'Stu Bru'.
Jawel... de hoofdletters zijn verdwenen!

progmog

Bericht door progmog » 31 mar 2019 08:51

ottoderuig schreef:
30 mar 2019 21:11
Omdat we RTVHM (of H-M) nergens als afkorting gebruiken. In dit geval een bewuste keuze.
Los daarvan ben ik wel een voorstander van een statische RDS (als het kan)
Als je bijvoorbeeld in het randgebied rijdt, maken de meeste autoradio's een grote brei van.

Laatst reed ik ergens, toen stond er alleen "BO" in het scherm. Na wat zoeken op internet bleek het om Bollenstreek Radio te gaan.
Wat mij betreft net effe te kort.
Ik zou altijd gaan voor één regel tekst. En een afgekorte naam is toch prima? NPO doet ook R1 etc. Anders krijg je toch zinlose termen als RADIO en OMROEP tussendoor en staan die teksten weer in lijstjes.

BO is inderdaad wat tekort.Ik zou gaan ovor BOLLESTR.

Plaats reactie