Waarom wordt het zo druk in de studio?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

cassie127

Re: Waarom wordt het zo druk in de studio?

Bericht door cassie127 » 15 okt 2018 03:07

Da's waar ja... Alweer helemaal vergeten (zo kort was het dus)

jessica

Bericht door jessica » 13 jan 2019 16:28

Er is wel een trend te bespeuren naar steeds meer mensen. Was het een tijdje geleden 1 sidekick. Bijvoorbeeld Fred Siebelink bij Stenders. Nu zijn het er vaak 2 of 3 of nog meer de meepraten.

Doobie

Bericht door Doobie » 13 jan 2019 17:20

Stenders had bij zijn ochtendshows een hele batterij aan sidekicks in de studio zitten, al heeft hij dat later wel geminderd (lees Stenders Leesvermaak er maar op na). Ik denk niet dat het heel veel meer of minder is geworden eigenlijk de afgelopen jaren. Evers had 21 jaar lang 2 sidekicks. Ruud de Wild heeft al sinds jaar en dag gemiddeld 2 sidekicks.

Hooguit dat je nu wat meer 'halve sidekicks' hebt, dus de af en toe meepratende producers, bij bijvoorbeeld Ekdom of Sander Hogendoorn. Daarnaast zijn er nog zat dj's die het zonder sidekick of meepratende producer doen.

Janno

Bericht door Janno » 13 jan 2019 17:59

Is het ook niet gewoon zo dat het nu meer opvalt omdat je bij vrijwel elk programma kunt meekijken? Ik herinner mij dat bij de zeezender Veronica de technicus ook wel bij de presentatie betrokken werd. Het beste voorbeeld was wel Adje Bouman bij Lexjo van Lex Harding (o.a. de Adje Bouman Top Tien). Het is natuurlijk voor een dj best prettig om tegen een persoon aan te praten die hij werkelijk ziet in plaats van een altijd onzichtbaar publiek.

Er waren altijd al andere mensen aanwezig, alleen zag je ze niet omdat het radio was. Nu is radio een soort multimediaal gebeuren geworden.

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 13 jan 2019 20:13

Het is een trieste ontwikkeling die vooral iets zegt over het gebrek aan fantasie bij de programmamakers.
Het is ook kiezen voor de makkelijke weg; radiomaken in je eentje is veel lastiger maar als je het goed doet veel waardevoller voor de luisteraar.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

Oortjes

Bericht door Oortjes » 13 jan 2019 20:31

Patrick Kicken schreef:
13 jan 2019 20:13
radiomaken in je eentje is veel lastiger maar als je het goed doet veel waardevoller voor de luisteraar.
Dat eerste wil ik geloven, maar waarom is het waardevoller voor de luisteraar? Een programma wat met z'n tweeën goed gemaakt wordt, is voor mij net zo waardevol. Ik herinner mij bijvoorbeeld Countdown Café met het legendarische duo Kees Baars en Alfred Lagarde. Dat was voor mij een heel waardevol programma, zou niet weten waarom dat minder waardevol zou zijn dan een programma met één d.j.
Rock 'n roll is better than music!

teunvanderadio

Bericht door teunvanderadio » 13 jan 2019 20:42

Oortjes schreef:
13 jan 2019 20:31
Patrick Kicken schreef:
13 jan 2019 20:13
radiomaken in je eentje is veel lastiger maar als je het goed doet veel waardevoller voor de luisteraar.
Dat eerste wil ik geloven, maar waarom is het waardevoller voor de luisteraar? Een programma wat met z'n tweeën goed gemaakt wordt, is voor mij net zo waardevol. Ik herinner mij bijvoorbeeld Countdown Café met het legendarische duo Kees Baars en Alfred Lagarde. Dat was voor mij een heel waardevol programma, zou niet weten waarom dat minder waardevol zou zijn dan een programma met één d.j.
Ik ben het er wel mee eens dat solo waardevoller is voor de luisteraar. Je creëert toch meer de één op één sfeer, in plaats van dat de luisteraar luistert naar verschillende mensen die onderling met elkaar praten. Natuurlijk, dit ligt ook aan persoonlijke smaak.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 13 jan 2019 21:14

teunvanderadio schreef:
13 jan 2019 20:42
Ik ben het er wel mee eens dat solo waardevoller is voor de luisteraar. Je creëert toch meer de één op één sfeer, in plaats van dat de luisteraar luistert naar verschillende mensen die onderling met elkaar praten. Natuurlijk, dit ligt ook aan persoonlijke smaak.
Wat is er waardevoller aan één op één sfeer?

Dat solo één op één (of eigenlijk één op veel) is en dat een duo twee op één / veel, lijkt me meer een feit dan een (meer)waarde.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 13 jan 2019 21:38

Oortjes schreef:
13 jan 2019 21:14
Wat is er waardevoller aan één op één sfeer?
Ik denk dat sommigen het meer charmeert. Ik waardeerde het altijd erg als Michiel Veenstra tijdens zijn eerdere avondshow op 3FM een mooi verhaal vertelde over een artiest of een plaat, dat kwam meer binnen dan wanneer hij het met zijn producer erover had gehad.

'Sfeerradio' met meerdere mensen heeft natuurlijk zijn charme en kan ook goed werken, zie ESO. Maar op het moment dat producers of sidekicks zich soms in de discussie mengen en vrij weinig toevoegen, dan vraag je je inderdaad af wat de meerwaarde is.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Oortjes

Bericht door Oortjes » 13 jan 2019 21:48

JulesKluivert schreef:
13 jan 2019 21:38
Maar op het moment dat producers of sidekicks zich soms in de discussie mengen en vrij weinig toevoegen, dan vraag je je inderdaad af wat de meerwaarde is.
Natuurlijk, mensen die niks toevoegen of alleen maar lachen, dat heeft zeker geen meerwaarde. De stelling was dat radio maken in je eentje waardevoller is voor de luisteraar. Die zie ik niet.

IkbennlXD

Bericht door IkbennlXD » 13 jan 2019 22:25

Ik heb er zelf ook niks mee. Die sidekicks zijn natuurlijk helemaal in hun sas dat ze op de radio zijn dus dan krijg je al dat gelach wat in de studio hartstikke leuk is, maar op de radio totaal 0 overkomt. Ik vind het ook veel leuker om alleen naar de dj te luisteren omdat je dan inderdaad een sterkere band hebt

Janno

Bericht door Janno » 13 jan 2019 22:35

Voor bepaalde tijden van de dag (drivetime) voegt het best wat extra's toe als er meer mensen in de studio zijn. Je creëert toch een bepaald sfeertje van gezelligheid. Voor de avonduren hoeft het van mij ook niet zo. Dan heb ik liever de presentatie een tandje lager. Puur persoonlijk natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 13 jan 2019 22:44

Janno schreef:
13 jan 2019 22:35
Voor de avonduren hoeft het van mij ook niet zo. Dan heb ik liever de presentatie een tandje lager. Puur persoonlijk natuurlijk.
Een van de betere avondprogramma's van het afgelopen jaar vind ik de Feelgood Fridaynight. Het programma was net wat scherper dan Edwin Ouwehand solo.

Tegelijkertijd heb ik Edwin Evers solo altijd sterker gevonden dan met sidekicks.

Allemaal puur persoonlijk ook.

Osker

Bericht door Osker » 14 jan 2019 04:07

Janno schreef:
13 jan 2019 22:35
Voor bepaalde tijden van de dag (drivetime) voegt het best wat extra's toe als er meer mensen in de studio zijn. Je creëert toch een bepaald sfeertje van gezelligheid. Voor de avonduren hoeft het van mij ook niet zo. Dan heb ik liever de presentatie een tandje lager. Puur persoonlijk natuurlijk.
Eens het hangt sterk van de tijd van de dag af.
In de auto heb ik geen behoefte aan een intieme band met een presentator. Ik wil oppervlakkig nieuws, gemakkelijke muziek en lol. De hele dag sta ik zelf 200% aan, in de auto wil ik ongecompliceerd vermaak.

big T

Bericht door big T » 14 jan 2019 10:04

Als je s'morgens over de muziek zenders heen zapt, hoor je vaak allemaal gekakel en gelach.
Niet mijn ding, en het lijkt toch sterk op eenheids worst.
Mijn tip? Gewoon weer muziek en verders je kop houden :))
Sent from my laptop using Windows

Plaats reactie