Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door density1 » 01 feb 2019 11:29

JulesKluivert schreef:
01 feb 2019 08:23
IkbennlXD schreef:
31 jan 2019 23:21
Morgen zal KINK officieel van start gaan. Nog een grote klap voor 3FM want ik ga er vanuit dat veel vaste luisteraars zullen overstappen, of iniedergeval meer naar KINK gaan luisteren.
Ik ga daar eigenlijk niet echt vanuit. Mensen die Veenstra volgen zullen ongetwijfeld gaan luisteren, maar ik denk dat de playlist van Kink gewoon best niche is. Of het echt veel effect gaat hebben gaan we zijn aan de luistercijfers
Nu spreek je jezelf tegen. Je hebt het in je vorige postings over dat je de muziek op KINK veel overlap vind vertonen met dat van 3FM dan is dat toch niet niche. Ik vind dat er toch behoorlijk wat 'top 40' alternative voorbij komt op KINK wat je ook op 3FM hoort. Dus als dat zo is mag KINK zeker nog wat meer niche worden dan dat het nu al is.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 01 feb 2019 11:49

density1 schreef:
01 feb 2019 11:29
JulesKluivert schreef:
01 feb 2019 08:23
IkbennlXD schreef:
31 jan 2019 23:21
Morgen zal KINK officieel van start gaan. Nog een grote klap voor 3FM want ik ga er vanuit dat veel vaste luisteraars zullen overstappen, of iniedergeval meer naar KINK gaan luisteren.
Ik ga daar eigenlijk niet echt vanuit. Mensen die Veenstra volgen zullen ongetwijfeld gaan luisteren, maar ik denk dat de playlist van Kink gewoon best niche is. Of het echt veel effect gaat hebben gaan we zijn aan de luistercijfers
Nu spreek je jezelf tegen. Je hebt het in je vorige postings over dat je de muziek op KINK veel overlap vind vertonen met dat van 3FM dan is dat toch niet niche. Ik vind dat er toch behoorlijk wat 'top 40' alternative voorbij komt op KINK wat je ook op 3FM hoort. Dus als dat zo is mag KINK zeker nog wat meer niche worden dan dat het nu al is.
Daarom verbaasde ik mij ook enigszins over de playlist van Kink, want ik dacht ze ook echt met veel acts zouden komen die je op 3FM niet hoort. Maar ik ben inderdaad van mening dat een radiostation dat uitsluitend alternatieve muziek draait inderdaad voor een kleine doelgroep is. De playlist van 3FM is een stuk breder en meer toegankelijk.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

density1

Bericht door density1 » 01 feb 2019 12:20

Breder zeker, maar m.i. niet op de juiste manier maar dat lijkt me duidelijk hoe ik hier in sta.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 02 feb 2019 15:01

De 3FM Live List van 2019:
1. Billie Eilish
2. Willem (ex-Opposites)
3. Tape Toy
4. King Princess
5. The 1975
6. Pip Blom
7. Lizzo
8. Rimon
9. Feng Suave
10. Merol

Zelf erg gecharmeerd van Billie Eilish, Tape Toy en Rimon. Mooie lijst, en ook wel een lijstje met waarde als je weet dat er naast 3FM ook nog 60 andere muziekprofessionals over hebben geadviseerd (platenlabels, boekers, etc)
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

alex..

Bericht door alex.. » 02 feb 2019 17:51

Jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt eigenlijk.
Ja, af en toe wordt het is benoemd en je kan een poster afprinten, maar daar stopt het.

Waarom maak je hier niet een actie omheen?
3FM boekt ze allemaal, zet ze in een theater/kerk/trein ezv. en maak er een soort 53j8 van. Letterlijk de krenten uit de pap vissen als een soort flash mob die druk bezochte plekken overvallen. Of een totaal andere actie natuurlijk, maar omdat Serious Request niet meer tekenend is voor de zender, lijkt mij dit een leuke basis om iets nieuws mee te verzinnen. Zolang het maar interactief is.
Ook kan het, mits de uitvoering goed is, het op social media een grote rol spelen. Iets waar 3FM momenteel enorm in achterloopt.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 02 feb 2019 20:30

alex.. schreef:
02 feb 2019 17:51
Jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt eigenlijk.
Ja, af en toe wordt het is benoemd en je kan een poster afprinten, maar daar stopt het.

Waarom maak je hier niet een actie omheen?
3FM boekt ze allemaal, zet ze in een theater/kerk/trein ezv. en maak er een soort 53j8 van. Letterlijk de krenten uit de pap vissen als een soort flash mob die druk bezochte plekken overvallen. Of een totaal andere actie natuurlijk, maar omdat Serious Request niet meer tekenend is voor de zender, lijkt mij dit een leuke basis om iets nieuws mee te verzinnen. Zolang het maar interactief is.
Ook kan het, mits de uitvoering goed is, het op social media een grote rol spelen. Iets waar 3FM momenteel enorm in achterloopt.
Goed idee inderdaad. Op de zender werd er de afgelopen week wel rugbaarheid aan gegeven maar het past zeker bij de zender om er een speciaal event omheen te creëren. Omdat er ook internationale acts tussen staan is het denk ik lastig om ze allemaal op hetzelfde event te krijgen, maar een 3FM Exclusive met een aantal van deze artiesten zou inderdaad een goed idee zijn.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 03 feb 2019 09:03

alex.. schreef:
24 jan 2019 10:12
De meest effectieve methode om de cijfers omhoog te krijgen, is om 3FM flink te promoten op de werkvloer.

Ze schuren nog steeds tegen de 1 miljoen luisteraars aan, maar die luisteren zo enorm kort, dat het maar weinig effect heeft.
Daarnaast, scholieren vallen allemaal weg na 9u (vandaar dat de cijfers "opeens" zo teruglopen) en er zijn ruim voldoende jongeren die ook werken.

Van 9u tot 15/16u moet 3FM een slogan dragen als 'work in progress', echt meer inspelen op wat de luisteraar doet. Iedere 2 uur (voor de pauzes) een 15min sprint; geen gepraat, tempo verhogen bij ieder nummer.
Ook prima als er op deze uren iets ouder wordt gedraaid.

Als je ergens wilt beginnen met luisteraars terug winnen, zal het op deze uren zijn.
Ik heb hier nog eens over nagedacht, maar hier zit denk ik wel echt de sleutel tot een 'ommekeer' van de luistercijfers. Gerard Ekdom deed natuurlijk jarenlang de Arbeidsvitaminen op dat tijdsslot; waarbij ook interactie werd gezocht met bedrijven die platen konden aanvragen. In zijn jaren was dat geloof ik zelfs het best beluisterde tijdsslot van de zender.

Qua muziek moet er dan inderdaad wat 'ouder' gedraaid worden; het valt me sowieso op dat 3FM m.i. nog meer verschillende classics kan draaien. De popclassics die Radio 2 laat liggen, en dat zijn er een hoop. Meestal hoor je vaak dezelfde classics voorbij komen.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 05 feb 2019 17:43

Zojuist is een nieuwe 3FM Exclusive aangekondigd met Billie Eilish. Typisch een artiest die 3FM moet supporten vind ik

RadioRambo

Bericht door RadioRambo » 10 feb 2019 16:45

Veel mensen weg bij 3FM. Weer geen Wijnand (heeft een kind gekregen maar dat verklaart niet de afgelopen weken afwezigheid), Angelique op vakantie én Sander 3 weken op vakantie. Frank gaat de ochtend en avondshow doen die weken. Kevin vervangt Angelique maar kan dan weer niet z’n show om middernacht doen. Ook Lieke de Kok op vakantie. Februari vakantiemaand bij 3FM?

density1

Bericht door density1 » 10 feb 2019 17:09

Zo creëer je nooit een vast geluid als iedereen maar weg is rond dezelfde tijd.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 10 feb 2019 18:06

RadioRambo schreef:
10 feb 2019 16:45
Veel mensen weg bij 3FM. Weer geen Wijnand (heeft een kind gekregen maar dat verklaart niet de afgelopen weken afwezigheid), Angelique op vakantie én Sander 3 weken op vakantie. Frank gaat de ochtend en avondshow doen die weken. Kevin vervangt Angelique maar kan dan weer niet z’n show om middernacht doen. Ook Lieke de Kok op vakantie. Februari vakantiemaand bij 3FM?
Tsja, volgens mij is dat vaker omdat bij Serious Request iedereen aanwezig moet zijn. Omdat mensen in december niet weg kunnen gaan ze in januari of februari.

Ik denk dat wijzigingen in je dagprogrammering belangrijker zijn dan in de nacht/weekend. Komende week zijn Angelique en Sander er niet, maar de week erop mis je alleen Sander. Feit is wel dat, doordat Frank de ochtendshow gaat doen, hij ook moet worden vervangen voor zijn avondshow (ik gok Herman).

Het is inderdaad niet ideaal maar vanaf maart is iedereen er weer.

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 10 feb 2019 18:36

Frank gaat zowel de ochtend- als avondshow doen de komende drie weken. Persoonlijk zou ik Kevin ook gewoon op 0-2 ‘s nachts laten zitten naast zijn 13-16 shift. Dat is volgens mij prima te combineren voor twee weken, maar dat tijdslot is natuurlijk niet zo belangrijk voor 3FM.

Persoonlijk snap ik de vakanties van DJ’s in deze periode niet zo. Ik zou juist nu als zender de volledige programmering intact (proberen) te houden om de zwervende luisteraars (van Evers) te laten wennen aan je zender. Maar goed, misschien denk ik daarin te moeilijk en maakt het helemaal niet zo gek veel verschil. Daarbij gezegd hebbende dat ik natuurlijk begrijp dat DJ’s ook vakantie nodig hebben, maar ik zou de periode’s wat meer op elkaar afstemmen.

Overigens is Rob er volgende week ook niet.

density1

Bericht door density1 » 10 feb 2019 19:10

jordiv30 schreef:
10 feb 2019 18:36
Frank gaat zowel de ochtend- als avondshow doen de komende drie weken. Persoonlijk zou ik Kevin ook gewoon op 0-2 ‘s nachts laten zitten naast zijn 13-16 shift. Dat is volgens mij prima te combineren voor twee weken, maar dat tijdslot is natuurlijk niet zo belangrijk voor 3FM.

Persoonlijk snap ik de vakanties van DJ’s in deze periode niet zo. Ik zou juist nu als zender de volledige programmering intact (proberen) te houden om de zwervende luisteraars (van Evers) te laten wennen aan je zender. Maar goed, misschien denk ik daarin te moeilijk en maakt het helemaal niet zo gek veel verschil. Daarbij gezegd hebbende dat ik natuurlijk begrijp dat DJ’s ook vakantie nodig hebben, maar ik zou de periode’s wat meer op elkaar afstemmen.

Overigens is Rob er volgende week ook niet.
Yep eens. Dit is gewoon goed visitekaartje/marketing voor je station met zoveel absenties en invallers.

Vraag me trouwens wel af wat zo'n Angelique daar nog doet in de programmering. Is er nu al weken niet en verder voegt ze qua tone of voice nu niet echt veel meer toe aan het steeds alternatiever wordende 3FM. En verder ben ik van mening dat 2 shifts met vrouwen niet echt handig is en het wellicht luisteraars afschrikt. Dat soort futiliteiten kunnen doorslaggevend zijn in het doorluister effect.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 11 feb 2019 08:23

density1 schreef:
10 feb 2019 19:10
Vraag me trouwens wel af wat zo'n Angelique daar nog doet in de programmering. Is er nu al weken niet en verder voegt ze qua tone of voice nu niet echt veel meer toe aan het steeds alternatiever wordende 3FM.
Ho ho, even nuanceren. Angelique was afgelopen week afwezig vanwege vakantie. Dus dat ze er al 'weken niet is' is schromelijk overdreven. Tone of voice, je bedoelt dat je een afro-Europese vrouw niet vindt passen bij een alternatieve popzender? Ik vind dat Angelique tot één van de betere 3FM-DJs behoort die nieuwe muziek aan de luisteraar laat horen en kennis van zaken heeft. Haar expertise ligt wellicht wat meer bij de r&b en hiphop, maar goed, ook de alternatieve muziek binnen die genres wordt gedraaid op 3FM.
Laatst gewijzigd door JulesKluivert op 11 feb 2019 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Moorkop

Bericht door Moorkop » 11 feb 2019 08:36

Ben het wel enigszins met density1 eens: Angelique is er gemiddeld vaker niet tov de andere DJ’s. Hetzelfde geldt voor Wijnand. Het valt me echt op dat ze er vaak niet zijn. Angelique is best goed beluisterbaar al vind ik haar vervanger Kevin het goed doen. En wat eerder opgemerkt is zijn er inderdaad te veel DJ’s op NPO 3FM tegelijk op vakantie. Niet echt handig inderdaad.

Plaats reactie