Waarom wordt het zo druk in de studio?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Phoenix

Re: Waarom wordt het zo druk in de studio?

Bericht door Phoenix » 14 jan 2019 10:32

big T schreef:
14 jan 2019 10:04
Als je s'morgens over de muziek zenders heen zapt, hoor je vaak allemaal gekakel en gelach.
Niet mijn ding, en het lijkt toch sterk op eenheids worst.
Mijn tip? Gewoon weer muziek en verders je kop houden :))
Mijn advies is dan Sky Radio :D Maar dit leidt niet toch hoge(re) luistercijfers. Daar zijn commerciële radiozenders toch wel gevoelig voor :D
Het kan je voorkeur niet zijn, maar "gekakel en gelach" scoren doorgaans wel.

Mijn favoriete ochtendshows van de afgelopen 20 jaar zijn ook ochtendshows met volop drukte in de studio.

Persoonlijk verlang ik erg terug naar de periode van Jensen in de Ochtend en De Ochtendkroeg (Edwin 'Eddo' Ouwehand, Jeroen Kijk in de Vegte en Jan Paparazzi). Dat vond ik erg vermakelijke radio.

Stenders vroeg en Stenders vroeg op bij resp. 3FM en Yorin FM vond ik fantastische radio. Ook Curry & The Crew met Adam Curry, Michiel Veenstra en Alexander Stevens vond ik een goed show. Met misschien wel de beste nieuwslezer ooit: Arend Langenberg.

Deze ochtendshows zijn allemaal al van zo'n 15 tot 20 jaar geleden. Sindsdien is er in mijn ogen geen ochtendprogramma meer geweest dat kon tippen aan deze shows. De Evers fanaten zijn pas 1,5 week zoekende naar een alternatief. Ik al 15 jaar -bloos
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 14 jan 2019 10:55

Phoenix schreef:
14 jan 2019 10:32

Persoonlijk verlang ik erg terug naar de periode van Jensen in de Ochtend en De Ochtendkroeg (Edwin 'Eddo' Ouwehand, Jeroen Kijk in de Vegte en Jan Paparazzi). Dat vond ik erg vermakelijke radio.
Grappig dat je dat opmerkt, ik zat er van de week zelf ook aan te denken. Fantastische programma's vond ik dat, uren van genoten. Onderweg naar school. Op school, zoveel mogelijk mee pakken waar mogelijk!

In die tijd begon radio voor mij echt te leven ook, werd het meer dan alleen wat geluid op de achtergrond. Mooie herinneringen -dubbel

Edit: je hebt stiekem nog aangevuld, maar ook mee eens, vooral Stenders op Yorin was vaste prik, van genoten zolang het duurde :-)

big T

Bericht door big T » 14 jan 2019 11:28

Phoenix schreef:
14 jan 2019 10:32
Mijn advies is dan Sky Radio :D Maar dit leidt niet toch hoge(re) luistercijfers. Daar zijn commerciële radiozenders toch wel gevoelig voor :D
Het kan je voorkeur niet zijn, maar "gekakel en gelach" scoren doorgaans wel.
Mijn god, dat mij Sky radio al geadviseerd wordt, de zender die niet irriteren mag, maar mij dat direct doet :D
Maar het zijn niet alleen de commerciële meisjes en jongens, ook bij de publieke is het hetzelfde laken en pak.
En weet je wat me de laatste tijd opvalt?
Dat op radio1 nu vaak muziek is te horen, en daar verwacht je juist gepraat.
Niet dat ik dit verkeerd vind, de verhouding is prettig, maar om aan te geven dat er verschuiving in zit.

Toen ik naar school ging, was het verboden om een radio mee naar binnen te nemen.
Kom daar nu nog maar om....... :oops:
Sent from my laptop using Windows

Geen538

Bericht door Geen538 » 14 jan 2019 12:06

JulesKluivert schreef:
09 okt 2018 14:37
Toch maar eens een topic over dit onderwerp aangemaakt omdat het af en toe ter sprake komt en ik wel benieuwd ben naar de meningen van anderen. Wat vinden jullie van de toename van side-kicks, meepratende producers, nieuwslezers, et cetera in de radiostudio? Pakweg 10 jaar geleden was (bij de meeste zenders) vooral de DJ aan het woord, de nieuwslezer hoorde je op het hele en/of halve uur, en als het echt belangrijk was werd de microfoon van de producer opengegooid omdat die zich even moest mengen in het gesprek. Maar goed, dat was toen.

Inmiddels lijkt het alsof heel veel andere DJ's in navolging van Edwin Evers (die heeft toch altijd wel meerdere side-kicks gehad, toch?) ook sfeerradio willen maken waardoor het aantal mensen die je hoort tijdens de uitzending toeneemt. Een goed voorbeeld is de voormalig ochtendshow van Domien op 3FM. Bas & Puck begonnen als producer, maar waren de laatste maanden volwaardig side-kick. Ook Giel heeft gezegd dat hij graag meerdere mensen in de studio wil om 'sfeerradio' te maken. Nieuwslezers blijven niet in hun hokje, maar komen sinds enkele jaren in de studio; sommige blijven langer hangen of blijven zelfs bijna het hele uur bij de DJ zitten.

Mijn vraag is: wat is daar nu de toegevoegde waarde van? Ik luister graag naar een DJ omdat ik diegene graag wil horen; niet omdat ik ook automatisch zit te wachten op een producer die ook elke keer zijn/haar zegje doet. Soms kan een inbreng nuttig zijn, maar het is wat anders dan wanneer diegene de hele uitzending meepraat.
He Jules, ik wist niet dat je al eens een topic over dit onderwerp had geopend.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 14 jan 2019 12:33

big T schreef:
14 jan 2019 11:28
En weet je wat me de laatste tijd opvalt?
Dat op radio1 nu vaak muziek is te horen, en daar verwacht je juist gepraat.
Niet dat ik dit verkeerd vind, de verhouding is prettig, maar om aan te geven dat er verschuiving in zit.
Valt mij inderdaad ook op. En als BNNVARA in de middag muziek laat horen is het ook echt 'hippe muziek', ik heb wel eens Kraantje Pappie gehoord. Vind ik zelf toch niet echt passen bij Radio 1
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

JS

Bericht door JS » 14 jan 2019 13:07

Maar waarom scoren de ochtendshows met meer dan 1 persoon dan zo goed? Dat is toch juist de discussie en de sfeer die ze neerzetten?
Afbeelding

En Sky zocht juist naar een duo in de ochtend. Waarschijnlijk, dat blijkt dus uit de cijfers, vinden mensen het fijn in de ochtend.
De radio blijft het doen!!!

Geen538

Bericht door Geen538 » 14 jan 2019 14:19

Tien jaar geleden was daar in ieder geval helemaal geen sprake van.

http://radio.nl/49744/538-greatest-hits ... oprogramma

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 14 jan 2019 14:22

JS schreef:
14 jan 2019 13:07
Maar waarom scoren de ochtendshows met meer dan 1 persoon dan zo goed? Dat is toch juist de discussie en de sfeer die ze neerzetten?
Afbeelding
Je trekt nu conclusies die je niet kunt trekken. Allereerst moet je denk ik over een langere periode kijken dan 3 jaar, en daarnaast heeft ook het algehele imago van een zender invloed op de luistercijfers van de ochtendshow.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Phoenix

Bericht door Phoenix » 14 jan 2019 14:23

Geen538 schreef:
14 jan 2019 14:19
Tien jaar geleden was daar in ieder geval helemaal geen sprake van.

http://radio.nl/49744/538-greatest-hits ... oprogramma
De late ochtenduren zijn sowieso beter beluisterd dan de vroege ochtend uren. Dat is al sinds jaar en dag. Daardoor wordt het programma na de ochtendshow, absoluut gemeten, beter beluisterd. Het helpt natuurlijk als daarvoor een goede lead-in zit. Met Evers had the Greatest Hits een goede lead-in.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 14 jan 2019 14:30

Weet je wat ook het nadeel is van een teamshow: je denkt al gauw dat het goeie radio is omdat je het zo leuk hebt met elkaar in de studio. Maar die sfeer overbrengen, interessante content laten horen etc. is belangrijker. Wat me ook opvalt is dat er vaak slordig(er) met bellers omgegaan wordt. Beetje afzeiken, niet uit laten praten. Ik had altijd de mooiste phoners met mensen als ik alleen in de studio zat. Het is een hele kunst om respectvol tegen de luisteraar te zijn als je sidekick je zit aan te kijken van 'op deze plek had ik iets veel leukers kunnen zeggen' :-)
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 14 jan 2019 14:36

Onzekerheid over de inhoud van je eigen spreeks.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Geen538

Bericht door Geen538 » 14 jan 2019 14:53

Patrick kicken:

Weet je wat ook het nadeel is van een teamshow: je denkt al gauw dat het goeie radio is omdat je het zo leuk hebt met elkaar in de studio. Maar die sfeer overbrengen, interessante content laten horen etc..

Patrick, het zal je leeftijd zijn of je niveau van denken/doen.
Met meerdere mensen naast de DJ van dienst ontaard het 9,5 van de 10 keer in schijtlolligheden of veel meninkjes gebaseerd op gebrek aan kennis.
Ik kan er ook niks mee,
Heb altijd genoten van Giel Beelen toen hij de ochtendshow deed op 3FM ( behalve dan de laatste 2 jaar op 3FM)
Het vakmanschap droop daar vanaf,
Het snelle praten en de vloeiende overgangen tussen muziek ,praten. gesprekjes met luisteraars aan telefoon of artiesten live in de studio, iedere ochtend was het gewoon top.
Enige ongemakkelijke uitzendingen waren met Jeugd van Tegenwoordig maar hoe irritant ze ook deden hij bleef ze uitnodigen( waren ook met zijn drieën / vieren tegen één )

Oortjes

Bericht door Oortjes » 14 jan 2019 19:12

JS schreef:
14 jan 2019 13:07
Waarschijnlijk, dat blijkt dus uit de cijfers, vinden mensen het fijn in de ochtend.
Mensen zitten alleen in de auto en zoeken gezelligheid. Dat biedt een duo eerder dan een eenling. Ik denk daarom dat het verstandig is een duo (of trio) te programmeren. Dat lijkt me ook zichtbaar in bovenstaande cijfers.

Goed presenteren in duo is m.i. niet zo makkelijk als het lijkt. Inderdaad mag het niet ontaarden in schijtlollig gedoe in de studio, zonder feeling met de luisteraar. Die mag zich zeker niet buitengesloten voelen!

Een interview moet gewoon een goed interview blijven, met aandacht voor de gast.

Als dat allemaal lukt, is een duo volgens mij tijdens drive-time sterker dan een eenling.
Patrick Kicken schreef:
14 jan 2019 14:30
Het is een hele kunst om respectvol tegen de luisteraar te zijn als je sidekick je zit aan te kijken van 'op deze plek had ik iets veel leukers kunnen zeggen' :-)
Inderdaad. Ik deel alleen je conclusie niet. Het is meerwaarde als deze kunst beheerst wordt. Ontlopen van deze uitdaging leidt m.i. niet tot maximale kwaliteit, namelijk een informatieve en gezellige ochtendshow.
Rock 'n roll is better than music!

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 14 jan 2019 23:47

Het is inderdaad een kwestie van goeie afspraken, je plek weten, een ander iets gunnen. Het begint waarschijnlijk al bij de basis: wie zet je bijelkaar, zijn deze mensen gewaagd aan elkaar of juist te verschillend.

Maar helemaal waar, een strakke solojock die geen sidekick(s) nodig heeft: hulde hulde hulde, neem Mr. Mama Appelsap Timur Perlin. Wat mij betreft een hele goeie solojock die genoeg heeft aan een talk met de filelezer en zich voor de rest richt op de luisteraar.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

jessica

Bericht door jessica » 15 jan 2019 01:35

Eens ik vind Timur Perlin ook het beste in zijn eentje. Nu luister ik weer graag naar hem op zaterdag en zondag. Maar toen hij een tijdje met Ramon presenteerde vond ik het programma veel minder. Goede beslissing van hem om weer solo programma's te gaan maken.

Plaats reactie